Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η κρυφή αντισυνταγματικότητα διατάξεων του ν/σ «επιτελικό κράτος...»
EUROKINISSI

Η κρυφή αντισυνταγματικότητα διατάξεων του ν/σ «επιτελικό κράτος...»

  • A-
  • A+

Παρά την πεπλανημένη αντίληψη ότι η Αριστερά δεν αποδέχεται την αρχή της αξιοκρατίας, με το νόμο 4369 του 2016 έγινε τομή στη δημόσια διοίκηση. Για πρώτη φορά στα Ελληνικά χρονικά θεσπίστηκε αξιοκρατική διαδικασία για την επιλογή των τεσσάρων παρακάτω κατηγοριών α) Διοικητικών Γραμματέων β) Αναπληρωτών Διοικητικών Γραμματέων γ) Τομεακών Γραμματέων και δ) Ειδικών Τομεακών Γραμματέων και επιπλέον με τον ίδιο νόμο είχε δημιουργηθεί το εθνικό μητρώο επιτελικών στελεχών στη δημόσια διοίκηση. 

Με το κατατεθειμένο στη Βουλή από τη Ν.Δ νομοσχέδιο «Σύσταση επιτελικού κράτους..», και ειδικότερα με τα αρ. 41 παρ. 3 οι παραπάνω θέσεις θεωρούνται πλέον πολιτικές θέσεις που καταλαμβάνονται με ανάθεση από τον Υπουργό και ουχί με αξιοκρατική επιλογή όπως με το ν. 4369/2016. Δυστυχώς, πίσω ολοταχώς. 

Υπάρχουν και χειρότερα: Συγκεκριμένα στο άρθρο 36 του σ/ν «επιτελικό κράτος…» προβλέπονται θέσεις μονίμων υπηρεσιακών γραμματέων με 3ετή θητεία μετά από αξιοκρατική επιλογή από 5μελή επιτροπή στελεχών του δημοσίου, λαμβάνοντας υπόψη 3 ομάδες κριτηρίων: α) μοριοδότηση τυπικών εκπαιδευτικών προσόντων β) μοριοδότηση προσόντων εμπειρίας , ανάλογα με την πραγματική προϋπηρεσία στο δημόσιο τομέα και γ) μοριοδότηση συνέντευξης. Ως εδώ σχετικά καλά διότι το ν/σ καταρχήν φαίνεται να συνεχίζει στο ίδιο πνεύμα με το ν. 4369/2019 αν και περιορίζει την αξιοκρατική επιλογή μόνο στους υπηρεσιακούς γραμματείς των υπουργείων, διότι όπως προαναφέραμε, εκτός από τους υπηρεσιακούς γραμματείς,οι υπόλοιπες ανώτερες θέσεις (π.χ γενικοί γραμματείς) διορίζονται απευθείας από τους Υπουργούς με ανάθεση. 

Δυστυχώς όμως, ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες. Συγκεκριμένα στην παράγραφο 5 του αρ. 36 ορίζονται επί λέξει τα εξής «Δεν επιτρέπεται να είναι υποψήφιοι για τις θέσεις των Υπηρεσιακών Γραμματέων Υπουργείων υπάλληλοι οι οποίοι κατά τα προηγούμενα πέντε έτη πριν την υποβολή της υποψηφιότητάς τους : α) έχουν αποσπαστεί σε πολιτικό κόμμα, ή β) έχουν θητεύσει σε θέσεις μετακλητών γενικών γραμματέων, αναπληρωτών γενικών γραμματέων, ειδικών γραμματέων, γενικών γραμματέων ΟΤΑ Α’ βαθμού ή εκτελεστικών γραμματέων ΟΤΑ Β’ βαθμού». Σύμφωνα με αυτό εισάγεται μία προκλητική παραβίαση της αρχής της αξιοκρατίας και της αρχής της ίσης μεταχείρισης των Ελλήνων πολιτών κατά την κατάληψη αξιωμάτων. Και τούτο διότι με την ως άνω παράγραφο, αποκλείονται από το δικαίωμα αίτησης-συμμετοχής στη διαδικασία κατάληψης θέσεων τα άτομα που έχουν ήδη εμπειρία για τις θέσεις αυτές. Και όλα αυτά, παρά το γεγονός ότι για την κατάληψη της θέσης, όπως προαναφέραμε, απαιτείται σύμφωνα με το σ/ν και μοριοδοτείται η εμπειρία σε τέτοιες θέσεις. 

Με την παραπάνω ρύθμιση της παρ. 5 του αρ. 36 ο συντάκτης του σ/ν για το επιτελικό κράτος θέλησε να αποκλείσει όσους είχαν ασκήσει καθήκοντα και απέκτησαν την εμπειρία των συγκεκριμένων θέσεων, την τελευταία 5ετία, ενώ αντίθετα, μοριοδοτεί την εμπειρία όλων των Ελλήνων πολιτών που είχαν ασκήσει αυτά τα καθήκοντα πριν την 5ετία, δηλαδή πριν το 2015.

Ανεξάρτητα από το γεγονός ότι πρόκειται για μία “capitis deminutio maxima” δηλαδή πρωτοφανή μείωση της προσωπικότητας και αυθαίρετος και αντισυνταγματικός αποκλεισμός όσων είχαν εμπειρία ανωτέρων θέσεων στη Δημόσια Διοίκηση την τελευταία 5ετία, όπως συμβαίνει με όσους έχουν διαπράξει ποινικό αδίκημα, ενώ αντίθετα επιτρέπεται σε όλους τους Έλληνες που έχουν τα απαιτούμενα προσόντα και εμπειρία (ακόμη και αν την έχουν λάβει σε κατώτερες θέσεις) να υποβάλλουν υποψηφιότητα για θέσεις αυτές. Είναι προφανές ότι η αντισυνταγματική αυτή διάταξη παραβιάζει την αρχή της αξιοκρατίας και της ίσης μεταχείρισης των Ελλήνων πολιτών που προκύπτει σε συνδυασμό των άρθρων .4 παρ 4 και. 5 του ισχύοντος Συντάγματος που επιβάλλουν την ίση πρόσβαση στις δημόσιες λειτουργίες κατά την αρχή της αξιοκρατίας και σύμφωνα με την αρχή της ίσης μεταχείρισης. Είναι αυτονόητο ότι κάθε αποκομματικοποιημένη δημόσια διοίκηση σεβόμενη την αρχή της αξιοκρατίας, οφείλει να εγγυάται την ίση μεταχείριση και τις ίσες ευκαιρίες στο σύστημα εξέλιξης των υπαλλήλων όπως «Η Χάρτα για την προώθηση της ισότητας στις δημόσιες λειτουργίες» που αποτέλεσε νόμο του Γαλλικού κράτους το 2008 και πηγή έμπνευσης για τη θέσπιση από την Ελληνική Βουλή του ν. 4369 του 2016, ο οποίος δυστυχώς καταργείται σήμερα σύμφωνα με το κατατεθειμένο νομοσχέδιο «Επιτελικό Κράτος»(βλ. αρ. 118 παρ. 2 αυτού που καταργεί τα πρώτα 13 άρθρα του ν. 4369/2016). 

*Δικηγόρος, Υποψήφιος διδάκτορας στο Συνταγματικό Δίκαιο, Πρώην Επιστημονικός συνεργάτης στη Βουλή

ΑΠΟΨΕΙΣ
Πολιτική για την πάταξη της φοροδιαφυγής
Η ύπαρξη πολιτικής βούλησης και η συντονισμένη προσπάθεια κράτους και πολιτών, μπορούν να φέρουν σημαντικό αποτέλεσμα για την πάταξη της φοροδιαφυγής. Μπορούμε πλέον να μιλάμε με στοιχεία για τα εντυπωσιακά...
Πολιτική για την πάταξη της φοροδιαφυγής
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι πρωτοτυπίες του 4ου Μνημονίου
Το νομοσχέδιο που ψηφίστηκε στις 18 Μαΐου αποτυπώνει επισήμως μια συμφωνία. Η γραπτή επικύρωση μιας συμφωνίας είναι ο ορισμός της λέξης «μνημόνιο» (το πρόσημο της οποίας δεν είναι υποχρεωτικά αρνητικό, όπως...
Οι πρωτοτυπίες του 4ου Μνημονίου
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κυβέρνηση και εξουσία
Ιστορική ημέρα η 11η Φεβρουαρίου 2016. Επιψήφιση από τη Βουλή του νόμου, σε διαδικαστικό και ουσιαστικό επίπεδο, για την αδειοδότηση της ιδιωτικής τηλοψίας. Δηλαδή, άρχισε η κατεδάφιση τμήματος των ερεισμάτων...
Κυβέρνηση και εξουσία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Να μην περάσουν τα μέτρα εξόντωσης της φτωχομεσαίας αγροτιάς!
Από τον Εβρο μέχρι την Κρήτη, στον Προμαχώνα, στα Τέμπη, στη Θεσσαλονίκη, στη Νίκαια, στη Γυρτώνη, στη Ροδόπη, στα Κερδύλλια και σ’ όλη την Ελλάδα οι αγρότες ξεσηκώνονται ενάντια στη μνημονιακή πολιτική που...
Να μην περάσουν τα μέτρα εξόντωσης της φτωχομεσαίας αγροτιάς!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ποια μεταρρύθμιση για το Πανεπιστήμιο;
Η νομοθετική πρωτοβουλία για την αλλαγή στα Πανεπιστήμια, που αναγγέλθηκε πρόσφατα, είναι τυπικό δείγμα πολιτικής η οποία, παρότι εκκινεί από καλές προθέσεις, υποκύπτει εν τέλει σε έκδηλες ιδεολογικές...
Ποια μεταρρύθμιση για το Πανεπιστήμιο;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ερευνα και Καινοτομία
Επειτα από αρκετά χρόνια που ετοιμάζονται νομοσχέδια για την Ερευνα, την Τεχνολογική Ανάπτυξη και την Καινοτομία (ΕΤΑΚ), ένα καταφτάνει πλέον προς ψήφιση στη Βουλή. Το νομοσχέδιο καθορίζει τα «Οργανα...
Ερευνα και Καινοτομία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας