• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 14.8°C / 18.4°C
    0 BF
    82%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 12.4°C / 14.9°C
    2 BF
    75%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 15.0°C / 17.6°C
    2 BF
    80%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 14.6°C
    0 BF
    94%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 11.8°C / 14.0°C
    1 BF
    81%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 8.4°C / 9.4°C
    3 BF
    81%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.6°C / 16.8°C
    1 BF
    91%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 16.1°C / 17.8°C
    2 BF
    72%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 14.9°C
    2 BF
    94%
  • Ερμούπολη
    Ψιχάλες μικρής έντασης
    18°C 16.1°C / 19.1°C
    2 BF
    77%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.6°C / 14.6°C
    5 BF
    72%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 18.2°C / 18.2°C
    3 BF
    76%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    9°C 8.9°C / 12.5°C
    0 BF
    93%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 12.5°C / 13.9°C
    0 BF
    100%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 12.8°C / 19.8°C
    2 BF
    68%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 14.8°C / 18.6°C
    0 BF
    98%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 12.3°C / 14.4°C
    1 BF
    89%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 11.5°C / 15.0°C
    1 BF
    81%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.8°C / 8.8°C
    1 BF
    85%
EUROKINISSI/KOSTAS VILLA
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η αδύνατη ενσωμάτωση

  • A-
  • A+

Ενα από τα χειρότερα σημάδια της πολιτικής επανόρθωσης της -πιο ακραίας για τα δεδομένα του ρημαγμένου κοινοβουλευτισμού- συντήρησης στο όνομα της επιβίωσης ή της προόδου (συχνά αντιφατικά και των δύο) στον κόσμο είναι η εφεύρεση της «αδύνατης ενσωμάτωσης». Σύμφωνα με αυτό το πολιτικό αφήγημα, το «αντικειμενικά» ασυμβίβαστο των πολιτισμικών διαφορών είναι που κάνει την προοπτική μιας πολυπολιτισμικής κοινωνίας αδύνατη και ακόμη και η αποδοχή της «ετερότητας» δεν μπορεί παρά να είναι ομοιότροπη, να εδράζεται στο «ίδιο», όχι ανοίγοντας τα όρια, μα επιβεβαιώνοντάς τα.

Ομως ιστορικά προπαντός η εξέλιξη των κοινωνιών στηρίχτηκε κυρίως στη (δημιουργική και όχι παραδομένη βέβαια) τριβή με την ετερότητα και μόνο χειραγωγημένη από τη θρησκεία ή την πολιτική ή και την επιστήμη (ή μάλλον χειραγωγημένη από τη συναίρεση των υποστηρικτικών ομάδων που δομούν την ιεραρχία τους γύρω τους) η συνύπαρξη αυτή προβαλλόταν ως κάτι αρνητικό με επιχειρήματα από κυνικά έως και γραφικά.

Κυνικά όταν ανάγουν τις υπαρκτές δυσκολίες και προκλήσεις κάθε συνύπαρξης σε «ακίνητες» πολιτισμικές διαφορές και όχι σε πολιτικοκοινωνικές αιτίες, και γραφικά όταν κάνουν τις ιδεολογικές τους αναφορές «λάστιχο». Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο ελληνικός εθνικισμός που αγιοποιεί τον Μέγα Αλέξανδρο για την προσπάθεια συνύπαρξης των λαών και τη... «μετανάστευση» των Ελλήνων προς την Ανατολή, πότε αποδεχόμενος (όταν ευνοεί το πλασάρισμά του) και πότε αμφισβητώντας (όταν έχουν δημιουργηθεί αντίστοιχες δυναμικές) ενοχλητικές πλευρές της ιδεολογίας του. Οπως φαίνεται από την αμφισβήτηση του Ορκου στην Ωπη, παρά τις αναφορές στο κεφάλαιο 6 του «Περί της Αλεξάνδρου Τύχης και Αρετής» του Πλούταρχου.

Οπως και να έχει το αφήγημα της «αδύνατης ενσωμάτωσης» κι άρα «τα πεταμένα λεφτά» που την αφορούν, επανήλθε στην επικαιρότητα μέσα από την κριτική των ποσοστών του ΣΥΡΙΖΑ στους Ρομά και την αφαίρεση του ΑΜΚΑ από τους πρόσφυγες.

Κυρίαρχο επιχείρημα και στις δύο περιπτώσεις «η διαπλοκή της κυβέρνησης με τις αδύναμες ομάδες που κλέβουν κονδύλια». Και αυτό στη χώρα που αρκετοί νοικοκυραίοι-χριστιανοί-ψηφοφόροι ρήμαξαν τα ευρωκονδύλια, δανειζόμενοι π.χ. κοπάδια ή ο ένας από τον άλλον, επιχείρημα που οι πολιτικοί κύκλοι που τώρα τους εκπροσωπούν χρησιμοποιούσαν στις αρχές της κρίσης ώστε να ενοχοποιήσουν συλλήβδην τα λαϊκά στρώματα στην προσπάθεια αναδιανομής του κοινωνικού εισοδήματος προς τα πάνω.

Ο κοινωνικός κανιβαλισμός βέβαια συνηθίζει να σοκάρεται (και να αυτοεπιβεβαιώνεται αγνοώντας τη θεμελιώδη συμβολή του στην κοινωνική κατρακύλα) όταν τα αποτελέσματα της περιθωριοποίησης αποδώσουν και οι άνθρωποι εξ ανάγκης παραβατούν. Οταν δηλαδή οι εκστρατείες δυσφήμισης των ομάδων που στοχοποιεί αποδεικνύονται, σε αντίθεση με την Δημοκρατία, επιτυχημένες...

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο ΑΜΚΑ των μεταναστών ή αλλιώς «να δεις τι σου ’χω για μετά...»
Το 2016 ο ΣΥΡΙΖΑ θεσμοθέτησε τη δωρεάν πρόσβαση όλων των ανασφάλιστων στο δημόσιο σύστημα υγείας. Ο νέος -αλλά πολύ γνωστός από το παρελθόν του στη θέση αυτή- υπουργός της Ν.Δ., Γιάννης Βρούτσης, ανακάλεσε την...
Ο ΑΜΚΑ των μεταναστών ή αλλιώς «να δεις τι σου ’χω για μετά...»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αυτή είναι η χώρα μου σήμερα
Στην Πεντέλη, στα Βρασνά, στα Γιαννιτσά, στην Εδεσσα, στη Νάουσα, στην Κω και σ’ άλλα μέρη σ’ όλη τη χώρα, στην επικράτεια της «κανονικότητας»,...
Αυτή είναι η χώρα μου σήμερα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ανθρωποι σε ακινησία: η συνθήκη της αναμονής
Η εμπειρία της αναμονής αποτελεί για τους ανθρώπους που βρίσκονται στη διαδικασία χορήγησης ασύλου αναπόσπαστο πλέον στοιχείο του προσωπικού τους βιώματος και καθορίζει τη συγκρότηση της ίδιας κατηγορίας στην...
Ανθρωποι σε ακινησία: η συνθήκη της αναμονής
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κάτι άλλο
Το μεταναστευτικό ζήτημα, το ξέρουμε, παίζει παντού στην Ευρώπη καθοριστικό ρόλο στην πολιτική ατζέντα. Τα πράγματα θα έπρεπε να είναι πιο απλά όταν η συζήτηση αφορά το προσφυγικό, όμως όχι.
Κάτι άλλο
ΑΠΟΨΕΙΣ
Υποτιμημένες πτυχές της αφγανικής κρίσης
Διαβάζοντας τις ανακοινώσεις της κυβέρνησης αισθάνεσαι ότι ο κόσμος ολάκερος κινείται ανάμεσα στο «άσπρο» και στο «μαύρο». Πιο πρόσφατο παράδειγμα η διαχείριση της αναμενόμενης έλευσης των Αφγανών φυγάδων.
Υποτιμημένες πτυχές της αφγανικής κρίσης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μεταναστευτικό: πρόβλημα ή διαχρονικό φαινόμενο;
Τα τελευταία χρόνια η Ε.Ε. εμφανίστηκε ανίκανη να διαχειριστεί μερικές χιλιάδες Σύρους πρόσφυγες ● Αυτή η ανικανότητα δημιουργεί σοβαρή ανησυχία για τη διαχείρισή της. ως προς τους 50.000.000 κλιματικούς...
Μεταναστευτικό: πρόβλημα ή διαχρονικό φαινόμενο;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας