Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Σισύφεια πάθη εκλογέων
EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Σισύφεια πάθη εκλογέων

  • A-
  • A+

Το πρωί της 7ης Ιουνίου θα ανοίξουν οι πόρτες των εκλογικών τμημάτων. Οι πολίτες πρέπει να απαντήσουν σε δύο ερωτήματα: Θα συμμετάσχουν; Τι θα επιλέξουν; Ο καθείς θα πάρει την απόφασή του. Δεν υπάρχει σωστό και λάθος. Η κάθε απόφαση ζυγίζει ακριβώς το ίδιο με οποιαδήποτε άλλη, αλλά το άθροισμά τους δεν είναι ισοβαρές, ούτε παράγει το ίδιο αποτέλεσμα.

Αυτές οι διαφορετικού βάρους αθροίσεις που οι επιπτώσεις τους έχουν ημερομηνία λήξης –μέχρι– τις 1.460 μέρες φαντάζουν σαν Σισύφειοι βράχοι. Από την επομένη των εκλογών «φορτώνονται» στις πλάτες των «Πολλών» –ανεξάρτητα από το αν και τι ψήφισαν– που τους κουβαλούν αδιάλειπτα για 35.040 ώρες. Ανεβαίνουν στην κορυφή των 1.460 μέτρων από όπου οι βράχοι κατρακυλούν πισω στην αφετηρία. Σε αυτήν την ανηφορική πορεία οι «Πολλοί» μοχθούν, υποφέρουν, ματώνουν. Κάποιοι λυγίζουν. Δεν καταφέρνουν να φτάσουν ώς το τέρμα.

Υπάρχουν όμως και κάποιοι όμοιοί τους, που στέκονται ατσαλάκωτοι στην κορυφή. Από τα 1.460 μέτρα κλοτσούν βράχους και με σαρκαστικό χαμόγελο τους παρακολουθούν να κατρακυλούν, παρασέρνοντας και κάποιους που, εξαντλημένοι, δεν καταφέρνουν να ξεφύγουν από την πορεία τους. Είναι οι «Λίγοι». Δεν είναι ούτε πιο έξυπνοι ούτε πιο καπάτσοι. Γεννήθηκαν και αυτοί με την ανεξίτηλη στάμπα της τιμωρίας στον καρπό: Είναι θνητοί. Δεν έχουν έξι χέρια. Τρώνε όπως όλοι οι άνθρωποι. Πηγαίνουν στην τουαλέτα όπως όλοι οι άνθρωποι. Λατρεύουν την Ανισότητα και κατάφεραν να γίνουν φίλοι του Δία. Κάποιοι με καπατσοσύνη. Κάποιοι κληρονόμησαν το προνόμιο της θεϊκής φιλίας. Λατρεύουν μία εταίρα: Απληστία το όνομά της. Ομως, ακόμα και στα γλέντια τους δεν ξεχνούν τον λόγο για τον οποίο βρίσκονται εκεί: διασκεδαστές του Δία. Παλιάτσοι. Για να διατηρήσουν την εύνοιά του, κάνουν πεσκέσια ακόμα και κοριτσόπουλα... Οι περισσότεροι δεν τον αμφισβητούν, αλλά όλοι, παρασυρμένοι από την Απληστία, τον ζηλεύουν, τον φθονούν επειδή έχει στο πλευρό του μια πιτσιρίκα με παράξενο όνομα: Αιωνιότητα.

«Γιατί ο Δίας και όχι εγώ;» σκέφτονται στα βουβά. Είναι όμως θνητοί και η Αιωνιότητα πλαγιάζει μόνο με Αθάνατους. Ακόμα και εκείνοι, οι «Απειροελάχιστοι», που καταφέρνουν να την πλησιάσουν, σύντομα αντιλαμβάνονται ότι δεν μπορούν να τον αντικαταστήσουν στο κρεβάτι της. Θα παραμείνουν παλιάτσοι του Δία για όσο καταφέρνουν να αναβάλλουν το ραντεβού με τον Θάνατο, τον βασιλιά των νεκρών. Οι παλιάτσοι δεν ζητούν. Παρακαλούν. Ομως ακόμα και ο Δίας δεν μπορεί να ακυρώσει αυτό το ραντεβού. Στον Θάνατο δεν πιάνουν προσταγές, φοβέρες, δωροδοκίες. Κατοικεί στον Τάρταρο, εκεί όπου ποτέ δεν φτάνει ο ήλιος. Ούτε θέλει ούτε δέχεται δώρα και θυσίες. Γι’ αυτόν δεν υπάρχει βωμός.

Οι «Πολλοί», αυτοί που ματωμένοι και εξαντλημένοι συνεχίζουν αενάως τη βασανιστική ανάβαση και την αγωνιώδη κατάβαση, ξέρουν για την παρουσία των «Λίγων». Γνωρίζουν ότι κάπου εκεί στην κορυφή βρίσκονται κάποιοι σαν κι αυτούς που παρακολουθούν το μαρτύριό τους χαμογελώντας περιπαικτικά. Το μόνο που τους παρηγορεί είναι ότι και εκείνοι έχουν την ίδια ανεξίτηλη στάμπα στον καρπό τους: είναι θνητοί. Πολεμιούνται και νικιούνται.

Ομως ο άνθρωπος του Δία, μία άσκημη με καμπούρα, δεν τους αφήνει να αντιδράσουν. Ερις το όνομά της. Είναι θεά και στη δούλεψή της είναι η Ζήλια και η Διχόνοια. Αδελφή του Αρη. Είναι άσκημη για να μπορεί ευκολότερα να εκτελεί την αποστολή της. Παριστάνει την κουτσή για να μπορεί να σπέρνει ζιζάνια. Τότε, όπως λέει ο Ομηρος, ομορφαίνει. Μερικές φορές, οι γελωτοποιοί του Δία, για να τον διασκεδάσουν, ζητούν από την Εριδα να διαδώσει ότι οι «Πολλοί» μπορούν να λευτερωθούν από την κατάρα του βράχου, αρκεί να φέρουν «εν κοσκίνω ύδωρ».

Κάποιοι προσπάθησαν. Απέτυχαν. Η τιμωρία τους βαριά: κάθε φορά που θα κατεβαίνουν στις υπώρειες του βουνού θα γεμίζουν με νερό τον «τετρημένον πίθον». Οταν το πάθημα έγινε γνωστό, ένα κύμα απογοήτευσης απλώθηκε στους «Πολλούς». «Ματαιοπονούμε», σκέφτηκαν. Ο Δίας πάλι είχε νικήσει. Οι «Λίγοι» διατήρησαν την εύνοιά του.

Την Κυριακή 7 Ιουλίου η Ερις συναντιέται με την ετεροθαλή αδελφή της, την Απάτη. Καθώς συζητούν τα σχέδιά τους για τις επόμενες 1.460 μέρες, οι «Πολλοί» μπορούν να ξαποστάσουν. Είναι η μέρα που, σύμφωνα με τον μύθο, εμφανίζεται, μασκαρεμένος, ο Προμηθέας για να διασκεδάσει με τους «κάλπικους» Προμηθείς που υπόσχονται...

Τη μέρα αυτή μπορούν να σκεφτούν, να ονειρευτούν, να περάσουν κάποιες ώρες παρέα με τον Ονειρο, τον άγγελο του Δία. Σε αυτή την ανάπαυλα μπορεί να συνειδητοποιήσουν ότι στα Σισύφεια πάθη τους δεν υπάρχει τίποτα το μεγαλειώδες, τίποτα το ηρωικό, τίποτα το παράλογο. Υπάρχουν μόνο βράχοι, επιθυμίες. Βάρη αλλά και ξόρκια για τη χαιρέκακη Εριδα.

Την 8η Ιουλίου η Εριδα θα είναι περιχαρής. Οι «Πολλοί» θα συνεχίσουν τη βασανιστική ανάβαση, ο Δίας θα χαϊδεύει τα γένια του και οι «Λίγοι» θα προετοιμάζουν το επόμενο... συμπόσιο.

ΥΓ.: 1.460 μέρες ή 35.040 ώρες είναι η συνταγματική θητεία της εκλεγμένης κυβέρνησης.

* δημοσιογράφος, συγγραφέας

ΑΠΟΨΕΙΣ
Η πραγματική αποχή χαμηλότερη πάνω από 10 μονάδες από την προβαλλόμενη
Τόσο στις ευρωεκλογές όσο και στις βουλευτικές εκλογές, πολύς λόγος γίνεται για το μεγάλο ποσοστό αποχής. Το ποσοστό αυτό προκύπτει από τον αριθμό των πολιτών που δεν προσήλθαν στις κάλπες, δηλαδή τους...
Η πραγματική αποχή χαμηλότερη πάνω από 10 μονάδες από την προβαλλόμενη
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο ψηφοφόρος κι ο πολίτης
Ετσι, εκτός του τι έκανε ή δεν έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ κατά τη διάρκεια της διακυβέρνησης, πρέπει να εξετάσουμε τι έκανε κι ο ψηφοφόρος εκτός της ανάθεσης διά της ψήφου του. Νομίζω ότι ήταν σε αναμονή και περίμενε να...
Ο ψηφοφόρος κι ο πολίτης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Δομή της πολιτικής εξουσίας και εκλογικό σύστημα
Η ισοτιμία της βούλησης των εκλεκτόρων είναι μία σοβαρή και διά γυμνού οφθαλμού εντοπιζόμενη όψη του δημοκρατικού πολιτισμού. Και όσοι υποστηρίζουν την κατάργηση της απλής αναλογικής θα πρέπει να δώσουν μία...
Δομή της πολιτικής εξουσίας και εκλογικό σύστημα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το εκλογικό δικαίωμα των Ελλήνων του εξωτερικού
Στη δεκαετία του 1960 ζούσαμε πάνω από μισό εκατομμύριο Ελληνες εργάτες και φοιτητές στη Δυτική Γερμανία και το Δυτικό Βερολίνο, ενώ μετά το πραξικόπημα της χούντας του Απρίλη του 1967 αυξηθήκαμε κατά πολύ.
Το εκλογικό δικαίωμα των Ελλήνων του εξωτερικού
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η ψήφος των εκτός επικρατείας και το αγκάθι του εκλογικού νόμου
Αν ο νέος εκλογικός νόμος που θα προτείνει η κυβέρνηση προβλέπει την ύπαρξη μπόνους (προκαθορισμένου ή κλιμακωτού) για το πρώτο κόμμα, τότε ο συνυπολογισμός της ψήφου των εκτός επικρατείας για τον προσδιορισμό...
Η ψήφος των εκτός επικρατείας και το αγκάθι του εκλογικού νόμου
ΑΠΟΨΕΙΣ
«…Ρίξε λιγάκι τουμπεκί, θεούλη μου….»
Γνωρίζω ότι το κείμενό μου είναι μακροσκελές και μονομερές. Γι’ αυτό ας το διαβάσει όποιος νομίζει ότι έχει κάτι να ωφεληθεί. Οι υπόλοιποι ας παρακολουθούν τον Μητσοτάκη και την παρέα του να «αλώνουν» τη χώρα...
«…Ρίξε λιγάκι τουμπεκί, θεούλη μου….»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας