Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
10 πολιτικές και προγραμματικές αντιφάσεις της Ν.Δ.

Ο επικεφαλής οικονομολόγος της Allianz Μίχαελ Χάιζε θεωρεί ότι «ο πλούτος αυξήθηκε σε παγκόσμιο επίπεδο»

Dreamstime
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

10 πολιτικές και προγραμματικές αντιφάσεις της Ν.Δ.

  • A-
  • A+

Διαβάζοντας το πρόγραμμα και τις διακηρύξεις της Ν.Δ. είναι αδύνατο να μην επισημάνει κανείς ένα πλήθος ασαφειών και αντιφάσεων που χρήζουν διερεύνησης και απάντησης προεκλογικά. Συγκεκριμένα:

1 Η Ν.Δ. μιλά για κατάρρευση της οικονομίας την ίδια ώρα που υπόσχεται διπλάσιους ρυθμούς ανάπτυξης χάρη στη δική της πολιτική και προγραμματική αξιοπιστία. Ομως αν μια οικονομία κείτεται στο καναβάτσο, είναι αδύνατον να εκτιναχθεί αναπτυξιακά, πρέπει πρώτα να σταθεροποιηθεί και να σταθεί στα πόδια της. Από την άλλη, ένα έλλειμμα αξιοπιστίας μπορεί ίσως να εξηγήσει έναν χαμηλότερο ρυθμό ανάκαμψης, όχι την κατάρρευση μιας οικονομίας για την οποία πρέπει να συντρέχουν αντικειμενικοί λόγοι.

2 Η Ν.Δ. μιλά για «καμένη γη» και «νάρκες» που αφήνει πίσω της η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ επειδή οι δημόσιες επιχειρήσεις και υπηρεσίες αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα και επειδή με τις πρόσφατες «παροχές» εξανέμισε τον δημοσιονομικό χώρο. Συγχρόνως, ισχυρίζεται πως ο ΣΥΡΙΖΑ έκλεψε πολλά μέτρα του δικού της προγράμματος.

Ομως, πόσο καμένη γη μπορεί να είναι μια οικονομία που αναπτύσσεται με 2%, έχει χαλιναγωγήσει τα δίδυμα ελλείμματά της, έχει μειώσει το ιδιωτικό χρέος κατά 30% του ΑΕΠ, τη φτώχεια και τις ανισότητες σε προ κρίσης επίπεδα και την ανεργία κατά 9, περίπου, ποσοστιαίες μονάδες, έχει καταστήσει το δημόσιο χρέος διαχειρίσιμο, διαθέτει 34 δισ. ταμειακά διαθέσιμα, έχει μειώσει σε ιστορικά χαμηλό το κόστος δανεισμού της και μέχρι το 2023 δεν θα πληρώνει καθόλου χρεολύσια στον ESM; Πόσο νάρκες μπορεί να είναι οι παροχές που και η Ν.Δ. ψήφισε θεωρώντας ότι πολλές εξ αυτών αποτελούν μέτρα (π.χ. φορολογικές ελαφρύνσεις) που η ίδια είχε εξαγγείλει; Είναι ή όχι φυσιολογικά εξασθενημένες οι δημόσιες υπηρεσίες ύστερα από 3 μνημόνια;

3 Μέχρι την περασμένη ΔΕΘ γνωρίζαμε πως μέρος μόνον του προγράμματος της Ν.Δ. ήταν κοστολογημένο. Σήμερα ακούμε πως είναι πλήρως κοστολογημένο, αλλά δεν βλέπουμε καμία καινούργια δημοσιοποίηση των αναλυτικών στοιχείων που να κάνει τη διαφορά. Γιατί η Ν.Δ. δεν στηρίζει το πρόγραμμά της με τη διαφανή και πλήρη ανάλυση της κοστολόγησής του;

4 Σύμφωνα με τη Ν.Δ., η πολιτική της των φορολογικών ελαφρύνσεων δημιουργεί τις προϋποθέσεις για αύξηση των ιδιωτικών επενδύσεων κατά 100 δισ. ευρώ μέσα σε μία 5ετία, ετήσια αύξηση 4% του ΑΕΠ, και τη δημιουργία τουλάχιστον 120 χιλιάδων νέων θέσεων εργασίας ετησίως από τον ιδιωτικό τομέα (δηλαδή 480.000 στην 4ετία), με τον αριθμό των ανέργων να μειώνεται κάτω από τις 500.000, όταν το 2018 έκλεισε με αριθμό ανέργων στους 881.000.

Το θέμα είναι πως στην 4ετία του ΣΥΡΙΖΑ (2015-2018) οι απασχολούμενοι αυξήθηκαν κατά 300.000 και οι άνεργοι μειώθηκαν κατά 365.000 ενόσω η συνολική αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ ήταν μόλις 1,9%. Τώρα που η Ν.Δ. υπόσχεται συνολική αύξηση ΑΕΠ 17% στην 4ετία (ή 4% ετησίως), πώς εξηγείται η μείωση της ανεργίας να περιορίζεται στις 380-400 χιλιάδες; Πώς είναι δυνατόν με 9 φορές μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ –βάσει στόχου– η Ν.Δ. να αναμένει μόλις 10% μεγαλύτερη μείωση του αριθμού των ανέργων; Μάλλον, ο στόχος για διπλάσιο ρυθμό ανάπτυξης αποτελεί απλώς ακόμη έναν ευσεβή πόθο…

5 Το πρόγραμμα της Ν.Δ. βασίζεται στον επιδιωκόμενο στόχο για μειωμένα πρωτογενή πλεονάσματα στο 2,5% (από 3,5% σήμερα), στην αξιοποίηση του δημοσιονομικού χώρου, στη μείωση των κρατικών δαπανών κατά 2 δισ. και στην αύξηση των φορολογικών εσόδων από τους υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης.

Ομως, τους διπλάσιους ρυθμούς ανάπτυξης ούτε η διεθνής οικονομική συγκυρία ευνοεί ούτε η Ν.Δ., όπως είδαμε, πιστεύει, τον δε δημοσιονομικό χώρο τον εξάντλησαν τα φιλολαϊκά μέτρα αναδιανομής που ήδη έλαβε ο ΣΥΡΙΖΑ (και δεν γνωρίζουμε τι θα κρατήσει η Ν.Δ. αν γίνει κυβέρνηση), ενώ η ίδια η Ν.Δ. έχει ταχθεί κατά της ύπαρξής του όταν τονίζει πως θα καταργήσει τα «υπερπλεονάσματα». Οσον αφορά τον στόχο μείωσης των πρωτογενών πλεονασμάτων που όλοι θέλουμε, προφανώς η Ν.Δ. δεν έχει καταλάβει ότι οι στόχοι είναι αποτέλεσμα ανάλυσης διαχείρισης του χρέους από τους θεσμούς και αποτελούν την αναγκαία συνθήκη για τη μείωση του χρέους. Συνεπώς, η Ν.Δ. θα πρέπει να πείσει παρουσιάζοντας μια νέα ρεαλιστική ανάλυση διαχείρισης του χρέους που να αποδεικνύει τη δυνατότητα μείωσης των στόχων του πρωτογενούς πλεονάσματος, ανάλυση που σήμερα δεν υφίσταται…

6 Οσον αφορά την περιστολή των κρατικών δαπανών κατά 2 δισ. (ή 50% των φορολογικών ελαφρύνσεων), να τονίσουμε πως εάν δεν υπάρχει πλήρης αντιστοίχιση της μείωσης εσόδων με μείωση δαπανών, το πρόγραμμα είναι εξ ορισμού αναξιόπιστο, αφού θα βασίζεται σε αβέβαιες ή και αβάσιμες υποθέσεις.

Σημειώνεται ότι ακόμα και το ΔΝΤ (Τόμσεν) έχει παραδεχτεί ότι δεν υπάρχει περιθώριο άλλων περικοπών στο Δημόσιο χωρίς υποβάθμιση των κοινωνικών υπηρεσιών (π.χ. σε υγεία, παιδεία), πλην των περικοπών στις συντάξεις, τις οποίες όμως ο κ. Μητσοτάκης δεσμεύτηκε πως δεν θα μειώσει. Και επειδή η όποια ανάπτυξη έπεται των μέτρων, η χρηματοδότηση του προγράμματος φοροελαφρύνσεων είτε θα προέλθει από τη συρρίκνωση του κοινωνικού κράτους είτε από την περιστολή των συντάξεων (ή αμφοτέρων...).

7 Ομως ακόμη και το υποτιθέμενο κοστολογημένο πρόγραμμα περικοπής 2 δισ. κρατικών δαπανών στον πίνακα που δημοσιεύτηκε φαίνεται να αφορά μόνο 1,47 δισ., με τον επιμερισμό κονδυλίων να είναι ουσιαστικά ατεκμηρίωτος και αυθαίρετος. Για παράδειγμα, η πρόταση για μείωση κατά 140 εκατ. των δαπανών για τόκους στα έντοκα γραμμάτια του Ελληνικού Δημοσίου, όταν το σύνολο των σχετικών τόκων που καταβάλλονται ανέρχεται στα 376 εκατ., σημαίνει ότι θα πρέπει να μειωθεί ο δανεισμός σε έντοκα κατά 5,2 δισ.! Το πώς θα καλυφθεί το μεγάλο αυτό κενό, το πρόγραμμα δεν λέει τίποτα…

8 Η Ν.Δ. δεν έχει υπολογίσει στο πρόγραμμά της το ύψος των μελλοντικών ακαθάριστων δανειακών αναγκών που απαιτούνται για την εξυπηρέτηση του χρέους και κυρίως τις πηγές χρηματοδότησής του.

Αν στηρίζεται στο «μαξιλάρι» που δημιούργησε η παρούσα κυβέρνηση (για δύο έτη), γιατί πολέμησε λυσσαλέα τη δημιουργία του επιμένοντας στην πιστοληπτική γραμμή, η οποία θα έφερνε νέο μνημόνιο στη χώρα; Αν πάλι σκοπεύει να αντλήσει μαζικά από τις αγορές, πώς συνάδει με την προτεραιότητά της να μειώσει το κόστος δανεισμού της χώρας;

9 Η πρόταση για το ασφαλιστικό είναι επικίνδυνη, στον βαθμό που δεν προσδιορίζει το κόστος της μεταβατικής περιόδου από ένα σύστημα αναδιανεμητικό σε ένα σύστημα μερικώς κεφαλαιοποιητικό, και κυρίως δεν προσδιορίζει ποιος θα υποστεί αυτό το κόστος.

10 Τέλος, η πρόταση για έκρηξη επενδύσεων σε τουρισμό και δεύτερη κατοικία δηλώνει ότι επενδύουν στο παρελθόν (κατοικία/οικοδομή) και σε ένα σχεδόν υπερκορεσμένο παρόν (τουρισμός). Από τους τομείς αυτούς θα προέλθει η έκρηξη επενδύσεων και η αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου;

* Δημοσιογράφος, οικονομολόγος

ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι ρωγμές του συστήματος
Αν η αντιμετώπιση της επαπειλούμενης (εκ νέου) εκλογής της Αριστεράς στην κυβέρνηση αποδείχτηκε ικανό κίνητρο για την εν λόγω ανασυσπείρωση, πόσο επαρκές μπορεί να είναι το κίνητρο της αντιμετώπισης της...
Οι ρωγμές του συστήματος
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κεραμέως: αυτονομία, αξιολόγηση και... άγιος ο Θεός!
Η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως ανακοίνωσε οτι το κυβερνητικό πλάνο περιλαμβάνει, «αυτονομία» των σχολικών μονάδων και των Πανεπιστημίων, αξιολόγηση και σύνδεσή τους με τη χρηματοδότηση.
Κεραμέως: αυτονομία, αξιολόγηση και... άγιος ο Θεός!
ΑΠΟΨΕΙΣ
H κομματική δημοκρατία μετά τις εκλογές
Mετά τις εκλογές της 7ης Ιουλίου 2019 και τα δύο κόμματα (δηλαδή η Ν.Δ. και ο ΣΥΡΙΖΑ) επιβάλλεται να ενεργοποιήσουν τον μηχανισμό του πολιτικού αναστοχασμού τους. Εάν γίνει κάτι τέτοιο, θα ωφεληθεί πολλαπλώς η...
H κομματική δημοκρατία μετά τις εκλογές
ΑΠΟΨΕΙΣ
«…Ρίξε λιγάκι τουμπεκί, θεούλη μου….»
Γνωρίζω ότι το κείμενό μου είναι μακροσκελές και μονομερές. Γι’ αυτό ας το διαβάσει όποιος νομίζει ότι έχει κάτι να ωφεληθεί. Οι υπόλοιποι ας παρακολουθούν τον Μητσοτάκη και την παρέα του να «αλώνουν» τη χώρα...
«…Ρίξε λιγάκι τουμπεκί, θεούλη μου….»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ανανεωμένο διαβατήριο παραμονής στο επίκεντρο...
ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ, φαίνεται πως συσπειρώνουν μία γερή βάση, ποσοτικά διευρυμένη. Και αν αυτό για τη ΝΔ συνεπάγεται μία χαρμόσυνη επιστροφή σε προηγούμενα στάνταρντς της, για τον ΣΥΡΙΖΑ αποτελεί το σημείο κλειδί...
Ανανεωμένο διαβατήριο παραμονής στο επίκεντρο...
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το νέο παράδειγμα πολιτικής… είναι παλιό
Μια κοινωνία που δεν έχει απομακρυνθεί από την ιδέα της άλωσης και κατοχής της πολιτικής εξουσίας για τα οφέλη της, που δείχνει πρόθυμη να ανακυκλώνει την κυκλοφορία των πολιτικών ελίτ από τους λαφυραγωγούς...
Το νέο παράδειγμα πολιτικής… είναι παλιό

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας