Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Στη σκιά του Παρνασσού
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Στη σκιά του Παρνασσού

  • A-
  • A+

Στην κορφή του Παρνασσού βασίλευε ένας κέδρος, που έμοιαζε με ομπρέλα. Αγέρωχος αγνάντευε την απεραντοσύνη. Και στα πόδια του βουνού, στη σκιά η Αγόριανη. Την αγκάλιαζαν τα πιο ψηλά βουνά. Στον τόπο αυτόν γεννήθηκε και ανδρώθηκε ο άνθρωπος που συνδέει τον Αρη Βελουχιώτη με τον καπετάν Διαμαντή. Πρόκειται για τον Δημήτρη Δημητρίου, πιο γνωστό ως Νικηφόρο. Συνδέεται με τον Γοργοπόταμο και το αντάρτικο στη Ρούμελη.

Ο Νικηφόρος φοίτησε στη Σχολή Ευελπίδων και πολέμησε κατά των Ιταλών και Γερμανών, ως διοικητής διμοιρίας βαρέων πολυβόλων. Προτάθηκε από τον διοικητή του για ηθική αμοιβή. Υπήρξε ο πρώτος σε όλη την Ελλάδα μόνιμος αξιωματικός που βγήκε στο βουνό εναντίον των κατακτητών μέσα από το ΕΑΜ-ΕΛΑΣ.

Το βράδυ της 16ης Μαΐου 1946 συλλαμβάνεται συμπτωματικά στην οδό Αιόλου, προσάγεται σε δίκη και φυλακίζεται. Καταδικάστηκε το 1947 από στρατοδικείο «δις εις θάνατον» για την εκτέλεση ενός δωσίλογου το 1942. Η θανατική ποινή μετατρέπεται σε ισόβια κάθειρξη και αποφυλακίζεται το 1952.

Αυτή είναι η πρώτη ύλη της ιστορίας: ο άνθρωπος, ο μόχθος, ο αγώνας και οι αγωνίες του. Πρώτη ύλη και για την τέχνη. Αυτή είναι και η σχέση της ιστοριογραφίας και της τέχνης. Ετσι αλληλοσυμπληρώνονται και η καθεμιά με τη δική της σκευή και τις δικές της μεθόδους μάς γνωρίζουν τη μεγάλη πορεία του ανθρώπου προς την οριστική του απελευθέρωση από τα δεσμά της υλικής ανάγκης. Ετσι επιτυγχάνεται και ο συνδυασμός της μυθοπλασίας με την ιστορική αλήθεια.

Ο συνδυασμός αυτός είναι απόλυτα επιτυχής στο εξαιρετικό ντοκιμαντέρ του Αποστόλη Ασημακόπουλου που αναφέρεται στον καπετάν Νικηφόρο. Ο Απ. Ασημακόπουλος και γνωρίζει και σέβεται. Συμμερίζεται τα ιδανικά και τις αξίες με τις οποίες πορεύτηκε στη ζωή του ο ήρωας του οποίου τη ζωή και τη σκέψη επέλεξε να αποτυπώσει. Ετσι, το αποτέλεσμα φαίνεται έγκυρο ιστορικά, βαθιά ανθρώπινο και συγκινητικό, φορτισμένο από τις ιστορικές μνήμες που συγκροτούν το συλλογικό υποσυνείδητο του λαού μας.

Ο δημιουργός Απ. Ασημακόπουλος περιβάλλει τον ήρωά του με έλλογο θαυμασμό. Δεν υπερβάλλει. Δεν αφήνεται σε συναισθηματικές ακρότητες, ούτε προβαίνει σε ψυχολογικές εξηγήσεις ή πολιτικές θέσεις. Προτιμά τον διάλογο με τους απλούς ανθρώπους. Αξιοσημείωτο και ταυτόχρονα εξαιρετικό είναι το πάντρεμα της Αντίστασης με τις καθημερινές συνήθειες.

Με τον τρόπο αυτό, τα χρώματα κι οι μυρωδιές της περιοχής, οι καθημερινές συνήθειες των ανθρώπων, η βιοπάλη, η αγάπη για τα γράμματα, η ρουμελιώτικη γη με την ιδιαίτερη φυσιογνωμία της δένονται διαλεκτικά, έτσι ώστε να διαμορφώσουν μια προσωπικότητα όχι απλώς πλούσια και ενδιαφέρουσα, αλλά πλήρη και έτοιμη να φτάσει στη θυσία για τα ιδανικά της, για τον λαό και την πατρίδα.

Η ανθρώπινη διάσταση είναι συνεχώς παρούσα στο έργο του δημιουργού. Εξάλλου ο δημιουργός δεν μεταλλάσσεται στο δημιούργημά του… είναι πηγαίος, ανθρώπινος, αισιόδοξος και αγωνιστικός, όπως είναι και στη ζωή του.

*πανεπιστημιακός-συγγραφέας

ΑΠΟΨΕΙΣ
Η πατρίδα εξελισσόμενη
Στις αρχές του 21ου, μέρα με τη μέρα γίνεται όλο και πιο άυλος, αχωρικός, ενώ οι διαφορές πολιτισμικές ή άλλες, κοινώς ζητήματα κουλτούρας μεταξύ των πατρίδων, αρχίζουν να αμβλύνονται και βλέπουμε πολλές...
Η πατρίδα εξελισσόμενη
ΑΠΟΨΕΙΣ
Στέλιος Ζαμάνος: στο φως της αιωνιότητας!
Ο κορυφαίος αντιστασιακός Στέλιος Ζαμάνος, που έφυγε πριν από λίγες μέρες πλήρης ημερών και αγώνων, αποτελεί ένα αυθεντικό αγωνιστικό πρότυπο, που τόσο πολύ έχουμε ανάγκη στους αδυσώπητους καιρούς μας. Μορφή...
Στέλιος Ζαμάνος: στο φως της αιωνιότητας!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ναζιστικές οικογενειακές ιστορίες
Είναι σαφές ότι οι αντιλήψεις για το φύλο και την οικογένεια φωλιάζουν στον σκληρό πυρήνα της (νεο)ναζιστικής σκέψης και πολιτικής πρακτικής. Θεμέλιο της υπαγορευμένης από τους νόμους της φύσης κοινωνικής...
Ναζιστικές οικογενειακές ιστορίες
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο θάνατός του, το τέλος της Μεταπολίτευσης
Στους δύσκολους δρόμους, που βάδισε πολλές φορές μόνος, υπήρξε ήρεμος και νηφάλιος, έδρασε με στόχο την Εθνική Συνεννόηση κατά τη μακρά και πολυτάραχη διαδρομή του. Υπήρξε πρωτεργάτης της νεότερης Ελληνικής...
Ο θάνατός του, το τέλος της Μεταπολίτευσης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο καβγάς για τον Μπελογιάννη
Το μέγα σφάλμα της «ορθόδοξης» αριστερής ιστοριογραφίας δεν ήταν ότι αδίκησε τους ταγματασφαλίτες ή διαστρέβλωσε τον ρόλο των Αγγλων και των Αμερικανών· ήταν ότι καθιερώθηκε –θυμηθείτε την ετυμολογία της...
Ο καβγάς για τον Μπελογιάννη
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο σκληρός Απρίλης του ’44
Η ρήση του ιστορικού Λε Γκοφ ότι «μία από τις ύψιστες φροντίδες των τάξεων, των ομάδων και των ατόμων που κυριάρχησαν και κυριαρχούν στις ιστορικές κοινωνίες είναι να γίνουν κύριοι της μνήμης και της λήθης»...
Ο σκληρός Απρίλης του ’44

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας