Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τι συμβαίνει με την Ακροδεξιά και τις γυναίκες;

Από την καμπάνια StopFeminazis στην Ισπανία: «Η βία δεν είναι στη βάση του φύλου, είναι ενδοοικογενειακή»

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τι συμβαίνει με την Ακροδεξιά και τις γυναίκες;

  • A-
  • A+

Είμαστε λίγο πριν από τις ευρωεκλογές και, όπως σωστά έχουμε πολλές φορές πει, πρόκειται για μια πολύ κρίσιμη αναμέτρηση. Απέναντί μας έχουμε τις δυνάμεις της Ακροδεξιάς που θέτουν σε κίνδυνο δημοκρατικές και κοινωνικές κατακτήσεις δεκαετιών, το ίδιο το ευρωπαϊκό οικοδόμημα.

Οι δυνάμεις αυτές διογκώνονται, καθώς φαίνεται να απορροφούν σε βαθμό ανησυχητικό την παραδοσιακή Δεξιά, η οποία μπροστά στις απώλειες σε πολλές περιπτώσεις υιοθετεί και νομιμοποιεί τη ρητορική τους. Η χώρα μας, το είδαμε πρόσφατα με τη Συνθήκη των Πρεσπών, είναι ένα τρανό παράδειγμα νομιμοποίησης του εθνικιστικού λόγου της Ακροδεξιάς από την παραδοσιακή Δεξιά, τη Νέα Δημοκρατία.

Ο λόγος της Ακροδεξιάς δεν είναι όμως μόνο εθνικιστικός και ρατσιστικός. Είναι και βαθιά μισογυνικός, βαθιά σεξιστικός. Εθνικισμός, ρατσισμός και σεξισμός διεκδικούν επί ίσοις όροις την πολιτική ατζέντα της ευρωπαϊκής Ακροδεξιάς και διαμορφώνουν τις αδιαπέραστες και αδιαπραγμάτευτες ταυτότητες μέσα στις οποίες θέλουν να μας εγκλωβίσουν.

Μπορεί να μην έχουμε να κάνουμε πια με θεωρίες άριας φυλής, αλλά με απόψεις που επικαλούνται τη φυσική τάξη πραγμάτων για να αρνηθούν κάθε εθνική και πολιτισμική ανάμειξη, κάθε επιλογή ταυτότητας, εθνικής, πολιτισμικής, φύλου και σεξουαλικού προσανατολισμού.

Είμαστε ό,τι γεννιόμαστε λένε και όχι ό,τι θέλουμε να γίνουμε. Και οι σχέσεις μας, οι κοινωνικές μας σχέσεις είναι σχέσεις βασικά ιεραρχικές, εξ ου και πρώτα Εμείς και μετά οι Αλλοι. Αυτή είναι η φυσική τάξη πραγμάτων. Αυτήν την τάξη υπερασπίζονται. Στη βάση αυτής της θεώρησης που μας πηγαίνει πολύ πίσω και που παίρνει στον λόγο της Ακροδεξιάς την ισχύ κοινωνικού νόμου, η θέση των γυναικών είναι στην οικογένεια και το σώμα τους «παίζεται» αν τους ανήκει ή όχι. Οσο για τις διακρίσεις κατά των γυναικών, αυτές δεν υπάρχουν, είναι μια φεμινιστική επινόηση.

Για του λόγου το αληθές, προτείνω να επισκεφθούμε κατ’ αρχάς την Ακροδεξιά εκεί όπου είναι στην εξουσία και δίνει συγκεκριμένα δείγματα γραφής. Και μπορεί η ευρωπαϊκή Ακροδεξιά να είναι συγκεχυμένη, με ιδεολογικές θέσεις συχνά αντιφατικές, είναι όμως μια πραγματική πολιτική οικογένεια που ασκεί πολιτική με ισχυρούς νοηματικούς κοινούς τόπους.

Ο πρώτος κοινός τους τόπος, εκεί όπου δίνουν πραγματική μάχη, είναι η οικογένεια και ο έλεγχος του γυναικείου σώματος. Οι γυναίκες, η οικογένεια και το έθνος γίνονται η ισχυρή τριάδα ενάντια στο Ισλάμ που απειλεί να μολύνει την Ευρώπη.

Η πρώτη μας –σύντομη– στάση θα είναι στην Ιταλία του Σαλβίνι και της Λέγκας του Βορρά. Με την ανάληψη των καθηκόντων του ο νέος υπουργός οικογένειας Λορέτζο Φοντάνα κάνει τις εξής δηλώσεις:

«Είμαστε ΥΠΕΡ της Φυσικής Οικογένειας, αυτής που τα παιδιά έχουν έναν πατέρα και μία μητέρα» και όσο για τις γυναικοκτονίες ισχυρίστηκε ότι «η έκτρωση είναι η πρώτη αιτία γυναικοκτονίας», βάλλοντας ευθέως κατά του δικαιώματος των γυναικών για την αυτοδιάθεση του σώματός τους, το δικαίωμα στην αντισύλληψη και στην έκτρωση. Να τα αφήσουν δηλαδή αυτά οι γυναίκες ότι τάχα δολοφονούνται επειδή είναι γυναίκες και να σταματήσουν τις εκτρώσεις.

Για μεγάλο μέρος της ευρωπαϊκής Ακροδεξιάς, κυρίως αυτής που οργανώνεται από τα κάτω και δεν προσδοκά άμεσα εκλογικά οφέλη, η έκτρωση παρομοιάζεται με γενοκτονία, οι κλινικές είναι «στρατόπεδα θανάτου», η έκτρωση «έγκλημα κατά της ανθρωπότητας» και οι φεμινίστριες ναζί. Δεν είναι τυχαίο ότι το 2016 στην Πολωνία του ακροδεξιού Κόμματος του Νόμου και της Δικαιοσύνης σε αγαστή συνεργασία με την Καθολική Εκκλησία επιχειρήθηκε η πλήρης απαγόρευση των εκτρώσεων ακόμα και όταν η εγκυμοσύνη ήταν αποτέλεσμα βιασμού. Μεγάλες κινητοποιήσεις γυναικών κατάφεραν να την αποτρέψουν.

Σε αυτό το οδοιπορικό, δεν θα μπορούσαμε να παραλείψουμε την Ουγγαρία του Ορμπαν, αυτού που μέχρι πρότινος ανήκε στο Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα και του οποίου η συμμετοχή είναι ακόμα σε εκκρεμότητα. Το 2013, ο Ορμπαν πέρασε στο Σύνταγμα της χώρας του την ακροδεξιά αντίληψη για την οικογένεια, ως θεσμό που προκύπτει αποκλειστικά από τη συναίνεση ενός άντρα και μιας γυναίκας.

Στην ίδια αναθεώρηση, στο άρθρο 3, προστέθηκε «η προστασία του εμβρύου από τη στιγμή της σύλληψης» και αυτό σε μια χώρα όπως η Ουγγαρία, όπου οι εκτρώσεις νομιμοποιήθηκαν αμέσως μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Το 2018 το ανακήρυξε Ετος της Οικογένειας με κεντρικό σύνθημα: «Να προστατέψουμε τη χριστιανική οικογένεια ενάντια στην πολυπολιτισμικότητα που την απειλεί».

Χρησιμοποιώντας ευρωπαϊκούς πόρους που προορίζονταν για την κοινωνική αλληλεγγύη, χρηματοδότησε μια μεγάλη καμπάνια κατά του δικαιώματος των γυναικών για τον έλεγχο του σώματός τους και τη γέννα ως ελεύθερη επιλογή. Κατάργησε τα πανεπιστημιακά προγράμματα φύλου που υπήρχαν, λέγοντας ότι τα προγράμματα αυτά είναι ενάντια στις χριστιανικές αξίες και την ίδια χρονιά άλλαξε τα σχολικά εγχειρίδια αγωγής του πολίτη. Σήμερα τα παιδιά στην Ουγγαρία μαθαίνουν ότι «αγόρια και κορίτσια δεν έχουν τις ίδιες φυσικές και πνευματικές ικανότητες».

Η οικογένεια της Ακροδεξιάς προσβάλλεται από την αναγνώριση της έμφυλης ενδοοικογενειακής βίας και τη νομοθεσία που επιχειρεί να την αποτρέψει. Γίνεται έτσι όχι μια πραγματική αλλά μια επινοημένη από τις φεμινίστριες κατάσταση για να ενοχοποιηθούν οι άντρες και να σπιλωθεί η οικογένεια.

Οι Ισπανοί ακροδεξιοί θα μιλήσουν για έναν νέου τύπου τζιχαντισμό, τον φεμινισμό, του οποίου είναι τα θύματα. Και όταν στις περιφερειακές εκλογές του 2018 αναδείχθηκαν στην Ανδαλουσία σε ρυθμιστικό παράγοντα, έθεσαν ως όρο για την υποστήριξή τους την κατάργηση του νόμου για την έμφυλη βία. Σε μια Ευρώπη που σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία το 1/3 των γυναικών δηλώνει ότι έχει υποστεί κάποιας μορφής βία, η έμφυλη βία θεωρούν οι ακροδεξιοί πως είναι μια επινόηση των γυναικών.

Η βία μέσα στην οικογένεια, υποστηρίζουν, είναι οικογενειακή και όχι έμφυλη και οι γυναίκες είναι εξίσου βίαιες όπως και οι άντρες. «Να σταματήσουμε τις φεμινίστριες, αυτές είναι οι ναζί» ήταν το κεντρικό σύνθημα του «STOP FEMINAZIS BUS», της καμπάνιας που οργάνωσαν ακροδεξιές καθολικές ομάδες στην Ισπανία προβάλλοντας τον Χίτλερ βαμμένο με μοβ χείλια.

Απέναντι σ’ αυτές τις προκλήσεις οι γυναίκες βέβαια δεν έμειναν σιωπηλές. Κατέβηκαν κατά εκατοντάδες χιλιάδες στους δρόμους με κεντρικό σύνθημα «ΟΥΤΕ ΕΝΑ ΒΗΜΑ ΠΙΣΩ» και κατάφεραν να αποτρέψουν την οπισθοδρόμηση. Πολλοί αναλυτές θα συνδέσουν την υπόθεση αυτή με τα αποτελέσματα των γενικών εκλογών στην Ισπανία. Πιθανότατα είναι οι γυναίκες που απέτρεψαν την πρωτιά του «Βοξ» στις πρόσφατες ισπανικές γενικές εκλογές και ταυτόχρονα έδωσαν την πρωτιά στο σοσιαλιστικό κόμμα που είχε μια ξεκάθαρη υπέρ των δικαιωμάτων των γυναικών θέση.

Θέλω να τελειώσω την παρέμβασή μου με ακόμη μία επισήμανση. Η Ακροδεξιά δεν διαθέτει πια μόνον ηγέτες αλλά και λαϊκή βάση κι αυτό την κάνει εξαιρετικά επικίνδυνη. Τα λεγόμενα anti-gender κινήματα είναι πια μια πραγματικότητα στη Γερμανία, τη Γαλλία, την Ουγγαρία, στην Πολωνία, τη Σλοβακία και την Ισπανία. Συγκροτούνται δυστυχώς και από γυναίκες επαληθεύοντας το ότι δεν αρκεί να είσαι γυναίκα για να υπερασπίζεσαι τα δικαιώματα των γυναικών.

Είναι πολύ σημαντική η φεμινιστική σκέψη αλλά και η συνολική πολιτική άποψη που έχεις για τα πράγματα και τον κόσμο. Και αυτή η πολιτική άποψη υπάρχει στα προοδευτικά δημοκρατικά πολιτικά κόμματα και κυρίως στην Αριστερά. Οι γυναίκες πρέπει να γνωρίζουν ότι, ψηφίζοντας Αριστερά, ψηφίζουν και για τα δικαιώματά τους. Πολύ περισσότερο τώρα που η Ακροδεξιά και μέρος της Δεξιάς απειλούν να μας τα πάρουν πίσω.

*Kαθηγήτρια Ιστορίας και Ιστορικής Εκπαίδευσης ΑΠΘ

ΑΠΟΨΕΙΣ
Η 8η Μάρτη επιστρέφει στις ρίζες της!
Η 8η Μάρτη 2019 συναντά ξανά τον λόγο από τον οποίο γεννήθηκε: την απεργία ως το κύριο μέσο ανάδειξης της γυναικείας καταπίεσης και κύριο τρόπο διεκδίκησης της ισότιμης θέσης της γυναίκας μέσα στο κοινωνικό...
Η 8η Μάρτη επιστρέφει στις ρίζες της!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τα λουλούδια πεθαίνουν πολεμώντας
«Είναι σαν μεγάλα λουλούδια με χαρούμενα χρώματα». Ετσι περιγράφει η Αγκαθα Κρίστι τις Κούρδισσες που συνάντησε στη δεκαετία του ’30, όταν ταξίδεψε στη Συρία, όπου ο δεύτερος σύζυγός της, ο κατά 13 χρόνια...
Τα λουλούδια πεθαίνουν πολεμώντας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ακροδεξιό ξέσπασμα
Η ακροδεξιά «σέχτα» της Νέας Δημοκρατίας δεν άντεξε. Τρεις μήνες τώρα δαγκώνουν τα χείλη τους, σκίζουν τα μάγουλά τους, φορούν το προσωπείο του ήρεμου και διαλλακτικού ηγέτη.
Ακροδεξιό ξέσπασμα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο εφιάλτης μιας αρίας φυλής
Η απόφαση αυτή του ΣτΕ, σε ευθεία ρήξη με την περί Ορθοδοξίας κατανόηση της ίδιας της Εκκλησίας της Ελλάδος, προκλήθηκε από φονταμενταλιστικούς κύκλους σε συνεργασία με έναν παράδοξο εταίρο, την Ενωση Αθέων.
Ο εφιάλτης μιας αρίας φυλής
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αυστριακή εξαίρεση
Η είδηση από τη Βιέννη δεν είναι η αναμενόμενη νίκη του Λαϊκού Κόμματος του πρώην καγκελάριου Κουρτς. Είναι δίχως αμφιβολία η συζήτηση και η σεναριολογία για τις εναλλακτικές συμμαχίες της Δεξιάς.
Αυστριακή εξαίρεση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τα σύνορα της Δεξιάς
Ο Σιράκ θα περάσει στην Ιστορία ως ο ηγέτης μιας λαϊκής-πατριωτικής Δεξιάς, που διεξήγαγε ανελέητο πόλεμο κατά της Ακροδεξιάς εντός και εκτός συνόρων. Ολα τα παραπάνω τα ανέτρεψε ο προερχόμενος από την ίδια...
Τα σύνορα της Δεξιάς

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας