Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οι 120 δόσεις στην Εφορία ως πρόσχημα και ως πρόκληση
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οι 120 δόσεις στην Εφορία ως πρόσχημα και ως πρόκληση

  • A-
  • A+

Μεταξύ προεκλογικής «μετρο-καταιγίδας» αμέσως μετά την κατάθεση του μίνι πολυνομοσχεδίου που συμπεριλαμβάνει τη ρύθμιση έως «120 δόσεις για χρέη προς την Εφορία» (και τα Ταμεία) και της τριήμερης «μονομαχίας στο Ελ Πάσο» που ακολούθησε, η προτεινόμενη ρύθμιση πέρασε στα ψιλά τόσο της συζήτησης στην Επιτροπή της Βουλής όσο και του δημόσιου σχολιασμού.

Ωστόσο στο φως της εμπειρίας από την ένταξη, σε λιγότερο από ένα τρίμηνο, περίπου 1 εκατ. φορολογουμένων στη «μονομερή» ρύθμιση του ν.4324/2015 για τις 100 δόσεις της πρώτης κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και του τινάγματός της στον αέρα με πρόβλεψη του τρίτου Μνημόνιου, αξίζει να της ρίξουμε μια γρήγορη ματιά.

Πριν απ’ όλα ο αριθμός των χρεοφειλετών προς ΑΑΔΕ έχει αυξηθεί από 3,9 εκατ. το 2015 σε 4,07 το 2019, ενώ τα χρέη τους κατά 30 δισ., αγγίζοντας τα 104,5. Πίσω από τα νούμερα, η ίδια απόγνωση τότε και σήμερα: ζωές τσακισμένες κυριολεκτικά για το τίποτα. Η βασική διαφορά; Τότε εντάσσονταν πρόθυμα επειδή πίστευαν ότι ήταν εποχή χειραφέτησης από τα μνημόνια και τον στραγγαλισμό της ζωής –κι επειδή ήθελαν να στηρίξουν και οικονομικά την κυβέρνηση που είχε εκλεγεί χάρη σ’ αυτή τη δέσμευση.

Σήμερα υπάρχει δέσμευση στη μιζέρια ενός «μεταμνημονιακού» μνημονιακού καθεστώτος για τα επόμενα 40 χρόνια και ο κυνισμός που διαπότισε την ελληνική κοινωνία μετά την ολοκληρωτική συνθηκολόγηση της πρώτης κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ αμέσως μετά το συγκλονιστικό 62%: η κατάθεση τέτοιων ρυθμίσεων προκαλεί δικαιολογημένη δυσπιστία.

Μια ρύθμιση με 20 επιπρόσθετες δόσεις θα είχε ουσιαστικό αντίκτυπο. Στην πραγματικότητα ωστόσο πρόκειται για πολλαπλάσια αφαίρεση: οι 100 δόσεις του 2015 ήταν ανοιχτές σε όλους, φυσικά και νομικά πρόσωπα, χωρίς περιορισμούς άλλους από το ύψος της μίνιμουμ δόσης -20 ευρώ- και την επιλογή του καθένα ανάλογα με τις ανάγκες και δυνατότητές του.

Στο κείμενο της πρότασης Γιούνκερ, που καταψηφίστηκε στο δημοψήφισμα, υπήρχε κι ένα «πακετάκι ενάντια στις 100 δόσεις»: μεταξύ άλλων όριζε ότι όλοι όσοι εντάχθηκαν στη ρύθμιση θα επανεξεταστούν με νεοπαγή εισοδηματικά κριτήρια και θα απενταχθούν ή θα μειωθούν οι δόσεις τους. Πρόκειται για το μόνο τμήμα της «αντιρρύθμισης» που δεν εφαρμόστηκε –για πρακτικούς λόγους. Στη σημερινή ρύθμιση οι «120» δεν εξυπηρετούν παρά τη δημιουργία εντύπωσης για «κάτι καλύτερo». Εισάγοντας κριτήρια εισοδήματος για όσους κερδίζουν περισσότερα από 833 ευρώ μεικτά τον μήνα σε συνδυασμό με μίνιμουμ δόση 30 ευρώ και χάρη στην εξαναγκαστική «επιλογή» του αριθμού των δόσεων από την Εφορία, η ρύθμιση κατορθώνει:

● Να εξαιρέσει εξ ολοκλήρου από «σχήμα δόσεων» 1.000.000 οφειλέτες που χρωστούν έως 50 ευρώ.

● Οι 1.345.000 οφειλέτες 50-500 ευρώ θα έχουν 2-16 δόσεις.

● Απ’ όσους πληρούν τα εισοδηματικά κριτήρια, μόνο όσοι χρωστούν περισσότερα από 3.600 θα «έχουν» 120 δόσεις. Μένουν «απέξω» 2.500.000 άνθρωποι, που χρωστούν 50-3.000 ευρώ (2-100 δόσεις).

● Εξαιρεί όλες τις επιχειρήσεις, ακόμα και τις πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες, αυξάνοντας την πάγια ρύθμιση των 12 δόσεων στις 18(!) κι έκτακτα στις 30 –όταν όσες χρωστούν λιγότερο από 20.000 ευρώ αποκλείονται ακόμα κι από τον εξωδικαστικό.

● Κι απ’ όσους πληρούν τα εισοδηματικά κριτήρια, όσοι χρωστούν μεγάλα ποσά αδυνατούν να τις «πάρουν»: π.χ. για εισόδημα 10.000 και χρέος 50.000 ευρώ θα έπρεπε να καταβάλλεται μηνιαία ο μισός μισθός. Για χρέος 20.000 ευρώ θα έπρεπε να καταβάλλεται το 20%.

Ετσι στο όνομα της αποφυγής των «στρατηγικών κακοπληρωτών» (8.000 άνθρωποι και επιχειρήσεις που χρωστούν το 84% των 104,5 δισ.) κι ενώ η Εφορία έχει «αδειάσει» τους λογαριασμούς όλων όσοι χρωστάνε έστω και μικροποσά και κινεί σήμερα διαδικασίες πλειστηριασμών πρώτης κατοικίας για χρέη πάνω από 500 ευρώ, με τη σημερινή ρύθμιση εφαρμόζεται -σε συμφωνία με τους Ευρωπαίους δανειστές, αν κι όχι με το ΔΝΤ- αυτό που οι δανειστές ονομάζουν «κουλτούρα πληρωμών»: ανελέητο φορο-κυνηγητό για τη συντριπτική πλειονότητα του λαού προκειμένου να εξασφαλίζεται η ανενόχλητη εξυπηρέτηση ενός μη βιώσιμου χρέους.

Τελικά υπάρχει «κούρεμα» πέρα από το αρχικό 10%; Η απάντηση για φυσικά πρόσωπα και ελεύθερους επαγγελματίες είναι «όχι»! (Υπάρχει για τις επιχειρήσεις, αλλά «επιλέγοντας» 2-16 δόσεις.)

Αν εξαιρέσει κανείς την πλήρη απαλλαγή από βεβαιωμένους τόκους και προσαυξήσεις για τους ελάχιστους που -όπως και στις 100 δόσεις- θα πληρώσουν εφάπαξ ολόκληρη την οφειλή, κανείς δεν κερδίζει τίποτα ακολουθώντας το εξαναγκαστικό σχήμα δόσεων που του επιβάλλεται μέσω της Εφορίας. «Κούρεμα» υπάρχει μόνο στην περίπτωση που αποφασίσει να δεχτεί λιγότερες δόσεις. Η συντριπτική πλειονότητα όσων ενταχθούν δεν μπορεί να το κάνει αυτό και θα αρκεστούν στο -10% κατά την ένταξη.

Αυτός είναι ο τέταρτος παράγοντας -πλάι στον εξαναγκαστικό αριθμό δόσεων, το ύψος της μίνιμουμ δόσης (50% μεγαλύτερη από του 2015 σε συνθήκες αύξησης χρεών) και το επιτόκιο 5% για όλους με εισόδημα πάνω από 10.000, καθώς και για όσους των 10.000 χρωστούν πάνω από 3.000- που μετατρέπει σε κοροϊδία τις υπουργικές διαβεβαιώσεις ότι η ρύθμιση απευθύνεται «σε 4.000.000 φορολογούμενους» (δηλ. σε όλους όσοι χρωστούν από 1-100.000 ευρώ, φυσικά πρόσωπα κι επιχειρήσεις).

Ενώ ως προς το εισπρακτικό μέρος, για να «πιαστούν» σήμερα τα 7,5 δισ. «κουρεμένου» χρέους που ρυθμίστηκαν το 2015 -τα 2 δισ. πληρώθηκαν μέσα στο έτος-, θα πρέπει να ενταχθούν στη ρύθμιση 3.000.000 πρόσωπα κι επιχειρήσεις, δηλ. ανεξαιρέτως όλοι όσοι χρωστούν 50-50.000 ευρώ –ένα σύνολο «ακούρευτου» χρέους 8,5 δισ.

Ο κρισιμότερος παράγοντας ωστόσο για τον οποίο θα βρίσκεται σε διαρκή διακινδύνευση και ο εξαιρετικά περιορισμένος αριθμός όσων καταφέρουν να ενταχθούν είναι ο όρος για μηδενικά «νέα χρέη» μετά την ένταξη: αυτή η πρόβλεψη του τρίτου Μνημονίου ενάντια στις 100 δόσεις σε συνθήκες μνημονιακής φορο-απομύζησης τίναξε στον αέρα, πολύ περισσότερο απ’ οποιοδήποτε άλλο «αντίμετρο», τη σημαντικότερη κοινωνική συμμαχία με τα λαϊκά και μεσαία στρώματα της πρώτης κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.

Γι’ αυτό τελικά μια πολιτική που αρνείται τη σεισάχθεια (π.χ. ακόμα και για 1.000.000 ανθρώπους που αδυνατούν να πληρώσουν μέχρι 50 ευρώ) και υπερασπίζεται ένα μέλλον εξίσου οικονομικά και πολιτικά υποτελές στις ανάγκες των δανειστών για τις επόμενες δεκαετίες, δεν μπορεί να αρθρώσει οποιαδήποτε πολιτική ουσιαστικής ανακούφισης με συνοχή και συνέχεια για την υπερχρεωμένη συντριπτική πλειονότητα της ελληνικής κοινωνίας άλλη απ’ αυτή των (ανεπαρκών) δόσεων για τα πάντα: για την Εφορία και τα Ταμεία, για τις τράπεζες και τη ΔΕΗ, ακόμα και για την ΕΥΔΑΠ. Πρέπει να είναι κανείς αποφασισμένος ν’ αγωνιστεί για ν’ αποτρέψει ένα τέτοιο μέλλον, ώστε να μπορεί να προσφέρει μια ριζικά διαφορετική προοπτική στον τόπο και τους ανθρώπους σήμερα.

*Πρώην αν. υπουργός Οικονομικών

ΑΠΟΨΕΙΣ
Από το χάος στο μυαλό, στο φορολογικό χάος
Στα «ΝΕΑ του Σαββατοκύριακου» 29/4-1/5/2016, σε άρθρο με τίτλο «15 μήνες φορολογικού χάους» υπάρχει αναφορά στη σύντομη θητεία μου ως αναπλ. υπουργού Οικονομικών με αρμοδιότητα τα φορολογικά, που κινείται...
Από το χάος στο μυαλό, στο φορολογικό χάος
ΑΠΟΨΕΙΣ
Προφάσεις εν αμαρτίαις
Η κρίση προκάλεσε έντονη πολιτική πόλωση. Αυτό ήταν βέβαια αναπόφευκτο σε μια κοινωνία που υπέστη τέτοιας έντασης σοκ. Στη Γαλλία, με μια αύξηση στην τιμή των καυσίμων, κάηκε το Παρίσι. Αλλού, πολύ ηπιότερες...
Προφάσεις εν αμαρτίαις
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ενα νέο πολιτικό υποκείμενο γεννιέται
Ολοι μας (πολίτες και πολιτικοί) διαπιστώνουμε την ανάγκη η κοινωνία μας να επαναπροσδιοριστεί σε όλους τους τομείς και σε όλες τις δομές της (στο πολιτικό σύστημα, στην οικονομική σφαίρα, την οργάνωση του...
Ενα νέο πολιτικό υποκείμενο γεννιέται
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ενας μύθος αξίας… 100-200 δισ.
Οι αυταπάτες του ΣΥΡΙΖΑ είχαν φυσικά κάποιο κόστος, το οποίο στη χειρότερη περίπτωση δεν ξεπερνά τα 54 δισ. που συνάγει η διαφορά των δύο αναλύσεων βιωσιμότητας χρέους του ΔΝΤ. Ομως ένας ορθός απολογισμός της...
Ενας μύθος αξίας… 100-200 δισ.
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τα μνημονιακά πεπραγμένα ΠΑΣΟΚ - Ν.Δ. και ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝ.ΕΛΛ.
Στη συζήτηση που έγινε στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής για τον Προϋπολογισμό του 2019 (Π.2019), οι υπουργοί και οι βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝ.ΕΛΛ., όπως και ο πρωθυπουργός και ο αρχηγός της Ν.Δ., επιδόθηκαν σε μια...
Τα μνημονιακά πεπραγμένα ΠΑΣΟΚ - Ν.Δ. και ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝ.ΕΛΛ.
ΑΠΟΨΕΙΣ
Φαντασιακή «κανονικότητα»
Αν θέλουμε να αντικρούσουμε έναν επερχόμενο νέο μεσαίωνα, αν θέλουμε να διαφυλάξουμε τις αξίες της ελευθερίας, της δημοκρατίας, της αλληλεγγύης, της κοινωνικής δικαιοσύνης και της ειρηνικής συμβίωσης, πρέπει...
Φαντασιακή «κανονικότητα»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας