Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Στη γειτονιά της Ιστορίας
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΥ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Στη γειτονιά της Ιστορίας

  • A-
  • A+

Απόγευμα Μεγάλης Τετάρτης, κάθομαι στο κατάγιαλο της Επάνω Σκάλας· στην παλιά γειτονιά της Μυτιλήνης. Εδώ η ζωή πάει πίσω όσο κι η Ιστορία της πόλης. Αντίκρυ τα υπολείμματα του λιμενοβραχίονα του βόρειου λιμανιού. Τις μέρες της άπνοιας, όπως η σημερινή, στον βυθό διακρίνεις τις στρωμένες πέτρινες πλάκες. Ετσι εμποδίζονταν τα πλοία, τα παλιά χρόνια, να ρίξουν άγκυρα, για να έχουν οι Αρχές τον έλεγχο του ελλιμενισμού.

Στη στεριά τα μαρμάρινα κατάλοιπα της εμπορικής στοάς. Εδώ γίνονταν οι κάθε είδους συναλλαγές. Τρόφιμα, λάδι, κρασί, μαζί με χρηστικά αγγεία, μυρωδικά για τους αρχαίους ναούς και θεούς, χρυσά και αργυρά νομίσματα.

Πιο πάνω, στον λόφο του κάστρου, βιγλίζει ο πύργος της βασίλισσας των Γατελούζων, τότε που δόθηκε από τους Βυζαντινούς προίκα ολάκερο το νησί στον πρίγκιπα Φραγκίσκο. Οι αρχαίοι προμαχώνες αναστηλώθηκαν πρόσφατα. Πάνω τους στάθηκαν Βυζαντινοί στρατιώτες, Γατελούζοι αξιωματούχοι, Οθωμανοί κατακτητές, Ελληνες πεζοναύτες. Τώρα αρχαιολόγοι, μηχανικοί, τεχνίτες της πέτρας, εργάτες του κάματου δίνουν στον χώρο την παλιά, αρχαία μορφή.

Πώς εναλλάσσονται στην παρουσία οι άνθρωποι; Εκεί, στην «κορύφαν της πόληος», όπου κάθισε η Σαπφώ κι οι μαθήτριές της, οι στρατιώτες του κάθε στρατού (κατακτητές και ελευθερωτές), σήμερα αποτυπώνεται η εικόνα της Ιστορίας.

Στην πλάτη μου ορθώνεται η εκκλησία του Αγίου Νικολάου, τζαμί ώς τις αρχές του περασμένου αιώνα και Αϊ-Γιάννης στο βάθος του χρόνου. Εδώ έστησε το 1462 τη σκηνή και τον πολυτελή θρόνο του ο Μωάμεθ ο κατακτητής, για να εποπτεύσει την πολιορκία του κάστρου της Μυτιλήνης και την πτώση του. Από μπροστά του πέρασαν κοπέλες και παλικάρια πριν οδηγηθούν στα παλάτια της Κωνσταντινούπολης. Απ’ εδώ ξεκίνησε τη νικηφόρο προέλασή του ο ελληνικός στρατός το 1912 για να ελευθερώσει το νησί.

Ο ιστορικός τόπος πάντοτε θα βρίσκεται στη ροή των πραγμάτων και της ζωής· γιατί έχει το αποτύπωμα της ζωντάνιας και των γεγονότων. Ετσι, στη θάλασσα τούτη έφερε το κύμα τις ξύλινες βάρκες του 1922, αλλά και τα φουσκωτά αυτού του αιώνα. Το στενό του Αϊβαλιού εύκολα περνιέται, έτσι δίνει ελπίδα σ’ όσους το αποτολμούν.

Βραδιάζει· τα φώτα ανάβουν ολούθε, και στις δυο στεριές. Η συννεφιά επικάθεται στις σκέψεις. Τόσους αιώνες οι άνθρωποι συναντιούνται με το φως και το σκοτάδι, ορθώνουν ανάστημα αλλά και ταπεινώνονται. Σαν τον Χριστό της Μεγάλης Παρασκευής και του Μεγάλου Σαββάτου.

Εδώ, στην άκρη της θάλασσας, στο σταυροδρόμι των ηπείρων, το πένθος του Επιταφίου θα διαδεχτεί η φωταψία της Ανάστασης. Οι κάθε λογής κατατρεγμένοι του κόσμου θα αναθαρρήσουν αναμένοντας τη δική τους, προσωπική Ανάσταση.

*συγγραφέας, διδάκτορας Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας

ΑΠΟΨΕΙΣ
Εθνοκεντρικές θεωρήσεις πολιτισμικής συνέχειας και άλλες φαντασιώσεις…
Οι συσχετισμοί μεταξύ των πληθυσμιακών ομάδων του παρελθόντος και των εθνικών/εθνοτικών συνόλων τού σήμερα είναι αναπόφευκτοι, πράγμα που φαίνεται να προσφέρει σε ορισμένους ένα ιδανικό μέσο για να...
Εθνοκεντρικές θεωρήσεις πολιτισμικής συνέχειας και άλλες φαντασιώσεις…
ΑΠΟΨΕΙΣ
Φραγγελώσας παρέδωσεν αυτόν...
Βρισκόμαστε λίγο πριν από το Πάσχα, τη σημαντικότερη γιορτή για τους Ελληνες, πιστεύοντες και μη. Ετσι κι αλλιώς, αποτελεί την κορύφωση των τελετουργικών πράξεων που ξεκινούν τις ημέρες της Αποκριάς, καθώς...
Φραγγελώσας παρέδωσεν αυτόν...
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τ’ αρχινισμένο σύνθημα
Οι φασιστικές πρακτικές μπορεί να μην αγγίζουν, πάντοτε, την ατομική καθημερινή ζωή κάποιου, αλλά παρεμβαίνουν στη λειτουργία της κοινωνίας. Γι' αυτό είναι σημαντικό τι λες, πώς αντιμετωπίζεις τις...
Τ’ αρχινισμένο σύνθημα
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Απολυμαντήρια» Καλαμαριάς: χρέος τιμής στην προσφυγιά τού τότε και του σήμερα
Η σύνδεση της προσφυγιάς τού τότε με την προσφυγιά τού σήμερα έχει την ίδια αφετηρία. Την απώλεια του γενέθλιου τόπου. Οι Ελληνες χριστιανοί πρόσφυγες από τη Μικρασία και τον Πόντο ήρθαν στην Ελλάδα, την...
«Απολυμαντήρια» Καλαμαριάς: χρέος τιμής στην προσφυγιά τού τότε και του σήμερα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πάσχα στο ΑΧΕΠΑ
Ο Επιτάφιος που πέρασε το απόγευμα της Μεγάλης Παρασκευής, το λιβάνι και η μοσχοβολιά από τις λιγοστές βιολέτες έσπασαν τη δυναστική μυρωδιά του αντισηπτικού. Ηταν ένα δεκάλεπτο που η αναστολή του αγώνα για...
Πάσχα στο ΑΧΕΠΑ
ΑΠΟΨΕΙΣ
Σαΐτες της Διακαινησίμου
Απόπασχα. Αφήνει η γιορτή της Ανάστασης και των πέριξ μια γλυκιά γεύση στους περισσότερους. Εξόν από τους μοναχικούς. Μια αίσθηση που διαπερνάει όλο το κορμί. Που απλώνεται σε κάθε κύτταρο. Σ’ όλα τα...
Σαΐτες της Διακαινησίμου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας