Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οι βρικόλακες του Μιστριώτη
ΑΝΤΩΝΗΣ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οι βρικόλακες του Μιστριώτη

  • A-
  • A+

Με ξάφνιασε η φράση. Ανήκει σ’ έναν ανώνυμο γυμνασιόπαιδα του Βόλου. Δημοσιεύτηκε η επιστολή διαμαρτυρίας του στο περιοδικό «Ο Νουμάς» (1921). Επιστολή που ξεχειλίζει από οργή για τους καθηγητές του που απέτρεψαν την προσπάθειά τους να οργανώσουν μια συναυλία. Ο στόχος τους δεν ήταν ιδιοτελής... Ηθελαν να επιδείξουν αλληλεγγύη στους μαθητές της Αρτας ενισχύοντας την προσπάθεια να τοποθετηθεί η προτομή του Κρυστάλλη στην πόλη.

Δεν είναι η πρώτη φορά που η εκπαίδευση γίνεται τροχοπέδη στην προσπάθεια έκφρασης των μαθητών, εκσυγχρονισμού της κοινωνίας. Τα αυταρχικά καθεστώτα επιβάλλουν σιωπητήριο σε κάθε διαφορετική φωνή. Στα «Ορεστειακά» (1903) το ελληνικό Πανεπιστήμιο αντιστρατεύεται την ανανέωση. Λειτουργεί ως ανασχετικός παράγοντας φανατίζοντας τους φοιτητές. Διακηρύσσει την επιστροφή στην «καθαρότητα» και τη λαμπρότητα του παρελθόντος. Ο Μιστριώτης, λαμπρός επιστήμονας, γίνεται το σύμβολο μιας Ελλάδας που δεν μπορεί να οραματιστεί το μέλλον. Ζει μόνο με το παρελθόν.

Το ίδιο συνέβη και στα χρόνια της εφτάχρονης δικτατορίας. Στα σχολεία της χώρας έγιναν ενστικτώδεις προσπάθειες αντίστασης στην πνιγηρή ατμόσφαιρα στην οποία ζούσαν όλοι, μαθητές/τριες και καθηγητές. Ηταν η ενασχόληση με το θέατρο. Μια κίνηση που στόχευε να κόψει με το μαχαίρι της νιότης την ομίχλη του αυταρχισμού. Στην Πρέβεζα η αποκοτιά ξεκίνησε από τον Γιώργο Μπαζίνα, που απήλθε τις τελευταίες ημέρες. Μια ιδέα που έγινε ζυμάρι για να δημιουργηθεί μια ομάδα συμμαθητών που κουβέντιαζε. Που ονειρευόταν. Αυτό είναι που φοβούνται οι χούντες. Κι έτσι τα όνειρα ξεβράστηκαν στα βράχια του Παντοκράτορα, εκεί που γίνονταν οι σχολικές εκδρομές. Δεν επιτρέπεται το θέατρο στο σχολείο. Καθεστώτα φοβικά, που καλλιεργούν την καχυποψία και την ελαστική συνείδηση.

Κορυφαίο παράδειγμα η σύναξη των πανεπιστημιακών, στους οποίους απηύθυνε τον παραληρηματικό του λόγο ο αρχηγός των δικτατόρων. Διατρέχομεν πάλιν ημέρας ρητορικής και φιλολογικοπατριωτικών εξάρσεων, έγραφε ο Παύλος Νιρβάνας σε χρονογράφημά του παραμονές των «Ορεστειακών». Ισχύει και για την περίπτωση της χουντοσύναξης των πανεπιστημιακών. Αν ο Μιστριώτης είχε το θάρρος να ηγηθεί ενός μετώπου, οι πανεπιστημιακοί στη διάρκεια της χούντας σιώπησαν με ηχηρό τρόπο. Ανέχθηκαν έναν βιαστή του δημοκρατικού πολιτεύματος να διασύρει την πνευματική τους υπόσταση.

Προφανώς, υπάρχουν οι φωτεινές εξαιρέσεις. Ο Καράγιωργας, ο Μαγκάκης, ο Κακριδής, ο Μαρωνίτης, ο Λουκάτος. Και άλλοι. Αυτοί που δεν ανέχθηκαν τον ζυγό στον τράχηλο. Που διέσωσαν την τιμή της πανεπιστημιακής κοινότητας. Ομως, οι πολλοί συμβιβάστηκαν. Συμπεριφέρθηκαν αναντίστοιχα με την ιδιότητά τους. Από πνευματική ηγεσία έγιναν άθυρμα στα χέρια του δικτάτορα. Μεταβλήθηκαν σε ψοφοδεείς ανθρώπους, που ενδιαφέρθηκαν για τα ίδια συμφέροντα αφήνοντας τον ελληνικό λαό ορφανό από πανεπιστημιακή ηγεσία.

Σε μια περίοδο που η γομολάστιχα έχει αρχίσει να σβήνει, καλό είναι να θυμόμαστε. Οι φάροι μιας κοινωνίας εκπέμπουν σε καιρούς δύσκολους.

ΑΠΟΨΕΙΣ
Η Φίλια
Την ουσία της ζωής δεν τη βλέπουμε με τα μάτια. Είναι η καρδιά που όταν έχει εκπαιδευτεί σωστά παρακάμπτει αυτό που φαίνεται. Πηγαίνει απευθείας στην ουσία. Επικοινωνεί με τις άλλες καρδιές. Η Φίλια που μας...
Η Φίλια
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι δύο όψεις του νομίσματος
Είναι το δημόσιο σχολείο, το κατασυκοφαντημένο. Που θέλει ίσιωμα, αλλά που αγωνιά. Ευφάνταστοι και ευσυνείδητοι εκπαιδευτικοί που κοσμούν τα σχολεία. Κι από την άλλη μεριά είναι η άλλη όψη: της ασχήμιας. Την...
Οι δύο όψεις του νομίσματος
ΑΠΟΨΕΙΣ
Παιδί με το γρατσουνισμένο γόνατο
Δανείζομαι τον τίτλο από τον Ελύτη, παρ’ όλο που αρκετοί γονείς σήμερα θα διαφωνούσαν με τα γρατσουνισμένα γόνατα. Στην εποχή μας τα ματωμένα γόνατα,...
Παιδί με το γρατσουνισμένο γόνατο
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οδός Δομπόλη
Σάββατο και φέτος. Σέρνεις τα βήματά σου με δυσκολία. Στέκεσαι απέναντι στο περίπτερο. Οπως και τότε. Λείπει η ντουντούκα. Ευτυχώς. Απουσιάζει όμως η ζωή. Το Πανεπιστήμιο μετακόμισε στην Πεδινή. Η...
Οδός Δομπόλη
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τι πρέπει να ξέρεις για να περάσεις στο πανεπιστήμιο;
Ας θέσουμε όμως ένα ερώτημα. Τι πρέπει να ξέρει κάποιος μαθητής για να περάσει στην πολυπόθητη σχολή της επιλογής του; Η απάντηση φαίνεται προφανής. «Τα αντίστοιχα μαθήματα». Ναι αλλά τι σημαίνει αυτό;
Τι πρέπει να ξέρεις για να περάσεις στο πανεπιστήμιο;
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Νερό: φυσικό και κοινωνικό-πολιτισμικό αγαθό»
Tο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας/Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας διοργανώνει, σε συνεργασία με την Ιστορική και Λαογραφική Εταιρεία Τζουμέρκων (ΙΛΕΤ), τον Δήμο Βορείων Τζουμέρκων και τον...
«Νερό: φυσικό και κοινωνικό-πολιτισμικό αγαθό»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας