Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Κωφή αίσθησις ακοής» στη Σπάρτη
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Κωφή αίσθησις ακοής» στη Σπάρτη

  • A-
  • A+

Το 2011, κατά την παρθενική μου επίσκεψη στην επιβλητική και ιστορική Αρεόπολη της Μάνης, είχα την τύχη να θαυμάσω την τέχνη του Λεωνίδα Μιχαλάκου που εκτέθηκε στη συνέχεια, το 2013 στην Αθήνα στο ίδρυμα «Μιχάλης Κακογιάννης», το 2016, στο Παρίσι, στην γκαλερί «Δεσμός», το 2018 στον πατρογονικό του Κότρωνα, ενώ αυτές τις μέρες παρουσιάζεται από 19 μέχρι 25 Απριλίου 2019 στην «Πνευματική Εστία Σπάρτης».

Ο Λεωνίδας, με ευαισθησία και σεβασμό στην πλούσια παράδοση της ηρωικής Μάνης και ιδιαίτερα στον από χιλιετίες αρχαιότερο τραγικό λόγο, το αξεπέραστο αυστηρά οκτασύλλαβο μοιρολόι της, με κυρίαρχο ιδανικό εργαλείο της απόδοσης-μεταγραφής της λαϊκής μας παράδοσης την πανέμορφη «βυζαντινή μικρογράμματη επισεσυρμένη γραφή», συνθέτει επιδέξια στο τελάρο το χρώμα των λέξεων με τα υλικά του εργαστηρίου του, πένες, μελάνια, αυγοτέμπερες, γραφίδες, κόλλες, περγαμηνόχαρτα, χολή βοδιού, κρόκο, χρυσάφι και άλλα καθαρά μέταλλα, παρουσιάζοντας μια πρωτότυπη, εξαίρετη δημιουργία όπου τα σχήματα των γραμμάτων δεν εκφράζουν μόνο φθόγγους, αλλά επεκτείνονται σε συμβολικές μεταμορφώσεις, που οδηγούν στην καλλιτεχνική συγκίνηση, η οποία προκαλείται από τον απαλό ρυθμό, τον έντονο ψυχισμό, τη θαυμαστή ποίηση και την ελευθερία έκφρασης του λαϊκού ή έντεχνου λόγου.

Ο τίτλος της παρουσιαζόμενης έκθεσης, στην πρωτεύουσα της Λακωνίας, «Scriptorium ή ο κόσμος της σιωπής», εμπνευσμένος από τα εξοπλισμένα μοναστηριακά εργαστήρια γραφής, που ακολουθούσαν την τεχνική των διακοσμημένων εικονογραφημένων βυζαντινών ευαγγελίων, μας παραπέμπει στον σοφό γρίφο «κωφή αίσθησις ακοής», στον οποίο ο κωμωδιογράφος Αντιφάνης του 4ου π.Χ. αιώνα, στην κωμωδία του «Σαπφώ» παριστά την κατά τον Πλάτωνα δεκάτη Μούσα, τη λυρική ποιήτρια Σαπφώ, που γεννήθηκε στην Ερεσό της Λέσβου το 630 π.Χ. να λέει τον εξής γρίφο:

Υπάρχει ένα «θηλυκό» που σώζει τα «βρέφη» στους κόλπους του, και αυτά ενώ είναι άφωνα βγάζουν πολύ δυνατή φωνή και πάνω στα κύματα της θάλασσας και σε όλη τη στεριά, μιλώντας σε όσους ανθρώπους θέλουν, και εκείνοι ακόμα, και αν δεν είναι εκεί, μπορούν να ακούν επειδή «κωφήν δ’ ακοής αίσθησιν έχουσιν».

Στη συνέχεια, ο Αντιφάνης βάζει την ίδια τη Σαπφώ να λύνει τον γρίφο ως εξής:

Το «θηλυκό» είναι η «επιστολή» (ή η ζωγραφιά), η οποία μέσα της κουβαλά ως «βρέφη» τα «γράμματα» (ή τα σχήματα) που, ενώ είναι άφωνα, μιλούν σε όποιους θέλουν, ακόμα και αν αυτοί είναι μακριά, σε αντίθεση με κάποιον που ακόμα και αν τύχει να είναι κοντά, καθώς θα διαβάζει την επιστολή (ή βλέποντας τη ζωγραφιά), δεν θα ακούσει, δεν θα συγκινηθεί και δεν θα απολαύσει το μεγαλείο της.

* συγγραφέας

ΑΠΟΨΕΙΣ
Γιορτάζει με τα θυρανοίξια της ανασκαφής
Το Μουσείο Ακρόπολης, το καμάρι της χώρας και ένα από τα καλύτερα διεθνώς, γιορτάζει τα 10 χρόνια της λειτουργίας του και ευχαριστεί δημόσια τους 14.500.000 Ελληνες και ξένους επισκέπτες που απόλαυσαν τα...
Γιορτάζει με τα θυρανοίξια της ανασκαφής
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η εαρινή σύναξη των βιβλίων
Δεν μαρμάρωσε αυτή η πίστη όσους ήταν στο τιμόνι της Διεθνούς Εκθεσης στη Θεσσαλονίκη. Στήσανε το πανηγύρι του βιβλίου. Κάθε χρόνο στη μέση του Μαΐου. Είναι το δεύτερο αποτύπωμα του μήνα. Εκδότες, συγγραφείς...
Η εαρινή σύναξη των βιβλίων
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τι θα κάνουν Βραζιλία και Αργεντινή...
Αν ρωτήσεις μεγάλο αριθμό ανθρώπων ποιες δύο Eθνικές ομάδες έρχονται πρώτες στο νου τους, όσον αφορά στις καλύτερες ομάδες της Λατινικής Αμερικής, οι πιθανότερες απαντήσεις είναι η Βραζιλία και η Αργεντινή.
Τι θα κάνουν Βραζιλία και Αργεντινή...
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το «καυτό» καλοκαίρι της Κύπρου
Την ώρα που ελλοχεύει ο κίνδυνος πρόκλησης ενός σοβαρού περιστατικού στη θάλασσα με την Τουρκία, το Κυπριακό είναι ουσιαστικά «νεκρό» και οι μαρτυρίες από τις Βρυξέλλες διαψεύδουν τη φημολογία για «υπόγειες»...
Το «καυτό» καλοκαίρι της Κύπρου
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πυροβολώντας τους ποιητές
Ο Λόρκα έζησε μπροστά σ’ αυτόν τον καθρέφτη ξέροντας πως μια έγγραφη φωνή δεν μπορεί παρά ν’ ανήκει στους δίχως φωνή διωκόμενους όλου του κόσμου. Εκείνον τον Αύγουστο του 1936 θα μάθαινε ίσως πως ο χειρότερος...
Πυροβολώντας τους ποιητές
ΑΠΟΨΕΙΣ
O Μαουρίσιο Μάκρι παραμονεύει στη γωνία;
Η υλοποίηση των εξαγγελιών της Ν.Δ. προϋποθέτει ότι οι βασικές παραδοχές του οικονομικού προγράμματος δεν θα πρέπει να ανατραπούν. Πρόκειται για τις παραδοχές που αφορούν: υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, προσέλκυση...
O Μαουρίσιο Μάκρι παραμονεύει στη γωνία;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας