Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Σε ποια ράτσα ανήκετε;
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Σε ποια ράτσα ανήκετε;

  • A-
  • A+

Είναι τουλάχιστον αφοπλιστικό να καλείσαι να απαντήσεις στο ερώτημα του τίτλου, και μάλιστα ως μάρτυρας σε δικαστήριο. Αστραπιαία σου περνάνε από το μυαλό διάφορες σκηνές του αμερικανικού Νότου ή της Νότιας Αφρικής της δεκαετίας του 1950, αναρωτιέσαι βέβαια αν άκουσες καλά ή αν μεταμορφώθηκες ξαφνικά σε κάποιο κατοικίδιο.

Αναρωτιέσαι, στο ίδιο κλάσμα του δευτερολέπτου, με ποιον τρόπο ο πρόεδρος του δικηγορικού συλλόγου Σερρών, ο ερωτών δηλαδή, προσπαθεί να βοηθήσει το Πρωτοδικείο που εξετάζει την υπόθεση, να διαπιστώσει ποια από τις «τοπικές ράτσες» (βλ. Ελληνες, Πόντιοι, Βλάχοι, Σλάβοι, Σαρακατσάνοι, Ρομά) είναι η αυθεντικά «ντόπια», και ταυτόχρονα εάν εσύ ως μάρτυρας εντάσσεσαι αυτόματα σε μία από αυτές.

Γιατί, εάν η ελληνική «ράτσα» είναι η μόνη αυθεντικά «ντόπια», η οποία ως γνωστόν έχει ρίζες στην απώτατη αρχαιότητα, τότε το σωματείο «Αδελφότητα Ντόπιων Σερραίων Κύριλλος και Μεθόδιος» δεν μπορεί να λειτουργεί νόμιμα, σύμφωνα με την ανακοπή που άσκησε η εισαγγελέας. Οι «ράτσες», λοιπόν, του κυρίου προέδρου του Δικηγορικού Συλλόγου Σερρών (ΔΣΣ) αποτελούν κατηγορίες ταξινόμησης του συνολικού πληθυσμού των συμπολιτών του με μια άρρητη αξιολογική κλίμακα.

Το επίδικο σε αυτή τη δικαστική διαδικασία, μεταξύ άλλων, ήταν ότι ο αυτοχαρακτηρισμός των μελών του σωματείου ως «ντόπιων» αφαιρεί το δικαίωμα των υπολοίπων ανθρώπων του νομού Σερρών να αποκαλούν τον εαυτό τους «ντόπιους» και τη γλώσσα τους «ντόπια».

Στη διαδικασία, αναπόφευκτα, αναδείχθηκε μια δομική αντίφαση: από τη μια πλευρά αιωρήθηκε ο ισχυρισμός ότι σλαβοφωνία δεν υπάρχει πλέον στην περιοχή και από την άλλη, αφού οι Σλαβομακεδόνες τελικά υπάρχουν, ότι καλύτερα, αντί «ντόπια», όρος ο οποίος ανήκει ως δικαίωμα χρήσης στους ελληνόφωνους, τα μέλη του σωματείου θα έπρεπε να αποκαλούν την γλώσσα τους με συγκεκριμένο χαρακτηρισμό (δηλαδή σλαβομακεδονική, βουλγαρική ή ό,τι άλλο), αρκεί να μη στερούν από τις άλλες «ράτσες» το δικαίωμα χρήσης του όρου «ντόπιοι».

Βέβαια, όσοι γνωρίζουν έστω και στο ελάχιστο την περιοχή, γνωρίζουν πολύ καλά ότι ο όρος αυτός χρησιμοποιείται εδώ και αρκετές δεκαετίες, κυρίως -αν όχι αποκλειστικά- από τους Σλαβόφωνους Μακεδόνες. Και ο λόγος δεν ήταν ότι επιδίωξαν ποτέ να υφαρπάξουν την αποκλειστικότητα του όρου «ντόπιος» από τις άλλες «ράτσες» του κυρίου προέδρου του ΔΣΣ, αλλά για να απαλύνουν όσο ήταν εφικτό το στίγμα και την απαξία που τους επέβαλαν κυβερνήσεις και κοινωνικός περίγυρος.

Τα μέλη του συλλόγου φυλλορρόησαν, φόβος και τρομοκρατία χτύπησε, επώνυμα (με μηνύσεις) και ανώνυμα (με απειλές) στα χωριά αυτά. Υπέγραψαν ορισμένοι, λοιπόν, δηλώσεις ότι παραπλανήθηκαν από τον όρο «ντόπιος» και ότι ντόπιοι είναι μόνο η «ράτσα» των Ελλήνων.

Βέβαια, εάν άλλαζε ο όρος στον τίτλο του συλλόγου, και για παράδειγμα το «ντόπιοι» το αντικαθιστούσε το «Σλαβομακεδόνες» ή κάτι παρόμοιο, η εισαγγελέας και οι παρεμβαίνοντες θα ξαναχτυπούσαν: όπως φάνηκε και στη διαδικασία, θα πρότασσαν το ζήτημα της αντικειμενικής σχέσης τους με τη Βόρεια Μακεδονία και άρα θα έθρεφαν (εκούσια ή ακούσια) τον εκείθεν αλυτρωτισμό. Αρρητη πρόταση που πλανάται στον αέρα: μην ασκείτε το δικαίωμά σας στην ίδρυση συλλόγων, και παραμείνετε στη σκοτεινή περιοχή της σιωπής, όπως κάνατε πάντα. Καλή η δημοκρατία και τα δικαιώματα αλλά και αυτά έχουν τα όρια τους (που τα ορίζουμε εμείς).

Παραλογισμός; Υποκρισία; Εμπαιγμός των θεσμών; Επιβεβαίωση πολιτικής ισχύος; Λίγο απ’ όλα και κάποια άλλα. Μια τέτοια εντύπωση διαμορφώθηκε στο κλάσμα του δευτερολέπτου κατά την ερώτηση του τίτλου, εκεί που ως μάρτυρας, κάτω από το βλέμμα της ευμεγέθους εικόνας του Ιησού, πίσω από την έδρα, ψάχνεις να δεις σε ποια «ράτσα» ανήκεις. Και αναρωτιέσαι τι γίνεται και όλα αυτά είναι ελεύθερα να ρουφάνε το αίμα της κοινής λογικής και γνώσης, του δημοκρατικού πλουραλισμού και της Ελλάδας.

Το δικαστήριο άκουσε και θα αποφανθεί σε λίγο καιρό. Ας ελπίσουμε ότι δεν θα χρειαστεί το Εφετείο Θεσσαλονίκης να βγάλει τα κάστανα από την φωτιά. Και, παραπέρα, ότι δεν δούμε άλλη μια φορά το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου να διαπιστώνει μιαν ακόμα παραβίαση για το δικαίωμα στη σύσταση συλλόγου.

* καθηγητής στο Τμήμα Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας

ΑΠΟΨΕΙΣ
Επιστολή Ιωάννη Καρδαρά προς τον Δικηγορικό Σύλλογο Πειραιώς
● Οπως ήδη θα γνωρίζετε υπέβαλε την παραίτησή της η ανακρίτρια Πειραιά κ. Καλλιόπη Μάντακα, η οποία είχε αναλάβει εδώ και έναν χρόνο τη διερεύνηση της υπόθεσης του ναρκόπλοιου «Noor 1» στην οποία φέρονται ως...
Επιστολή Ιωάννη Καρδαρά προς τον Δικηγορικό Σύλλογο Πειραιώς
ΑΠΟΨΕΙΣ
Tο ξύρισμα του κάδρου
H «Αδελφότητα Ντόπιων Σερραίων Κύριλλος και Μεθόδιος» περιγράφει την περιπέτειά της επειδή προσπάθησε να διασώσει και να διατηρήσει την ντόπια γλώσσα που μιλούν οι ντόπιοι Σερραίοι, αλλά και για τη διατήρηση...
Tο ξύρισμα του κάδρου
Μαρία Ρεπούση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πρέσπες και Πολιτικός Σύνδεσμος Γυναικών
Τι σχέση έχουν οι Πρέσπες με τον Πολιτικό Σύνδεσμο Γυναικών, αναρωτιέται εύλογα κανείς. Οι λίμνες δεν έχουν, αλλά η συμφωνία ναι. Τουλάχιστον για τα πειθαρχικά όργανα του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝ.ΑΛΛ.
Πρέσπες και Πολιτικός Σύνδεσμος Γυναικών
ΑΠΟΨΕΙΣ
Όταν τον Νίτσε τον έπιασε κλαυσίγελος
Δεν ξέρω πως μου ήρθε, αλλά αυτή η υπόθεση του κ. συναδέλφου στο (τέως) ΤΕΙ Σερρών που κατηγορείται για χρηματισμό και για άλλες έκνομες δραστηριότητες, μου έφερε συνειρμικά στο μυαλό το βιβλίο του Ίρβιν...
Όταν τον Νίτσε τον έπιασε κλαυσίγελος
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η αληθινή χρεοκοπία και η μοίρα του Σίσυφου
Να πασχίσουμε για την ανασυγκρότηση του εργατικού-λαϊκού κινήματος μέσα στους αγώνες. Να παλέψουμε για την ανασύσταση του εκκωφαντικά απόντος κομμουνιστικού κινήματος. Μόνο τότε ο βράχος δεν θα πέφτει κάθε...
Η αληθινή χρεοκοπία και η μοίρα του Σίσυφου
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η άνοδος και η πτώση ενός «μύθου»
Ελάχιστοι μύθοι μακροημερεύουν - οι περισσότεροι «μικροημερεύουν». Ενας από αυτούς είναι και το Φατσοβιβλίο ή Fb ή Facebook ή Fakebook (από τα πολλά ψέματα) ή Slavebook (βιβλίο των σκλάβων) από ένα ρεπορτάζ...
Η άνοδος και η πτώση ενός «μύθου»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας