Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ας μιλήσουμε για το «Νέο» Λύκειο
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ας μιλήσουμε για το «Νέο» Λύκειο

  • A-
  • A+

Είναι σίγουρο ότι ένα σύντομο σημείωμα, όπως αυτό, δεν μπορεί να εξαντλήσει όλες τις πτυχές του νομοσχεδίου που έχει καταθέσει το υπουργείο Παιδείας. Πιστεύω όμως ότι, πρώτον, είναι καλό να ανοίξει ο διάλογος για το εξεταστικό σύστημα που είναι έτοιμο προς ψήφιση, τους στόχους και τις κατευθύνσεις του, προκειμένου να ενημερωθούν εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές, και, δεύτερον, να μελετηθούν κάποια από τα δεδομένα που έχουμε στα χέρια μας.

Γιατί τόση βιασύνη;

Αν δούμε μακροπρόθεσμα τις όποιες προσπάθειες για αλλαγές στο Λύκειο και τις εξετάσεις πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, η τωρινή είναι μία από τις λίγες που αφορούν μαθητές που ήδη φοιτούν σε αυτό, θα το βιώσουν μάλιστα του χρόνου.

Αρχικά μπορεί να φαντάζει περίεργο, όμως θα έλεγα ότι η κυβέρνηση έχει αργήσει να εκτελέσει τις υποχρεώσεις της στους «θεσμούς», τον ΟΟΣΑ και τις απαιτήσεις για ένα σχολείο που πρέπει να απαλλαχτεί επιτέλους από το βαρίδιο της απαίτησης του να μπορούν όλοι να φοιτούν σε αυτό.

Ετσι θα πρέπει να εξηγηθεί και η βιασύνη, αλλά και η προσήλωση στην Τρίτη Λυκείου και στο εξεταστικό σύστημα και όχι η παρουσίαση μιας ολοκληρωμένης εκπαιδευτικής πρότασης.

Λύκειο για όλους;

Η απάντηση δίνεται εύκολα, αν διαβάσουμε τις προτάσεις του υπουργείου: Αφού δεν έχουν δημιουργηθεί ακόμα σχολεία για «άριστους» και την πλέμπα, μέσα στο ίδιο σχολείο θα συνυπάρχουν αυτοί που απλώς θα πάρουν απολυτήριο, όσοι θα παίξουν Λοταρία με τις δηλώσεις τους και πετύχουν ένα Τμήμα Ελεύθερης Πρόσβασης και όσοι θα διεκδικήσουν με τις Πανελλαδικές την εισαγωγή σε ένα τμήμα υψηλής ζήτησης.

Βέβαια, η απόκτηση του απολυτηρίου δεν είναι πια μια απλή υπόθεση, καθώς η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ επαναφέρει την Τράπεζα Θεμάτων που είχε επιχειρήσει να επιβάλει η κυβέρνηση της Ν.Δ. (Θα μου πείτε ότι τότε ο ΣΥΡΙΖΑ και οι συνδικαλιστικές του παρατάξεις ήταν λάβροι εναντίον της Τράπεζας Θεμάτων. Είδατε πώς αλλάζουν οι καιροί;)

Η απόκτηση του απολυτηρίου ξεφεύγει έτσι από τον ενδοσχολικό της χαρακτήρα και αποκτά χαρακτήρα μίνι-πανελλαδικών, περιφερειακών εξετάσεων. Είναι φανερό ότι η δυσκολία αυτομάτως θα αυξηθεί, ενώ ελλοχεύει και ο κίνδυνος άμεσης ή έμμεσης αξιολόγησης εκπαιδευτικών και σχολείων, ανάλογα με τα αποτελέσματα των μαθητών τους.

Ναι, αλλά αυξάνονται οι ώρες μαθημάτων κατεύθυνσης!

Αυτή ίσως είναι μία από τις μεγαλύτερες σοφιστείες του υπουργείου. Η λογική του είναι ότι με περισσότερες ώρες μαθημάτων αυξάνεται η προετοιμασία, επομένως δίνεται αποφασιστικό χτύπημα στα φροντιστήρια. Είναι πράγματι έτσι;

Η απάντηση φυσικά είναι αρνητική. Ταυτόχρονα με τις ώρες, αυξάνεται και η ύλη, όχι βέβαια ανάλογα (αυτό έλειπε!), αλλά σε αρκετά μεγάλο βαθμό. Επίσης, πρέπει να τονιστεί ότι αυξάνεται και η δυσκολία, με τα κεφάλαια που προστίθενται σε διάφορα μαθήματα, όπως τα μαθηματικά.

Το υπουργείο βέβαια δεν έχει δώσει ακόμα στη δημοσιότητα την εξεταστέα ύλη και το προτεινόμενο ωρολόγιο πρόγραμμα, όμως αυτό προβλέπεται βαρύ, αν διαβάσει κανείς τις προτάσεις του ΙΕΠ, που λειτουργεί ως επιστημονικός «λαγός» του υπουργείου.

Και φυσικά, αυτή η ομοιοπαθητική λογική του υπουργείου, ότι προσπαθεί να μετατρέψει την Τρίτη Λυκείου σε προπαρασκευαστική τάξη, καθόλου δεν πλήττει τα φροντιστήρια και δεν διαφυλάσσει τη λειτουργία της τάξης.

Τα φροντιστήρια ήδη προετοιμάζονται για το νέο σύστημα και κανένα δεν έχει διάθεση να κλείσει, ενώ τίποτα δεν μας λέει ότι οι μαθητές της τρίτης λυκείου θα σταματήσουν να… αρρωσταίνουν για να πηγαίνουν στα φροντιστήρια ή να διαβάζουν στο σπίτι τους.

Με ποιους εκπαιδευτικούς;

Ας πούμε ότι δεν ενδιαφερόμαστε για τις περίπου 500 οργανικές θέσεις που χάνονται με τη μείωση των ωρών στην Τρίτη Λυκείου. Ας πούμε πως δεν μας νοιάζει ότι πολλές ειδικότητες βλέπουν τον δρόμο της εξόδου από το Λύκειο. Ας προσποιηθούμε πως δεν βλέπουμε ότι η επιλογή των μαθημάτων γίνεται με κριτήρια εκπαιδευτικών που περισσεύουν ή όχι. 

Ας παραβλέψουμε το γεγονός ότι οι φετινές μεταθέσεις δεν έλαβαν υπόψη τη δομή του Λυκείου, όπως αυτή θα ψηφιστεί. Ακόμα κι αν πούμε ότι αυτά δεν μας απασχολούν, ουσιαστικά οι εκπαιδευτικοί που θα διδάσκουν στην Τρίτη Λυκείου θα είναι οι ίδιοι πιεσμένοι από την ύλη των εξετάσεων, την πιθανότητα αξιολόγησής τους, με βάση τις βαθμολογίες των μαθητών τους, και φυσικά θα μεταφέρουν την πίεση αυτή και στους μαθητές. Τέτοιους εκπαιδευτικούς θέλουμε;

Να το συζητήσουμε, βρε αδελφέ!

«Ποιες είναι οι προτάσεις σας; Γιατί δεν τις καταθέτετε στο υπουργείο;» Πόσο συχνά δεν ακούμε τέτοιες ερωτήσεις, άραγε; Δεν θέλω εδώ να αναφέρω τις προτάσεις που πρέπει να έχει ένα εκπαιδευτικό κίνημα και σε ποιον πρέπει να τις καταθέτει, αλλά θέλω να μιλήσω για τα Λατινικά.

Οχι, δεν θα αναφέρω ως φιλόλογος τους λόγους που θα έπρεπε το μάθημα αυτό να μην καταργηθεί. Θα πω μόνο ότι όλους αυτούς τους μήνες έχουν γράψει για το ζήτημα αυτό φιλόλογοι, καθηγητές πανεπιστημίου, τμήματα φιλολογίας και σχολές φιλοσοφικής.

Το υπουργείο όχι μόνο τους έγραψε στα παλιά του τα παπούτσια, αλλά και τους αγνόησε επιδεικτικά, χωρίς να υποστηρίξει ούτε με μία παράγραφο τη στάση του. Αυτή είναι η διαύγεια και ο διάλογός τους. Ευχαριστώ, δεν θα πάρω.

Κλείνοντας (;)

Γράφτηκε και στην αρχή ότι θα χαρώ να υπάρξουν πολλά και ποικίλα άρθρα πάνω στο ζήτημα του «Νέου» Λυκείου, τα οποία θα αναλύουν διάφορες πτυχές, οι οποίες φυσικά και δεν καλύπτονται εδώ. Θα χαρώ όμως ακόμη περισσότερο αν ο λόγος γίνει πράξη και συναντηθούμε σε απεργίες, διαδηλώσεις, πορείες, εκδηλώσεις, γονείς, εκπαιδευτικοί, μαθητές για να εκφράσουμε την αντίθεσή μας στο νομοσχέδιο αυτό, αλλά και να ζητήσουμε εκπαιδευτικά δικαιώματα για τους μαθητές και εργασιακά για τους εκπαιδευτικούς.

*Μέλος του Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Τρικάλων και των Αγωνιστικών Κινήσεων Εκπαιδευτικών

ΑΠΟΨΕΙΣ
Η ιστορία ενός «προμελετημένου εγκλήματος»
Σε παλαιότερα άρθρα μου και επιστολές προς τους αρμοδίους του υπουργείου Παιδείας και δημοσιευμένα στον ηλεκτρονικό, ημερήσιο και περιοδικό Τύπο («Alfavita», «Το Ποντίκι», «Φιλολογική»), είχα εκφράσει την...
Η ιστορία ενός «προμελετημένου εγκλήματος»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ και η νέα Γ’ Λυκείου
Πριν από λίγες μέρες ανακοινώθηκε από το ΥΠΠΕΘ μια πρόταση για το νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ και τη δομή της νέας Γ’ Λυκείου. Αναμφισβήτητα, το πλέον καινοτόμο στοιχείο της πρότασης είναι η δυνατότητα...
Το νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ και η νέα Γ’ Λυκείου
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πανελλήνιες εξετάσεις 2018: Η Έκθεση... που τόσο μας εκθέτει
Η πρεμιέρα των Πανελλαδικών εξετάσεων με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας χαρακτηρίστηκε από αστοχίες στη διατύπωση των θεμάτων και προβληματικές οδηγίες - «άξονες για την αξιολόγηση του περιεχομένου» στην...
Πανελλήνιες εξετάσεις 2018: Η Έκθεση... που τόσο μας εκθέτει
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πόσο σημαντικό είναι για κάθε παιδί να φοιτήσει δύο χρόνια στο Νηπιαγωγείο;
Από την έναρξη του σχολικού έτους έως και τη λήξη των δύο χρόνων φοίτησης, κάθε παιδί ενθαρρύνεται να διανύσει τη διαδρομή και τη διαδικασία της κοινωνικοποίησής του. Πώς; Παίζοντας παιχνίδια ατομικά, ομαδικά,...
Πόσο σημαντικό είναι για κάθε παιδί να φοιτήσει δύο χρόνια στο Νηπιαγωγείο;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μια επική μπαρούφα του υπουργείου Παιδείας
Eπειτα από άπειρες εξαγγελίες των χρόνων διακυβέρνησης της πρώτης και δεύτερης φοράς Αριστεράς, τελικά παραδίδουμε στην πολύπαθη σχολική κοινότητα ένα κακογραμμένο θεσμικό και οργανωτικό πλαίσιο με πολλές...
Μια επική μπαρούφα του υπουργείου Παιδείας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Στο ίδιο έργο θεατές
Έναρξη του σχολικού έτους 2017- 2018 και, όπως κάθε χρονιά, έτσι και φέτος έχουμε επανάληψη διακηρύξεων για το αυτονόητο... Η «κανονικότητα», λοιπόν, επανέρχεται, σύμφωνα με τον υπουργό Παιδείας, Κώστα...
Στο ίδιο έργο θεατές

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας