Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Δημο(σ)κοπήσεις και άλλα τινά
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Δημο(σ)κοπήσεις και άλλα τινά

  • A-
  • A+

Το θέαμα των λεγόμενων δημο(σ)κοπήσεων έχει πλέον ξεπεράσει τα όρια του γελοίου και τώρα πια αποτελεί εργαλείο καθαρής χειραγώγησης. Μοιάζει με την ιστορία της Ενωσης Ελλήνων Φυσικών με τις «κβαντικές» μεθόδους για πάσα νόσο, χρεώνοντας εξωφρενικά ποσά για σχετικά σεμινάρια (δήθεν υποχρεωτικά), με τον μανδύα της επιστημονικότητας (βλέπε «Εφημερίδα των Συντακτών» 22-24 Μαρτίου 2019, σελ. 104).

Στην περίπτωση των δημο(σ)κοπήσεων, άμεσος φορέας είναι ο ΣΕΔΕΑ (Σύλλογος Εταιρειών Δημοσκόπησης και Ερευνας Αγοράς -sedea.gr) για τον οποίο μπαίνει τώρα ένα υπαρξιακό δίλημμα. Ο ΣΕΔΕΑ, διατηρώντας ως κόρη οφθαλμού την αξιοπιστία και τη σοβαρότητά του, θα πρέπει να πιέσει αφόρητα τις εταιρείες-μέλη του να εφαρμόσουν τον κώδικα δεοντολογίας, δηλαδή την τήρηση όσων έχουν συμφωνηθεί από τις εταιρείες-μέλη του ΣΕΔΕΑ με τον ΣΕΔΕΑ, και ειδικότερα τον κανονισμό ΠΕΣΣ (τελευταία αναθεώρηση 29 Νοεμβρίου 2017) σχετικά με τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων των ερευνών τους.

Διαφορετικά, μπαίνουμε στα θολά νερά της προώθησης μιας συγκεκριμένης ανάγνωσης-αφήγησης των αποτελεσμάτων των δημο(σ)κοπήσεων μέσω των ΜΜΕ. Και εξηγούμαι:

  • Οι εταιρείες θα πρέπει να δημοσιεύουν εμφανέστατα όχι μόνο τα 1.000, λ.χ., άτομα που ρώτησαν, αλλά το πόσοι όντως απάντησαν. Δηλαδή, τον ρυθμό μη ανταπόκρισης/απάντησης στα ερωτήματα, ο οποίος στη διεθνή βιβλιογραφία ονομάζεται non-response rate. Στις μέρες μας, ο ρυθμός μη ανταπόκρισης στην Ελλάδα κινείται στην περιοχή του 60%-70%. Με άλλα λόγια, ρωτώντας, λ.χ., 1.000 άτομα έχεις 400 που απάντησαν (1.000 - 60% του 1.000) –στην καλύτερη εκδοχή–, και αν αυτό το συνδυάζεις με 20%-25% αναποφάσιστους - δεν γνωρίζω/δεν απαντώ, τότε δεν έχεις δημοσκόπηση αλλά κάτι άλλο που είναι ακατονόμαστο.
  • Οι εταιρείες θα πρέπει να δημοσιεύουν ακριβώς την ερώτηση κάθε φορά, όπως τη ρωτάνε, και όχι κάποια σύμπτυξη ή παράφραση. Αυτό οδηγεί στο ότι οι ίδιες οι εταιρείες με δική τους, άμεση ευθύνη, θα πρέπει να υπογράφουν τα αποτελέσματα, και όχι οι όποιοι «αναλυτές», που πιθανότατα να μην είναι σε θέση, εξαιτίας σειράς λόγων, να αναλύσουν αυτά που διαβάζουν σαν αποτελέσματα.
  • Για όσες εταιρείες θεωρούν το κέρδος ως τον μοναδικό και απόλυτο στόχο, υπάρχει και μια νέα δυνατότητα που είναι απολύτως εφικτή με τη χρήση των υπολογιστών και η οποία έχει ήδη εφαρμοστεί στο εξωτερικό. Ας το πω με ένα παράδειγμα. Μια εταιρεία ερευνών λέει ότι ρωτά 1.000 άτομα, αλλά ρωτά μόνο 200 έως 250 από αυτά. Με ειδικά προγράμματα στον υπολογιστή μπορεί από τις απαντήσεις των 200-250 ατόμων να τις «φουσκώσει» -όπως τη ζύμη- σε 1.000, γλιτώνοντας τη δαπάνη αναλύσεων και ερωτήσεων και παραδίδοντας τα αποτελέσματα (δηλαδή τον σανό στα πρόβατα) πολύ γρηγορότερα.

Η πορεία μετατροπής των δημο(σ)κοπήσεων σε δημοσκοπήσεις είναι αναγκαία για την τήρηση της σοβαρότητας και της αξιοπιστίας όλων των εμπλεκομένων (των εταιρειών και του ΣΕΔΕΑ) και κυρίως για τη μη εξαπάτηση και την ορθή ενημέρωση του κοινού.

* ομότιμος καθηγητής Τμήματος ΕΜΜΕ Πανεπιστημίου Αθηνών

ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι «γκάφες» αλλάζουν τα δεδομένα
Μέχρι πριν από έναν μήνα οι δημοσκοπήσεις των ευρωεκλογών έδειχναν ότι οι ψηφοφόροι επέλεγαν ως πρώτο κόμμα τη Νέα Δημοκρατία με δεύτερο τον ΣΥΡΙΖΑ και μάλιστα με διαφορά που υπερέβαινε τις δέκα μονάδες και...
Οι «γκάφες» αλλάζουν τα δεδομένα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αναδιάταξη του κομματικού συστήματος;
Αν οι δημοσκοπήσεις δεν πέφτουν έξω κι αν τις διαβάζω σωστά, τα κοινοβουλευτικά κόμματα στην προσεχή Βουλή θα μειωθούν. Από επτά μένουν πέντε, με ενδεχόμενο να γίνουν προσεχώς τέσσερα. Αν συμβεί αυτό, θα...
Αναδιάταξη του κομματικού συστήματος;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Στην εξώπορτα
Η ανάλυση του προφίλ όσων δηλώνουν χαμηλή πιθανότητα ψήφου για τον ΣΥΡΙΖΑ αποκαλύπτει ότι είναι στην πλειοψηφία τους ψηφοφόροι κάτω των 35 ετών με μέση ή ανώτερη μόρφωση, οι οποίοι τοποθετούνται συχνότερα στο...
Στην εξώπορτα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η επαναλαμβανόμενη αστοχία των δημοσκοπήσεων
Το τελευταίο διάστημα έχουν δημοσιευτεί πύρινα άρθρα εναντίον των νέων «αποδιοπομπαίων τράγων», δηλαδή των εταιρειών δημοσκοπήσεων, κατά τα ειωθότα. Ωστόσο, υπάρχει μια σειρά προβλημάτων που δεν έχει υπόψη...
Η επαναλαμβανόμενη αστοχία των δημοσκοπήσεων
ΑΠΟΨΕΙΣ
Διαβάζοντας μια δημοσκόπηση
Είναι προφανές ότι κατά την προεκλογική περίοδο η καταγραφή της μοναδικής επιλογής του καθενός είναι το ζητούμενο. Ως τότε, φρόνιμο είναι να εξασκηθούμε στην ανάγνωση των πιο πολύπλοκων ευρημάτων της ερώτησης...
Διαβάζοντας μια δημοσκόπηση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο κόσμος trump-αλίζεται
Ο κόσμος trump-αλίζεται, λοιπόν. Οι δηλώσεις του γίνονται παγκόσμια είδηση. Δεν υποχωρεί μπρος στον χλευασμό και τα επικριτικά σχόλια. Αναδιπλώνεται μόνο. Οι δημοσκοπήσεις δείχνουν πως διεκδικεί με πολλές...
Ο κόσμος trump-αλίζεται

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας