Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τεχνολογία: η οικολογική σκοπιά

Οικολογία και τεχνολογία - © Sompong Sriphet | Dreamstime.com

Τεχνολογία: η οικολογική σκοπιά

  • A-
  • A+
Ο 21ος αιώνας χαρακτηρίζεται από την ιλιγγιώδη ανάπτυξη της Τεχνολογίας, δηλαδή της ραγδαίας αντικατάστασης καθημερινών και αναγκαίων λειτουργιών της δράσης του Ανθρώπου από μηχανικά μέσα.

Σ’ αυτό το πλαίσιο κινούνται και οι μηχανές με εκπομπές ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας που χρησιμοποιούνται σε πάρα πολλές περιπτώσεις και χρήσεις και αποτελούν τον πυρήνα της ραγδαίας αυτής τεχνολογικής εξέλιξης. Η κινητή τηλεφωνία είναι το προϊόν αυτής της υπόθεσης στον επικοινωνιακό χώρο και βρίσκεται σε έξαρση.

Προϋπόθεση τοποθέτησης: όχι στην τεχνοφοβία

Αναμφισβήτητα η αποδοχή της γνωστικής αυτής διαδικασίας για τον άνθρωπο παραμένει χρήσιμο εργαλείο για την ανθρώπινη, βιολογικά και κοινωνικά, εξέλιξη και μπορεί να βοηθήσει στην μεγαλύτερη κατανόηση δεδομένων και συνεπώς στη διευκόλυνση ταχύτερης και ασφαλέστερης πραγμάτωσης των ανθρωπίνων αναγκών.

Η Τεχνολογία είναι για να τη χρησιμοποιούμε και όχι να μας χρησιμοποιεί

Όμως οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι στοιχεία που συντηρούν την κοινή ανθρώπινη δράση, συντελούνται μέσω της υποβοήθησης της τεχνολογίας, με αποτέλεσμα οι άνθρωποι να στερούνται των δυνατοτήτων και ευκαιριών γι’ αυτές με την φυσική τους παρουσία. Έτσι ο μέσος πολίτης μετατρέπεται απλώς σε χρήστη, χωρίς να διαθέτει όμως τη γνώση της χρήσης με όρους ελευθερίας επιλογών, αφού η ποιοτική καθοδήγηση του μηχανήματος ασκείται με εκ των προτέρων συντεταγμένες «συνταγές» και μονοπωλιακά συστήματα τεχνολογίας. Κατά συνέπεια η ελευθερία επιλογών περιορίζεται σημαντικά όταν η Τεχνολογία καθίσταται κύριο εργαλείο στη καθημερινότητα της απαιτούμενης κρίσης για να ελέγξει και άλλες πτυχές της κοινωνικής δρατηριότητας (π.χ. Πολιτική κλπ)

Η γνώση

Α. Η γνώση σήμερα:

Η ανθρώπινη γνώση έχει ως βασικά της στοιχεία την ανάγκη κατανόησης του περιβάλλοντος -στο οποίο ο άνθρωπος ζει- τα στοιχεία της φυσιολογίας του ίδιου και την πρόθεση ανεύρεσης στοιχείων με τα οποία καθίσταται ασφαλέστερη η ζωή του ώστε και οι ανάγκες του να καλύπτονται επαρκώς.

Δυστυχώς όμως, σήμερα η ανθρώπινη γνώση έχει παραποιηθεί καθοριστικά, παρεκκλίνοντας από τους στόχους αυτούς. Ο λόγος είναι ότι, ελλείπει η κοινωνική αποδοχή και αναγνώριση, και η γνώση περιορίζεται μόνο στην οικονομική αποδοτικότητα του εφευρέτη.

Το γεγονός αυτό, σε σύνδεση με την διαρκώς αυξανόμενη «επαγγελματοποίηση» - και άρα ιδιωτικοποίηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης- έχει πολύ πιο έντονα τα οικονομικά και επαγγελματικά χαρακτηριστικά, απ’ ότι αυτό που ονομάζουμε κοινωνική (και ολιστική, θα έλεγα) παιδεία. Έτσι η γνώση μετατρέπεται σε εργαλείο οικονομικού συμφέροντος και μόνο.

Και η οικονομική εξάρτηση, η οποία είναι άλλωστε και δεδομένη στην εποχή μας, σημαίνει υποταγή της Ελευθερίας στο Συμφέρον.

Β.Αναντιστοιχία επιστημονικής και κοινωνικής εξέλιξης:

Επομένως δεν μπορεί κανένας να αμφισβητήσει, την αλλαγή στον τρόπο σκέψης του ανθρώπου και της κοινωνίας συλλογικά, σε σχέση με τα μέχρι σήμερα αποδεκτά στοιχεία συγκρότησης τους.

Ερώτημα:

Στην αυγή του 21ου αιώνα τίθεται ένα βασικό ερώτημα που δημιουργεί και την κύρια αντίθεση: «Ποιός υπηρετεί επομένως ποιόν; Η κοινωνία και το φυσικό περιβάλλον υποτάσσονται στην οικονομία και τις προσταγές αυτής, ή η οικονομία οφείλει να επανέλθει στο ρόλο της, ήτοι την εξυπηρέτηση τόσο των προσωπικών αναγκών όσο και των αναγκών του κοινωνικού συνόλου και να σέβεται την περιβαλλοντική ισορροπία;

Η κυρίαρχη υφιστάμενη κοινωνικοοικονομική κατάσταση αδιαφορεί πλήρως για τα παραπάνω. Εκμεταλλεύομενη την ορθή αρχή της Ελευθερίας την γνώσης, την παραποιεί και την εκφυλίζει ως προς το κοινωνικό αποτέλεσμά της, γιατί η Ελευθερία αυτή συντηρεί, αντίθετα από το σήμερα επιδιωκόμενο, και την ελεύθερη πρόσβαση και χρήση από (και) στην κοινωνία.

Και ο μέσος πολίτης αντίθετα, χωρίς να είναι βέβαια ικανοποιημένος, βρίσκεται σε θέση αδράνειας και σε μια κατάσταση αποδοχής χωρίς ουσιαστική δυνατότητα αντίδρασης.

Άρα και ανεξάρτητα από τον οικονομικό έλεγχο της γνώσης αυτής, είναι αναγκαία, μέσα από συγκροτημένο & σχεδιασμένο κοινωνικό έλεγχο, η θεσμική και κοινωνική επιταγή να υπάρξουν εκείνα τα όρια, που δεν θα επιτρέπουν την ανθρώπινη μετάλλαξη εκτός της φυσιολογίας της (τέρατα) αλλά αντίθετα θα εξασφαλίζουν την ισορροπία και την αντίστοιχη ανάπτυξη με την συντήρηση της ανθρώπινης φυσιολογίας, της πραγματικής κοινωνικής ηθικής και της οικολογικής ισορροπίας. Αλλιώς, ο άνθρωπος χάνει την ταυτότητα του, η κοινωνία χάνει το νόημα της συλλογικότητας, και το περιβάλλον -με αναλλοίωτους τους φυσικούς κανόνες- αμύνεται σε βάρος του ανθρώπου, με ό,τι αποτελέσματα μπορεί να προκαλέσει αυτό (π.χ. κλιματική αλλαγή και ακραία φυσικά φαινόμενα).

Γ. Η Νέα Τάξη

Είναι συνομολογητέο ένθεν και ένθεν ότι η ελευθερία στη Τεχνολογία, ενώ συνομολογείται, στη πραγνματικότητα, καθίσταται σχεδόν ανύπαρκτη στη διαμόρφωση των επιλογών χρήσης, με εγγενώς επιβαλλόμενους περιορισμούς στην ελευθερία αυτή. Οι περιορισμοί αυτοί εκπορεύονται από:

  • την οικονομική διαχείριση του προϊόντος,

  • τις διεθνείς παρεμβάσεις,

  • τα «δοσμένα» προγράμματα διαχείρισης του υπολογιστή με τα λεγόμενα «πνευματικά δικαιώματα»

  • και την ανασφάλεια των προσωπικών δεδομένων

και συρρικνώνουν το δικαίωμα αυτό.

Δηλαδή, υπάρχει μια δοσμένη γνωστική συνταγή που περιορίζει τις δυνατότητες του ανθρώπου, ολοκληρώνοντας κατά τον τρόπο αυτό την απουσία ελευθερίας και την έλλειψη της υψηλής γνώσης του χρήστη.

Η καθοδήγησή του μάλιστα οργανώνεται από την κερδοφόρα επιχειρηματική κατοχή των μέσων αυτών .

Συνέπεια των όσων παραπάνω αναφέρονται, είναι ότι με την κατάσταση αυτή γεννιέται μια νέα κοινωνική τάξη, ή οποία και χρησιμοποιείται επί του παρόντος από τον εκφυλισμένο πλέον νεοφιλελεύθερο καπιταλισμό, η λεγόμενη και «φράξια της γνώσης», όπως την ονομάζουν ακραίοι οικονομικοί αναλυτές του Καπιταλισμού. Αυτή συγκροτείται από όσους έχουν στα χέρια τους την γνώση της διαχείρισης της τεχνολογίας - γνώση ιδιαίτερα προηγμένη σε σχέση με την γενική κοινωνική παιδεία και αντίληψη- και καθίστανται κυρίαρχοι πια στην κοινωνική λειτουργία σε όλα της τα επίπεδα (οικονομικό, πολιτικό, πολιτισμικό κλπ.). Οι ακτιβιστές στην Αμερική χαρακτηρίζουν συχνά την τάξη ως γενικευμένο «γκολντενμποϊσμό». Σημειώνω ότι το 72% της δημιουργικής πολιτικής στις ΗΠΑ ελέγχεται από Επιτροπές, Ιδρύματα και φυσικά πρόσωπα που δεν είναι αιρετά. Το θέλουμε;; Και δυστυχώς ο έλεγχος σ’ αυτούς περιορίζεται ουσιαστικά στο οικονομικό πεδίο μόνο. Η ολοκλήρωση του δόγματος δούναι και λαβείν.

Αυτή η νέα κοινωνική τάξη διαπερνά όλα τα κοινωνικά φάσματα και τις ιδεολογίες. Γι αυτούς Δεξιά Αριστερά είναι το ίδιο. ‘Αμα με πληρώσεις «κάνω παπάδες» αδιαφορώντας για τις κοινωνικές συνέπειες. Πλήρης αμοραλισμός!!

Μέσα σε αυτό το κλίμα ό άνθρωπος έχει μετατραπεί από υποκείμενο χρήσης της Τεχνολογίας σε αντικείμενο, το οποίο χρησιμοποιεί η Τεχνολογία και όσοι κατέχουν την γνώση της αποκλειστικά για την εξυπηρέτηση δικών τους συμφερόντων.

Αναλυτές ομιλούν για σύντομη απεξάρτηση αυτής της τάξης από τις οικονομικές δεσμεύσεις. Σημειώνουν επίσης ότι λόγω της απαξίας, με την οποία η κοινωνική αυτή τάξη αντιμετωπίζεί τους χρήστες, το μέλλον της κοινωνικής δημοκρατίας και της ουσιαστικής συμμετοχής του πολίτη στις αποφάσεις που τον αφορούν θα συρρικνωθεί σε βαθμό στέρησης ουσιωδών δημοκρατικών δικαιωμάτων μεχρι και την αλλοίωση αυτής της έννοιας της Δημοκρατίας.

Όπως έλεγε και ο -εύστοχος πάντα στις ατάκες του- Τζίμης Πανούσης: «Στη Νέα Τάξη Πραγμάτων… τα πράγματα θα είμαστε εμείς!»

Β. Η ηγεμονία των μηχανών στην καθημερινότητα

Η απαξία της ανθρώπινης υπόστασης:

Δύο παραδείγματα

Το αποτέλεσμα αυτής της εξέλιξης καθιστά πλέον αδιαμφισβήτητη την κυριαρχία της τεχνολογίας στην ανθρώπινη δραστηριότητα και κυρίως στη ανθρώπινη πρωτοβουλία.

Και το αποτέλεσμα...; Είναι ότι πλέον ο άνθρωπος γίνεται εξάρτημα των διαδικασιών που ανακαλύπτει με την δική του γνώση.

Άρα, ένας τρόπος επιβίωσης του ανθρώπου ο οποίος στηρίζεται στα φυσικά του χαρακτηριστικά και στον περιβάλλοντα χώρο του, βρίσκεται σε πάρα πολύ δύσκολη θέση και απειλείται με εξαφάνιση.

Οι «ενσυνείδητες» διαδικασίες

Ο J. King, στο σύγγραμμά του με τίτλο: «Oι ενσυνείδητες διαδικασίες», επισημαίνει χαρακτηριστικά ότι, ο άνθρωπος δεν μπορεί πλέον να καθορίσει την ζωή του χωρίς τις διαδικασίες αυτές, οι οποίες εφαρμόζονται και αναπτύσσονται πλέον χωρίς τον δικό του έλεγχο.

Αναφέρει μάλιστα ως χαρακτηριστικό παράδειγμα ότι αν κάποια στιγμή τα κράτη αποφάσιζαν ομόφωνα την αλλαγή του οικονομικού μοντέλου - με ταυτόχρονη κατάργηση των χρηματιστηρίων - η λειτουργία των κοινωνιών θα ήταν καταστροφική.

Αντίστοιχο είναι και το παράδειγμα της «γραφειοκρατίας» στις κρατικές λειτουργίες.

Ο «εξανθρωπισμός» των μηχανών.

Είναι δυνατό;

Συμπληρωματικά επισημαίνω ότι, φράσεις που αντιστοιχούν σε ιδιότητες του υποκειμένου (δηλαδή του ανθρώπου) χρησιμοποιούνται πλέον επικοινωνιακά και προς εντυπωσιασμό, για τον χαρακτηρισμό αντικειμένων, λειτουργιών και διαδικασιών, οι οποίες αποδίδονται στο αντικείμενο ή στην ενέργεια που εκτελούν, ανεξαρτήτως των ιδιοτήτων που τους καθορίζει ο άνθρωπος, (Χρήση π.χ. του όρου «έξυπνος/η» για αντικείμενα, όπως «έξυπνη τεχνολογία, έξυπνο αυτοκίνητο, έξυπνη πόλη κτλ.»).

Έτσι διαμορφώθηκε ένα γλωσσολογικό κίνημα αλλαγής χρήσης λέξεων για τον προσδιορισμό εννοιών. Έτσι χρησιμοποιείται πια η λέξη «σοφός»για τον Άνθρωπο αντί των λέξεων «έξυπνος», «ιδιοφυής» που χρησιμοποιούνται και για αντικείμενα ή διαδικασίες. Έγινε μάλιστα και πρόσφατα Συνέδριο στη Σεούλ με το θέμα αυτό. Εμφανίζονται πια δηλαδή ζεύγη λέξεων που θα διαφοροποιούν πια κάποιες από τις ιδιότητες που αποδίδονται τόσο στον άνθρωπο όσο και στις μηχανές.

Γ. Η Καθημερινότητα: Κινητή τηλεφωνία

Εξειδικεύοντας όλα τα παραπάνω στον χώρο της κινητής τηλεφωνίας, παρατηρούμε ότι η ευκολία της επικοινωνίας μέσω του κινητού τηλεφώνου ή άλλων τεχνολογιών μεταξύ ανθρώπων δημιουργεί αλλαγές στην ψυχολογία του ανθρώπου και της κοινωνίας. Συγκεκριμένα:

  • Προκαλεί αυξημένη μοναχικότητα σε μια κοινωνία, που αποτελεί σήμερα μία από τις πιο σοβαρές αντιφάσεις, καθόσον υποτίθεται ότι η τεχνολογία διευκολύνει την επικοινωνία, και επιπλέον εμπόδια στην διαμόρφωση συλλογικοτήτων εντός του κοινωνικού σχηματισμού, περιορίζοντας τον δια ζώσης διάλογο.
  • Εξασφαλίζει την λογική της δήθεν κυριαρχίας του ατόμου στον εαυτό του, με άμεση συνέπεια τις ψυχολογικές διαταράξεις (π.χ. γενικευμένη κατάθλιψη – υπάρχουν και στατιστικά στοιχεία για αυτοκτονίες μετά από συνομιλίες μέσω κινητού τηλεφώνου) και κατά συνέπεια αποδυναμώνει τον κοινωνικό ιστό, την κοινωνική αλληλεγγύη, την εύρυθμη λειτουργία της δημοκρατίας.

Στο τελευταίο αυτό σημείο μάλιστα να προσθέσουμε, ότι εξ’ αντικειμένου τα τεχνικά αυτά μέσα περιορίζουν -έως και εξαφανίζουν- πλέον

  • το απόρρητο της προσωπικής μας ζωής,

  • τα ατομικά δικαιώματα και

  • τον έλεγχο των θεσμικών και κοινωνικά ηγετικών ομάδων.

Αυτό σημαίνει περιορισμό της ισονομίας, των δυνατοτήτων προς την κατεύθυνση της συμμετοχής στην λήψη αποφάσεων που αφορούν τον πολίτη, και της ικανότητας του ανθρώπου να ελέγξει αυτό που του προβάλλεται ως θέσφατο, λόγω της έλλειψης εξειδικευμένης τεχνικής γνώσης.

Παράλληλα, η επιλογή της υποταγής στα ιδιωτικά συμφέροντα της εκμετάλλευσης της κινητής τηλεφωνίας, εμποδίζει την εφαρμογή της πραγματικής εικόνας και των συνεπειών της σε βασικά ατομικά δικαιώματα, όπως είναι αυτό

  • της υγείας
  • και του περιβάλλοντος.

Η συντελλούμενη προσβολή λοιπόν της υγείας καθορίζεται πλέον και θεσμικά αγνοώντας επιστημονικά δεδομένα και μελέτες, και χωρίς αντιπαράθεση των αντίστοιχων αντικρουόμενων επιστημονικών δεδομένων και ερευνών επί του θέματος.

Πολύ απλά γιατί εμποδίζεται η πραγματική αντίκρουση.

Το επόμενο στοιχείο που προκύπτει αναφορικά με την κινητή τηλεφωνία και έχει άμεση σχέση με την επιβίωση του ανθρώπου στον πλανήτη, είναι οι μεγάλες οικολογικές ανισορροπίες που αυτή προκαλεί, κυρίως στον τομέα της βιοποικιλότητας. Είναι πολύ γνωστό πλέον το θέμα με τις μέλισσες, οι οποίες εξαιτίας των ακτινοβολιών αυτών, χάνουν τον προσανατολισμό τους, δεν επιστρέφουν στις κυψέλες τους, με αποτέλεσμα να περιορίζεται η γονιμοποίηση των φυτών και των ανθέων στην οποία αυτές συμβάλλουν καθοριστικά.

Παρ’ όλα αυτά, πρόσφατα προβλήθηκε η εφαρμογή της 5ης γενιάς συσκευών που παράγουν ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία, η περίφημη 5G τεχνολογία, η οποία δεν περιορίζεται μόνο στα προβλήματα υγείας και περιβάλλοντος, αλλά και σε ζητήματα κοινωνικής συνοχής, δημοκρατικής λειτουργίας και ελευθερίας στην δραστηριότητα του ανθρώπου.

5G: Ένα νέο κίνημα γεννιέται

Σήμερα, διογκώνεται ένα νέο παγκόσμιο Κίνημα για τον τρόπο διαχείρισης της νέας γενιάς ηλεκτρομαγνητικών ακτινοβολιών, της γνωστής και ως 5G τεχνολογίας.

Η εφαρμογή αυτής της τεχνολογίας δεν θέτει μόνο ζητήματα ειδικότερης βλάβης της υγείας των πολιτών και του περιβάλλοντος, αλλά διαμορφώνει και νέες κοινωνικές σχέσεις στην καθημερινότητά μας, περιορίζει ουσιαστικά τα συνταγματικά προβλεπόμενα -σε όλες τις δημοκρατικές χώρες δικαιώματα- δικαιώματα των πολιτών, όπως και τη συνταγματικά οριζόμενη εξουσία ελέγχου από τους θεσμούς στις πολυεθνικές επιχειρήσεις που διαχειρίζονται την τεχνολογία αυτή, θέτοντας κανόνες σαφέστατα αντισυνταγματικούς και αντιδημοκρατικούς.

Διακόσιοι περίπου επιστήμονες, από χώρες όλου του κόσμου, ζητούν με την έκκληση «5G APPEAL» την αναβολή της εφαρμογής της.

Υπενθυμίζω ότι η εφαρμογή της 5G πιλοτικά σε πόλεις και πολιτείες των Η.Π.Α. διαμόρφωσε αντιδράσεις, κοινωνικές συγκρούσεις και θεσμικές αντιρρήσεις από οργανώσεις, είτε της τοπικής αυτοδιοίκησης, είτε των επί μέρους κυβερνήσεων των επί μέρους πολιτειών των Η.Π.Α. (π.χ. απόρριψη της εφαρμογής της με βέτο από τον Κυβερνήτη της Καλιφόρνιας, Edmund G. Brown, το 2017).

Ας μη ξεχνάμε,λοιπόν, το συμπέρασμα όλων αυτών:

Οι τηλεπικοινωνίες ως κοινωνικό δημόσιο αγαθό

Αυτό πρέπει να επιβληθεί ως δικαίωμα αδιαμφισβήτητα και θεσμικά κατοχυρωμένο.

Επομένως, και στο μέτρο που η αποκλειστική ευθύνη της επικοινωνίας βρίσκεται σήμερα στην ιδιωτική πρωτοβουλία ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ κοινωνικός έλεγχος, ώστε η διαχείριση τους να βρίσκεται σε συμφωνία:

  • με το κοινωνικό δικαίωμα της επικοινωνίας

  • με το δικαίωμα της διασφάλισης των προσωπικών δεδομένων

  • με την εξασφάλιση στη χρήση των άλλων ανθρώπινων δικαιωμάτων κυρίως αυτών που άπτονται της Υγείας & του Περιβάλλοντος

Το ειδικότερο πρόβλημα των Ηλεκτρομαγνητικών Ακτινοβολιών στην Ελλάδα

Η άσκηση της επιχειρηματικότητας στη κινητή τηλεφωνία στην Ελλάδα είναι ολιγοπωλιακή.

Το θεσμικό πλαίσιο είναι ανεπαρκές και ετεροβαρές υπέρ των «3 Αδελφών»- Εταιριών Κινητής Τηλεφωνίας.

Η απόδοση δικαιοσύνης σε γενικές γραμμές υποτάσσεται σ’ αυτό το κλίμα και την κυριαρχία των εταιριών.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ

  • πλήρης αυθαιρεσία

  • υποταγή του νόμου στα ιδιωτικά οικονομικά συμφέροντα των εταιριών

 

Επίλογος

Στόχος και προοπτική χρήσης της Τεχνολογίας

Κατά συνέπεια, είναι καθήκον θεσμικό και κινηματικό να συνταχθεί η τεχνολογία αυτή με μία αντίστοιχη εξέλιξη της κοινωνίας.

Σε γενικότερο επίπεδο, και σε βάθος χρόνου, απαιτείται

  • η επανεξέταση της συγκρότησης των κοινωνιών σε κοινωνίες εθνών - κρατών, αλλά και

  • να ξαναδούμε με πολύ πιο προηγμένα πια γνωστικά εργαλεία, την περιφερειακότητα,

  • τον κοινοτισμό,

  • την κατανάλωση της ανάγκης

  • και τον οικονομικό προγραμματισμό σε περιφερειακό γεωγραφικό επίπεδο.

Με βάση αυτό, είναι δυνατή και η διατήρηση μιας παιδείας και ενός πολιτισμού ο οποίος θα εξαρτάται και θα εξαρτά τον άνθρωπο από ένα ισχυρότερο κοινωνικό της πρόταγμα και πρόσημο.

Θεσμική κατοχύρωση του πολίτη σχετικά με την έλλειψη προστασίας του από αυτήν την επιχειρηματικότητα

Η αλληλεγγύη θα είναι ευχερέστερη, διότι θα περιορίζεται το απρόσωπο που η τεχνολογική εξέλιξη επιχειρεί, και η αδιαφάνεια, η αισχροκέρδεια και μια σειρά από άλλα οικονομικά στοιχεία που ταλανίζουν τις σημερινές μας κοινωνίες, θα περιοριστούν καθοριστικά, χωρίς την ύπαρξη ενός συγκεντρωτικού οικονομικού προγραμματισμού, που όπως παραπάνω επισημάναμε ενισχύει το απρόσωπο.

*Οικολόγος/Νομικός Περιβάλλοντος, Πρώην Περιφερειακός Σύμβουλος Αττικής (Επικεφαλής της Οικολογικής Παράταξης ΑΤΤΟΙΚΑ)

ekodiak48@gmail.cpm

ΑΠΟΨΕΙΣ
Προεκλογικοί διάλογοι για την τέταρτη Βιομηχανική Επανάσταση
Ο δημόσιος λόγος εδώ και λίγο καιρό κινείται στο πλαίσιο των απαιτήσεων των εκλογών. Εκεί όμως που κάθε λογικός άνθρωπος αρχίζει να αναρωτιέται για το αν οι πρωταγωνιστές έχουν συνειδητοποιήσει σε ποια χώρα...
Προεκλογικοί διάλογοι για την τέταρτη Βιομηχανική Επανάσταση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Θέλουμε διαφορετικές δομές
Ζούμε σε δύσκολες συνθήκες, κάποιοι από μας σε τραγικές συνθήκες. Ζούμε την εποχή της ανεξέλεγκτης «αγοράς», της αφθονίας της «προσφοράς» αλλά και της αδυναμίας «ζήτησης» βασικών αγαθών, από πολλούς. Ζούμε...
Θέλουμε διαφορετικές δομές
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ευφυής αντιμετώπιση της ερημοποίησης και βιο-οικονομία
Για την φετινή Παγκόσμια Ημέρα για την Καταπολέμηση της Ερημοποίησης, η Γραμματεία της Διεθνούς Σύμβασης για την Καταπολέμηση της Ερημοποίησης (ΔΣΚΕ) διακηρύττει «η γη έχει αληθινή αξία, επενδύστε σ’ αυτήν»...
Ευφυής αντιμετώπιση της ερημοποίησης και βιο-οικονομία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μεταβαίνοντας από το απόλυτο 0 στην Εποχή του Κοινωνικού Συνεπιχειρείν
Παραδόξως, οι Νέες Τεχνολογίες και τα Καινοτόμα Μοντέλα Διοίκησης & Ανάπτυξης σε πολλές περιοχές του Κόσμου, προσφέρουν πλέον ένα οπλοστάσιο επιχειρηματολογίας σε ουτοπιστές να σχεδιάζουν και να υλοποιούν...
Μεταβαίνοντας από το απόλυτο 0 στην Εποχή του Κοινωνικού Συνεπιχειρείν
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αφροσύνη και ασκήσεις απλής αριθμητικής
Συχνά ο σύγχρονος άνθρωπος αγνοεί αυτό που ο Ρουσό ήδη ουσιαστικά υποστήριζε κατά την εποχή του Διαφωτισμού, όταν, επιζητώντας την επιστροφή στην ιδέα της φύσης και ασκώντας έντονη κριτική στον τεχνικό...
Αφροσύνη και ασκήσεις απλής αριθμητικής
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το μοιραίο δίδυμο καπιταλισμού και τεχνοεπιστήμης
Μπορεί για ορισμένους ο επικυρίαρχος σήμερα καπιταλισμός να μη φαντάζει και τόσο απειλητικός ή και να θεωρείται ότι θα μπορούσε ακόμη και να ανατραπεί. Ωστόσο, αυτό που ίσως φαίνεται να αγνοούμε είναι η...
Το μοιραίο δίδυμο καπιταλισμού και τεχνοεπιστήμης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας