Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Χορεύοντας με τις μνήμες του εμφυλίου

«Ο χορός και ο εμφύλιος», του Γιώργου Σταματόπουλου (εκδ. Ερμα)

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Χορεύοντας με τις μνήμες του εμφυλίου

  • A-
  • A+
Ενα βιβλίο με υποδέχτηκε στο γραφείο μου σίγουρο πως η παρουσία του θα με συγκινήσει. «Ο χορός και ο εμφύλιος», του Γιώργου Σταματόπουλου.

Ενα βιβλίο με υποδέχτηκε στο γραφείο μου σίγουρο πως η παρουσία του θα με συγκινήσει. «Ο χορός και ο εμφύλιος», του Γιώργου Σταματόπουλου (εκδ. Ερμα). Και το κατάφερε από την πρώτη λευκή, για άλλους, σελίδα του, με την αφιέρωση του συγγραφέα, στην οποία άλλωστε έδινε και το σύνθημα για χορευτικές αναζητήσεις στους λειμώνες της ανάγνωσης: «…Ω, τα άνθη του παρελθόντος, αλλά και του ορχηστικού μέλλοντος».

Η ανάγνωση των βιβλίων και των κειμένων του Σταματόπουλου είναι μια πρόκληση μάθησης, αναζήτησης, γνώσης αλλά και διαφωνίας – ευτυχώς.

Εναυσμα γι’ αυτό το βιβλίο, η επίσκεψη του συγγραφέα στον γενέθλιο τόπο, στα βουνά (του), όπου «από την ξηρή αύρα τους ανακαθαίρεσαι, εξαγνίζεσαι πιθανώς, σου δίνεται τέλος πάντων η ευκαιρία, εάν είσαι προετοιμασμένος γι’ αυτό, να επαναστοχαστείς, να αφεθείς σ’ αυτή τη μαγεία, να ερωτοτροπήσεις με τη νοσταλγία και την ιστορία, να μιλήσεις [με] τη σιωπή, να ακούσεις γλυκούς ήχους, ν’ αγγίξεις τη γη, να θωπευτείς από την ξηρότητα και τη δύναμη των ανέμων. Να δεις καθαρά την παρανόηση που έχει καταλάβει τις πόλεις και την πολιτεία, να βιώσεις την ερημία και τη θλίψη της ελληνίδας επαρχίας, μακριά από ματαιόδοξους μικροεξουσιαστές και άγονες αντιπαραθέσεις στην πολιτική (sic) και πολιτισμική (sic) ζωή της χώρας. Σου παρέχουν τη δυνατότητα τα βουνά να σμίξεις με τα έγκατα και χαρούμενος να ψαύσεις την “ύλη” τους [την τρικυμία τους] κοιτάζοντας πίσω σου – στην καταγωγή».

Κι εκεί ψηλά, στο σκαρφαλωμένο καφενείο, θες οι αναμνήσεις που χρωματίζονταν έντονα από τις αφηγήσεις των γερόντων, θες τα βουνά που «τα σέρνεις μαζί σου [και το φως και τα σκοτάδια τους]» όπου βρεθείς, άρχισαν να γεμίζουν οι σελίδες. Η γραφή υπέροχη, με βαθιά γνώση, νοσταλγική και πραγματολογική, επικριτική και ερωτική, χορευτική αλλά και βαθιά ριζωμένη… Ο συγγραφέας πονάει, αναζητά ένα μεγάλο έργο «που να μην είναι αυτό πόλεμος», κρίνει κι επικρίνει, στοχάζεται και προ(σ)καλεί. Πατάει γερά και σταθερά στη γνώση, βαθύς γνώστης της βαριάς μα και αμύθητου πλούτου ελληνικής γραμματείας. Κι εκεί, στην καταβύθιση της υπαρξιακής άπνοιας, ξαφνικά φυσάει τρελό αεράκι με ξεκαρδιστικές ιστορίες, όπου νιάτα και σύμβολα διεκδικούν την ύπαρξή τους, οι «ντροπές» του φύλου αρνούνται να υποταχθούν σε… έκτακτες συνθήκες.

Ενα βιβλίο που πετυχαίνει απολύτως τον στόχο του. Να κάνει τον αναγνώστη να προβληματιστεί, να νιώσει πίκρα, να ορθώσει τα «γιατί», να αναμετρηθεί αλλά και να γελάσει μέχρι δακρύων – αυτή είναι η ζωή και περιγράφεται με ακρίβεια και… πνεύματα (πολυτονικό).

Καλέ μου, φίλε Γιώργο, καλοτάξιδο.

ΑΠΟΨΕΙΣ
Τίτλοι σε ψηφοφορία
Οι τίτλοι των προτεινόμενων βιβλίων είναι τόσο πολλοί –για παράδειγμα στην κατηγορία ελληνικό μυθιστόρημα είναι 278– που αν δεν ξέρεις, αν είσαι ξενάκι σε τούτη τη χώρα, θα νομίσεις ότι οι Ελληνες...
Τίτλοι σε ψηφοφορία
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Την Κυριακή έχουμε γάμο»
Στις προθήκες των βιβλιοπωλείων γίνεται πανζουρλισμός, ιδίως τις μέρες των γιορτών. Τα βιβλία διαγκωνίζονται, έρχονται τα φρεσκοτυπωμένα και σπρώχνουν με μανία τα προηγούμενα που δεν πρόλαβαν να κρατήσουν ούτε...
«Την Κυριακή έχουμε γάμο»
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Αζάντ με λένε», «Σους, μπρε»
Το Bookia, αυτός ο ιστότοπος πολιτισμού, που όρμηξε μέσα στην κρίση για να υπηρετήσει και να προστατέψει το βιβλίο, οργάνωσε την εκδήλωση και χάρισε μια ξεχωριστή εμπειρία στους διαβάτες-επισκέπτες της Εκθεσης...
«Αζάντ με λένε», «Σους, μπρε»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ανάμεσα στους μεθόριους
Εβίτα Καραγεώργου, «Επίδομα Παραμεθορίου – Συστημένο». Με το βιβλίο αυτό, η Εβίτα, μαθαίνει από τα παιδιά, να αγαπάει την καθημερινότητά τους και μέσα από τους μύθους του τόπου τους, να ξεχωρίζει τις ανάγκες...
Ανάμεσα στους μεθόριους
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το γράψιμο δεν είναι γεμιστά
Ποιοι γράφουν τα βιβλία; Μα, οι συγγραφείς τους! Σίγουρα; Δηλαδή, ποιος λες ότι τα γράφει; Μήπως τα γράφει η ίδια η ζωή; Μην το παρατραβήξουμε. Είναι παγκοίνως γνωστό ότι τα βιβλία τα γράφει αυτός που τα...
Το γράψιμο δεν είναι γεμιστά
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η «Λαιμητόμος»
Διάβαζα ένα υπέροχο μυθιστόρημα, με υπόθεση και πλοκή, που κρατούσε το ενδιαφέρον, με γλώσσα στρωτή, χωρίς ακροβατισμούς και εξυπνακισμούς, με ήπια περιγραφή χαρακτήρων και επιτέλους καθόλου «μοντέρνο». Ο...
Η «Λαιμητόμος»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας