Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πουλιά στον αέρα
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πουλιά στον αέρα

  • A-
  • A+

Τον ωραίο Γάλλο δραματικό συγγραφέα Ζορζ Φεντό θυμήθηκα, με αφορμή την εξαιρετικά σπαρταριστή κωμωδία του «Πουλιά στον αέρα» που είδα πρόσφατα στο θέατρο «Αλίκη» σε σκηνοθεσία του Νίκου Μαστοράκη. Το κωμικό στα έργα του Φεντό βασίζεται πάντα σε κάποια καλά κρυμμένη αλήθεια. Μέσα σ' αυτήν την αλήθεια η αστική τάξη του τέλους του 19ου αιώνα έρχεται αντιμέτωπη με τον εαυτό της, παραδέχεται δηλαδή τις φαντασιώσεις και τους ανικανοποίητους πόθους της. Και το ότι η τιμή της σχεδόν πάντα σώζεται κουκουλώνοντας τούτη την αλήθεια, είναι φανερό πως οφείλεται στη θεατρική σύμβαση.

Μέγας μάστορας ο Φεντό κατασκευάζει συνήθως συζυγικές φάρσες, σαν το «Πουλιά στον αέρα», προκαλώντας στο κοινό άφθονο γέλιο. Γελοιοποιώντας τη σοβαροφάνεια της αστικής τάξης στέλνει πάνω από εκατό χρόνια ένα διαχρονικό μήνυμα: η ζωή είναι πολύ μικρή για να την παίρνουμε τόσο σοβαρά.

Λένε πως τα έργα του Φεντό δεν θεωρούνται άδικα σήμερα προπομποί του υπερρεαλισμού με το μετέπειτα σύνθημα: η πραγματικότητα πράγματι είναι... υπερρεαλιστική. Μόνο που εμείς δεν είμαστε σήμερα σε θέση να το καταλάβουμε επειδή την έχουμε συνηθίσει ως πραγματικότητα.

Η ροπή προς την αταξία με χαρακτήρα μιμητικό είναι ανθρώπινο χαρακτηριστικό το οποίο δεν τιθασεύεται σε όσα αστικά σαλόνια κι αν μπαίνει κανείς. Και είναι τόσο αληθινό και δυνατό αυτό το μήνυμα που κάνει τα έργα του Φεντό να παίζονται ακόμη και σήμερα τόσο συχνά στη χώρα μας. Νομίζω πως ο περίφημος «Ράφτης κυριών» έχει την πρωτοκαθεδρία σε θεατρικά ανεβάσματα.

Εχουμε μάθει ως κοινό να δεχόμαστε το καυστικό χιούμορ του Φεντό χωρίς να πέφτουμε στην παγίδα μιας ιδεολογικοποιημένης σύγχρονης θέασης που συχνά μας στερεί ένα απολαυστικό γέλιο. Απόδειξη ότι, παρά το ότι πολλά από τα αστεία του συγγραφέα θα μπορούσαν σήμερα να θεωρηθούν σεξιστικά, αυτές οι οποίες γέλαγαν περισσότερο στην κατάμεστη θεατρική αίθουσα ήταν γυναίκες. Γέλαγαν με ένα γέλιο αυθεντικό και γάργαρο που το έχουμε μεγάλη ανάγκη στη δύσκολη καθημερινότητα.

Κι αυτή η αλμοδοβαρική σκηνοθεσία του Νίκου Μαστοράκη με κορυφαίους τους δύο σπάνιους ηθοποιούς, Χρήστο Χατζηπαναγιώτη και Βίκυ Σταυροπούλου, την απολαυστική Θεοδώρα Τζήμου και τους άλλους σπουδαίους κωμικούς, είναι ό,τι καλύτερο για να κλείσεις την τηλεόραση, να βγεις από την παγίδα της υποτιθέμενης διασκέδασης του Διαδικτύου και να μπεις στον μαγικό κόσμο του θεάτρου, στον υπέροχα διασκεδαστικό κόσμο του κυρίου Φεντό.

ΑΠΟΨΕΙΣ
Υποκατώτατη πολιτική νοημοσύνη
Αυτό που ξέρω είναι ότι η Κυβερνώσα δεν ακολουθεί μια πολιτική «κλεισίματος», στον ιδεολογικό εαυτό της ή στην κοινοβουλευτική δεδηλωμένη της, ούτε στην εξωτερική πολιτική της χώρας, αλλά ανοίγεται σε νέες...
Υποκατώτατη πολιτική νοημοσύνη
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Να αντιμιλάτε στην ΕΡΤ»
«Το θέαμα είναι ο εφιάλτης της σύγχρονης αλυσσοδεμένης κοινωνίας, που δεν εκφράζει παρά την επιθυμία της να υπνώττει. Το θέαμα είναι ο φρουρός αυτού του ύπνου», λέει ο Γκι Ντεμπόρ. Πέρα από την αξία του...
«Να αντιμιλάτε στην ΕΡΤ»
ΑΠΟΨΕΙΣ
(Α)πολιτική, (αντι)πολιτική και πολιτική
Στην Ελλάδα και στην υπόλοιπη Ευρώπη προβληματίζονται για την «αλλοπρόσαλλη» και ανεξήγητη συμπεριφορά του εκλογικού σώματος. Πολιτικοί, δημοσιογράφοι, δημοσκόποι, αναλυτές διερωτώνται πώς είναι δυνατόν να...
(Α)πολιτική, (αντι)πολιτική και πολιτική
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο μεσαίος χώρος δεν είναι γιατροσόφι δίχως απαιτήσεις...
«Λάβαμε το μήνυμα» (Ανδρέας Παπανδρέου) Όποιος θέλει να ατενίζει το μέλλον, κάνοντας στο σήμερα απολογισμούς και δίνοντας υποσχέσεις, θα πρέπει με...
Ο μεσαίος χώρος δεν είναι γιατροσόφι δίχως απαιτήσεις...
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι δικαστές και η Ιστορία
Οι δικαστές συχνά διασταυρώνονται με την Ιστορία. Μοιράζονται τη μεθοδολογία έρευνας, αλλά ο στόχος τους είναι διαφορετικός. Εκεί όπου ο δικαστής αναζητά ενόχους και αποδίδει ατομικές ευθύνες, ο ιστορικός...
Οι δικαστές και η Ιστορία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Εθνικός διχασμός στα χρόνια του Μπάιρον
Σχεδόν διαχρονικό πρόβλημα των Ελλήνων ο εθνικός διχασμός, που και σήμερα επιχειρείται από τις δυνάμεις της Δεξιάς, στο όνομα της Μακεδονίας. Ακόμα και στη διάρκεια της Επανάστασης του 1821, που απαιτούσε τη...
Εθνικός διχασμός στα χρόνια του Μπάιρον

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας