Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πολιτικό έγκλημα: ποιοι είναι στο στόχαστρο;
EUROKINISSI/ ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΙΣΙΝΑΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πολιτικό έγκλημα: ποιοι είναι στο στόχαστρο;

  • A-
  • A+

Πότε είσαι έτοιμος να θυσιάσεις το πρόσχημα;

Λίλη Ντίνα,
Η γραφειοκρατία του δισταγμού

Ο επιστημονικός -και όχι μόνο- διάλογος ως προς την έννοια και την έκταση των όρων «πολιτικό έγκλημα-πολιτικός εγκληματίας» είναι ιδιαίτερα χρήσιμος σήμερα, κυρίως λόγω της σύγχυσης τρομοκρατίας και πολιτικού εγκλήματος. Ως πολιτικό έγκλημα ορίζεται το έγκλημα που επιδιώκει την ανατροπή του εκάστοτε υφιστάμενου πολιτικού συστήματος, θίγει τα πολιτειακά συμφέροντα του κράτους και προσβάλλει ευθέως το έννομο αγαθό της πολιτειακής εξουσίας.

Ως γνωστόν, η θωράκιση της δημοκρατίας δεν σχετίζεται μόνο με την υποχρέωση σεβασμού των νόμων αλλά και με την προστασία του πολιτεύματος από τις ανατρεπτικές ενέργειες. Οι δύο όψεις αυτού του νομίσματος εντάσσονται μαζί στην έννοια του πολιτικού εγκλήματος, διότι θα ήταν παράλογο να ταυτίζονται τα πολιτικά εγκλήματα με το άρθρο 120 του Συντάγματος (θετική εκδοχή) και να μη συναρτώνται καθόλου με τους προκαλούντες τον κίνδυνο (αρνητική εκδοχή).

Στη χώρα μας φαίνεται ότι οι πολιτικές αντιλήψεις και η κρατούσα έννομη τάξη του χρόνου και του χώρου τέλεσης ενός «πολιτικού εγκλήματος» παίζουν τον πλέον κρίσιμο ρόλο και όχι η αντικειμενική και υποκειμενική του φύση. Από την άλλη, ο πολιτικός εγκληματίας αρνείται τη συγκεκριμένη πολιτική και ιστορική πραγματικότητα καθώς έχει την «πεποίθηση» ότι μπορεί και οφείλει να επιβάλλει ένα -κατά την άποψή του- δικαιότερο σύστημα με τη βία και τον τρόμο.

Το πρώτο θέμα που τίθεται είναι αν στις δημοκρατίες -και όχι βέβαια στις δικτατορίες ή στους απελευθερωτικούς αγώνες- νοείται «τρομοκρατία εξ ιδεολογίας». Το δεύτερο ερώτημα είναι το ποιος νομιμοποιείται και πώς να μετατρέψει το δικαίωμα διαφωνίας ή και ανυπακοής σε «ένοπλη πάλη». Σε κάθε περίπτωση πολιτικό έγκλημα πρέπει να χαρακτηρίζεται ό,τι λυτρώνει από τους τυράννους (υπέρ της ελευθερίας) και τρομοκρατία ό,τι καταλύει τις ελευθερίες.

Κατά τη γνώμη μου, πολιτικό έγκλημα έχουμε όταν και εάν συντρέχουν σωρευτικά τα παρακάτω επτά στοιχεία:

  • 1. Να προϋπάρχει πολιτικός σχηματισμός εκτός του κοινοβουλευτικού φάσματος (ανεξάρτητα από τη φύση του πολιτεύματος)
  • 2. Να έχει δημοσιοποιηθεί πολιτικό πρόγραμμα διεύρυνσης της δημοκρατίας
  • 3. Να διακατέχονται οι δράστες από την πολιτικο-ηθική πεποίθηση ότι ο σκοπός τους είναι ευγενής και αφορά όλο τον λαό
  • 4. Να συγκρούονται εμφανώς οι «απελευθερωτικές» πολιτικές αξίες του πολιτικού εγκληματία με τις «σαθρές» πολιτικές αξίες του κράτους
  • 5. Να έχει σχεδιαστεί δράση περιορισμένης πολιτικής βίας (όχι δηλαδή κατάλυση του κράτους, διότι τότε πρόκειται για επανάσταση ή πραξικόπημα)
  • 6. Να μη στρέφεται ευθέως εναντίον αθώων και ανυπεράσπιστων πολιτών-τυχαίων στόχων
  • 7. Να μην έχει εκδηλωθεί έντονη λαϊκή αποδοκιμασία ως προς τους πολιτικούς στόχους και τα μέσα, την αναλογικότητα και την αναγκαιότητα.

Εφόσον συντρέχουν τα παραπάνω, τότε πρόκειται για πολιτικό έγκλημα, διαφορετικά πρόκειται για εγκληματικότητα του κοινού ποινικού δικαίου. Το ότι σήμερα η δημοκρατία μας και οι θεσμοί της βρίσκονται μπροστά σε μια γενικευμένη κρίση νομιμοποίησης αυτό δεν σημαίνει ότι αυτομάτως και αυτοδικαίως «αυτονομιμοποιούνται» οι βίαιοι σωτήρες μας. Το τελικό πάντως ερώτημα είναι γιατί επί 45 μεταπολιτευτικά χρόνια η Βουλή των Ελλήνων αρνείται ή αποφεύγει να μιλήσει ευθέως και ειλικρινά για το φαινόμενο και προτιμούν -τόσο οι μεν όσο και οι δε- να ανταλλάσσουν κατηγορίες άνευ ουσίας;

ΥΓ. «Σάπια δοκάνια/δόκανα σιωπής/και το ψωμάκι κάρβουνο/το γάλα σου φαρμάκι/Κακή αρρώστια σάπισε/Πατρίδα στους μαστούς σου»

Χρήστος Μπράβος, Αρρωστη μάνα

*Πρώην υπουργός

  

ΑΠΟΨΕΙΣ
Συνταγή για την επιστροφή των πολιτών στην πολιτική
Δεν υπάρχουν δημοκρατικά κόμματα και άρα ούτε δημοκρατικές χώρες. Παρά ταύτα προτιμούμε από ανάγκη ένα τέτοιο καθεστώς από μια δικτατορία παντός τύπου. Ομως η άδικη κατανομή του παγκόσμιου παραγόμενου πλούτου,...
Συνταγή για την επιστροφή των πολιτών στην πολιτική
ΑΠΟΨΕΙΣ
Παρανοήσεις και στρεβλώσεις για την «άμεση δημοκρατία»
Το ζητούμενο με βάση τα ανωτέρω, δεν είναι η συνεχής επίκληση της «άμεσης δημοκρατίας», αλλά η αντιμετώπιση της υπαρκτής κρίσης πολιτικοποίησης και αντιπροσώπευσης μέσω του λελογισμένου εμπλουτισμού των...
Παρανοήσεις και στρεβλώσεις για την «άμεση δημοκρατία»
ΑΠΟΨΕΙΣ
ΗΠΑ: μια δημοκρατία με πήλινα πόδια
Το αμερικανικό Σύνταγμα διατυπώνει και θωρακίζει ένα άκρως επιτυχημένο σύστημα εξισορρόπησης των εξουσιών προκειμένου να προστατεύεται η δημοκρατία.
ΗΠΑ: μια δημοκρατία με πήλινα πόδια
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η δημοκρατία δεν θα έρθει…
Στις 15 Σεπτεμβρίου το ημερολόγιο γράφει «διεθνής ημέρα δημοκρατίας», μια από τις «εορτές» και «παγκόσμιες ημέρες» που καθιερώθηκαν για να θυμόμαστε τι δεν πρέπει να ξεχάσουμε, μια «ανάμνηση γλυκιά» ή τους...
Η δημοκρατία δεν θα έρθει…
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ανατροπή των συμβολισμών
Ως κυρίαρχο θεσμικό στοιχείο του εποικοδομήματος, κάθε Σύνταγμα συμπυκνώνει όχι μόνο τις θεμελιώδεις κοινωνικές συνθήκες, αλλά και τις πολιτικές ζυμώσεις, οι οποίες εκφράζουν έναν πολιτικό βολονταρισμό και...
Ανατροπή των συμβολισμών
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η επιστροφή της πολιτικής
Η πανδημία τείνει να καταστήσει αυτονόητο το αδιανόητο, τον τερματισμό μιας περιόδου σαράντα χρόνων όπου κυριαρχούσε η θρησκευτική πίστη για τη πρωτοκαθεδρία μιας παγκόσμιας οικονομίας.
Η επιστροφή της πολιτικής

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας