Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η επιστροφή της γυναικοκτονίας
Andrei Lazarev
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η επιστροφή της γυναικοκτονίας

  • A-
  • A+

Η τελευταία γυναικοκτονία στην Κέρκυρα άνοιξε και πάλι μια βαθιά πληγή της ελληνικής κοινωνίας: την επικράτηση του δυνατού άντρα πάνω στην αδύναμη γυναίκα. Γράφτηκαν και ειπώθηκαν πολλά. Οι απαντήσεις που μπορεί να δοθούν δεν είναι διόλου μονοσήμαντες. Οταν ο κόσμος διψά για δύναμη, απ' όπου αυτή κι αν προέρχεται, πώς είναι δυνατόν να μη φτιάχνει τον βίαιο άνθρωπο, ο οποίος έχει δίκιο μόνο και μόνο γιατί είναι ο δυνατός; Πάρτε για παράδειγμα τις αμερικανικές ταινίες δράσης. Οι ήρωες με υπερφυσικές δυνάμεις μπορούν να σκοτώνουν αθώους και όλα να τους συγχωρούνται, επειδή δεν διάλεξαν αυτοί να είναι δυνατοί αλλά τους «προίκισε» η φύση.

Μόνο σε ένα λεπτό στρώμα ανθρώπων στις κοινωνίες όλων των εποχών, το πιο ευαίσθητο και καλλιεργημένο, τα πράγματα ήταν αλλιώς. Αλλά αυτό το στρώμα δεν μπόρεσε ποτέ να καλύψει το βαρύ πέπλο βαθιά ριζωμένων αντιλήψεων περί υποταγής στον νόμο του πατέρα-τύραννου. Μια ακαθόριστη θρησκευτικότητα τον προστάτευε πάντα και του προσέδιδε μια θεϊκή εξουσία πάνω στα άλλα μέλη της οικογένειας. Ειδικά στις γυναίκες, στις κόρες, στις αδερφές, ακόμα και στις μάνες τους. Τα εγκληματολογικά χρονικά έχουν αναδείξει εκατοντάδες τέτοιες περιπτώσεις.

Αυτό που απασχόλησε ιδιαίτερα την κοινή γνώμη είναι το πώς γίνεται να υπάρχουν σήμερα, σε μια πολιτισμένη ευρωπαϊκή χώρα, τέτοιες περιπτώσεις.

Υποτίθεται πως έχουν γίνει τεράστια βήματα προόδου σε αυτόν τον τομέα. Δεν είμαι καθόλου σίγουρη πως έτσι είναι τα πράγματα.

Στη βαθιά ενδοχώρα το κακό μπορεί να κοιμόταν για κάποια χρόνια. Να ήταν σε καταστολή αντιλήψεις και ιδέες που είχαν θαφτεί μετά τη Μεταπολίτευση.

Μαζί με την άνοδο της Ακροδεξιάς, την επιστροφή του δαιμονικού φασισμού, υπάρχει το σοβαρό ενδεχόμενο να ξύπνησαν και άλλου είδους κακιές συνήθειες όπως η βία απέναντι στις γυναίκες. Ενα υποχθόνιο στοιχείο που αναπνέει κάτω από αναχρονιστικές αντιλήψεις.

Ισως να ξύπνησε από τη μεγάλη μεταναστευτική ροή των τελευταίων χρόνων. Ανδρες που απειλούνται από άλλους άνδρες, διαφορετικού χρώματος, διαφορετικής καταγωγής.

Ο γυναικοκτόνος πατέρας της Κέρκυρας, όμως, δεν σκότωσε τον Αφγανό αγαπημένο της. Σκότωσε την κόρη του. Την αδύναμη γυναίκα.

Σκέφτομαι, αν γινόταν στην Ελλάδα μια σελίδα όπως αυτή της γυναίκας που με μυστική ταυτότητα και το ψευδώνυμο «πριγκίπισσα» έφτιαξε έναν διαδραστικό χάρτη γυναικοκτονιών του Μεξικού -τον πιο ολοκληρωμένο και ενημερωμένο στο είδος του στη χώρα, μία πρωτοβουλία πολιτών, αστών, που βασίζεται σε ανεξάρτητη βάση ανοιχτών δεδομένων τα οποία, χρησιμοποιώντας γεωγραφικές συντεταγμένες, έχουν χαρτογραφήσει περιπτώσεις γυναικοκτονιών από το 2016 και μέχρι στιγμής έχει καταγράψει 2.355 περιπτώσεις- τι στοιχεία θα είχε να μας δώσει.

Κοιτώ με λύπη στις φωτογραφίες τα δυο κορίτσια που δολοφονήθηκαν στην Κέρκυρα και στη Ρόδο. Γιατί δεν ζήτησαν βοήθεια; Κι αν ζήτησαν γιατί δεν τους δόθηκε;

Μήπως θα έπρεπε να ξύσουμε λίγο παραπάνω το ιλουστρασιόν επίστρωμα της πολιτισμένης ελληνικής κοινωνίας για να βρούμε απαντήσεις;

ΑΠΟΨΕΙΣ
Προστασία προσωπικών δεδομένων και σεξουαλική εκμετάλλευση
Η ελληνική κοινωνία με τη δολοφονία της 21χρονης Ελένης αντίκρισε επιτέλους τις «πραγματικές» διαστάσεις που έχει λάβει ο βιασμός. Ο βιασμός δεν είναι μόνο η σεξουαλική επαφή χωρίς τη θέληση του άλλου ατόμου....
Προστασία προσωπικών δεδομένων και σεξουαλική εκμετάλλευση
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Μωρή, he died for you» 5 + 1 σημειώσεις για τη ζωή και τον θάνατο του Ζακ Κωστόπουλου
Ο Ζακ Κωστόπουλος ήταν γκέι, οροθετικός, δικαιωματικός ακτιβιστής, αντιφασίστας, γιος μεταναστών, αλληλέγγυος στους μετανάστες, ντραγκ περφόρμερ, ανασφάλιστος καλλιτέχνης, νέος σε πολλαπλή επισφάλεια. Και οι...
«Μωρή, he died for you» 5 + 1 σημειώσεις για τη ζωή και τον θάνατο του Ζακ Κωστόπουλου
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μισογυνισμός: από τον Τραμπ στον Ντουτέρτε και από το σινεμά στο ΔΝΤ
Από τους «αστεϊσμούς αποδυτηρίων» του Τραμπ για το πώς πρέπει να αρπάζεις τις γυναίκες από το αιδοίο, ώς τις διαταγές του Φιλιππινέζου ηγέτη Ντουτέρτε στους στρατιώτες του να πυροβολούν τις γυναίκες...
Μισογυνισμός: από τον Τραμπ στον Ντουτέρτε και από το σινεμά στο ΔΝΤ
ΑΠΟΨΕΙΣ
Γκομενάκια ή φασονατζούδες;
Δεν θα θεωρούσα άξια σχολιασμού τα πρόσφατα ανδραγαθήματα του ανεκδιήγητου κυρίου Ψαριανού, αν δεν είχαν συμπέσει χρονικά με τη διακαναλική, λεγόμενη, συνέντευξη του προέδρου της Νέας Δημοκρατίας.
Γκομενάκια ή φασονατζούδες;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Γυναικοκτονία, όπως βουλεύτρια
Ασήκωτο, κάποιες φορές, το βάρος των λέξεων. Ας μην απορούμε, λοιπόν, που η γυναικοκτονία, η έννοια που ανέλαβε να δώσει όνομα σε μια αόρατη, αν και κορακοζώητη, βαρβαρότητα, συνεχίζει να προκαλεί τόσο σφοδρές...
Γυναικοκτονία, όπως βουλεύτρια
ΑΠΟΨΕΙΣ
Γυναικοκτονίες, παντού στον κόσμο
Κανένας θύτης δεν θα μπορούσε να ισχυριστεί λόγους αγάπης για το έγκλημά του. Μόνον οι σύζυγοι, οι σύντροφοι, οι πατεράδες που κακοποιούν συχνά μέχρις εσχάτων τη σύζυγο, τη σύντροφο ή την κόρη τους όταν...
Γυναικοκτονίες, παντού στον κόσμο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας