• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    2°C 0.6°C / 2.9°C
    1 BF
    63%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    1°C -1.2°C / 2.4°C
    3 BF
    34%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    2°C 0.4°C / 6.2°C
    2 BF
    31%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    0°C -0.1°C / -0.1°C
    1 BF
    27%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    1°C 0.9°C / 0.9°C
    0 BF
    51%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    0°C -1.9°C / 1.8°C
    1 BF
    44%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    -5°C -4.6°C / -3.2°C
    3 BF
    30%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    1°C 0.2°C / 3.6°C
    2 BF
    37%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 3.8°C / 7.1°C
    4 BF
    79%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    3°C -0.1°C / 2.9°C
    4 BF
    70%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 4.6°C / 6.1°C
    7 BF
    57%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 3.6°C / 3.6°C
    4 BF
    45%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    6°C 6.0°C / 6.0°C
    3 BF
    45%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    -1°C -1.5°C / -1.1°C
    0 BF
    43%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    -1°C -1.6°C / 0.1°C
    1 BF
    60%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 2.8°C / 7.8°C
    2 BF
    58%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    1°C 0.3°C / 3.1°C
    3 BF
    59%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    0°C -2.4°C / 1.0°C
    0 BF
    52%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    0°C -1.1°C / 2.5°C
    1 BF
    44%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    -4°C -4.2°C / -4.2°C
    2 BF
    52%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ταμπέλες και περιεχόμενα

  • A-
  • A+

«Τα στοιχεία που σχετίζονται με το έγκλημα και τις πρόσφατες δημόσιες ταραχές δείχνουν ότι πρέπει να πάρουμε σκληρότερα μέτρα απέναντι στους ταραχοποιούς, αν θέλουμε να διατηρήσουμε τον νόμο και την τάξη».

«Οπως πηγαίνουν τα πράγματα σ’ αυτή τη χώρα, θα χρειαστούν πολλά και σκληρά μέτρα για να βάλουμε στον σωστό δρόμο τους ταραχοποιούς, τους εγκληματίες και τους διεστραμμένους».

«Αυτό που η χώρα μας χρειάζεται πραγματικά είναι μια δυνατή, σκληρή δόση νόμου και τάξης».

«Οι πιο σημαντικές αρετές που πρέπει να μάθουν τα παιδιά είναι η υπακοή και ο σεβασμός στην εξουσία».

«Αυτό που η χώρα μας χρειάζεται περισσότερο είναι η πειθαρχία, και όλοι να ακολουθούμε τους ηγέτες μας με ενότητα».

«Τα πραγματικά “κλειδιά” για μια “καλή ζωή” είναι ο σεβασμός στην εξουσία και η υποταγή σε αυτούς που την κατέχουν».

«Οι νόμοι του Θεού σχετικά με την έκτρωση, την πορνογραφία και τον γάμο θα πρέπει να ακολουθούνται αυστηρά, πριν να είναι πολύ αργά».

«Οι ριζοσπαστικοί και αμαρτωλοί νέοι τρόποι ζωής και συμπεριφοράς πολλών νέων ανθρώπων μπορεί μια μέρα να καταστρέψουν την κοινωνία μας».

«Είναι σημαντικό να διαφυλάξουμε τις παραδοσιακές μας αξίες και τα ηθικά μας πρότυπα».

Ολες οι παραπάνω φράσεις αποτελούν –μαζί με άλλες– συστατικά στοιχεία της κλίμακας ACT (Authoritarianism, Conservatism, Traditionalism) του J. Duckitt και των συνεργατών του. Πρόκειται για ένα από τα πλέον σύγχρονα, έγκυρα και αξιόπιστα εργαλεία μέτρησης των τριών διαστάσεων του «Δεξιού Αυταρχισμού». Η εν λόγω έννοια συμπεριλαμβάνει την «αυταρχική επιθετικότητα» (authoritarianism): έλλειψη ανοχής και τη διάθεση σκληρής τιμωρίας ενάντια σε όσους δείχνουν έλλειψη σεβασμού και καταπατούν έμπρακτα τις συμβατικές ενδο-ομαδικές νόρμες, τις οποίες εγγυάται και διαφυλάττει η νόμιμη εξουσία.

Την «αυταρχική υποταγή» (conservatism): τυφλή υπακοή σε νόρμες σκέψης και συμπεριφοράς τις οποίες επιβάλλει μια νόμιμη και αξιοσέβαστη εξουσία, και την «αυταρχική συμβατικότητα» (traditionalism): υιοθέτηση των κοινά αποδεκτών στάσεων και αξιών της ενδο-ομάδας. Καθεμιά από τις προαναφερόμενες τρεις διαστάσεις προβλέπει διαφορετικές στάσεις απέναντι σε γεγονότα, φαινόμενα και ομάδες.

Ετσι, η αυταρχική επιθετικότητα προβλέπει τις αρνητικές στάσεις απέναντι σε ομάδες που θεωρούνται επικίνδυνες για την κοινωνία, καθώς και τις αρνητικές στάσεις ενάντια στις συλλογικές μορφές διαμαρτυρίας. Η αυταρχική υποταγή προβλέπει τις αρνητικές στάσεις απέναντι σε «ανήθικες ομάδες» (πόρνες, ομοφυλόφιλοι και λεσβίες) και συνδέεται επίσης με θετικές στάσεις απέναντι σε ακραία μέτρα καταστολής και επιτήρησης. Η δε αυταρχική συμβατικότητα προβλέπει αρνητικές στάσεις απέναντι στην ατομική αυτοδιάθεση και την ελευθεριότητα.

Διαθέτουμε λοιπόν μια ολοκληρωμένη «σχάρα ανάλυσης» και αιτιακής πρόβλεψης τοποθετήσεων από άτομα, θεσμούς και ομάδες απέναντι σε γεγονότα, ρυθμίσεις και αξιοθετήσεις, που εμφανίζονται με αξίωση εγκυρότητας στον δημόσιο χώρο διεκδικώντας νομιμοποίηση διά της λεκτικής ή της έμπρακτης εκλογικής τους επιδοκιμασίας. Η συγκεκριμένη σχάρα, διαθέτοντας τα εχέγγυα επιστημονικότητας που θέτει η επιστήμη της Κοινωνικής Ψυχολογίας, δεν αφήνει πολλές αμφιβολίες για τη στάθμιση και τον χαρακτηρισμό συγκεκριμένων εκφράσεων στάσης από πολιτικούς, ρασοφόρους και απλούς πολίτες μέσω πληκτρολογίου ή διά ζώσης.

Μπορεί η αμυντικο-επιθετική στάση πολλών, που θα απαντούσαν επιδοκιμαστικά στα ανωτέρω ενδεικτικά ερωτήματα, να συμπληρώνεται με την επωδό τού «δεν είμαστε ακροδεξιοί, ρατσιστές φασίστες... αλλά...» –πράγμα που κοινωνιοψυχολογικώ τω τρόπω είναι πλήρως προβλεπόμενη, προβλέψιμη και εξηγήσιμη ως ρητορική τακτική απόσεισης του (δικαιολογημένου ιστορικά εν προκειμένω) στίγματος–, πλην όμως κάποια περιεχόμενα είναι αδήριτα σαφή και ενοχλητικώς ενδεικτικά της υφής και των διαβαθμίσεων της τάσης και των αξόνων του δεξιού αυταρχισμού. Μιας έννοιας που εκτός από πολιτική κατηγορία έχει αποτελέσει αντικείμενο επιστημονικής διερεύνησης κατά τα τελευταία σχεδόν εβδομήντα έτη.

Αν κάποιος, λοιπόν, επιθυμεί να διερωτηθεί π.χ. περί των στάσεων απέναντι στον φόνο του επόμενου Ζακ ή περί των ομοιοτήτων και διαφορών μεταξύ του ρετιρέ και των παλαιών και νεόδμητων μικροδιαμερισμάτων της δεξιάς πολυκατοικίας, ας κάνει τον κόπο να προβεί σε μια υποτυπώδη ανάλυση περιεχομένου τους μέσω της αντιπαραβολής με τις φράσεις των ερωτηματολογίων μέτρησης της έννοιας ή ας μπει στον κόπο να απαντήσει τα ερωτηματολόγια αυτούσια και να βαθμολογήσει εαυτόν.

Οσο κι αν τα ονόματα και οι ταμπέλες κρύβονται, ψιμυθιώνονται, γραβατώνονται, τα περιεχόμενα εμμένουν ενοχλητικά εξακολουθώντας να δοκιμάζουν τον αναστοχασμό της κοινωνίας και την αναμέτρησή της ενίοτε με το απωθητικό και ενίοτε με το επικίνδυνα αντιανθρώπινο.

* αναπληρωτής καθηγητής Πειραματικής Κοινωνικής Ψυχολογίας Παντείου Πανεπιστημίου

  

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο φασισμός του 21ου αιώνα
Τι είναι ο φασισμός τον 21ο αιώνα; Οι συστηματικές επιθέσεις ακροδεξιών και νεοναζιστικών ομάδων ένα χρόνο μετά την καταδίκη της Χρυσής Αυγής προκαλούν αγανάκτηση, αλλά και ερμηνευτική αμηχανία. Παρακολουθούμε...
Ο φασισμός του 21ου αιώνα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μέσα στον φόβο πέρασε η ζωή μου
O φόβος χρειάζεται τον τρόμο. Για να γίνει κυρίαρχο συναίσθημα. Που θα καθηλώνει το μυαλό. Και θα εξουδετερώνει τη βούληση. Φάνηκε τελευταία στην περίπτωση του Ζακ. Ο φόβος μπρος στη διαφορετικότητα. Και μετά...
Μέσα στον φόβο πέρασε η ζωή μου
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ιδεολογικός μεσαίωνας
Στα ημέτερα, παρούσα και αρκούντως προπαγανδιζόμενη η θεωρία των «δύο άκρων», σκανδαλωδώς και κατά τρόπο εξόχως αντιεπιστημονικό παραγνωρίζουσα ότι ο φασισμός υπηρέτησε πιστά την αριστοκρατία και τη...
Ιδεολογικός μεσαίωνας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Δείξε μου τη μάσκα σου…
Αν και μας επιβλήθηκε αρχικά ως υποχρεωτικό μέτρο ανάσχεσης της πανδημίας, η μάσκα εντάχθηκε εν τέλει στην καθημερινότητά μας και ως στοιχείο αναγνώρισης και ταυτοποίησης τόσο της εξωτερικής μας εμφάνισης όσο...
Δείξε μου τη μάσκα σου…
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τα παπούτσια
Γέμισε με παλιά παπούτσια το κέντρο της Κωνσταντινούπολης. Στα γεγονότα του 1954. Εκατοντάδες ζευγάρια στους δρόμους. Παπούτσια που μαρτυρούσαν για τη φτώχεια όσων τα φορούσαν.
Τα παπούτσια
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης
Η τεχνολογία ικανοποιεί την ανθρώπινη ανάγκη να επικοινωνήσουμε με τους άλλους και ταυτόχρονα αποκαλύπτει ότι δεν έχουμε τίποτα άξιο λόγου να τους πούμε.
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας