• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 1.8°C / 7.9°C
    1 BF
    64%
  • Θεσσαλονίκη
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 2.5°C / 8.2°C
    1 BF
    52%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 4.3°C / 8.2°C
    2 BF
    49%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    1°C -2.1°C / 1.1°C
    1 BF
    70%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    2°C 1.9°C / 1.9°C
    0 BF
    87%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 3.0°C / 7.1°C
    2 BF
    53%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    -1°C -0.6°C / -0.6°C
    2 BF
    55%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    0°C -0.4°C / -0.4°C
    1 BF
    62%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 7.2°C / 9.1°C
    3 BF
    66%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 5.1°C / 5.1°C
    2 BF
    61%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    7°C 7.4°C / 7.7°C
    1 BF
    61%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 8.5°C / 8.5°C
    3 BF
    50%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 10.6°C / 10.6°C
    3 BF
    68%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    -1°C -1.1°C / 2.3°C
    0 BF
    69%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 0.5°C / 4.0°C
    2 BF
    73%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.8°C / 8.8°C
    4 BF
    46%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 2.0°C / 7.7°C
    1 BF
    58%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 7.7°C / 7.7°C
    0 BF
    56%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 1.7°C / 5.3°C
    2 BF
    58%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    1°C 0.8°C / 0.8°C
    2 BF
    63%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η Γέννηση ως «τομή» με τον «αρχαίο» κόσμο

  • A-
  • A+

Η εθιμικώς κρατούσα φαντασμαγορία, η περιβάλλουσα τις εορτές εδώ και τουλάχιστον δύο γενεές ανά τα αστικά κέντρα του «ανεπτυγμένου» κόσμου, έχει σχεδόν «καθεστωτικά» επισκιάσει το νόημα της ωραιότερης ιστορίας του κόσμου. Στερεότυπη η διαπίστωση, θα παρατηρήσετε. Πιο στερεότυπη δεν γίνεται, θα σας αποκριθώ.

Πρόκειται για ιστορία, ουχί για μύθο ή ουτοπία. Κάποιος τυραννικός ηγεμόνας, ονόματι Ηρώδης, τοποτηρητής των Ρωμαίων στη Γαλιλαία, πράγματι προέβη σε μαζική εξόντωση βρεφών για να εμποδίσει τη Γέννηση. Στις μέρες μας, οπότε βιώνουμε την «Τέταρτη Βιομηχανική Επανάσταση», εκατοντάδες παιδιά ακόμα και προσχολικής ηλικίας πράγματι στρατολογούνται από «αντάρτικους» παραστρατιωτικούς κύκλους σε δοκιμαζόμενες κοινωνίες της Αφρικής και άλλες τόσες εκατοντάδες από εταιρείες εξόρυξης ορυκτού πλούτου στην ίδια ήπειρο. Στη δε Απω Ανατολή, παιδιά πράγματι διακινούνται στον δρόμο, με πάσα έννοια του όρου «διακίνηση». Οι «Ηρώδηδες» ζουν και δυστυχώς ακόμα βασιλεύουν.

Γιατί ζουν και βασιλεύουν, θα με ρωτήσετε; Εν είδει απόπειρας απάντησης: Γιατί πολύ απλά ο λεγόμενος «σύγχρονος», «διανοούμενος», «πολιτισμένος» άνθρωπος έχει επιλέξει να μην πιστεύει στη Γέννηση αλλά να αρκείται στην επικρατούσα φαντασμαγορία που την περιβάλλει κάθε χρόνο. Περαιτέρω, έχει επιλέξει να πιστεύει ό,τι βλέπει και θεωρεί πως δύναται να αναλύσει και να ερμηνεύσει ή ό,τι δύναται να αισθανθεί διά της αφής, με το χρήμα πρώτο στην προτίμησή του. Γιατί ο «σύγχρονος» άνθρωπος έχει επιλέξει το να προσπαθεί αέναα να πείσει εαυτόν πως είναι «σύγχρονος» και πως τα μεταφυσικά δεν του αρμόζουν.

Το σχήμα οξύμωρο, ο «σύγχρονος» άνθρωπος έχει επιλέξει να αρχαιολατρεύει και να θεωρεί πως οι απαντήσεις για το σήμερα βρίσκονται στον Πλάτωνα, στον Αριστοτέλη, στον Μέγα Αλέξανδρο. Στον Πλάτωνα που θεωρούσε πως η δημοκρατία είναι το χειρότερο πολίτευμα μέχρις ανακαλύψεως ή επινοήσεως του καλύτερου, στον Αριστοτέλη που θεωρούσε τα κέλτικα φύλα «κατώτερα» των ελληνικών, στον Αλέξανδρο που θεωρούσε πως «εκπολίτιζε» φυλές αρχαιότερες της δικής του, της δωρικής. Μόνο που ο «σύγχρονος» άνθρωπος τείνει να παραβλέπει πως η Γέννηση σήμανε της απαρχή τη ρήξης με τις έννοιες του «έθνους», της «φυλής», της «τάξεως», που ορμούν από τις διδαχές του «λογικού» αρχαίου κόσμου.

Στην έννοια «αρχαίος κόσμος» περιλαμβάνεται βεβαίως και ο πολιτισμός του Ισραήλ, ο πρώτος με τον οποίο η Γέννηση ήλθε σε ρήξη. Τι σημαίνει λαός εκλεκτός του Θεού; Τι σημαίνει «ακάθαρτος», μη δυνάμενος να μετέχει στις λατρευτικές τελετές; Ευθύνεται ο ανάπηρος για την παραπληγία του, ο λεπρός για την ασθένεια του, η πόρνη για την εκπόρνευσή της; Αν αυτοί συστήνουν το «ακάθαρτο», ποιοι συστήνουν το «καθαρό»; Οφθαλμός αντί οφθαλμού, οδόντας αντί οδόντος, η βία και η αντεκδίκηση δύνανται να διαμορφώνουν «πολιτισμό», πολιτική κοινωνία δηλαδή; Με ποια «λογική»;

Η Γέννηση και ο αστέρας που οδήγησε σε αυτή σηματοδότησαν το νέο μονοπάτι, μακριά από το φθαρμένο, το άπληστο παλαιό σύστημα διακυβέρνησης Ιουδαίων, Ρωμαίων, Εθνικών, μακριά από τη λατρεία των ειδώλων αυτάρεσκων θεοτήτων που καταχρηστικά και τιμωρητικά παρενέβαιναν στη ζωή των ανθρώπων σπέρνοντας θύελλες και καταστροφές, μακρία από τους ελέω Θεού ηγεμόνες – εν τη γη εκφραστές των τελευταίων.

Αυτό όμως που καθιστά την ιστορία της Γέννησης την ωραιότερη του κόσμου έγκειται στο ότι, προκρίνουσα έναν εμμονικά ειρηνικό, αντιβίαιο, ταπεινοφρόνως διαβουλευτικό τρόπο ζωής και κοινωνικοποίησης, επιχειρούσε να αναδείξει ό,τι καλύτερο είχαν να επιφυλάξουν ως αξιακή κληρονομία οι αρχαίοι πολιτισμοί.

Ο Λόγος Του απευθύνθηκε προς Κορινθίους, προς Εφεσίους, προς Γαλάτας, προς Ρωμαίους, προς Εβραίους, χωρίς καμία διάκριση, γεγονός ουχί μύθος. Οσες κοινωνίες επέλεξαν να υιοθετήσουν το Λόγο Του απήλαυσαν τα ευεργετήματα της μακροχρόνιας ειρήνης και ευημερίας καθώς επίσης και το περιβάλλον αξιακής οικουμενικότητας που ο Λόγος Του διαμόρφωσε.

Ας μη λησμονούμε, εμείς οι «σύγχρονοι» Ελληνες, πως τα Δώδεκα Ευαγγέλια συνετάγησαν πρωτοτύπως στην ελληνική, οι πρώτοι μάρτυρες του Λόγου Του ήταν Ελληνες, οι δημιουργοί του κινήματός Του, του Χριστιανισμού, ήταν οι Ελληνες της εξαθλιωμένης κοινότητας προλεταρίων στην αρχαία Ρώμη. Η Γέννηση λοιπόν έχει την ειδική, «ελληνική» της σημασία.

Τα Δώδεκα Ευαγγέλια χρήσιμο θα ήταν να μελετηθούν και ως «πολιτικά» κείμενα για να μας εμπνεύσουν στο αγώνα αντιμετώπισης της «σύγχρονης αρχαιότητας» που κινδυνεύουμε να βιώσουμε με την άνοδο των νεο-φασιστικών συγκροτήσεων στην Ε.Ε.

Γι’ αυτό, λοιπόν, καλές εορτές να έχουμε, με την ολιγότερη δυνατή φαντασμαγορία!

* δικηγόρος-νομοδιεθνολόγος

  

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τι θα ζητούσα από τον Αϊ-Βασίλη
Θερμοπαρακαλώ τα ΜΜΕ, κυρίως τα πανίσχυρα τηλεοπτικά κανάλια, να ασχολούνται, να σχολιάζουν και να προβάλλουν τις ομορφιές της ζωής.
Τι θα ζητούσα από τον Αϊ-Βασίλη
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο μικρός «μουσικός»
Δεκάδες πηγαινοέρχονταν οι διαβάτες κι αρκετοί έδιναν και τον οβολό τους σε δυο ωραία αγόρια που έπαιζαν εορταστικές μελωδίες.
Ο μικρός «μουσικός»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αριστερά και Χριστούγεννα
Τιμώντας τα φετινά Χριστούγεννα, μέσα σε δυσμενέστατες οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες, καθώς και διεθνείς, με τον πόλεμο της Ουκρανίας σε πλήρη εξέλιξη, έχουμε πολλούς λόγους να απαιτούμε «επί γης ειρήνη...
Αριστερά και Χριστούγεννα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο πρόσφυγας των Χριστουγέννων
Τον Δεκέμβρη των Χριστουγέννων του 2022 η ανθρωπότητα κινείται περίεργα, με ανάμεικτα συναισθήματα από τη μεγάλη δοκιμασία της πανδημίας, σφυροκοπά, φωνάζει, χαμογελά μέσα στους δρόμους με τα πολλά αναμμένα...
Ο πρόσφυγας των Χριστουγέννων
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Εμείς» και οι «Βάρβαροι»
Ο όρος «Βάρβαροι», λέξη ονοματοποιητική, που υποδήλωνε τον ακατάληπτο για τους Ελληνες ήχο των ξένων γλωσσών («μπαρ-μπαρ»), απέκτησε στην Αρχαιότητα δύο, κυρίως, σημασίες.
«Εμείς» και οι «Βάρβαροι»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αρχιτεκτονικά και αρχαιολογικά ανάλεκτα Λέσβου. Τα μοναδικά αιολικά κιονόκρανα.
To 1890 o Γερμανός αρχαιολόγος R. Koldeway ταύτισε την αρχαία Άντισσα με το Οβρεόκαστρο, στην απόληξη της χερσονήσου, το οποίο κατελάμβανε τον χώρο της αρχαίας πόλης.
Αρχιτεκτονικά και αρχαιολογικά ανάλεκτα Λέσβου. Τα μοναδικά αιολικά κιονόκρανα.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας