• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.0°C / 21.1°C
    1 BF
    55%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 15.0°C / 17.8°C
    2 BF
    81%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    15°C 12.2°C / 17.2°C
    1 BF
    88%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 8.0°C / 9.4°C
    1 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 13.0°C / 13.0°C
    1 BF
    94%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.7°C / 16.7°C
    1 BF
    69%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 12.0°C / 12.0°C
    2 BF
    66%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.0°C / 17.2°C
    2 BF
    88%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 21.0°C / 21.0°C
    2 BF
    88%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 19.0°C / 19.0°C
    1 BF
    72%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    21°C 20.0°C / 21.7°C
    2 BF
    60%
  • Σκόπελος
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    0 BF
    60%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.6°C / 17.6°C
    2 BF
    64%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 15.0°C / 17.2°C
    0 BF
    88%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 18.3°C / 20.0°C
    1 BF
    68%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 20.0°C / 21.0°C
    4 BF
    78%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.8°C / 18.3°C
    1 BF
    59%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 15.6°C / 17.2°C
    1 BF
    76%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.7°C / 16.7°C
    1 BF
    93%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 12.0°C / 12.0°C
    2 BF
    66%
Περγαμηνές και οι πρώτες βιβλιοθήκες
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Περγαμηνές και οι πρώτες βιβλιοθήκες

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Η εφεύρεση του χαρτιού στην Κίνα κατά τη δυναστεία των Ανατολικών Χαν (25-220 μ.Χ.) σήμαινε ότι υπήρχε πλέον ένα φθηνό και παγκόσμια διαθέσιμο μέσο αποθήκευσης και διάχυσης της πληροφορίας. Το αρχαιότερο κατάλοιπο χαρτιού που έχει ποτέ ανακαλυφθεί (στην κινέζική επαρχία Γκανσού) ήταν μέρος ενός χάρτη, χρονολογημένο μεταξύ 179 και 141 π.Χ. Τον 8ο αιώνα μ.Χ. το χαρτί εξαπλώθηκε στον κόσμο του Ισλάμ.

Στον υπόλοιπο κόσμο τη θέση του χαρτιού είχαν η περγαμηνή και ο πάπυρος. Αυτό σήμαινε ότι για να έχουν το υλικό ώστε να φτιάξουν ένα βιβλίο έπρεπε να σκοτώσουν καμιά ντουζίνα πρόβατα.

Κρίσιμο σημείο της επέκτασης της τεχνολογίας του χαρτιού υπήρξε η μάχη στο Τάλας. Αυτή ήταν μια μάχη ανάμεσα στο Αραβικό Χαλιφάτο των Αββασιδών με σύμμαχο τη Θιβετιανή Αυτοκρατορία εναντίον της δυναστείας των Τανγκ (751 μ.Χ.) για τον έλεγχο της περιοχής του Συρ-Ντάρια στην Κεντρική Ασία, πάνω στον Δρόμο του Μεταξιού. Το αποτέλεσμα ήταν ότι η δυναστεία των Τανγκ, χάνοντας τη μάχη, διέκοψε την επέκτασή της προς τα δυτικά.

Κινέζοι αιχμάλωτοι έφεραν την τεχνολογία παραγωγής χαρτιού στη Μέση Ανατολή, από όπου, αργότερα, απλώθηκε στη Δύση. Με τον τρόπο αυτόν άρχισε η δημιουργία μεγάλων βιβλιοθηκών, εκτός της Κίνας, και στους Αββασίδες και στις περιοχές υπό τον έλεγχό τους. Δεν υπήρχε χαρτί στην Ευρώπη έως τον 12ο αιώνα μ.Χ., όταν η τεχνολογία του χαρτιού ήρθε στην Ιταλία από τον μουσουλμανικό κόσμο.

Εξαιρώντας την Αυτοκρατορική Βιβλιοθήκη της Κωνσταντινούπολης, που ίδρυσε ο Κωνστάντιος ο ΙΙ (337-361 μ.Χ.), με 100.000 τόμους κυρίως αρχαίων κειμένων, η οποία λεηλατήθηκε μαζικά από τους σταυροφόρους της 4ης Σταυροφορίας, με πολλά από τα κλεμμένα βιβλία της να κοσμούν σήμερα βιβλιοθήκες και μουσεία της (πρώην) Δυτικής Αυτοκρατορίας, σημαντική ήταν η Αυτοκρατορική Βιβλιοθήκη της Κίνας, που είχε 80.000 τόμους το 978 μ.Χ.

Ιδιαίτερα σημαντική ήταν η βιβλιοθήκη Αλ Χάκαμ στην Κόρντομπα της Ισπανίας. Ο Αλ Χάκαμ II, ο χαλίφης της Κόρντομπα, ήταν ο ιθύνων νους πίσω από μια μαζική προσπάθεια μετάφρασης πολλών βιβλίων από τα ελληνικά και τα λατινικά στα αραβικά. Μόνο ο κατάλογος της βιβλιοθήκης των 400.000 τόμων επεκτεινόταν σε 44 τόμους. Κατά τη βασιλεία του Αλ Χάιμ II (το 961-976 μ.X.), η βιβλιοθήκη αυτή έδινε δουλειά σε 500 άτομα.

Η επέκταση των βιβλιοθηκών στην ισλαμική Ισπανία ήταν αστραπιαία. Τον 10ο αιώνα μ.Χ. υπήρχαν 70 βιβλιοθήκες, με πολλές από αυτές στο Τολέδο, με την Κόρντομπα να αποτελεί, την ίδια εποχή, τη μεγαλύτερη βιβλιοαγορά στον δυτικό κόσμο. Η βιβλιοθήκη του αβαείου του Αγίου Γκαλ στην Ελβετία είναι από τις παλαιότερες, με 800 τόμους τον 10ο αιώνα μ.X., και με την ελληνική επιγραφή ΨΥΧΗΣ ΙΑΤΡΕΙΟΝ στην είσοδό της.

  

ΑΠΟΨΕΙΣ
Η Παγκόσμια Πρωτεύουσα του Βιβλίου ως επικοινωνιακό βαρελότο;
Οι βιβλιοθήκες της Αθήνας, πλην της Δημοτικής, δεν έχουν κληθεί να συμμετάσχουν. Οι εκδότες απορούν όταν τους ρωτάς και οι συγγραφείς το ίδιο. Ποιος σχεδιάζει λοιπόν όσα θα γίνουν και με ποιους θα παρουσιάσει...
Η Παγκόσμια Πρωτεύουσα του Βιβλίου ως επικοινωνιακό βαρελότο;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αναγνώσματα και λαϊκές βιβλιοθήκες
Στην Ελλάδα, τα λαϊκά πανηγύρια αποτελούσαν έναν προθάλαμο για φτηνά παιχνίδια, βιβλία, εικονίσματα και άλλα φτηνά είδη, μια που η πελατεία των πανηγυριών δεν είχε παρά μόνο περιορισμένες οικονομικές...
Αναγνώσματα και λαϊκές βιβλιοθήκες
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το φάντασμα των σχολικών βιβλιοθηκών
Οταν έρχεται στην επικαιρότητα το ζήτημα των Βιβλιοθηκών στην Ελλάδα, πραγματικά συγκινούμαι. Γιατί πάνε πολλά χρόνια που ονειρεύομαι την οργάνωση, τη δημιουργία, τη στελέχωση και τον διαρκή εμπλουτισμό των...
Το φάντασμα των σχολικών βιβλιοθηκών
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μνήμη, μαρτύρια και μαρτυρία
Ένας οριστικός, ολοκληρωτικός αφανισμός. Ένα ολοκαύτωμα. Μια ακόμα γενοκτονία. Η πορεία της οικογένειας Μινέρμπο στα Χανιά, στην Αίγυπτο, στα Επτάνησα και στην Αθήνα.
Μνήμη, μαρτύρια και μαρτυρία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πολιτισμικές μεταφορές και έννοιες που ταξιδεύουν
Οι «πολιτισμικές μεταφορές» και οι «ιδέες που ταξιδεύουν» είναι βασικές έννοιες εργαλεία στη σύγχρονη πολιτισμική ιστορία. Θα είχε φιλολογική σημασία η ανακάλυψη των πηγών, αν οι διαδρομές της ανακάλυψης δεν...
Πολιτισμικές μεταφορές και έννοιες που ταξιδεύουν
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κι όμως, η Ν.Δ. ...Κίνας
Αντιγράφω: «Οταν άρχισε ο πόλεμος της Αντίστασης τα πρόσωπα των ανθρώπων σ’ ολόκληρη τη χώρα φωτίστηκαν με ένα ελπιδοφόρο βλέμμα και ένα γενικό αίσθημα ανακούφισης εξαπλώθηκε παντού· τα συννεφιασμένα πρόσωπα...
Κι όμως, η Ν.Δ. ...Κίνας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας