Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Για την αντιμετώπιση του προβλήματος του ιδιωτικού χρέους
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Για την αντιμετώπιση του προβλήματος του ιδιωτικού χρέους

  • A-
  • A+

Η συμφωνία του Eurogroup τον Ιούνη του 2018 έβαλε τέλος στην κατάσταση αβεβαιότητας όσον αφορά το δημόσιο χρέος της Ελλάδας.

Με τη γενναία ρύθμιση που αποφασίστηκε, μια ρύθμιση που καμία πλευρά δεν ήθελε να ονομάσει κούρεμα για τους δικούς της διαφορετικούς λόγους, το χρέος της Ελλάδας μπορεί πλέον να εξυπηρετείται επιτρέποντας στη χώρα να χρηματοδοτηθεί από τις αγορές μόλις οι διεθνείς συνθήκες εξασφαλίσουν ευνοϊκό ύψος επιτοκίου.

Στο ιδιωτικό χρέος όμως, το χρέος δηλαδή επιχειρήσεων και πολιτών προς πιστωτικά ιδρύματα, νομικά πρόσωπα και το κράτος, η κατάσταση απέχει πολύ από το να χαρακτηριστεί ευχάριστη.

Τα προηγούμενα οχτώ χρόνια η απουσία αποτελεσματικών μηχανισμών διαχείρισης του ιδιωτικού χρέους, σε συνδυασμό με την περιοριστική δημοσιονομική και εισπρακτική φορολογική πολιτική κατά τη διάρκεια της κρίσης, οδήγησε το ιδιωτικό χρέος σε τερατώδεις διαστάσεις.

Μετά τον Αύγουστο του 2018 το ασφυκτικό πλαίσιο τής μνημονιακού τύπου εποπτείας των τελευταίων οχτώ χρόνων αντικαταστήθηκε με μιας μορφής κανονικότητα.

Δεν χρειάζεται πια να αντιπαλεύουμε εξωπραγματικές θέσεις του ΔΝΤ υπέρ του κλεισίματος των μικρών επιχειρήσεων ή της δήμευσης των σπιτιών πρώην επιχειρηματιών από τον ΕΦΚΑ προκειμένου να πάρουν σύνταξη.

Μολονότι η χώρα υπόκειται ακόμη σε περιορισμούς -τόσο δημοσιονομικούς όσο και κανονιστικούς- έχει πλέον πολύ μεγαλύτερα περιθώρια ευελιξίας για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση αποτελεσματικών λύσεων.

Η απάντηση στο πρόβλημα του ιδιωτικού χρέους δεν μπορεί να είναι ούτε αποσπασματική ούτε μονοδιάστατη. Η αξιοποίηση και βελτίωση εργαλείων που έχουν ήδη θεσπιστεί σε συνδυασμό με τη δημιουργία νέων μηχανισμών για βραχυπρόθεσμη και μεσοπρόθεσμη επίλυση ζητημάτων ιδιωτικού χρέους θα πρέπει να υλοποιηθεί με απλό αλλά όχι οριζόντιο τρόπο.

Είναι ανορθολογικό να αντιμετωπίζεται με τον ίδιο τρόπο μια οφειλή εκατομμυρίων και μια οφειλή λίγων χιλιάδων ή ένας άνεργος που κληρονόμησε ένα σπίτι και μία ανώνυμη εταιρεία.

Η τυποποιημένη ρύθμιση των 12 δόσεων δεν αφήνει πολλές δυνατότητες και οι προσαυξήσεις καθυστέρησης καταβολής φορολογικής οφειλής δυστυχώς συγκρίνονται με επιτόκιο πιστωτικής κάρτας.

Ενα από τα εργαλεία που βελτιώθηκαν σημαντικά το τελευταίο διάστημα σε θεσμικό και τεχνικό επίπεδο είναι ο εξωδικαστικός μηχανισμός ρύθμισης οφειλών (OCW) που θεσπίστηκε με τον ν. 4469/2017, έτσι ώστε πλέον να μιλάμε για ουσιαστική επανεκκίνηση του πλαισίου, μετά τον Σεπτέμβριο του 2018.

Το συγκεκριμένο εργαλείο ρύθμισης όμως απευθύνεται αποκλειστικά σε βιώσιμες επιχειρήσεις και σε επαγγελματίες εν λειτουργία, δεν είναι φτιαγμένο για να χρησιμοποιηθεί σε κλειστές επιχειρήσεις και πρώην επαγγελματίες. Για τις κοινωνικές ομάδες που παραμένουν ακάλυπτες χρειάζονται εξειδικευμένες λύσεις διαφορετικού τύπου.

Ζητούμενο είναι επίσης ένας συνδυασμός δικαστικών και εξωδικαστικών λύσεων για οφειλές προς τα πιστωτικά ιδρύματα και ένα μόνιμο πλαίσιο ρυθμίσεων για φυσικά πρόσωπα προς το Δημόσιο.

Είναι όμως επίσης σημαντικό να ανταμείβεται και ο συνεπής φορολογούμενος. Σε αυτόν τον τομέα θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν και άλλου τύπου μηχανισμοί όπως η δημιουργία της Αρχής Πιστοληπτικής Αξιολόγησης, ένα είδος «δημόσιου Τειρεσία» που θα μπορεί να παρέχει βαθμολογία πιστοληπτικής αξιολόγησης κατόπιν αιτήματος του πολίτη.

Μια τέτοια αρχή, παρέχοντας θετική αξιολόγηση όσον αφορά τη φορολογική και πιστωτική συμμόρφωση, θα μπορούσε να διευκολύνει τους συνεπείς φορολογικά πολίτες και εταιρείες στη χρηματοδότηση με μειωμένο κόστος και ενδεχομένως σε ευνοϊκότερη ρύθμιση οφειλών προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία στο πλαίσιο ενός μόνιμου παραμετρικού συστήματος ρύθμισης οφειλών.

*Οικονομολόγος, διευθυντής στην Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους

ΑΡΧΕΙΟ
Δίκοπο μαχαίρι ο εξωδικαστικός συμβιβασμός
Το νομοθετικό πλαίσιο που ετοιμάζει η κυβέρνηση για τη διευθέτηση των «κόκκινων» χρεών 400.000 επιχειρήσεων και ελεύθερων επαγγελματιών προς Δημόσιο, ΟΤΑ, ΔΕΚΟ, ασφαλιστικά ταμεία και τράπεζες έχει οφέλη αλλά...
Δίκοπο μαχαίρι ο εξωδικαστικός συμβιβασμός
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πρώτα οι τράπεζες, μετά οι εργαζόμενοι!
Μία από τις προτάσεις της κυβέρνησης προς τους θεσμούς είναι να προηγούνται οι απαιτήσεις των τραπεζών έναντι αυτών των εργαζομένων στην εκποιούμενη περιουσία μιας επιχείρησης που χρεοκόπησε και εκκαθαρίζεται.
Πρώτα οι τράπεζες, μετά οι εργαζόμενοι!
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«Λίφτινγκ» στις 120 δόσεις για επιχειρήσεις
Αλλάζουν τα πάντα στις 120 δόσεις με τις επιχειρήσεις να είναι οι κερδισμένες στα βασικά σημεία της ρύθμισης που προωθεί η κυβέρνηση σε συνεργασία με τα τεχνικά κλιμάκια των δανειστών.
«Λίφτινγκ» στις 120 δόσεις για επιχειρήσεις
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το χρήμα ως αέρας κοπανιστός (ή και ως χρέος)
Κυκλοφορούν πολλά φαντασιοκοπήματα για το χρήμα και η απροσμέτρητη άγνοια πάρα πολλών ανθρώπων τους καθιστά πανεύκολα θύματα των κάθε είδους λαοπλάνων, ενώ οι αρχές της οικονομίας θα έπρεπε να είναι ένα από τα...
Το χρήμα ως αέρας κοπανιστός (ή και ως χρέος)
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μύθοι και παραμύθια για το Aσφαλιστικό
Με την εφαρμογή του Ν. 4387/2016, για το Ενιαίο Σύστημα Κοινωνικής Ασφάλισης, το συνταξιοδοτικό σύστημα της χώρας εξορθολογίστηκε και εκσυγχρονίστηκε. Είχε προηγηθεί βέβαια και η καταστροφική περίοδος του PSI.
Μύθοι και παραμύθια για το Aσφαλιστικό
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι «64» και το ασφαλιστικό σύστημα τριών πυλώνων
Από τη Ν.Δ. αλλά και από «ενεργούς πολίτες» προτείνεται, μεταξύ άλλων, η «...αναδιοργάνωση του ασφαλιστικού συστήματος στην καθολικά αποδεκτή δομή των τριών πυλώνων κοινωνικής ασφάλισης»
Οι «64» και το ασφαλιστικό σύστημα τριών πυλώνων

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας