• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    20°C 18.9°C / 21.1°C
    3 BF
    56%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.7°C / 19.4°C
    1 BF
    63%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 10.0°C / 15.0°C
    3 BF
    88%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 13.0°C / 13.0°C
    1 BF
    76%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.0°C / 17.0°C
    2 BF
    72%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 16.1°C / 16.7°C
    1 BF
    99%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 14.0°C / 14.0°C
    2 BF
    44%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 3.3°C / 18.0°C
    1 BF
    88%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.1°C / 17.8°C
    2 BF
    82%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.0°C / 19.0°C
    2 BF
    72%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.0°C / 18.9°C
    2 BF
    88%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.8°C / 17.8°C
    3 BF
    57%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    2 BF
    72%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 19.0°C / 19.0°C
    3 BF
    39%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 3.3°C / 19.0°C
    2 BF
    48%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.0°C / 18.3°C
    2 BF
    82%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 13.3°C / 19.0°C
    2 BF
    48%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 15.6°C / 17.8°C
    2 BF
    72%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.7°C / 16.7°C
    2 BF
    94%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    14°C 14.0°C / 14.0°C
    2 BF
    44%
Αντι-βιώσεις…
Davide Ragusa
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αντι-βιώσεις…

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Οπως έρευνες στην κοινωνική ανθρωπολογία και κοινωνική ψυχολογία έχουν δείξει, μία από τις ισχυρότερες στρατηγικές πολιτιστικής χειραγώγησης αφορά τις διαδικασίες μέσω των οποίων το ανοίκειο γίνεται οικείο και το αντίθετό του.

Αυτή η «επανεγγραφή» (όταν δημιουργηθεί προφανώς η κοινωνικο-οικονομική ανάγκη) συντελείται με διάφορους τρόπους, αλλά ίσως ο ισχυρότερος αφορά τη νοηματοδότηση νέων φαινομένων με τρόπο που η δυναμική του καινούργιου να μη διαταράσσει τα όρια του παλιού στάτους και των νοηματοδοτήσεών του. Εάν τα όρια ξεπεραστούν, οι υπάρχουσες κοσμοθεωρίες αντιδρούν.

Ενα παράδειγμα αφορά τον τρόπο που η «επιστημονική κοινότητα» (ετεροκαθοριζόμενη από την κοινωνία και την πολιτική και όχι την επιστήμη) υποδέχτηκε την κβαντική φυσική στις χώρες της σταλινικής Ανατολικής Ευρώπης, αλλά και τις έρευνες για την έκταση της ομοφυλοφιλικής (πανσεξουαλικής στην πραγματικότητα) συμπεριφοράς στην «ετεροσεξουαλικά φτιαγμένη απ’ το χέρι του Θεού» φύση στις χώρες της καθολικής «Δύσης».

Η αντίδραση στο νέο που προσκόμιζε η έρευνα προσέλαβε υστερικές διαστάσεις, ώσπου αυτό αφομοιώθηκε.

Και στη σύγχρονη Ελλάδα είναι χαρακτηριστικός ο τρόπος που «η πολιτική κοινότητα» (ετεροκαθοριζόμενη από την οικονομία) υποδέχεται το ανοίκειο, ιδίως όταν αυτό διαταράσσει εν δυνάμει την ασφάλειά της.

Η απόρριψη των κομμάτων, φερμένη «από τα μαύρα δάση» (έξω από τον χώρο του «κοινοβουλευτικού πολιτισμού» δηλαδή, όπου η κλοπή γίνεται με βελούδινα γάντια και η δολοφονία με αβρά χαμόγελα), είναι προφανώς ανοίκεια, δημιουργημένη τα πολύ τελευταία χρόνια από φαινόμενα ακόμη εν εξελίξει. Φαινόμενα που μπορεί να κυοφορούν, δίπλα δίπλα, τα πάντα, από την ελπίδα ώς την τερατογένεση, καθώς το ανοίκειο, το άγνωστο, δεν συνεπάγεται αυτόματα το σωστό ή το λυτρωτικό (ούτε και το λάθος).

Οι αντιδράσεις των κομμάτων όμως δεν προσπαθούν να χτυπήσουν τα αίτια της απόρριψης, αντίθετα προσπαθούν να εγγράψουν το νόημα στο ήδη υπάρχον «στάτους», ώστε, αντί να πριμοδοτηθεί η αληθινή π.χ. καταδίκη πράξεων βίας «μέσω ενός άλλου παραδείγματος», να συντελέσουν στη δική τους επανανομιμοποίηση.

Ετσι, μια μετωνυμία συντελείται καθώς δεν κινδυνεύουν «οι ίδιοι» από την οργή αλλά «η δημοκρατία», κι ας έδρασε το πολιτικό κατεστημένο και οι ακόλουθοί του απίστευτα εχθρικά απέναντι στην έννοια που δήθεν προστατεύουν.

Αλλά και μια μετωνυμία συντελείται από όσους δρώντας στο όνομα της κινητοποίησης των «μαζών» τις επαναπαθητικοποιούν.

Χτυπημένες από τον πολιτικό ιό της «επίκτητης ανημπόριας», το πιθανότερο (λόγω της κριτικής αποστέρησης και της χειραγώγησής τους) θα προσανατολίζονταν άλλωστε συντηρητικότερα. Τόσο ο ηθικισμός των ανήθικων «από πάνω» όσο και η «επαναστατικότητα» των ηθικών «από κάτω» επικοινωνείται ως αυτοαναφορικό θέαμα, αντιβιοτικά ενός συστήματος, ερήμην μας, ενάντια στον βίο.

ΑΠΟΨΕΙΣ
Αριστούλα
Κάθε φορά που ακούω ειδήσεις για αρίστους με άριστες επιδόσεις στο σούφρωμα, θυμάμαι την Αριστούλα. Νέα γυναίκα. Φωτεινό πρόσωπο, που το χαμόγελό της μου θυμίζει την ηρωίδα του παραμυθιού. Κάθε χαμόγελο κι ένα...
Αριστούλα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αστοί και προλετάριοι
Ακουγα, τις προάλλες, τον Πορτοσάλτε να αναφέρεται υπερηφάνως στην αστική παράταξη, της οποίας, ευλόγως, θεωρεί τον εαυτό του επίλεκτο μέλος. Εχω ακούσει και τους Βορίδη και Γεωργιάδη να αναφέρονται -με τη...
Αστοί και προλετάριοι
ΑΠΟΨΕΙΣ
O διανοούμενος στη σύγχρονη πολιτική κοινωνία
​Από ιστορικής απόψεως η «υπόθεση Ντρέιφους» έχει χαρακτηριστεί ως η ιδρυτική πράξη της πολιτικής παρουσίας και παρέμβασης του διανοούμενου στη δημόσια σφαίρα. Από την εποχή εκείνη μέχρι τις μέρες μας η θέση...
O διανοούμενος στη σύγχρονη πολιτική κοινωνία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ιδεολογικός μεσαίωνας
Στα ημέτερα, παρούσα και αρκούντως προπαγανδιζόμενη η θεωρία των «δύο άκρων», σκανδαλωδώς και κατά τρόπο εξόχως αντιεπιστημονικό παραγνωρίζουσα ότι ο φασισμός υπηρέτησε πιστά την αριστοκρατία και τη...
Ιδεολογικός μεσαίωνας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η συνειδησιακή λογική της κρίσης
Βρισκόμαστε στο έτος 2017 και έχουν συμπληρωθεί οκτώ (8 τον αριθμό) σχεδόν χρόνια από τότε που ο τόπος μας βυθίστηκε σε μια βαθιά κρίση και όλοι μας θέτουμε το υπαρξιακό ερώτημα: Γιατί η κοινωνία μας βιώνει...
Η συνειδησιακή λογική της κρίσης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας