• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    26°C 23.2°C / 27.9°C
    3 BF
    36%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    27°C 23.5°C / 27.9°C
    3 BF
    33%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 23.3°C / 28.7°C
    2 BF
    56%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.9°C / 26.4°C
    3 BF
    38%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    2 BF
    50%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 30.0°C
    1 BF
    46%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    26°C 26.4°C / 26.4°C
    1 BF
    19%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.6°C / 29.6°C
    1 BF
    34%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.8°C / 21.4°C
    3 BF
    68%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    26°C 22.3°C / 25.9°C
    0 BF
    41%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.8°C / 22.4°C
    2 BF
    30%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.7°C / 22.9°C
    2 BF
    64%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.6°C / 21.6°C
    4 BF
    64%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    30°C 27.3°C / 29.9°C
    0 BF
    23%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    28°C 23.5°C / 28.3°C
    2 BF
    21%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    25°C 24.8°C / 24.8°C
    3 BF
    47%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    25°C 22.9°C / 28.1°C
    1 BF
    17%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.7°C / 24.3°C
    2 BF
    66%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.3°C / 27.7°C
    2 BF
    64%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.1°C / 24.1°C
    1 BF
    49%
EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η σπουδαιότητα του μαθήματος της Ιστορίας

  • A-
  • A+

Στο άκουσμα της σκέψης για κατάργηση του μαθήματος της Ιστορίας Γενικής Παιδείας Γ΄ Λυκείου, έκανα τις παρακάτω σκέψεις:

Αρχικά, τι σημαίνει Ιστορία; Μόνον αν απαντήσουμε στο ερώτημα αυτό, θα μπορέσουμε να κατανοήσουμε τη σημασία και την αναγκαιότητά της, ιδιαίτερα την παρούσα εποχή. Πάντα στην ελληνική γλώσσα η ετυμολογία μπορεί να αποδειχθεί πολύ χρήσιμη.

Η λέξη «Ιστορία» παράγεται από το αρχαίο ρήμα «οίδα», που σήμαινε «γνωρίζω». Ιστορία, λοιπόν, σημαίνει Γνώση. Και βέβαια όχι μια οποιαδήποτε γνώση.

Οι άνθρωποι συνηθίζουν να λένε το παροιμιακό «Η Ιστορία επαναλαμβάνεται». Ομως αυτό συνιστά μιαν απλουστευτική προσέγγισή της.

Η ιστορία δεν επαναλαμβάνεται. Είναι γραμμική και περιγράφει –σε όλες τις φάσεις της– μια σχέση «αιτίου - αιτιατού». Οσο το «αίτιο» δεν αλλάζει τόσο το «αποτέλεσμα» θα παραμένει το ίδιο. Και εδώ έγκειται η σπουδαιότητα του μαθήματος αυτού. Γιατί όσο οι κοινωνίες δεν κατανοούν ποια τα λάθη τους, τι τις οδήγησε σε αυτά, υπό ποιες συνθήκες έγιναν, ποια τα χαρακτηριστικά τους, τόσο θα παραμένουν εγκλωβισμένες σε αυτά.

Ολα τα παραπάνω είναι βέβαια θεωρίες. Ωστόσο, πλείστα παραδείγματα, και μάλιστα από τη σύγχρονη Ιστορία, τις επιβεβαιώνουν.

Στην ύλη της Γ΄ Λυκείου υπάρχει κεφάλαιο για τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Μέσα από το βιβλίο αλλά και από τη βιωματική μάθηση (ντοκιμαντέρ, επισκέψεις σε ιστορικούς χωρους, αναζήτηση πηγών) οι μαθητές μπορούν να κατανοήσουν τι ήταν το φαινόμενο του ναζισμού, υπό ποιες οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες άνθησε στην πολιτική τάξη της Γερμανίας, ποια τα χαρακτηριστικά του, ποιες οι συνέπειές του κ.ά.

Ομως παρατηρούμε ότι και στην Ελλάδα υπάρχει ένα αξιοπρόσεκτο ποσοστό που υποστηρίζει ένα καθαρά νεοναζιστικό κόμμα, αλλά και στην Ευρώπη όλο και περισσότερο πιάνουν τόπο οι ρητορικές μίσους, πολλές από τις οποίες είναι παρόμοιες με εκείνες κατά των Εβραίων το 1933-1945.

Αρα, εκείνοι που δηλητηριάζονται από τη μισαλλοδοξία και τον ρατσισμό είναι ανιστόρητοι, δεν έχουν αναπτύξει «γνωστικά αντισώματα» μέσω της Ιστορίας.

Μόνο με την Ιστορία, λοιπόν, αυτοί οι άνθρωποι μπορούν να συνειδητοποίησουν πόσο σοβαρό είναι αυτό το φαινόμενο και, τελικά, να το συνθλίψουν.

Ακόμη, πολλοί υποστηρίζουν ότι το μάθημα αυτό προσφέρει μια περιττή γνώση και μας κρατά στο παρελθόν. Αυτό δεν ισχύει καθόλου.

Η Ιστορία, όπως αποδείχθηκε πιο πάνω, είναι πρόοδος. Είναι κατανόηση των προβλημάτων των κοινωνιών, χειραφέτησή τους και πυξίδα για την πορεία τους στο μέλλον. Είναι σχολείο από το οποίο πρέπει να μάθουμε.

Αλλωστε όταν (υπάρχει θέληση και) διαβάζεται, το «κοινό» που προσελκύει κινείται σε όλο το εύρος των ηλικιών και των επαγγελμάτων. Και αντί να συζητάμε πώς θα την αναβαθμίσουμε ποιοτικά έτσι ώστε να γίνει πιο εύληπτη, προσιτή και ελκυστική στους μαθητές, πώς -ως κράτος- θα προσπαθήσουμε για την διά βίου μάθησή της (μέσω ημερίδων, χώρων ιστορικής μνήμης, βιβλιογραφίας κ.λπ.), έχουμε φτάσει στο σημείο να ζητάμε την κατάργησή της.

Θα μου πει βέβαια κάποιος ότι η νεότερη ιστορία διδάσκεται και στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο και ότι την καταργούμε για να απαλύνουμε το πιεστικό ωράριο και την ύλη των μαθητών της Γ΄ Λυκείου.

Ερώτημα: Εχει ένα παιδί 10 ή 15 χρόνων την ίδια ωριμότητα με έναν 18χρονο να συλλάβει σε (κάποιο) βάθος το νόημα της Ιστορίας, να επεξεργάζεται ιστορικές πηγές, ώστε μόνο του από πρωτογενή κείμενα να αντλεί σημαντικές πληροφορίες; Η απάντηση, νομίζω, είναι προφανής…

Επομένως καθίσταται αναγκαίο: Πρώτον, να υπάρχει σοβαρότητα στη διαχείριση αυτών των εξαιρετικά λεπτών ζητημάτων. Δεν είναι δυνατόν για σκοπιμότητες να θυσιάζονται κορυφαίας σημασίας γνώσεις.

Δεύτερον, είναι θετικό ότι άνοιξε μια συζήτηση για τη σχολική Ιστορία. Ομως αυτή χρειάζεται επαναπροσδιορισμό στους στόχους της και αναθεώρηση των συγγραμμάτων της.

Οποιαδήποτε απόφαση για κατάργησή της θα είναι καταστροφική για την πορεία της κοινωνίας.

*φοιτητής Νομικής ΑΠΘ

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η σημαία ως έπαθλο βαθμολογικής αξιολόγησης
Μέχρι τώρα, σημαιοφόρος στο Δημοτικό σχολείο οριζόταν ο καλύτερος μαθητής/τρια. Αν δεχτούμε όμως ότι η σημαία συμβολίζει την αγάπη για την πατρίδα οδηγούμαστε στο συμπέρασμα ότι καμία σχέση δεν μπορεί να έχει...
Η σημαία ως έπαθλο βαθμολογικής αξιολόγησης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Για τις αλλαγές στο μάθημα της Ιστορίας
Tα χρόνια που έχω στην εκπαίδευση με έχει εντυπωσιάσει η συνέχεια -ανεξάρτητα από τις κυβερνήσεις- της απαξίωσης των εκπαιδευτικών από το υπουργείο Παιδείας. Στην καλύτερη περίπτωση θεωρούνται απλοί και όχι...
Για τις αλλαγές στο μάθημα της Ιστορίας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Να αλλάξει το Πρόγραμμα Σπουδών στην Ιστορία;
Βρίσκεται σε εξέλιξη ο διάλογος για το νέο Πρόγραμμα Σπουδών στο μάθημα της Ιστορίας και αφορμή για το κείμενο αυτό είναι η ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ενωσης Φιλολόγων (ΠΕΦ) επί του σχεδίου του Ινστιτούτου...
Να αλλάξει το Πρόγραμμα Σπουδών στην Ιστορία;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Εθνικός Πολιτισμός και Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα της Ιστορίας (*)
Είναι αποκαρδιωτικό να διαπιστώνει κανείς πως αυτοί που θα περίμενε επιτέλους να στηρίξουν ένα προχώρημα της δημόσιας εκπαίδευσης, τελικά -από έπαρση και επιπολαιότητα- δηλώνουν πολέμιοι και συνήγοροι της...
Εθνικός Πολιτισμός και Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα της Ιστορίας (*)
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ιστοριογραμμή ή Storyline
Πρόκειται για μια εναλλακτική μορφή διδασκαλίας, που βασίζεται στη γνωστική θεωρία του κοινωνικού εποικοδομητισμού και αξιοποιεί στοιχεία όλων των σύγχρονων θεωριών.
Ιστοριογραμμή ή Storyline
ΑΠΟΨΕΙΣ
Όταν ο Δημήτρης Γληνός ανακάλυπτε... τη Νίκη Κεραμέως
Σήμερα, που η κυρίαρχη εκπαιδευτική πολιτική βαθαίνει το κράτος της αμάθειας έχει μεγάλη σημασία να μεταφέρουμε ένα μέρος των τόσο επίκαιρων και σήμερα, αντιλήψεων του Δημήτρη Γληνού για τους σχεδιασμούς της...
Όταν ο Δημήτρης Γληνός ανακάλυπτε... τη Νίκη Κεραμέως

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας