Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ποιος μπορεί να φοβάται την κοινωνιολογία;
Dreamstime

Ποιος μπορεί να φοβάται την κοινωνιολογία;

  • A-
  • A+

Με αφορμή τον «πόλεμο» για την κοινωνιολογία στο Λύκειο, και για να ξεκαθαρίσουμε ποιος μπορεί να αντιδρά στην αναβάθμιση του μαθήματος στα Λύκεια, αξίζει να δούμε το πλαίσιο μέσα στο όποιο αναπτύσσονται οι κοινωνικές επιστήμες.

Για να αναπτυχθεί ο ορθός λόγος, η κριτική σκέψη, η κοινωνική σκέψη ως επιστημονική γνώση, προϋπόθεση είναι το κοινωνικό περιβάλλον να επιτρέπει την ελεύθερη έκφραση, τη δυνατότητα της κριτικής της κοινωνικής πραγματικότητας…

Γιατί άργησαν να αναπτυχθούν οι κοινωνικές επιστήμες; Γιατί υπάρχουν αντιδράσεις στην ανάπτυξή τους σήμερα; Μια απλή ανάγνωση του Βιβλίου Ιστορία Κοινωνικών Επιστήμων που διδάσκεται σήμερα στην Γ' Λυκείου μπορεί να δώσει μια πρώτη απάντηση.

Γραφεί συγκεκριμένα:

Ο χριστιανισμός διακήρυξε προοδευτικές ιδέες, όπως ήταν η κοινή ανθρώπινη φύση, οι κοινές πνευματικές δυνατότητες, η αγάπη ως κοινός δεσμός που ενώνει το ανθρώπινο γένος σε μία και μόνη αδελφότητα. Παρ’ όλα αυτά, περιόρισε και ανέστειλε την κοινωνική σκέψη ως επιστημονική γνώση. Ο λόγος είναι ότι αξίωσε και όρισε τελικά την ψυχική, κοινωνική, οικονομική και πολιτική έκφραση του ανθρώπου με βάση τις θεολογικές αρχές, ενώ ταυτόχρονα ο οργανωτικός σχηματισμός των ανθρώπων σε Εκκλησία προσδιόρισε την ανάπτυξη των κοινωνικών και πολιτικών θεσμών για μια μεγάλη ιστορική περίοδο…. Η ολοκληρωτική υποταγή και υπακοή στην ιεραρχία που συγκροτεί την κοινωνία είναι η βασική αξία η οποία υπόσχεται την αιώνια σωτηρία στη μεταθανάτια ζωή και ρυθμίζει την ψυχική, κοινωνική και πολιτική συμπεριφορά στην εγκόσμια ζωή. Το αλάθητο του ποντίφικα ελέγχει την ατομική και συλλογική ζωή των ανθρώπων....

Αντικειμενικά, λοιπόν, η κοινωνιολογία έχει απέναντί της τη θρησκοληψία, τον δογματισμό, την απολυτή αλήθεια, την αυθεντία της σκέψης.

Στην εποχή μας, της οικονομικής και κοινωνικής κρίσης, οι κοινωνιολόγοι έχουν στρέψει το προσοχή τους σε έρευνες σχετικές με τη διαφθορά στην πολιτική ζωή, τον ρατσισμό, την ξενοφοβία, τον σεξισμό, τον κατακερματισμό των κοινωνικών-ανθρώπινων σχέσεων κ.ά.

Αυτά τα ζήτημα περιγράφουν τα βιβλία κοινωνιολογίας, πέρα από τις κοινωνιολογικές θεωρίες… Αυτά συζητά ο κοινωνιολόγος καθηγητής με τους μαθητές του… Σε αυτά προσπαθεί να τους προβληματίσει…

Ποιος λοιπόν αντιδρά;

* Κοινωνιολόγος – καθηγητής, υπεύθυνος Επιτροπής Παιδείας Συλλόγου Κοινωνιολόγων

ΑΠΟΨΕΙΣ
«Η κοινωνική αποστολή του σχολείου σήμερα»
Την πρόσφατη κοινωνική και οικονομική κρίση θα μπορούσαμε να τη δούμε ως μια ευκαιρία για να μεταβούμε από ένα σχολείο εσωστρεφές, κλειστό και ανταγωνιστικό, προς ένα σχολείο ανοιχτό, ανθρώπινο και...
«Η κοινωνική αποστολή του σχολείου σήμερα»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μια διαφορετική οπτική για τη σχέση Εκκλησίας και Πολιτείας
Από το 1966 ένας, ριζικά διαφορετικός του συνήθους κληρικού, παπάς και καθηγητής Θρησκευτικών, ο π. Γεώργιος Πυρουνάκης ζητούσε η Πολιτεία «να βρει το θάρρος» και η Εκκλησία «να επιδιώξει τον χωρισμό της» από...
Μια διαφορετική οπτική για τη σχέση Εκκλησίας και Πολιτείας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η ιδεολογική κατασκευή των «τριών Ιεραρχών»
Η υπουργός Παιδείας ανήγγειλε για την 30ή Ιανουαρίου εκδηλώσεις στα σχολεία για τους «τρεις Ιεράρχες», που θεωρούνται προστάτες της παιδείας. Για μια ακόμη φορά η υπουργός φαίνεται αδιάβαστη, διότι η αλήθεια...
Η ιδεολογική κατασκευή των «τριών Ιεραρχών»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πρόσφυγες και ηθική της συνοίκησης
Κανείς μας δεν έχει το «δικαίωμα» να αποφασίζει με ποιους θα συνοικήσει στην πολυκατοικία του, τη γειτονιά του ή την πόλη του. Για παράδειγμα, ανεξάρτητα από το αν μας είναι αρεστοί ή αντιπαθείς οι συγκάτοικοί...
Πρόσφυγες και ηθική της συνοίκησης
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Ο ευρωπαϊκός τρόπος ζωής»
Οσο παράδοξο φαίνεται στους ανυποψίαστους, τόσο φυσιολογικό προβάλλει για την Ε.Ε. Αρχικά η κατάργηση του Πολιτισμού και της Παιδείας ως ανεξάρτητων χαρτοφυλακίων, που δικαιολογούσαν και θέση επιτρόπου, και η...
«Ο ευρωπαϊκός τρόπος ζωής»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το δικαίωμα στη βλασφημία
Η άσκηση του δικαιώματος της ελεύθερης έκφρασης εκ φύσεως ενοχλεί και γι’ αυτό ακριβώς το δικαίωμα προστατεύεται συνταγματικά. Ποιο δικαίωμα επικαλούνται όμως σε γενικές γραμμές οι μηνυτές σε όλες τις...
Το δικαίωμα στη βλασφημία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας