Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ποιος μπορεί να φοβάται την κοινωνιολογία;
Dreamstime

Ποιος μπορεί να φοβάται την κοινωνιολογία;

  • A-
  • A+

Με αφορμή τον «πόλεμο» για την κοινωνιολογία στο Λύκειο, και για να ξεκαθαρίσουμε ποιος μπορεί να αντιδρά στην αναβάθμιση του μαθήματος στα Λύκεια, αξίζει να δούμε το πλαίσιο μέσα στο όποιο αναπτύσσονται οι κοινωνικές επιστήμες.

Για να αναπτυχθεί ο ορθός λόγος, η κριτική σκέψη, η κοινωνική σκέψη ως επιστημονική γνώση, προϋπόθεση είναι το κοινωνικό περιβάλλον να επιτρέπει την ελεύθερη έκφραση, τη δυνατότητα της κριτικής της κοινωνικής πραγματικότητας…

Γιατί άργησαν να αναπτυχθούν οι κοινωνικές επιστήμες; Γιατί υπάρχουν αντιδράσεις στην ανάπτυξή τους σήμερα; Μια απλή ανάγνωση του Βιβλίου Ιστορία Κοινωνικών Επιστήμων που διδάσκεται σήμερα στην Γ' Λυκείου μπορεί να δώσει μια πρώτη απάντηση.

Γραφεί συγκεκριμένα:

Ο χριστιανισμός διακήρυξε προοδευτικές ιδέες, όπως ήταν η κοινή ανθρώπινη φύση, οι κοινές πνευματικές δυνατότητες, η αγάπη ως κοινός δεσμός που ενώνει το ανθρώπινο γένος σε μία και μόνη αδελφότητα. Παρ’ όλα αυτά, περιόρισε και ανέστειλε την κοινωνική σκέψη ως επιστημονική γνώση. Ο λόγος είναι ότι αξίωσε και όρισε τελικά την ψυχική, κοινωνική, οικονομική και πολιτική έκφραση του ανθρώπου με βάση τις θεολογικές αρχές, ενώ ταυτόχρονα ο οργανωτικός σχηματισμός των ανθρώπων σε Εκκλησία προσδιόρισε την ανάπτυξη των κοινωνικών και πολιτικών θεσμών για μια μεγάλη ιστορική περίοδο…. Η ολοκληρωτική υποταγή και υπακοή στην ιεραρχία που συγκροτεί την κοινωνία είναι η βασική αξία η οποία υπόσχεται την αιώνια σωτηρία στη μεταθανάτια ζωή και ρυθμίζει την ψυχική, κοινωνική και πολιτική συμπεριφορά στην εγκόσμια ζωή. Το αλάθητο του ποντίφικα ελέγχει την ατομική και συλλογική ζωή των ανθρώπων....

Αντικειμενικά, λοιπόν, η κοινωνιολογία έχει απέναντί της τη θρησκοληψία, τον δογματισμό, την απολυτή αλήθεια, την αυθεντία της σκέψης.

Στην εποχή μας, της οικονομικής και κοινωνικής κρίσης, οι κοινωνιολόγοι έχουν στρέψει το προσοχή τους σε έρευνες σχετικές με τη διαφθορά στην πολιτική ζωή, τον ρατσισμό, την ξενοφοβία, τον σεξισμό, τον κατακερματισμό των κοινωνικών-ανθρώπινων σχέσεων κ.ά.

Αυτά τα ζήτημα περιγράφουν τα βιβλία κοινωνιολογίας, πέρα από τις κοινωνιολογικές θεωρίες… Αυτά συζητά ο κοινωνιολόγος καθηγητής με τους μαθητές του… Σε αυτά προσπαθεί να τους προβληματίσει…

Ποιος λοιπόν αντιδρά;

* Κοινωνιολόγος – καθηγητής, υπεύθυνος Επιτροπής Παιδείας Συλλόγου Κοινωνιολόγων

ΑΠΟΨΕΙΣ
«Η κοινωνική αποστολή του σχολείου σήμερα»
Την πρόσφατη κοινωνική και οικονομική κρίση θα μπορούσαμε να τη δούμε ως μια ευκαιρία για να μεταβούμε από ένα σχολείο εσωστρεφές, κλειστό και ανταγωνιστικό, προς ένα σχολείο ανοιχτό, ανθρώπινο και...
«Η κοινωνική αποστολή του σχολείου σήμερα»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μια διαφορετική οπτική για τη σχέση Εκκλησίας και Πολιτείας
Από το 1966 ένας, ριζικά διαφορετικός του συνήθους κληρικού, παπάς και καθηγητής Θρησκευτικών, ο π. Γεώργιος Πυρουνάκης ζητούσε η Πολιτεία «να βρει το θάρρος» και η Εκκλησία «να επιδιώξει τον χωρισμό της» από...
Μια διαφορετική οπτική για τη σχέση Εκκλησίας και Πολιτείας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Χωρίς περίσκεψιν, χωρίς λύπην, χωρίς αιδώ...
Η πέτρα του σκανδάλου, Κοινωνιολογία Γ΄ Λυκείου: μάθημα γενικής παιδείας αρχικά, αργότερα κατεύθυνσης ανθρωπιστικών και κοινωνικών σπουδών και το τελευταίο χρόνο πανελλαδικά εξεταζόμενο – καταλήγει και αυτό...
Χωρίς περίσκεψιν, χωρίς λύπην, χωρίς αιδώ...
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πανδημία Κεραμέως σε βάρος της δημόσιας εκπαίδευσης
Μία υπουργός που ηγείται της εκπαίδευσης, οφείλει να χρησιμοποιεί πιο σοβαρά επιχειρήματα και κυρίως δεν δικαιούται να δηλώνει τόσο μεγάλη άγνοια της σχολικής πραγματικότητας.
Πανδημία Κεραμέως σε βάρος της δημόσιας εκπαίδευσης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο άνθρωπος με τη μάσκα
Ο γείτονάς μου, μου εκμυστηρεύεται πως τον ακολουθεί ένας Πακιστανός που σίγουρα θέλει να τον ληστέψει και ότι η μάσκα που φορά δεν είναι για να προστατευτεί από τον ιό, αλλά για να μη φαίνονται τα...
Ο άνθρωπος με τη μάσκα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Παρα-σχολείο, παρα-πανεπιστήμιο, παρα-παιδεία
Με τον δούρειο ίππο των ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων (επί πληρωμή), που απελευθερώνονται πλήρως με το νέο νομοσχέδιο του ΥΠΑΙΘ, η κυβέρνηση κλείνει το μάτι στους πανεπιστημιακούς που έχουν...
Παρα-σχολείο, παρα-πανεπιστήμιο, παρα-παιδεία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας