Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εθνική ευθύνη η βελτίωση του επενδυτικού περιβάλλοντος
EUROKINISSI/ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Εθνική ευθύνη η βελτίωση του επενδυτικού περιβάλλοντος

  • A-
  • A+

Η Ελλάδα έχει εξισορροπήσει τα έσοδα με τις δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού επιβαρύνοντας υπέρμετρα τους φορολογούμενους πολίτες και τις επιχειρήσεις, αλλά και την αναπτυξιακή δυναμική της οικονομίας.

Η χώρα μας βγαίνει από τα μνημόνια ανταγωνιστικότερη, αλλά φτωχότερη. Ελπίζουμε και σοφότερη! Με την ικανότητα να μετουσιώσει όλες τις οδυνηρές εμπειρίες σε σύνεση και συνεργασία, ώστε να γίνει πόλος σταθερότητας και ευημερίας στα Βαλκάνια.

Οι επενδύσεις στην Ελλάδα κυριολεκτικά κατέρρευσαν την τελευταία 10ετία. Από €60 δισ. το 2007 (26% του ΑΕΠ) έπεσαν σε €21,5 δισ. το 2017 (12,6% του ΑΕΠ). Ακόμη δεν διαθέτουμε ένα συνεκτικό σχέδιο επενδυτικής ανάκαμψης.

Η δημόσια διοίκηση δεν υπολογίζει τον επενδυτή, δεν αφαιρεί επενδυτικά αντικίνητρα και δεν δημιουργεί προϋποθέσεις για νέες δουλειές.

Ομως, η αύξηση των επενδύσεων κατά 15% ετησίως είναι μονόδρομος ώστε το επενδυτικό κενό να κλείσει σε 4-5 χρόνια.

Οσο ταχύτερα πετύχουμε ετήσιες επενδύσεις €45 δισ. (20% του ΑΕΠ, όσο και στην Ε.Ε.) τόσο ταχύτερα θα έλθει η ανάκαμψη της οικονομίας, με 200.000 νέες δουλειές. Η επενδυτική αυτή κινητοποίηση ισοδυναμεί με ένα ΕΣΠΑ ετησίως!

Μετά τα μνημόνια, η βελτίωση του επενδυτικού περιβάλλοντος είναι αποκλειστικά εθνική ευθύνη. Η βελτίωση των επιδόσεων σε δείκτες όπως «επίδραση της φορολογίας στις επενδύσεις» (η Ελλάδα παγκοσμίως στην 137η θέση έναντι 79ης της Ε.Ε.), «χρήσεις γης» (145η θέση έναντι 37ης της Ε.Ε.), «επίλυση δικαστικών διαφορών» (131η θέση έναντι 34ης της Ε.Ε.), «διοικητικά βάρη» (130ή θέση έναντι 98ης της Ε.Ε.) πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα του εθνικού αναπτυξιακού σχεδίου.

Η διεθνής επενδυτική ανταγωνιστικότητα είναι τόσο ισχυρή που η βελτίωση της Ελλάδας κατά 19 θέσεις στο Doing Business δείχνει πρακτικά ασήμαντη. Η Ε.Ε.-28 επίσης βελτιώθηκε 10 θέσεις, παραμένοντας 30 θέσεις υψηλότερα από την Ελλάδα.

Ενα επιθετικό πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων για εγχώριες βιομηχανικές επενδύσεις είναι προϋπόθεση για την αύξηση της συνεισφοράς της στο 12% του ΑΕΠ (9% σήμερα), αλλά και ειδικότερων πολιτικών σε 9 κλάδους (μέταλλα και εξόρυξη, τρόφιμα, φάρμακα, ενέργεια, τηλεπικοινωνίες, εφοδιαστική αλυσίδα, εκπαίδευση, ψηφιακή οικονομία και κυκλική οικονομία).

Το μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα είναι προϋπόθεση ώστε η Ελλάδα να υπερδιπλασιάσει τις επενδύσεις σε παραγωγικές δραστηριότητες, βελτιώνοντας αισθητά το μερίδιο των επενδύσεων στο ΑΕΠ της χώρας από 13% σήμερα στο 20%.

Καίριος στόχος μας πρέπει να γίνει η προσέλκυση του απαραίτητου ύψους και μίγματος επενδύσεων που θα ξαναβάλουν την οικονομία σε τροχιά διατηρήσιμης ανάπτυξης με πολλές καλές θέσεις εργασίας και ευημερία στους πολίτες. Και κυρίως να αποτρέψουμε το πισωγύρισμα στις πελατειακές πολιτικές του παρελθόντος, στην πολιτική πόλωση που θα οδηγήσει στην οικονομική αστάθεια και θα μεταφραστεί αμέσως σε αυξημένα επιτόκια, απρόθυμους επενδυτές, ανακοπή της ανάπτυξης, μείωση του εθνικού εκτοπίσματος και νέα περίοδο περιδίνησης και ανέχειας.

Η δουλειά που μένει να γίνει για τον μετασχηματισμό σε μια οικονομία της παραγωγής και των εξαγωγών είναι πολλή και απαιτητική.

Η ευθύνη πλέον για τη θεμελίωση της βιώσιμης αναπτυξιακής προοπτικής της οικονομίας και της κοινωνίας βρίσκεται αποκλειστικά στα χέρια όλων μας.

Οι προκλήσεις για το σύνολο του πολιτικού συστήματος, όπως και για τις υπεύθυνες δυνάμεις της οικονομίας και της κοινωνίας, είναι σήμερα ιδιαίτερα αυξημένες. Ξεκινούν από την αναθεώρηση κρίσιμων άρθρων του Συντάγματος, διατρέχουν όλες τις λειτουργίες της δημόσιας διοίκησης και τα πεδία της οικονομίας και φτάνουν μέχρι την ψηφιακή επανάσταση που επιβάλλεται να ξεκινήσει άμεσα και στη χώρα μας. Το τι πρέπει να γίνει το γνωρίζουμε πλέον καλά. Απομένει η υλοποίηση.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο συμβολικός αλλά και ουσιαστικός ρόλος των εξαγγελιών και τοποθετήσεων που θα πραγματοποιηθούν από την πολιτική ηγεσία κατά τη φετινή Διεθνή Εκθεση της Θεσσαλονίκης, αποτελεί ένα κρίσιμο ορόσημο για την οικονομία και τη χώρα.

Οι εξαγγελίες θα δώσουν το στίγμα προθέσεων στους επενδυτές και στις αγορές. Οι μεγάλες θυσίες των πολιτών και των επιχειρήσεων πρέπει να πιάσουν τόπο, ώστε η Ελλάδα να προχωρήσει μπροστά, αφήνοντας πίσω της για πάντα τις στρεβλώσεις του παρελθόντος.

*προέδρος ΣΕΒ

ΑΠΟΨΕΙΣ
Γιατί οι πλούσιοι γίνονται πλουσιότεροι;
Εχετε δει κάποια από τις μνημονιακές κυβερνήσεις να κλείνει για τους εγχώριους πλούσιους το παραμικρό παραθυράκι για τη νόμιμη φοροαποφυγή; Προσωπικά δεν γνωρίζω ούτε μία.
Γιατί οι πλούσιοι γίνονται πλουσιότεροι;
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Κίτρινα γιλέκα» και CO2
Η εξέγερση των «κίτρινων γιλέκων» στη Γαλλία είναι σαν το αποτέλεσμα μιας μαθηματικής εξίσωσης: η «φορολογία άνθρακα» αφορά πολύ περισσότερο τα κατώτερα εισοδήματα, έρχεται να προστεθεί σε μια άνιση κατανομή...
«Κίτρινα γιλέκα» και CO2
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι θέσεις του ΣΕΒ για ανάπτυξη και εργασία
Η αύξηση της ζήτησης, με αναγκαστικές αυξήσεις μισθών και ελλειμμάτων, και όχι μέσω βιώσιμων ανταγωνιστικών εισοδημάτων και απασχόλησης, που να επιτρέπουν και την ιδιωτική αποταμίευση, ήταν το μοντέλο της...
Οι θέσεις του ΣΕΒ για ανάπτυξη και εργασία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Στον δρόμο για την κανονικότητα
Το μεγάλο βήμα για την περίφημη επιστροφή της οικονομίας στην κανονικότητα έγινε με την έξοδο από την ύφεση και τα μνημόνια, την αναδιάρθρωση του χρέους, την κατάργηση των capital controls στις εγχώριες...
Στον δρόμο για την κανονικότητα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Είναι ασφαλής για τη χώρα η «καθαρή έξοδος» στις αγορές;
Η «καθαρή έξοδος» μπορεί να διασφαλίζει πολιτικά οφέλη αλλά ενέχει τον κίνδυνο να μην είναι ασφαλής και οριστική. Η Ελλάδα αντιμετώπισε το μεγάλο πρόβλημα των δίδυμων ελλειμμάτων που την οδήγησαν στον...
Είναι ασφαλής για τη χώρα η «καθαρή έξοδος» στις αγορές;
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Εμπόδια στο δρόμο της ανάκαμψης
Ερευνα που πραγματοποίησε η εταιρεία MRB για λογαριασμό του ΣΕΒ διαπιστώνει ότι το τρένο της επιχειρηματικότητας κινείται ακόμη στις ράγες της απαισιοδοξίας για την επόμενη μέρα, καθώς μια σειρά από σημαντικά...
Εμπόδια στο δρόμο της ανάκαμψης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας