• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    29°C 27.0°C / 30.1°C
    3 BF
    28%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    29°C 27.3°C / 29.9°C
    3 BF
    49%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.7°C / 30.4°C
    1 BF
    49%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    0 BF
    88%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.4°C / 27.9°C
    2 BF
    42%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    28°C 27.7°C / 29.0°C
    2 BF
    40%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    25°C 24.8°C / 25.4°C
    2 BF
    36%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.7°C / 25.7°C
    1 BF
    38%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.8°C / 25.8°C
    3 BF
    64%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.0°C / 25.9°C
    4 BF
    69%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.8°C / 27.4°C
    5 BF
    41%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    28°C 25.7°C / 27.7°C
    1 BF
    57%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.9°C / 30.9°C
    2 BF
    51%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    30°C 27.9°C / 29.9°C
    3 BF
    32%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    28°C 28.4°C / 28.5°C
    2 BF
    37%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    27°C 24.8°C / 26.6°C
    4 BF
    55%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.3°C / 30.0°C
    0 BF
    22%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 25.3°C / 27.1°C
    3 BF
    68%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 27.8°C / 29.7°C
    2 BF
    47%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    25°C 25.2°C / 25.2°C
    1 BF
    71%

Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ - ομ. καθηγητή ΑΠΘ, Νίκος Παρασκευόπουλος

EUROKINISSI / ΣΤΕΛΙΟΣ ΣΤΕΦΑΝΟΥ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οι λέξεις και τα πράγματα της Μακεδονίας

  • A-
  • A+

Στις παραμονές της σημαντικής Συμφωνίας των Πρεσπών με τους βόρειους γείτονες, ακουγόταν ένα επίμονο ερώτημα: «Γιατί βιαζόμαστε να υπογράψουμε τη συμφωνία; Οι άλλοι έχουν την πίεση».

Αεί παίδες, ωστόσο, δεν θυμόμαστε πάντα. Χρειάζεται υπενθύμιση ότι η προηγούμενη κατάσταση εμάς πίεζε, αφού 149 χώρες είχαν ήδη αναγνωρίσει τους γείτονες με το σκέτο Μακεδονία, αφού και τα αρχικά FYROM είχαν μέσα τους τη λέξη Μακεδονία, αφού η αντιπαλότητα ενδυνάμωνε διαρκώς τη σε βάρος μας επιρροή άλλων γειτονικών δυνάμεων. Ισχυρών δυνάμεων.

Εξάλλου, προηγουμένως οι γείτονες προπαγάνδιζαν τη δήθεν σχέση τους με την αρχαία Μακεδονία, τον Μ. Αλέξανδρο κ.λπ., χρησιμοποιούσαν και αρχαία σύμβολά μας, ενώ το Σύνταγμά τους περιείχε αλυτρωτικές διατάξεις. Ποιος, λοιπόν, επειγόταν να τα αλλάξει όλα αυτά; Ρητορική η ερώτηση.

Βέβαια, και εμείς δώσαμε το αντάλλαγμα: δεχθήκαμε να ονομάζονται -με το πολύ καλύτερο από το σκέτο Μακεδονία- Βόρεια Μακεδονία και ανάλογα να διατυπώνονται οι αστυνομικές τους ταυτότητες.

Ηταν βαρύ αυτό το αντάλλαγμα; Παρακάμπτουμε τα ανόητα και λαϊκίστικα «περί προδοσίας». Μια συμφωνία που οδηγεί στην ενδυνάμωση της διεθνούς θέσης της χώρας και στην αναγνώριση των αρχαίων της διαδρομών μόνο προδοτική δεν μπορεί να χαρακτηρίζεται. Μια πραγματολογική-επιστημονική, ακόμη και φιλοσοφική θεώρηση οδηγεί στην κλασική στάθμιση: προέχουν οι λέξεις ή τα πράγματα;

Φυσικά, το ερώτημα δεν τίθεται ως διάζευξη, γιατί σημασία έχουν τόσο οι λέξεις όσο και τα πράγματα. Τίθεται ως επιλογή προτάγματος. Τι έχει περισσότερη σημασία για τον Ελληνα, για τον Μακεδόνα; Μήπως σε «γνωρίζω από την όψη» και από την κόψη και όχι από το όνομα;

Τι έχει την πρώτη σημασία, το ίδιο το χώμα που φιλάει ο μετανάστης την ώρα της παλιννόστησης ή το όνομα του τόπου; Το όνομα κάνει τον Ελληνα Ελληνα, τον Μακεδόνα Μακεδόνα, τον Πελοποννήσιο Πελοποννήσιο κ.λπ.; Ο Γιάννης Αντετοκούνμπο είναι Ελληνας επειδή ονομάζεται Γιάννης ή δεν είναι επειδή ονομάζεται Αντετοκούνμπο;

Ναι, υπάρχει μια πεμπτουσία, βασικό χαρακτηριστικό του ελληνισμού και της περιεχόμενης σε αυτόν Μακεδονίας, το οποίο είναι γνωστό παντού και εξηγεί την ιστορική πρόταξη της χώρας μας στα μάτια όλων των λαών.

Η μοναδικότητα αυτού του τόπου οφείλεται στο γεγονός ότι αποτελεί το λίκνο της δημοκρατίας και ότι έδωσε στη γη αξίες όπως είναι ο διάλογος και η παρρησία. Χρειάζεται, μάλιστα, να θυμόμαστε τον διάλογο ως αξία του ελληνισμού σήμερα, γιατί οι επιλήσμονες, αντί του διαλόγου, προτιμούν την προσφυγή σε ύβρεις και κάποτε στη βία.

Αυτή, λοιπόν, την πεμπτουσία κανένα όνομα δεν μπορεί να την αλλοιώσει ή να τη σβήσει.

Ισως κάποιοι σκεφτούν ότι το βασικό μας εθνικό και πολιτιστικό χαρακτηριστικό δεν μπορεί να αναζητείται σε μια τόσο απομακρυσμένη εποχή. Προτείνω, λοιπόν, να προχωρήσουμε με ένα άλμα (προσπερνώντας πολλούς αιώνες, όπου εκτός από εξουσιαστικούς θεσμούς και λόγιες παραδόσεις συναντούμε από την άλλη και επιβιώσεις λαϊκών-κοινοτικών θεσμών και εθίμων) σε μια συστατική στιγμή του νεότερου ελληνισμού, στην Επανάσταση του 1821. Συγκεκριμένα στα επαναστατικά Συντάγματα και ιδίως στο Σύνταγμα της Τροιζήνας (1827), που είναι ανάμεσά τους το πιο όψιμο και επεξεργασμένο.

Οντως, στο Σύνταγμα αυτό αναφέρεται ποιοι είναι Ελληνες! Αναφέρεται, μεταξύ άλλων: «όσοι από τους υπό τον Οθωμανικόν ζυγόν πιστεύοντες εις Χριστόν, ήλθαν και θα έλθουν στην ελληνικήν επικράτειαν διά να συναγωνισθώσιν ή να κατοικήσωσιν σε αυτήν».

Δεν ενδιαφέρει, δηλαδή, η καταγωγή, δεν ενδιαφέρουν τα ονόματα, οι τίτλοι ή οι ετικέτες. Και παρακάτω: Ελληνες είναι «όσοι αυτόχθονες και μη και οι τούτων απόγονοι πολιτογραφηθέντες εις ξένας επικρατείας προ της δημοσιεύσεως του παρόντος Συντάγματος, έλθωσιν εις την ελληνικήν επικράτειαν και ορκισθώσι τον ελληνικόν όρκον. Οσοι ξένοι έλθωσι και πολιτογραφηθώσι». Και ξένοι, λοιπόν, ακόμα θα έχουν το όνομα Ελληνες.

Ας θυμηθούμε άλλωστε και τον Ρήγα που είχε διακρίνει την ανάγκη να υπάρξει στα Βαλκάνια μια συνομοσπονδία από πολυώνυμους λαούς, φορείς ενός φρονήματος δημοκρατίας και ελευθεριών.

Με σεβασμό οι πολίτες μιλούν για τις μακεδονικές πόλεις και δονούνται από την αγάπη τους γι’ αυτές. Βασικό είναι να θυμόμαστε ότι μόνο τώρα αναγνωρίζεται και από τους γείτονες ότι οι μακεδονικές αυτές πόλεις ανήκουν στον ελληνικό πολιτισμό.

Με τη Συμφωνία των Πρεσπών, εφόσον επικυρωθεί, ξεκινάει μια πολύ καλύτερη μέρα, με τη χώρα μας να είναι ασφαλέστερη σε ό,τι αφορά τα βόρεια σύνορά της και επιπλέον να έχει την αναγνώριση όλων για τον πολιτισμό και τις αξίες της.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πατριωτισμός: συνύπαρξη, ειρήνη και συνεργασία
Ας φτιάξουμε μια ιστορία αλλιώς: μια μικρή χώρα που λέγεται Ελλάδα ανεξαρτητοποιείται ύστερα από μια μακρόχρονη περίοδο που ανήκει σε κάποιο άλλο κρατικό μόρφωμα. Ομως, η γειτόνισσα χώρα που είναι μεγαλύτερη...
Πατριωτισμός: συνύπαρξη, ειρήνη και συνεργασία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Συμφωνία Ελλάδας - ΠΓΔΜ: μια δεύτερη ανάγνωση
H συμφωνία που υπογράφηκε στις Πρέσπες ανταποκρίνεται στην εθνική γραμμή για σύνθετη ονομασία με γεωγραφικό προσδιορισμό και erga omnes. Επίσης, έκλεισε το πρόβλημα της γλώσσας και της ιθαγένειας, έπειτα από...
Συμφωνία Ελλάδας - ΠΓΔΜ: μια δεύτερη ανάγνωση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το θετικό πρόσημο της συμφωνίας
Υστερα από 27 χρόνια διαπραγματεύσεων και έντονων διεργασιών, φαίνεται ότι έχει πραγματοποιηθεί ένα ουσιαστικό βήμα για την επίλυση του λεγόμενου ονοματολογικού ζητήματος της ΠΓΔΜ. Η Νέα Δημοκρατία θα μπορούσε...
Το θετικό πρόσημο της συμφωνίας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η ψευδαίσθηση ενός κομβικού γεγονότος
Παρά την εύλογη εστίαση της προσοχής στις στάσεις έναντι της νέας συμφωνίας Ελλάδας και ΠΓΔΜ, η εκλογική απήχηση του θέματος είναι αμφίβολη. Ακόμα και αν η απορριπτική θέση λάβει πλειοψηφικά χαρακτηριστικά, η...
Η ψευδαίσθηση ενός κομβικού γεγονότος
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η συμφωνία τερματίζει μια πολύχρονη διαμάχη χωρίς νικητές και ηττημένους
Η πρόσφατη ιστορία των Βαλκανίων έχει γραφτεί και γράφεται εν μέσω περιφερειακών και διεθνών συρράξεων. Κάθε ιστορία, όμως, έχει στιγμές ευθύνης, απόφασης και ανατροπής. Η επίλυση του ζητήματος της ονομασίας...
Η συμφωνία τερματίζει μια πολύχρονη διαμάχη χωρίς νικητές και ηττημένους
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η αλεπού εξοντώθηκε στο ξέφωτο
Η συμφωνία Ελλάδας-ΠΓΔΜ κινητοποίησε όλα τα εθνικά στερεότυπά μας: «εθνική συγκίνηση», αδυναμία ορθολογικής σκέψης, απουσία συνεννόησης του πολιτικού συστήματος, πολιτικό οπορτουνισμό και λαϊκιστική δημοκοπία....
Η αλεπού εξοντώθηκε στο ξέφωτο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας