• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    36°C 32.4°C / 38.5°C
    0 BF
    32%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    32°C 27.6°C / 36.2°C
    1 BF
    52%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    31°C 29.5°C / 32.0°C
    2 BF
    35%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.9°C / 30.9°C
    1 BF
    47%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    32°C 31.9°C / 33.0°C
    2 BF
    37%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    31°C 27.0°C / 34.3°C
    2 BF
    18%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    30°C 30.4°C / 30.6°C
    0 BF
    19%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    34°C 28.6°C / 36.4°C
    1 BF
    18%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    35°C 33.8°C / 36.1°C
    2 BF
    48%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.9°C / 34.9°C
    2 BF
    58%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    34°C 28.9°C / 34.4°C
    0 BF
    46%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    33°C 30.6°C / 32.7°C
    2 BF
    62%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.9°C / 31.9°C
    0 BF
    45%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.9°C / 32.5°C
    0 BF
    37%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    35°C 32.5°C / 36.2°C
    2 BF
    24%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.6°C / 37.8°C
    2 BF
    43%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    36°C 32.7°C / 38.7°C
    0 BF
    20%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    30°C 28.3°C / 31.0°C
    0 BF
    53%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    30°C 27.7°C / 35.6°C
    2 BF
    65%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.8°C / 30.8°C
    2 BF
    19%
EUROKINISSI/ΓΕΩΡΓΙΑ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Για τη Γιαννούλα

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Καμιά σύγκριση δεν είναι αθώα. Και καμιά ηθικολογία επίσης. Ισα ίσα ο τρόπος που οι κοινωνίες θυμούνται και «αξιολογούν» θυμίζει τελικά με κυνικότητα πως αυτό που συνέχει το δίκτυο μικροδυνάμεων που συγκροτούν το παλίμψηστο κάθε μεγάλης εξουσίας, είναι (την ίδια ώρα που ρητορεύουν ως προστάτιδες της κοινωνίας) η εφεύρεση δικαιολογιών κατ’ επίφαση σπουδαίων όχι για το καλό της κοινωνίας, μα για την αυτοδικαίωσή τους. Και πόσο θα βόλευε να μην ήταν παλίμψηστο, να ήταν η εξουσία απόμακρη από τους «καθαρούς» εμάς!

Τελευταίο παράδειγμα η σύγκριση μιας εν ψυχρώ δολοφονίας με έναν τραγικό εποστρακισμό, που διαπέρασε οριζόντια μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα την ελληνική κοινωνία. Τα θύματα και στις δύο περιπτώσεις παιδιά. Το ένα λευκό στο Μενίδι, το άλλο σκούρο στην Αμφισσα. Εννοείται κι οι δύο θύτες ασυγχώρητοι. Κι ο συνειδητός κι ο ασυνείδητος. Αλλά εξίσου ασυγχώρητη (δημιουργώντας δυνητικά θύματα) η χυδαιότητα των διπλών κριτηρίων και της εξομοίωσης υπέρ του «δικού μας».

Μάλιστα το πρώτο τραγικό περιστατικό χρησιμοποιήθηκε ως δικαιολογία για το δεύτερο. «Τον Τσιγγάνο φονιά του Ελληνόπουλου τον βρήκαν πριν χτενίσουν για τον Ελληνα το βουνό;», αναπαράχθηκε μέσα από ποικίλες εκδοχές. «Τελικά η σημασία μιας έννοιας είναι ακριβώς η χρήση της στο πλαίσιο μιας “μορφής ζωής”», έλεγε ο Βίτγκενσταϊν, και κάθε μελέτη για τις αναπαραστάσεις το θυμίζει, αφού αξιολογούμε αλλιώς τη βία όταν ο θύτης (φονιάς, βιαστής, κλέφτης) ανήκει στην ομάδα των ενταγμένων, κατηγορώντας το θύμα, κι αλλιώς όταν ανήκει στους απόκληρους.

Αλλά όσοι χρησιμοποιούν αυτή την επιχειρηματολογία, δεν κατανοούν πως το ίδιο ακριβώς (το προγενέστερο τραύμα, και μάλιστα στην περίπτωσή τους -σύμφωνα με την κοινωνιολογία- το πολιτιστικό, που αλλάζει βαθιά την ταυτότητα μιας ομάδας) θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί (όπως συμβαίνει π.χ. από το λεγόμενο «Ισλαμικό κράτος») για περιστατικά βίας των Τσιγγάνων γενικεύοντας τον παραλογισμό και τη βαρβαρότητα;

Η πορεία τους δεν είναι γεμάτη με εθνοκαθάρσεις, εξευτελισμούς, απαγωγές παιδιών, καταναγκαστική εργασία, αποκλεισμούς από κάθε απόπειρα (ηθελημένης ή αθέλητης) «ενσωμάτωσης» ή τριβής και παιδείας; Τον 16ο και τον 17ο αιώνα, ο διωγμός των Τσιγγάνων είναι καθεστώς σε όλη την Ευρώπη με διάφορες μορφές: εξόντωση με «φωτιά και σίδερο» στη Γαλλία, καταδίκη σε εξορία όλων ανεξαιρέτως από την Ισπανία, κρέμασμα στην Αγγλία και προσπάθειες εξαναγκασμένης αφομοίωσης αλλού. Στη Ρουμανία ήταν για αιώνες σκλάβοι, απελευθερωνόμενοι μόλις το 1856. Βασανιστήρια που έφτασαν στη συμβολική και υλική κορύφωση στη ναζιστική Γερμανία, δολοφονώντας 1 εκατομμύριο ανθρώπους. Και τώρα, «ξεχνώντας», τρέπουμε κοινωνικά δίκτυα και καφενεία σε ιχνηλάτες του επερχόμενου νεοναζισμού...

  

ΑΠΟΨΕΙΣ
Η προστασία των προσφυγόπουλων και το μέλλον της Ευρώπης
Αντί ενιαίας ευρωπαϊκής μεταναστευτικής πολιτικής και πολιτικής ασύλου με έμφαση στον σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, η κακοφωνία και η εσωστρέφεια. Φαίνεται σαν ορισμένοι Ευρωπαίοι ηγέτες να έχουν...
Η προστασία των προσφυγόπουλων και το μέλλον της Ευρώπης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Εγκλημα, μίσος, προκατάληψη
Πριν από λίγες ημέρες στην Αμφισσα, ένας 35χρονος δολοφόνησε πυροβολώντας ένα 13χρονο παιδί. Η ωμή βία, η οποία στέρησε τη ζωή ενός παιδιού, εντάσσεται στη σφαίρα της ρατσιστικής συμπεριφοράς και μάλιστα στην...
Εγκλημα, μίσος, προκατάληψη
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πώς να κάνετε τα παιδιά σας ομοφυλόφιλα
Πόσο μια τέτοια φράση ηχεί προκλητική, ακριβώς γιατί ένα ολόκληρο σύστημα «αναγνώρισης», κοινωνικής συγκρότησης και φροντίδας, όχι μόνο δεν την επιτρέπει ως πιθανότητα, αλλά την προϋποθέτει, αντίθετα, ως...
Πώς να κάνετε τα παιδιά σας ομοφυλόφιλα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πολιτικός συμβολισμός πράξης και λόγου
Η ανομία των κύκλων του πλούτου επιφέρει βαρύτατα πλήγματα στην κοινωνική συνοχή και πρόοδο. Αυτό πρέπει να λεχθεί σε όλους τους τόνους και η άμυνα απέναντι στην επίθεση των ολίγων να αποκτήσει σύντομα θεσμικά...
Πολιτικός συμβολισμός πράξης και λόγου
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μετά το Μενίδι
Το Μενίδι μπορεί να γίνει η αρχή για μια μακρόπνοη πολιτική που μπορεί να θεραπεύσει την κοινωνική παθογένεια. Η επόμενη μέρα δεν μπορεί να είναι πολεμική. Η οδυνηρή απώλεια του παιδιού προκάλεσε θλίψη και...
Μετά το Μενίδι
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ας μιλήσουμε για το τέρας, αν δε θέλουμε «να φταίει ο διπλανός μας»
Η κρίση είναι παρούσα, υπαρκτή, παραμονεύει και καραδοκεί. Έτσι, όλων των λογιών οι κοινωνικές σχέσεις διαπερνιώνται, διαταράσσονται, ανασχηματίζονται και μεταπλάθονται στον «αστερισμό» της. Το αντίθετο, θα...
Ας μιλήσουμε για το τέρας, αν δε θέλουμε «να φταίει ο διπλανός μας»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας