Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Δομές υποστήριξης εκπαιδευτικού έργου: ευκαιρία ή στοίχημα;
ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ΦΑΝΗ ΤΡΥΨΑΝΗ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Δομές υποστήριξης εκπαιδευτικού έργου: ευκαιρία ή στοίχημα;

  • A-
  • A+

Το νομοσσχέδιο για τις δομές υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου βρίσκεται σε συζήτηση στη Βουλή.

Η επί δεκαετίες κυρίαρχη εκπαιδευτική πολιτική αντιμετώπιζε τα σχολεία ως αποδέκτες της και τους εκπαιδευτικούς ως υλοποιητές της. Αυτό που αναμενόταν ήταν η ανταπόκριση των εκπαιδευτικών στις αλλαγές που κεντρικά καθορίζονταν για το σχολείο (το «νέο σχολείο», το «κοινωνικό σχολείο» κ.λπ.) και σε εγκύκλιους που αποστέλλονταν κάθε φορά. Η επιλογή αυτή δημιούργησε μια εκπαιδευτική κοινότητα που ασφυκτιούσε υπό την πίεση υλοποίησης των κεντρικών επιταγών.

Μια εκπαιδευτική κοινότητα που δεν είχε τα περιθώρια για τη λήψη τοπικά πλαισιωμένων αποφάσεων, προσαρμοσμένων στις ιδιαιτερότητες του σχολείου και στις ανάγκες των μαθητών και μαθητριών της.

Παράλληλα, τα καθημερινά ζητήματα στα σχολεία, όπως η προσπάθεια επίτευξης της ευημερίας όλων των μαθητών και μαθητριών, οι δυσκολίες στην εξασφάλιση μιας κοινωνικά δίκαιης εκπαίδευσης για όλους και όλες, οι σχέσεις και το κλίμα επικοινωνίας στο σχολείο αλλά και με τους γονείς και την τοπική κοινωνία, παρέμεναν πολλές φορές ανέγγιχτα.

Σε αντίθεση με τα παραπάνω, το υπό συζήτηση νομοσχέδιο ενισχύει και δίνει περιθώρια στα σχολεία για τη διαμόρφωση ενός πλαισιωμένου εκπαιδευτικού σχεδιασμού, ενταγμένου σε ένα κοινό όραμα για μια δημοκρατική, κοινωνικά δίκαιη και ολόπλευρη εκπαίδευση.

Ο προγραμματισμός του εκπαιδευτικού έργου από τον σύλλογο διδασκόντων, βάσει των αναγκών του σχολείου, ο συλλογικός προσδιορισμός των προτεραιοτήτων και ο καθορισμός ενός σχεδίου δράσης, που συνεχώς θα αποτιμάται από τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας, αποτελούν εχέγγυα μιας στρατηγικής που μπορεί να λειτουργήσει βελτιωτικά για το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Ιδιαίτερα σημαντικό είναι το γεγονός ότι ο προγραμματισμός και η αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου δεν σχετίζονται με την αξιολόγηση των σχολείων και των εκπαιδευτικών, αλλά έχουν στόχο τη συλλογική και τεκμηριωμένη λήψη αποφάσεων με κύριους ωφελημένους τους μαθητές.

Μέχρι σήμερα ο τρόπος που υποστηρίζονταν οι εκπαιδευτικοί στο καθημερινό εκπαιδευτικό τους έργο από εξωτερικούς του σχολείου φορείς είχε δύο κύριες παραδοχές. Κατ’ αρχάς, ότι η επαγγελματική μάθηση και η βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου προκύπτουν είτε σε μια γενικευμένη (π.χ. επιμορφωτικές ημερίδες για όλους τους εκπαιδευτικούς) είτε σε μια ατομική βάση (συμβουλευτική ένας προς έναν).

Επιπλέον, ότι οι εκπαιδευτικοί αλλάζουν την πρακτική τους ακολουθώντας οδηγίες, συμβουλές ή προτάσεις. Και στις δύο περιπτώσεις το πρόβλημα είναι ότι η ανάγκη για βελτίωση δεν νοηματοδοτείται από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς μέσα από μια κριτική επίγνωση του έργου τους και των αναγκών της σχολικής κοινότητας.

Η κριτική αυτή επίγνωση προϋποθέτει τόσο τη διερεύνηση του σχολικού περιβάλλοντος και την τεκμηρίωση των αναγκών όσο και τις συλλογικές διαδικασίες συζήτησης και λήψης αποφάσεων.

Στο υπό συζήτηση νομοσχέδιο ο σύλλογος διδασκόντων καθορίζει τις προτεραιότητες και το πλαίσιο δράσης του και αναζητά εστιασμένα την υποστήριξη που χρειάζεται. Η παραδοχή είναι ότι όταν ένας σύλλογος είναι ενεργοποιημένος και έτοιμος να δεχτεί υποστήριξη στα ζητήματα που τον απασχολούν, η βοήθεια που θα δεχτεί θα είναι πιο συγκεκριμένη και αποτελεσματική.

Η πρόταση για τις δομές υποστήριξης θέτει προκλήσεις για την εκπαιδευτική κοινότητα και για την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας.

Το στοίχημα για την εκπαιδευτική κοινότητα είναι αν θα αξιοποιήσει την ευκαιρία συνδιαμόρφωσης του πλαισίου της δράσης της με ενεργό και συλλογικό τρόπο.

Στοίχημα για την ίδια τη λειτουργία των δομών είναι ο προγραμματισμός του έργου τους βάσει των αναγκών των σχολείων, υπερβαίνοντας τις συνήθεις διακρίσεις ανάμεσα στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, μια και υπάρχουν πολλά κοινά εκπαιδευτικά ζητήματα.

Στοίχημα για όσους αναλάβουν έργο στις δομές είναι η στενή συνεργασία μεταξύ τους και ο σχεδιασμός της υποστήριξης με βάση μια ολιστική και όχι μια υλοκεντρική προσέγγιση του εκπαιδευτικού έργου.

Στοίχημα για την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας είναι η ενίσχυση της αυτονομίας των σχολικών μονάδων προβλέποντας τις ενέργειες που προϋποτίθενται, όπως η αποφυγή ενός γραφειοκρατικού και τεχνοκρατικού μοντέλου προγραμματισμού και αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου, η θεσμική κατοχύρωση χρόνου για την πραγματοποίηση των συνεδριάσεων και των συλλογικών διαδικασιών κατά τη διάρκεια της χρονιάς, η έγκαιρη και συστηματική επιμόρφωση των διευθυντών και των εκπαιδευτικών αξιοποιώντας με ουσιαστικό τρόπο το πρώτο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου και το τελευταίο του Ιουνίου, η ενίσχυση των υποστηρικτικών υπηρεσιών που συμβάλλουν σε μια δημοκρατική και κοινωνικά δίκαιη εκπαίδευση.

Ο θετικός μετασχηματισμός που επιχειρείται προς μια συλλογική, συνεργατική και τεκμηριωμένη προσέγγιση της εκπαίδευσης είναι σημαντικό να συζητηθεί με αίσθημα ευθύνης από όλους.

*καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας

ΑΠΟΨΕΙΣ
Ιδιωτική εκπαίδευση: επιστροφή στη νομιμότητα
Εν όψει της καταγραφόμενης από εμπειρογνώμονες του ΟΗΕ και οργανώσεις της Κοινωνίας των Πολιτών ραγδαίας ιδιωτικοποίησης και εμπορευματοποίησης της εκπαίδευσης, το Συμβούλιο πρότεινε δύο άμεσα μέτρα με...
Ιδιωτική εκπαίδευση: επιστροφή στη νομιμότητα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Σχολική αποτυχία και… Διαγωγή «Κοσμία»
Η μετατροπή του φαινομένου της σχολικής αποτυχίας σε μονοδιάστατο φαινόμενο μαθησιακής διαταραχής πετυχαίνει μόνο να δυσχεραίνει τον εντοπισμό των πραγματικών αιτιών της.
Σχολική αποτυχία και… Διαγωγή «Κοσμία»
ΑΠΟΨΕΙΣ
10+1 χτυπήματα στο δημόσιο σχολείο
Μέσα στην πανδημία και ενώ το κύριο μέλημα όλων είναι πώς θα επανέλθουμε στην κανονικότητα του σχολείου, πώς θα αποκατασταθεί η εκπαιδευτική διαδικασία, τι θα γίνει με την ύλη, τι θα γίνει στο σχολείο το...
10+1 χτυπήματα στο δημόσιο σχολείο
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τηλεκπαίδευση πέρα από την εικονική πραγματικότητα του ΥΠΑΙΘ
Πρόκειται για τα παιδιά του “τελευταίου θρανίου”. Εκείνους τους μαθητές που, έτσι κι αλλιώς, το αστικό σχολείο των πολλαπλών ταξικών φραγμών δεν τους προσφέρει χώρο και θέση.
Τηλεκπαίδευση πέρα από την εικονική πραγματικότητα του ΥΠΑΙΘ
ΑΠΟΨΕΙΣ
Επιτέλους τέλος η τιμωρητική αξιολόγηση στην εκπαίδευση
Με έντονο τρόπο στις παρεμβάσεις τους οι εκπρόσωποι Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για τις υποστηρικτικές δομές, δήλωναν ότι στο Π.Δ.152/13 δεν υπάρχει πουθενά αναφορά για απολύσεις...
Επιτέλους τέλος η τιμωρητική αξιολόγηση στην εκπαίδευση
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο δρόμος για την Κόλαση είναι σπαρμένος με αγαθές προθέσεις...
Το σ/ν για τις νέες υποστηρικτικές δομές, που τέθηκε σε διαβούλευση από το υπουργείο Παιδείας, με το οποίο καταργούνται τα Κέντρα Διαφοροδιάγνωσης, Διάγνωσης και Υποστήριξης, αποτελεί μια καλοδιατυπωμένη και...
Ο δρόμος για την Κόλαση είναι σπαρμένος με αγαθές προθέσεις...

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας