• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    14°C 10.0°C / 16.9°C
    1 BF
    71%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 8.0°C / 13.3°C
    0 BF
    70%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.0°C / 15.0°C
    4 BF
    80%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 11.4°C
    2 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    12°C 6.9°C / 11.9°C
    1 BF
    71%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 7.6°C / 12.6°C
    2 BF
    78%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 4.0°C / 7.4°C
    1 BF
    71%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.6°C / 15.6°C
    2 BF
    94%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 13.0°C / 14.9°C
    4 BF
    74%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 9.9°C / 14.9°C
    4 BF
    77%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.7°C / 17.9°C
    4 BF
    67%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    4 BF
    68%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.6°C / 16.6°C
    5 BF
    71%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 4.9°C / 6.5°C
    0 BF
    93%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 6.5°C / 14.4°C
    2 BF
    100%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 10.8°C / 15.8°C
    2 BF
    72%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 11.5°C / 17.1°C
    3 BF
    60%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 7.7°C / 12.1°C
    1 BF
    79%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 7.6°C / 13.4°C
    1 BF
    72%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 7.8°C / 7.8°C
    0 BF
    94%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Για τον Αριστείδη Μπαλτά

  • A-
  • A+

Ονόματα του κομμουνισμού(1) προφανώς, διότι τα Φαντάσματα του Μαρξ(2) επιστρέφουν κατονομάζοντας το πένθος: «Συνίσταται», γράφει ο Ντεριντά, «στον πειρασμό να προσδίδουμε οντότητα στα λείψανα. Να τα καθιστούμε παρόντα, να ταυτίζουμε τους ίσκιους και να εντοπίζουμε τους νεκρούς». Και ο Αριστείδης Μπαλτάς με αυτή την εργασία του πένθους του, μεταξύ διαλεκτικού υλισμού και αντιδιαλεκτικού κοινοβουλευτισμού, επιμένει να ονομάζει. Κυρίως, να διερωτάται πώς μπορεί κανείς να βραδυπορεί σε σχέση με το τέλος της Ιστορίας και πώς «η κομμουνιστική πολιτική πρακτική δεν μπορεί παρά να είναι πολιτική αρχών, όπως συμπυκνώνεται στην ουσιαστική δημοκρατία» (Μπαλτάς, σελ. 22).

Η εμμονή όμως του θεωρητικού στοιχειώνει ένα άλλο ουσιαστικότερο ερώτημα, κάποιου που κάνει ένα βήμα μπροστά και λέγει: «Επιτέλους θα ήθελα να μάθω να ζω».

«Ομως ποιος θα τον μάθαινε; Και, επιπλέον, ο ίδιος θα το μάθει ποτέ;» Διότι, πριν απ’ όλα, τι σημαίνει «μαθαίνω να ζω»; Ο Ζακ Ντεριντά απαντά εξ ονόματός μας: «Το να ζεις, εξ ορισμού δεν μαθαίνεται παρά μονάχα από τον άλλον στην παρυφή της ζωής».

Εμείς τι έχουμε ήδη μάθει στην παρυφή;

Αυτό νομίζω δηλώνει και η μελαγχολική φιγούρα του Αριστείδη Μπαλτά στο Σινικό Τείχος, στη φωτογραφία του εξώφυλλου του νέου του βιβλίου: Εναν άνθρωπο (έναν Υπουργό) στην παρυφή.

Ή και έναν πιστό στρατιώτη στα τείχη της Ελσινόρης.

Ή, ακόμη, τον Αμλετ σκεπτικό, όταν το φάντασμα του πατέρα του απευθύνει το «Remember me».

Να επιμείνω; Οταν η λογική του φαντάσματος (του πατέρα; του κομμουνισμού;) δείχνει προς την κατεύθυνση μιας σκέψης του συμβάντος η οποία «υπερβαίνει αναγκαστικά μια διπολική ή διαλεκτική λογική, εκείνη που διακρίνει ή αντιδιαστέλλει την έμπρακτη πραγματικότητα από την ιδεατή», τότε, στην τειχοσκοπία της φωτογραφίας ο Μπαλτάς μοιάζει να έχει την τύχη του Αστυάνακτα. Ο Νεοπτόλεμος τον εκσφενδονίζει από τα τείχη, αφήνοντας άταφα τα διαμελισμένα του μέλη στα πεδινά των εδράνων της Βουλής. Ομως, η (από)ριψη του Μπαλτά -επειδή είχε ήδη συμβεί, διότι η υπουργοποίηση και η αποπομπή του θα έπρεπε στο εξής να σημειώνουν το τέλος μιας περατής ιστορίας- οφείλει τώρα, in media res, να αξιολογηθεί από την κυβερνώσα Αριστερά με αφετηρία τη μαρξιστική της κληρονομιά.

Νά τι αντιπροσωπεύουν για μένα οι πρώτες σελίδες του πολυσέλιδου βιβλίου του, όπου η κατηγορηματική άρνηση να αναφερθεί στον σημερινό ΣΥΡΙΖΑ και η αποφυγή οποιασδήποτε αποτίμησης της κυβέρνησής του (η οποία, όπως σημειώνει, «μόνο εκ των υστέρων θα μπορούσε να αναληφθεί») αναδεικνύει μια εμμονή προς τα ονόματα του κομμουνισμού. Οχι ασφαλώς ως «αθεράπευτη ιδεοληψία» του συγγραφέα, αλλά ως διερώτηση του κατά πόσο η Ιστορία έχει τελειώσει, ενώ μόλις αρχίζει – τη στιγμή που επαναφέρει στα τείχη τα φαντάσματα.

----------------------------------------

ΥΓ: Κατά τη μυθολογία, ο Νεοπτόλεμος σκοτώθηκε στους Δελφούς από τον Ορέστη.

----------------------------------------

1. Α. Μπαλτάς, Ονόματα του κομμουνισμού, εκδ. Πατάκη, 2018. 2. Ζ. Ντεριντά, Τα φαντάσματα του Μαρξ, εκδ. Εκκρεμές, 1995.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το τι και το γιατί
Μερικές φορές μάλιστα εμείς οι ίδιοι δεν έχουμε πλήρη συναίσθηση του τι μας οδήγησε να επιλέξουμε ή να απορρίψουμε κάτι. Επιπλέον, η στάση μας συνήθως δεν καθορίζεται από έναν αλλά από πολλούς παράγοντες που ο...
Το τι και το γιατί
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ενα προσωπικό πρόβλημα
Η σημερινή κυβέρνηση δεν είναι σκέτα μία ακόμη κυβέρνηση που στηρίζει το καπιταλιστικό σύστημα. Είναι ένας πρωτοφανής συνδυασμός νεοφιλελεύθερου αυταρχισμού, ακροδεξιών κατασταλτικών πρακτικών, δομικής...
Ενα προσωπικό πρόβλημα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι σημερινοί καιροί -Μαθήματα από παθήματα- (περίληψη μιας περίληψης)
Πριν από μέρες γιορτάσθηκε η συμπλήρωση χρόνου από τον θρίαμβο της απάτης που την είπαν «αρετή»... όταν, τον Ιούλιο 2019, «δικαιώθηκε» υπό του Λαού η «ακράτεια» λόγων της Ν.Δ. και επανέκαμψε «ορεξάτη», στα...
Οι σημερινοί καιροί -Μαθήματα από παθήματα- (περίληψη μιας περίληψης)
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κυβέρνηση-τραγέλαφος
Η πολιτική της κυβέρνησης οδηγεί στον εκμαυλισμό της δημοκρατίας σε κάθε έκφανσή της.
Κυβέρνηση-τραγέλαφος
ΑΠΟΨΕΙΣ
Επιλέγουμε να μείνουμε όρθιοι μετά την πανδημία
Ο κορονοϊός άλλαξε πάρα πολλά. Άλλαξε τις συνήθειες και την καθημερινότητά μας, καθώς όλοι κληθήκαμε να συμμορφωθούμε με ορισμένες κατευθυντήριες υποδείξεις των επιστημόνων για την ασφάλεια του κοινωνικού...
Επιλέγουμε να μείνουμε όρθιοι μετά την πανδημία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η πανδημική κρίση ως «ευκαιρία»;
Από το 2010 και εντεύθεν, γράφτηκαν πολλά άρθρα γύρω από την ιδέα «η κρίση ως ευκαιρία», καλόβουλα υπονοώντας ότι (τότε) είχαμε την ευκαιρία να επανεκκινήσουμε την οικονομία μας, συνάμα ίσως και τις κοινωνικές...
Η πανδημική κρίση ως «ευκαιρία»;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας