• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    32°C 31.2°C / 34.0°C
    4 BF
    40%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    31°C 28.6°C / 34.2°C
    2 BF
    51%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    34°C 32.0°C / 35.4°C
    2 BF
    43%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.9°C / 28.6°C
    1 BF
    42%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.9°C / 31.9°C
    3 BF
    51%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 29.0°C / 34.4°C
    2 BF
    50%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.4°C / 27.3°C
    1 BF
    50%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    36°C 35.6°C / 35.6°C
    1 BF
    26%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.8°C / 32.7°C
    4 BF
    50%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.9°C / 29.6°C
    4 BF
    54%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.8°C / 29.4°C
    5 BF
    48%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.7°C / 29.6°C
    2 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.9°C / 28.9°C
    2 BF
    65%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.9°C / 29.0°C
    0 BF
    45%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    32°C 28.9°C / 32.2°C
    2 BF
    39%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.8°C / 29.8°C
    3 BF
    49%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    32°C 31.4°C / 33.1°C
    3 BF
    31%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 28.3°C / 28.3°C
    3 BF
    69%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 28.7°C / 31.7°C
    3 BF
    36%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.9°C / 26.9°C
    1 BF
    57%

Το μοντέλο χρηματοδότησης της απασχόλησης που πριμοδοτεί η Ε.Ε. στηρίζεται σε παραδοχές που δεν μπορούν ν’ αντιμετωπίσουν τις ιδιομορφίες της υψηλής ανεργίας στην Ελλάδα

Dreamstime
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Παράθυρο ευκαιρίας για ένα ευρωπαϊκό «bonus» κατά της ανεργίας

  • A-
  • A+

Στο κυβερνητικό Σχέδιο Ανάπτυξης για τη μεταμνημονιακή εποχή διαπιστώνουμε με ικανοποίηση ότι η ανάκτηση της εργασίας αποτελεί κεντρική προτεραιότητα, τόσο στο σκέλος των απορυθμισμένων εργασιακών σχέσεων όσο και σε αυτό της ανεργίας. Ενώ η εκ νέου ρύθμιση των εργασιακών σχέσεων εξαρτάται από νομοθετικές πρωτοβουλίες και πολιτική βούληση, το δεύτερο, αυτό της ανεργίας, απαιτεί πιο περίπλοκες παρεμβάσεις σε πολλά μέτωπα.

Μια χώρα που, παρά την επιστροφή της σε ανάπτυξη έπειτα από δεκαετή ύφεση, έχει ακραία υψηλή ανεργία, χρειάζεται άκρως εξειδικευμένο σχέδιο. Απαιτεί επιστημονικά τεκμηριωμένες και στοχευμένες δράσεις. Διότι άλλα προβλήματα επανένταξης στην εργασία αντιμετωπίζουν οι νέοι, άλλα οι σαραντάρηδες μακροχρόνια άνεργοι και άλλα οι άνεργοι άνω των 50 ετών.

Ο κρατικός παρεμβατισμός σε συνδυασμό με τον Μηχανισμό Διάγνωσης των Αναγκών της Αγοράς Εργασίας που δημιουργήσαμε και λειτουργεί είναι άκρως απαραίτητοι, αλλιώς η αγορά εργασίας -να το πούμε απλά- θα αποκλείσει χιλιάδες ανέργους.

Υπάρχει και ένας επιπλέον σημαντικός παράγοντας: η επιστράτευση ικανής ποσότητας δημόσιων και ευρωπαϊκών πόρων. Ως αναπληρώτρια υπουργός, παρά τη μετρήσιμη μείωση της ανεργίας, συνειδητοποίησα ότι, ενώ θέλαμε να κάνουμε τη διαφορά με όσα μέσα διαθέταμε χωρίς να πετάμε άσκοπα ούτε ένα ευρώ, δεν μπορούσαμε να υπερβούμε ένα μεγάλο εμπόδιο: το μοντέλο χρηματοδότησης της απασχόλησης που πριμοδοτεί η Ε.Ε. στηρίζεται σε παραδοχές που δεν μπορούν ν’ αντιμετωπίσουν τις ιδιομορφίες της υψηλής ανεργίας στην Ελλάδα.

Αυτή η ελαττωματική αφετηρία, σε συνδυασμό με τον κατακερματισμό των αρμοδιοτήτων και των χρηματικών ροών για την ενδυνάμωση του ανθρώπινου δυναμικού, πρέπει να ξεπεραστεί στο νέο περιβάλλον που διαμορφώνεται τον Αύγουστο.

Η αποδέσμευση από τη στενή μνημονιακή εποπτεία, με την επιστροφή της Ελλάδας στην ευρωπαϊκή «κανονικότητα», και μάλιστα εκτός διαδικασίας υπερβολικού ελλείμματος, δημιουργεί νέα περιθώρια και ελευθερίες στην αντιμετώπιση της ανεργίας. Αυτές πρέπει να αξιοποιηθούν στο έπακρον, κυρίως εντός της Ε.Ε. Και για αυτό έχουμε ήδη κάποια πρώτα βήματα.

Στη διάρκεια του 2017, σε συζητήσεις με ομολόγους υπουργούς της Ε.Ε., αλλά και στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, παρουσίασα μια πρόταση για τη μείωση της νεανικής και μακροχρόνιας ανεργίας σε χώρες όπου οι δείκτες είναι πολύ πάνω από τον μέσο όρο της ευρωζώνης: το πρώτο σκέλος της πρότασης προέβλεπε να εξαιρούνται από τον υπολογισμό του ελλείμματος κατά το Σύμφωνο Σταθερότητας οι δημόσιοι πόροι που κατανέμονται σε προγράμματα υποστήριξης των ανέργων.

Το δεύτερο σκέλος της πρότασης παρέπεμπε στην τοποθέτηση τουλάχιστον του 5% από τα κονδύλια του Ευρωπαϊκού Ταμείου Στρατηγικών Επενδύσεων (Σχέδιο Γιούνκερ) σε προγράμματα απασχόλησης.

Δεν θα αναπτύξω εδώ τις τεχνικές λεπτομέρειες της πρότασης. Ομως, έχει σημασία να θυμίσω ότι γρήγορα συγκέντρωσε τη συναίνεση τουλάχιστον 8 υπουργών Εργασίας χωρών της ευρωζώνης. Στο Ευρωκοινοβούλιο δε, υποστηρίχτηκε από δεκάδες βουλευτές της Αριστεράς, των Σοσιαλιστών και των Πρασίνων, όπως αποτυπώνεται και σε ερώτηση της ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Κ. Κούνεβα.

Πιστεύω ότι οι συνθήκες ευνοούν την κυβέρνηση να προχωρήσει ένα βήμα πιο πέρα την πρόταση. Οπως προκύπτει από πρόσφατες απαντήσεις της, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δηλώνει πρόθυμη να συζητήσει ανασχεδιασμό των πολιτικών καταπολέμησης της υψηλής μακροχρόνιας και νεανικής ανεργίας και την αναδιάρθρωση των αντίστοιχων πόρων.

Υποδεικνύει δε ως πλαίσιο αυτής της συζήτησης τον νέο Πολυετή Προϋπολογισμό της Ε.Ε. (2021-2027), του οποίου παρουσίασε ήδη το περίγραμμα. Η Κομισιόν εμφανίζεται μάλλον δεκτική στο να υιοθετηθεί τομεακή ποσόστωση για την ανεργία στο Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων. Αλλά για να γίνει αυτό, η πρόταση για το 5% χρειάζεται αποφασιστική πολιτική υποστήριξη και στο Συμβούλιο (ECOFIN). Η πιθανότητα να βρει αρκετούς συμμάχους είναι ισχυρή.

Πιο απαιτητική και σύνθετη είναι η προώθηση του πρώτου σκέλους της πρότασής μου, για εξαίρεση των δαπανών για την υψηλή νεανική και μακροχρόνια ανεργία από το Σύμφωνο. Η Κομισιόν θεωρεί επαρκείς τους ισχύοντες κανόνες ευελιξίας στο Σύμφωνο και παραπέμπει στις ρήτρες ευελιξίας – για τις επενδύσεις και τις διαρθρωτικές αλλαγές– που έχει υιοθετήσει το Συμβούλιο από το 2015. Ομως, η ένταξη κάθε δαπάνης για την απασχόληση σ’ αυτούς τους κανόνες δεν είναι ούτε αυτονόητη ούτε αυτόματη.

Η ευελιξία του Συμφώνου πρέπει να πάει ένα βήμα πιο μπροστά. Κι αυτό προϋποθέτει μια απόφαση του ECOFIN που θα πρόσθετε ως αυτοτελή ρήτρα ευελιξίας την υψηλή ανεργία. Υπάρχουν δέκα χώρες της ΟΝΕ που ξεπερνούν τον μέσο όρο της ευρωζώνης είτε στη μακροχρόνια, είτε στη νεανική είτε και στις δύο.

Οι δυνητικοί σύμμαχοι στην υποστήριξη της πρότασης σε επίπεδο Συμβουλίου υπάρχουν. Αλλά για να εκφραστούν σε συγκεκριμένες αποφάσεις απαιτούνται οι παράλληλες πρωτοβουλίες των υπουργείων Οικονομικών και Εργασίας προς τα αντίστοιχα συμβούλια υπουργών (ECOFIN και EPSCO) ακριβώς αυτή την περίοδο.

Υπάρχει, όμως κι ένα ευρύτερο όφελος από την υιοθέτηση αυτής της πρότασης:

Πρώτον, δαπάνες τουλάχιστον 0,5% του ΑΕΠ κατ’ έτος θα εξαιρούνται από τον υπολογισμό του ελλείμματος και θα διοχετεύονται σε ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης, δηλαδή σε θέσεις εργασίας.

Δεύτερον, διευκολύνεται ο σχηματισμός του πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ, μέχρι το 2022, χωρίς στραγγαλισμό των δημόσιων επενδύσεων.

Τρίτον, η ευχέρεια να χρησιμοποιήσει μια κυβέρνηση πρόσθετους πόρους τουλάχιστον 2 δισ. ευρώ για τέσσερα χρόνια για δημιουργία χιλιάδων θέσεων εργασίας θα προκαλέσει ευεργετικό αναπτυξιακό σοκ. Ή, αντίστροφα, θα αντισταθμίσει ενδεχόμενες εξωγενείς υφεσιακές πιέσεις. Η χρονική συγκυρία μάς ευνοεί, αλλά και πιέζει για έγκαιρη ανάληψη δράσης.

* Τέως αν. υπουργός Εργασίας

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Πληρώνουμε για εκπαίδευση και πληρώνουν συντάξεις!»
Στους διεθνείς συγκριτικούς δείκτες της Ε.Ε. και του ΟΟΣΑ για τις δεξιότητες των ανθρώπινου δυναμικού και την εκπαίδευση εργαζομένων και ανέργων, η Ελλάδα βρίσκεται στις πρώτες θέσεις από το τέλος.
«Πληρώνουμε για εκπαίδευση και πληρώνουν συντάξεις!»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Γενική Συνομοσπονδία Εργοδοτών Ελλάδας
Το 37ο Συνέδριο της ΓΣΕΕ θα διεξαχθεί σε ένα τουριστικό θέρετρο στην Καλαμάτα, μακριά από τους εργαζομένους και τα προβλήματά τους. Από αυτό οι εργαζόμενοι δεν έχουν να περιμένουν τίποτε θετικό για τη ζωή τους...
Γενική Συνομοσπονδία Εργοδοτών Ελλάδας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ποια είναι η πραγματικότητα για τη νέα μετανάστευση;
Η εκτίναξη της ανεργίας στα ύψη, η δραστική μείωση των μισθών, οι καθυστερήσεις στην καταβολή των οφειλομένων και οι νέες μορφές απασχόλησης με γλίσχρες αποδοχές, λόγω της εφαρμογής των Μνημονίων, εκτός από τη...
Ποια είναι η πραγματικότητα για τη νέα μετανάστευση;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Προώθηση της μισθωτής εργασίας
Παραμένουμε προσηλωμένοι στον στρατηγικό μας στόχο: στη δραστική μείωση της ανεργίας και στη δημιουργία συνθηκών για πλήρη, σταθερή και αξιοπρεπή απασχόληση για όλους. Το 2014 η ανεργία ήταν 26,5%, σήμερα...
Προώθηση της μισθωτής εργασίας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Λάθη και αδιέξοδα στο ασφαλιστικό
Οι δανειστές θεωρούν (2014) λανθασμένα ότι ο πληθυσμός της χώρας μας θα μειωθεί σημαντικά την περίοδο 2015-2060, προσεγγίζοντας τα 8,6 εκατ. άτομα, λόγω της γήρανσης του πληθυσμού και της μετανάστευσης των...
Λάθη και αδιέξοδα στο ασφαλιστικό
ΑΠΟΨΕΙΣ
Γιατί το ΔΝΤ διογκώνει το έλλειμμα των συντάξεων;
Η μετάβαση ενός διανεμητικού συστήματος προκαθορισμένων παροχών τριμερούς χρηματοδότησης σε κεφαλαιοποιητικό σύστημα προκαθορισμένων εισφορών διμερούς χρηματοδότησης (εργαζόμενοι, εργοδότες), που επιδιώκει το...
Γιατί το ΔΝΤ διογκώνει το έλλειμμα των συντάξεων;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας