Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο Καποδίστριας κι εμείς

Η δολοφονία του Ιωάννη Καποδίστρια, Διονύσιος Τσόκος, 1850

Ο Καποδίστριας κι εμείς

  • A-
  • A+

Τον Οκτώβριο που μας έρχεται συμπληρώνονται 187 χρόνια από τη δολοφονία του Ιωάννη Καποδίστρια. Σε τρία χρόνια από σήμερα συμπληρώνονται 200 χρόνια από την έναρξη της Επανάστασης του 1821.

Με αφορμή την πρόσφατη ομιλία του Βασίλη Παπαβασιλείου στο Θέατρο Τέχνης για τον πρώτο κυβερνήτη Καποδίστρια, καλό θα ήταν να θυμηθούμε κάποια πράγματα. Η γνώση του ιστορικού παρελθόντος θα μας κάνει καλό έτσι κι αλλιώς φέρνοντάς μας σε επαφή με συμπεριφορές και νοοτροπίες που μας είναι πάρα πολύ γνώριμες, αλλά καθόλου ακίνδυνες.

Για να κατανοήσουμε τον Καποδίστρια και την πολιτική του, θα πρέπει να ψάξουμε λίγο πιο πίσω στην ιστορία του πολύπαθου τόπου μας και να κατανοήσουμε τι πετύχαμε με την Επανάσταση.

Ως γνωστόν, η κίνηση για τον απελευθερωτικό αγώνα υπήρξε γέννημα των ανθρώπων της διασποράς. Δεν είμαι σίγουρος αν ταυτόχρονα υπήρξε και ανάγκη πραγματική των τότε λεγόμενων Ρωμιών ή Γραικών. Ολα αυτά βέβαια δεν μειώνουν καθόλου την αξία του αγώνα που κόστισε ποταμούς αίματος και άφησε πίσω του μια ρημαγμένη γη, πραγματικά καμμένη. Οχι σαν αυτές που επικαλούνται κάθε τόσο οι νικητές των εκλογών σήμερα για να δικαιολογήσουν την ανεπάρκειά τους.

Ο Καποδίστριας βρήκε όταν ήρθε στην πατρίδα το απόλυτο τίποτα. Τον υποδέχτηκε ένας λαός κουρελιασμένος, νηστικός, αγράμματος, φοβισμένος και κυρίως διχασμένος. Οι εμφύλιοι πόλεμοι από το 1821 έως το 1826, διαρκούσης της Επανάστασης, κάποια στιγμή θα πρέπει να διδάσκονται στα σχολειά μας πολύ απλά διότι υπήρξαν.

Οτας τους κρύβουμε πίσω από φλάμπουρα, μεγάλα λόγια και ψευτοσύμβολα, το μόνο που κάνουμε είναι να τους ενθαρρύνουμε και να θεριεύουν. Οπως όλοι όσοι ζούμε το σήμερα το διαπιστώνουμε καθημερινά.

Αν σκεφτεί κανείς ότι Καποδίστριας κατηγορήθηκε από τον Μέτερνιχ ως πολύ επαναστατικός και από τους Φιλικούς ως πολύ συντηρητικός, συμπεραίνει ότι μάλλον έκανε καλά τη δουλειά του. Το να κάνουμε κριτική εκ των υστέρων χωρίς να λαμβάνουμε υπ' όψιν τα δεδομένα της εποχής είναι δείγμα ανευθυνότητας και επιπολαιότητας.

Οταν προσπαθείς να κατασκευάσεις κράτος στον τότε ελλαδικό χώρο, κάνεις ταυτόχρονα ένα salto mortale και είσαι έτοιμος για όλα. Αυτό έκανε ο Καποδίστριας. Ετοιμος για όλα. Ετοιμος να δώσει τα πάντα για την πατρίδα. Εδωσε όλη του την περιουσία. Ολη του τη δύναμη. Επρεπε να δώσει και τη ζωή του. Το έκανε.

Πώς αλλιώς αλήθεια ονομάζεται ο πατριωτισμός; Μερικά χρόνια αργότερα ο Αλέξανδρος Μαυροκορδάτος σε συνομιλία του με τον Κωλέττη έλεγε όντας σε ανάγκη από τον υπέρογκο δανεισμό της χώρας μας (περίεργο!): «Να δούμε τώρα πώς θα πληρώσουμε τα χρέη μας». Και ο Κωλέττης απαντούσε «Οχι! Να δούμε πώς δεν θα τα πληρώσουμε!» Μας θυμίζει κάτι;

  

ΑΠΟΨΕΙΣ
Για τον «αυθεντικό Μαραθώνιο» της «Ιστορίας των ιδεών»
Ξιφουλκεί πάλι ο πρωθυπουργός και υπόσχεται να μετατρέψει τη «γέννηση» του ελληνικού κράτους σε «αναγέννηση», με την «4η βιομηχανική επανάσταση» και την «τεχνητή νοημοσύνη» να αναγγέλλεται πια ante portas.
Για τον «αυθεντικό Μαραθώνιο» της «Ιστορίας των ιδεών»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Για την Ψωροκώσταινα
Το αφήγημα της Ψωροκώσταινας βασίζεται σε ιστορικά υπαρκτό πρόσωπο, δηλαδή στην Πανωραία Χατζηκώστα ή Χατζηκώσταινα, από πλούσια και αρχοντική οικογένεια στο Αϊβαλί. Εξαιτίας των διωγμών στην Τουρκία, η...
Για την Ψωροκώσταινα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τι είναι η πατρίδα μας;
Το στιχάκι αυτό μού έφερε στο μυαλό η κυβερνητική απόφαση που ορίζει επικεφαλής της επιτροπής για τον εορτασμό των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση την κυρία Γιάννα Αγγελοπούλου. Απόφαση που συνάδει με...
Τι είναι η πατρίδα μας;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μεταρρύθμιση ή επανάσταση;
​Συμπληρώθηκαν πριν από λίγες μέρες 100 χρόνια από τη δολοφονία της Ρόζας Λούξεμπουργκ. Οι φασίστες των Φράικορπς, υπό την ευμενή αντιμετώπιση της σοσιαλδημοκρατικής κυβέρνησης, έλιωσαν το κεφάλι της και...
Μεταρρύθμιση ή επανάσταση;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Εικοσιένα: Η πάνω και η κάτω κλεφτουριά
Η ανεξαρτησία προέκυψε από πλήθος παραγόντων: προϊόν των πολεμικών επιτυχιών των Ελλήνων (κυρίως από το 1821 έως το 1824), του ρομαντισμού και των φιλελλήνων, του ανταγωνισμού των Μεγάλων Δυνάμεων κ.ά. Το...
Εικοσιένα: Η πάνω και η κάτω κλεφτουριά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας