Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η κυβέρνηση πρέπει να υιοθετήσει ένα πρόγραμμα ανατροπών στην Τοπική Αυτοδιοίκηση
EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Η κυβέρνηση πρέπει να υιοθετήσει ένα πρόγραμμα ανατροπών στην Τοπική Αυτοδιοίκηση

  • A-
  • A+

Ενας λόγος που δεν έχουμε δυνατή παρουσία στους Οργανισμούς Τ.Α. είναι ότι δεν εφαρμόσαμε αμέσως μετά το 2015 ένα πρόγραμμα ελκυστικό για τους ανθρώπους της Τ.Α. σε όλη την Ελλάδα, που να τους εμπνεύσει και να ανοίγει άλλους δρόμους για τον θεσμό που πρέπει να πρωταγωνιστήσει στην ανάπτυξη της χώρας.

Ενα πρόγραμμα ανατροπών που θα γίνει αποδεκτό από τα πιο ριζοσπαστικά στελέχη των ΟΤΑ, ένα πρόγραμμα που θα δώσει προοπτική και λύσεις στα τοπικά προβλήματα.

Ο υπουργός Εσωτερικών και οι συνεργάτες του στο υπουργείο φαίνεται ότι έπιασαν το νόημα της αλλαγής, με την αναθεώρηση του Καλλικράτη και με την εφαρμογή της απλής αναλογικής, στον Α’ και Β’ βαθμό και με άλλα μέτρα που συζητούνται.

Επιδιώκεται η ανατροπή της σημερινής κατάστασης, η οποία νοσεί σε πολλά επίπεδα παρά το γεγονός ότι έχουν γίνει στο μακρινό παρελθόν προσπάθειες οι οποίες όμως έμειναν στη μέση ή εφαρμόστηκαν λάθος.

Ομως τώρα οι λύσεις πρέπει να είναι δυναμικές και οριστικές!

α) Ο Καλλικράτης πρέπει να αλλάξει άρδην και ιδιαίτερα χωροταξικά, εκεί που τα κομματικά τερτίπια οργίασαν.

β) Τα τοπικά συμβούλια των δήμων που είναι τα πιο κοντινά στον πολίτη πρέπει να αναβαπτιστούν σε αριθμό και αρμοδιότητες για να έχουν λόγο ύπαρξης, σε αντίθεση με τη Νέα Δημοκρατία που θέλει να τα καταργήσει γιατί είναι εναντία στη λαϊκή συμμετοχή.

γ) Οι τοπικές περιφερειακές ενότητες (όπου επαρχεία) πρέπει να εκλέγονται από την τοπική πλειοψηφία, όπως ακριβώς συμβαίνει στην πρωτοβάθμια Τ.Α., για να μη συμβαίνει να εκλέγεται έπαρχος ένας σύμβουλος που η τοπική κοινωνία αποδοκίμασε και αυτόν και τον συνδυασμό του. Ακόμη, στα επαρχεία, που τα περισσότερα είναι στη νησιωτική Ελλάδα, πρέπει να θεσπιστούν τριμελή, τουλάχιστον, συμβούλια και τα επαρχεία να έχουν δικό τους προϋπολογισμό με δικαίωμα διαχείρισης. Διαφορετικά, ο θεσμός που πνέει σήμερα τα λοίσθια θα πεθάνει και μαζί και τα νησιά!

Σήμερα δεν υπάρχει αξιοπιστία στους δύο αυτούς θεσμούς (τοπικά συμβούλια και επαρχεία) γιατί η τοπική κοινωνία έχει τοποθετηθεί θεσμικά μακριά!

1. Οι εκλογές στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Τ.Α. πρέπει να προηγηθούν των βουλευτικών εκλογών για να μην υπάρξει το ενδεχόμενο κάποια άλλη κυβέρνηση να καταργήσει την απλή αναλογική και να πάει χαμένη η σπουδαία αυτή αλλαγή, που θα αλλάξει ριζικά τον τρόπο λειτουργίας των ΟΤΑ προς όφελος των δημοτών αλλά και της Πολιτείας (4 χρόνια θα είναι ικανά για να εμπεδωθεί η νέα ελληνική αυτοδιοίκηση).

2. Πρέπει να καταργηθεί η δεύτερη Κυριακή, γιατί στην πραγματικότητα, με τις συμφωνίες κάτω από το τραπέζι, καταργείται η λαϊκή θέληση και δημιουργείται σχέση διαπλοκής, όχι μόνο οικονομική, αλλά και πολιτική.

α) Ετσι εάν ο συνδυασμός υπερβεί το 50% στις εκλογές, δήμαρχος εκλέγεται ο επικεφαλής του και οι Δ.Σ. αναλογικά, δίδεται όμως η δυνατότητα να κυβερνήσει η πλειοψηφία αφού αυτή είναι η λαϊκή εντολή!

β) Εφόσον κανένας συνδυασμός στις εκλογές δεν υπερβεί το 50%, δήμαρχος εκλέγεται ο επικεφαλής του πρώτου συνδυασμού, ανεξάρτητα από το ποσοστό, και δημοτικοί σύμβουλοι από όλους τους συνδυασμούς αναλογικά, με βάση το εκλογικό μέτρο.

γ) Ο υποψήφιος δήμαρχος του δεύτερου κατά σειρά συνδυασμού εκλέγεται απευθείας πρόεδρος δημοτικού συμβουλίου.

Επίσης, θέσεις διαχείρισης δημοτικών ζητημάτων αναλαμβάνουν και δημοτικοί σύμβουλοι των άλλων συνδυασμών εφόσον βέβαια το αποδέχονται. Με τον τρόπο αυτό δημιουργείται στον δήμο συναίνεση αφού οι 2 πρώτοι συνδυασμοί αναγκάζονται θεσμικά σε συνεργασία (μοιράζονται οι αντιδήμαρχοι).

3. Κατάργηση του σταυρού προτίμησης γιατί η έως σήμερα εφαρμογή του διατήρησε το ρουσφέτι και η εκλογή των δημοτικών συμβούλων οφείλεται κατά 90% στην οικονομική επιφάνεια των υποψηφίων και της διαφήμισης μέσω ΜΜΕ καθώς και των κομματικών εντολών. Αυτό συμβαίνει στους μεγάλους δήμους, ενώ στους μικρότερους ένα ποσοστό εκλογής οφείλεται στο συγγενολόι και όχι στην αξιοσύνη.

Προτείνω λοιπόν:

α) ο υποψήφιος δήμαρχος κάθε συνδυασμού να αναγράφει στο ψηφοδέλτιο κατά σειρά προτίμησης εκείνους τους συνεργάτες του με τους οποίους επιθυμεί να κυβερνήσει τον δήμο.

β) Δίπλα στο ονοματεπώνυμο να αναγράφεται η αρμοδιότητα που θα αναλάβει στη λειτουργία του δήμου, π.χ. Ιωάννης Καλαμπόκης, υπεύθυνος Τεχνικών Εργων, Κώστας Ασπρούδης, υπεύθυνος Περιβάλλοντος,

Μόνο έτσι θα υπάρξει αξιοκρατία και θα ξέρει ο δημότης ποιοι θα τον κυβερνήσουν σε όλα τα πόστα του δήμου. Ο πολίτης που σήμερα δεν έχει ούτε τα οικονομικά μέσα ούτε και τις γνωριμίες στα ΜΜΕ δεν θα έχει κανέναν λόγο για να μη συμμετέχει στα κοινά.

Ολα τα ανωτέρω ισχύουν για τις περιφερειακές εκλογές και είναι συνδεδεμένα με την εφαρμογή της απλής αναλογικής και στη φιλοσοφία της και στην πράξη.

Νέες αρμοδιότητες και πόροι

Να βάλουμε στον στόχο της ανάπτυξης και των λύσεων χρόνιων προβλημάτων την καθοριστική συμμετοχή της Τ.Α.

1. Λιμενικά Ταμεία (όχι οργανισμοί λιμένων σε πρώτη φάση)

Τα υπουργεία Εσωτερικών και Ναυτιλίας με προγραμματικές συμβάσεις να μεταφέρουν τις αρμοδιότητες των υπαρχόντων λιμενικών Ταμείων στους δήμους που έχουν χωροταξικά στην περιοχή τους λιμάνια.

Οι δήμοι που θα αποδεχτούν την πρόταση θα οργανώσουν Νομικά Πρόσωπα Διαχείρισης των λιμανιών στα οποία (στα Δ.Σ.) θα υπάρχει εκπρόσωπος της πολιτείας (υπ. Ναυτιλίας), οι δήμοι θα διαχειρίζονται τα έσοδα και δεν θα μπορούν να κάνουν δαπάνες για άλλους λόγους.

2. Κέντρα Υγείας: Τα υπουργεία Εσωτερικών και Υγείας, με προγραμματικές συμβάσεις να μεταφέρουν τις αρμοδιότητες των υπαρχόντων Κέντρων Υγείας στους δήμους, μεταφέροντας και τους πόρους βάσει του υπάρχοντος οργανογράμματος και θα δίνουν τη δυνατότητα στους ΟΤΑ, άμεσης πρόσληψης (χωρίς ΑΣΕΠ) ιατρού, ειδικότητας π.χ. παιδιάτρου που σήμερα δεν θα έχει το Κ.Υ. υπό τον όρο ότι ο δήμος αναλαμβάνει τη σχετική δαπάνη (μισθοδοσία κ.λπ.) από τον δημοτικό προϋπολογισμό.

● Ιδρυση Ν.Π. διαχείρισης του Κ.Υ. με συμμετοχή εκπροσώπου της πολιτείας (υπ. Υγείας)

● Μία εξαιρετική θετική εμπειρία είναι τα ΚΑΠΗ που ξεκίνησαν σαν κρατικός φορέας και απογοήτευσαν. Αναστήθηκαν πανελλήνια όταν πήγαν στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.

3. Χρηματοδότηση ΟΤΑ:

α) Είναι αδήριτη ανάγκη οι ΟΤΑ να μπορούν απευθείας να χρηματοδοτούνται από τα ευρωπαϊκά προγράμματα χωρίς τη μεσολάβηση της Περιφέρειας, όμως προϋπόθεση για τη επιτυχία αυτού του μέτρου είναι να καλύπτονται τα τοκοχρεολύσια από το πρόγραμμα ΔΕΠ

β) Να θεσπιστεί οικονομική ενίσχυση (μόνιμη) στους 85 μικρούς δήμους της χώρας.

Αποκεντρωμένη διοίκηση

Να περιοριστεί στον έλεγχο σκοπιμότητας των πράξεων των δημοτικών και περιφερειακών συμβουλίων στο ελάχιστο χρονικό διάστημα. Αυτό μπορεί να γίνει με το όργανο νομιμότητας κρατικό λειτουργό που θα εδρεύει σε κάθε δημοτική Ενωση Κοινοτήτων ή Περιφερειών.

Αυτοί θα είναι υπάλληλοι με σχετικές γνώσεις από εκείνους που εργάζονται σήμερα σήμερα στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις. Οσο προσωπικό περισσεύει θα μεταφερθεί στους ΟΤΑ ή Περιφέρειες.

● Επανίδρυση ΝΠΔΔ που καταργήθηκαν στο διάστημα 2010 - 2014 με εντολή των υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών.

* πρώην Δημοτικός Σύμβουλος 1998-2002, πρώην νομαρχιακός σύμβουλος 1995-1998, 2006-2010

ΑΠΟΨΕΙΣ
«Φαιό νταμάρι» η απλή αναλογική
Δεν πρόλαβε να αναλάβει τα καθήκοντά της η κυβέρνηση Μητσοτάκη και δήλωσε ότι θα «διορθώσει» την απλή αναλογική στην Αυτοδιοίκηση, προδικάζοντας την αποτυχία του νέου συστήματος για την εκλογή των...
«Φαιό νταμάρι» η απλή αναλογική
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Να κάνουμε την Αθήνα την πιο φιλική πόλη για παιδιά»
Δεν παριστάνουμε τους εξυπνότερους και τις εξυπνότερες. Απλώς, έχοντας επαφή με το πρόβλημα και τον κόσμο της πόλης, σχεδιάζουμε προγράμματα που στοχεύουν όχι μόνο στην ελάφρυνση των βαρών στα νοικοκυριά, αλλά...
«Να κάνουμε την Αθήνα την πιο φιλική πόλη για παιδιά»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Νέα Σμύρνη των πολλών, Νέα Σμύρνη των γειτονιών
Για εμάς στη δημοτική κίνηση «Στροφή Νέας Σμύρνης» η αλλαγή του εκλογικού συστήματος και η καθιέρωση του «Κλεισθένη» ανοίγουν τον δρόμο για πιο αντιπροσωπευτική άσκηση διοίκησης.
Νέα Σμύρνη των πολλών, Νέα Σμύρνη των γειτονιών
ΑΠΟΨΕΙΣ
Να φτιάξουμε ξανά την Καλλιθέα που μας αξίζει
Βασικός στόχος του προγράμματός μας είναι η διάχυση όλων των πλεονεκτημάτων που δημιουργούνται από τα νέα δεδομένα στην τοπική οικονομία ώστε να δημιουργηθούν νέες ευκαιρίες, νέες επιχειρήσεις, νέες θέσεις...
Να φτιάξουμε ξανά την Καλλιθέα που μας αξίζει
ΑΠΟΨΕΙΣ
Nέο μοντέλο για τη διοίκηση των δήμων με σύγχρονη και καθαρή αντίληψη
Σήμερα, όσο ποτέ, είναι μονόδρομος, η τοπική αυτοδιοίκηση να αποτελέσει την κοιτίδα τοπικής ανάπτυξης με αυξημένη συμμετοχικότητα των πολιτών.
Nέο μοντέλο για τη διοίκηση των δήμων με σύγχρονη και καθαρή αντίληψη
ΑΠΟΨΕΙΣ
Απλή αναλογική, ζήτημα δημοκρατίας
Στη δημόσια συζήτηση και στον διάλογο που διεξάγεται αυτή την περίοδο για τις επικείμενες αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο της Αυτοδιοίκησης, κάποιοι αυτοδιοικητικοί επικεντρώνονται μόνο στο ζήτημα της καθιέρωσης...
Απλή αναλογική, ζήτημα δημοκρατίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας