• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    24°C 20.9°C / 25.8°C
    1 BF
    64%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 21.6°C / 23.8°C
    1 BF
    79%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 17.0°C / 22.1°C
    1 BF
    45%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 19.2°C
    1 BF
    82%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 19.6°C / 21.9°C
    1 BF
    78%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    22°C 21.0°C / 22.0°C
    1 BF
    72%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 18.4°C / 18.4°C
    1 BF
    72%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.4°C / 20.4°C
    1 BF
    38%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.8°C / 23.3°C
    3 BF
    82%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.7°C / 22.9°C
    0 BF
    60%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 18.3°C / 23.4°C
    0 BF
    68%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 19.9°C
    1 BF
    87%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.6°C / 21.6°C
    1 BF
    49%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    24°C 20.1°C / 23.9°C
    0 BF
    65%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    23°C 17.5°C / 23.8°C
    0 BF
    64%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.8°C / 24.3°C
    3 BF
    54%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    22°C 20.8°C / 26.0°C
    2 BF
    63%
  • Καβάλα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    20°C 19.6°C / 19.6°C
    2 BF
    81%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    23°C 21.7°C / 22.8°C
    1 BF
    81%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 15.1°C / 15.1°C
    1 BF
    83%
ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ

Ανθρωπωδία

  • A-
  • A+

μαζί εσύ κι εσύ

Δ. Δημητριάδης, Κηδεύω

Η σοδομιτική πράξη με τα μάτια, η «βλεμμάτωση», πιο επικίνδυνη για τους κανόνες του είδους από τη σωματική διείσδυση, είναι το «σημείο-κλειδί» και του πέμπτου τόμου της «Ανθρωπωδίας» (εκδ. Σμίλη, 2016) του Δημήτρη Δημητριάδη, όπως προφητικά ανακοινώνεται «στον πρώτο αιώνα της χιλιετίας της, όταν ο ουρανός θα είναι στην Πτώση».

Για να την προσεγγίσει ο αναγνώστης και να συνεχίσει συν-γράφοντας το σπουδαίο αυτό κείμενο, πρέπει να συμπληρώσει ένα «Δελτίο συμμετοχής» ώστε -«ας μη γελιόμαστε και ας μη φοβόμαστε την κυριολεξία»- να εξέλθει από «το πνευματικό σκοτάδι», διότι αυτό είναι το νόημα της συμμετοχής: η Εξοδος!

Εξοδος και συγχρόνως Συν-γραφή ενός «παγκόσμιου έργου, κοινής ωφελείας, γιατί όχι κοινής σωτηρίας, όπου ο καθένας θα έχει τη δική του θέση εξασφαλισμένη» (Στην Κόλαση!). Προηγουμένως όμως απαιτείται βλεμμάτωση, όταν όλος ο αναγνώστης έχει περάσει στον συγγραφέα από την ωραία πύλη των ματιών και όχι από την ακάθαρτη έδρα (των ευπώλητων βιβλίων).

Ο αναγνώστης όμως με τον τρόπο αυτό περνάει και στον εαυτό του αναγνωρίζοντας στο Σώμα εκείνη την πλατωνική αναφορά του Σεφέρη στο «Μυθιστόρημα» -που αφορά όμως την ψυχή. Οπότε: «Και σώμα, εί μέλλει γνώσεσθαι αυτό / εις σώμα αυτώ βλεπτέον» .

Ο αναγνώστης επιπλέον θέτει στον εαυτό του το ερώτημα του Χάρολντ Μπλουμ στον «Δυτικό Κανόνα» του: «Τι θα πρέπει να διαβάσει ο άνθρωπος που ακόμη επιθυμεί να διαβάσει, τόσο αργά μέσα στον ιστορικό χρόνο;»

Δεν πρόκειται όμως να εξηγήσω περισσότερο περί τίνος πρόκειται . Ούτε ότι οι «προσομοιώσεις» του Δημητριάδη δεν διαφέρουν από την αιώνια επιστροφή του ίδιου σ’ εκείνον τον αποφασισμένο αντιπλατωνισμό του Ντελέζ.

Ελπίζω μόνο -«επειδή δεν ήθελα να μην ελπίζω, διότι δεν έχω την ωριμότητα να μην ελπίζω»- ελπίζω, λοιπόν, να μου δοθεί η χάρη να παρεισφρήσω στο αδιανόητο αυτό έργο σαν ένα «ζωντανό νόμισμα» που με δικαιολογεί όσο και με ανατρέπει.

Να βοηθήσω δηλαδή στη «συν-αλλαγή» συγγραφέα-αναγνώστη. Γιατί πώς μπορεί ο αναγνώστης να εκπληρώσει τη λειτουργία του νομίσματος παρά δημιουργώντας για τον εαυτό του μιαν αξία εξαρχής ίση προς το προϊόν της εργασίας του συγγραφέα;

Απαντώ -με τη συντομία που μου επιβάλλουν οι τετρακόσιες λέξεις στην εφημερίδα- όταν για μένα γίνει ο άλλος «ζωντανό νόμισμα» για την επιθυμία και την αξία. Ο άλλος σε μια γενική οικονομία που στηρίζεται στη δαπάνη και την καταστροφή.

Ας μου επιτραπεί να την αποκαλέσω φιλία προς εκείνον που δεν με συντρόφευσε, διότι η ανθρωπωδία του το θεωρεί περιττό αλλά και γιατί, εξαιτίας της, μας ενώνει ό,τι μας χωρίζει, ό,τι αυθεντικά συσχετίζει τη γραφή με την άβυσσο στην οποία στηρίζεται η ανθρώπινη-πολύ ανθρώπινη σχέση μας.

  

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Απλές σκέψεις για την οικονομία
Με βάση την ετυμολογία, η οικονομία είναι η επιστήμη που μελετά τους νόμους του ζωτικού μας περιβάλλοντος -του οίκου μας- και μ’ αυτόν τον τρόπο μάς επιτρέπει μια ορθολογική προσέγγιση του ίδιου του...
Απλές σκέψεις για την οικονομία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η κυτταρίτιδα της πατρίδος μου
Εχει δίκιο ο ποιητής. Η κοινωνική και πολιτισμική κυτταρίτιδα έχει τρυπώσει παντού. Κυρίως στα μυαλά και στη συμπεριφορά των ανθρώπων.
Η κυτταρίτιδα της πατρίδος μου
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αστοί και προλετάριοι
Ακουγα, τις προάλλες, τον Πορτοσάλτε να αναφέρεται υπερηφάνως στην αστική παράταξη, της οποίας, ευλόγως, θεωρεί τον εαυτό του επίλεκτο μέλος. Εχω ακούσει και τους Βορίδη και Γεωργιάδη να αναφέρονται -με τη...
Αστοί και προλετάριοι
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ακρωτηριασμοί…
Το παράξενο είναι ότι ενώ ο πρωθυπουργός μιλά για τη φυγή των νέων, δεν έχει πει κουβέντα για τη δημογραφική κατάρρευση που επιταχύνεται λόγω της φυγής. Το εξοργιστικό είναι ότι όλοι οι πολιτικοί της εποχής...
Ακρωτηριασμοί…
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η ζωή από το… ισόγειο
Αυτοί που βρίσκονται στον τελευταίο όροφο του ουρανοξύστη θα «λεηλατήσουν» πόρους οι οποίοι θα μπορούσαν να βελτιώσουν τη ζωή ευπαθών ομάδων πληθυσμού, να ενισχύσουν το εισόδημα των αγροτών και την κοινωνική...
Η ζωή από το… ισόγειο
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Δεν έχω ρέστα, να σας δώσω δύο σακούλες;»
Η γενιά της Κατοχής έμαθε να μην πετάει τίποτα. Σήμερα η πλαστική σακούλα συμβολίζει το εφήμερο και το ευτελές που κυριαρχούν στη ζωή μας ή, έστω, σε αρκετές περιοχές της ζωής μας. Πέρα από τις υπαρκτές...
«Δεν έχω ρέστα, να σας δώσω δύο σακούλες;»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας