Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εθνικό Συμβούλιο για Εξωτερική Πολιτική και Αμυνα
EUROKINISSI/ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ

Εθνικό Συμβούλιο για Εξωτερική Πολιτική και Αμυνα

  • A-
  • A+

Τις τελευταίες μέρες, αντί για μια ενιαία εθνική αντιμετώπιση, παρακολουθούμε για ακόμα μια φορά έντονες αντιπαραθέσεις σε μια σειρά θεμάτων εξωτερικής πολιτικής ανάμεσα στην κυβέρνηση και τα κόμματα της αντιπολίτευσης και ανάμεσα στους κυβερνητικούς εταίρους (!). Πρόκειται για μια θλιβερή κατάσταση που, εκτός από το ότι εκθέτει τη χώρα μας διεθνώς και λειτουργεί εις βάρος της, προκαλεί αλγεινή εντύπωση και απογοήτευση στον λαό για την αδυναμία των κομμάτων να ομονοήσουν στα θέματα αυτά.

Στη συζήτηση που έγινε στις 8/3 για το σκάνδαλο της Novartis στη Βουλή, τόσο ο αρχηγός της Ν.Δ. όσο και εκείνος του κόμματος Ποτάμι έκαναν μια πρόταση για συγκρότηση Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας και ο δεύτερος συναντήθηκε για το θέμα αυτό με τον πρωθυπουργό στις 12/3.

Λεπτομέρειες για την πρόταση αυτή δεν υπάρχουν, ούτε γνωρίζουμε τι είχαν κατά νου οι προτείνοντες ούτε ποια είναι θέση του πρωθυπουργού.

Αυτό που ανακοινώθηκε ήταν ότι ο πρωθυπουργός παρέπεμψε το θέμα στον πρόεδρο της Βουλής για να συζητηθεί στη Διαρκή Επιτροπή Εξωτερικής Πολιτικής και Αμυνας.

Αυτή η Διαρκής Επιτροπή της Βουλής είναι ένα από τα όργανα που ασχολούνται με τα θέματα αυτά. Τα άλλα δύο είναι το Κυβερνητικό Συμβούλιο Εξωτερικής Πολιτικής και Αμυνας (ΚΥΣΕΑ), όργανο της κυβέρνησης που ιδρύθηκε το 1981 από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ με μέλη του Υπουργικού Συμβουλίου, και η Εθνική Επιτροπή Εξωτερικής Πολιτικής, η οποία ιδρύθηκε το 2003 και στην οποία μετέχουν βουλευτές και προεδρεύει ο υπουργός Εξωτερικών.

Από τα όργανα αυτά το μόνο που διαμορφώνει πολιτική που εφαρμόζεται από την κυβέρνηση είναι το ΚΥΣΕΑ. Στα άλλους δύο γίνεται ενημέρωση και συζήτηση αλλά αποφάσεις για την εφαρμοστέα πολιτική δεν λαμβάνονται.

Τα προβλήματα με τους γείτονές μας, και ιδιαίτερα με την Τουρκία, είναι δυστυχώς διαχρονικά και κατά καιρούς παρουσιάζουν έξαρση. Η διαμόρφωση της εθνικής πολιτικής για την αντιμετώπισή τους πρέπει να γίνεται σε ανώτατο πολιτικό επίπεδο.

Για τον λόγο αυτό στο βιβλίο μου που εκδόθηκε το 1995 με τον τίτλο «Θεσμικός εκσυγχρονισμός», ανάμεσα στις προτάσεις μου για την αναθεώρηση του Συντάγματος περιλαμβάνεται και:

«Η συγκρότηση Εθνικού Συμβουλίου Εξωτερικής Πολιτικής και Αμυνας που θα αποτελείται από τους αρχηγούς (και όχι τους εκπροσώπους) των κομμάτων που εκπροσωπούνται (με την απλή αναλογική) στη Βουλή για τη διαμόρφωση και παρακολούθηση της πιστής εφαρμογής μιας πραγματικά εθνικής πολιτικής στα κρίσιμα εθνικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο τόπος».

Το βιβλίο στο οποίο περιλαμβάνεται η παραπάνω πρόταση διανεμήθηκε σε όλους τους τότε βουλευτές, αλλά κανείς δεν έδωσε σημασία σ’ αυτήν και σε άλλες που περιλαμβάνονται στο σχετικό κεφάλαιό του.

Η συγκρότηση και οι αρμοδιότητες του προτεινόμενου Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας πρέπει, κατά τη γνώμη μου, να είναι αυτές του Συμβουλίου που πρότεινα το 1995 και το οποίο μπορεί να ονομαστεί «Εθνικό Συμβούλιο Αρχηγών Κομμάτων για την Εξωτερική Πολιτική και Αμυνα».

Το ερώτημα που γεννάται είναι: Είναι δυνατόν κάτω από τις σημερινές συνθήκες στη χώρα μας (και ιδιαίτερα με την ύπαρξη της Χρυσής Αυγής) και διεθνώς να ψηφιστεί και να εφαρμοστεί ο νόμος για τη συγκρότηση του Συμβουλίου αυτού;

Νομίζω ότι όχι μόνο είναι δυνατόν αλλά επιβάλλεται, ακριβώς διότι υπάρχουν αυτές οι δύσκολες συνθήκες προκειμένου να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά τα πολύ σοβαρά και άλυτα εθνικά μας προβλήματα (Κυπριακό, παντοειδείς προκλήσεις της Τουρκίας και το Σκοπιανό, καθώς και τα ανύπαρκτα θέματα που θέτει η Αλβανία).

Αν, πράγματι, θεσμοθετηθεί αυτό το Συμβούλιο το επόμενο ερώτημα είναι: Πώς θα λειτουργεί, κάτω από τη σημερινή πολιτική πραγματικότητα.

Πιστεύω ότι το Συμβούλιο πρέπει να συνεδριάζει ανά τακτά χρονικά διαστήματα και εκτάκτως όταν παρουσιάζονται θέματα στα οποία πρέπει να ληφθούν αποφάσεις.

Του Συμβουλίου μπορεί να προεδρεύει ο πρόεδρος της Βουλής για να διευθύνει απλώς τη συζήτηση χωρίς να λαμβάνει θέση στις εκφραζόμενες από τους αρχηγούς των κομμάτων απόψεις.

Με βάση τα σημερινά δεδομένα είναι βέβαιο ότι θα υπάρχουν διαφωνίες στο ποια πρέπει να είναι η εθνική πολιτική σε όλα τα εθνικά μας θέματα. Προκειμένου οι αποφάσεις που θα ληφθούν να δεσμεύουν την κυβέρνηση να τις εφαρμόσει –και θα ελέγχεται αν το πράττει– θα πρέπει να έχουν εγκριθεί με τις ψήφους, αν είναι δυνατόν, του συνόλου των αρχηγών των κομμάτων του δημοκρατικού τόξου, ή τουλάχιστον από εκείνους το σύνολο των βουλευτών των κομμάτων των οποίων θα είναι τουλάχιστον τα 4/5 συνόλου των βουλευτών (240).

Αν θεσμοθετηθεί και αρχίσει να λειτουργεί το Συμβούλιο Αρχηγών Κομμάτων για την Εξωτερική Πολιτική και Αμυνα θα πρέπει να ενσωματωθεί (όπως πρότεινα το 1995) στην αναθεώρηση του Συντάγματος (η οποία, ενώ έχει εδώ και καιρό εξαγγελθεί, η έναρξη της σχετικής διαδικασίας καθυστερεί με κίνδυνο να μετατεθεί σε επόμενη Βουλή).

*πρώην αντιπρόεδρος της Βουλής, υπουργός και καθηγητής της ΑΣΟΕΕ

ΑΠΟΨΕΙΣ
Η ελληνική τραγωδία και η σημερινή… φάρσα
Μια απλή ματιά στις πολιτικές που εφαρμόζει σήμερα η κυβέρνηση Μητσοτάκη αρκεί για να πείσει ότι οι ίδιες ακριβώς συντηρητικές και νεοφιλελεύθερες πολιτικές, που οδήγησαν την Ελλάδα στην οικονομική κρίση, οι...
Η ελληνική τραγωδία και η σημερινή… φάρσα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η Αλίκη στη χώρα των πρακτόρων!
Είναι τοις πάσι γνωστό ότι από την πρώτη μέρα που ξεκίνησα να υπηρετώ το δημοσιογραφικό λειτούργημα, κάπου τον Οκτώβριο του 1983, ήμουν σε στενή επαφή -και εξακολουθώ- με τον εκάστοτε διοικητή τής τότε ΚΥΠ,...
Η Αλίκη στη χώρα των πρακτόρων!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι ουρανοξύστες του Ελληνικού και η κολυμβήθρα του Σιλωάμ
Αν αναλογιστεί κανείς τα «έργα και τις ημέρες» των κυβερνήσεων του Μνημονίου, θα διαπιστώσει ότι όλες τους θυσίασαν τους μισθούς, τα μεροκάματα, αποταμιεύσεις, συντάξεις, κοινωνικές παροχές αλλά και τα ασημικά...
Οι ουρανοξύστες του Ελληνικού και η κολυμβήθρα του Σιλωάμ
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η 18η Μπρυμαίρ του Κυριάκου Μητσοτάκη
Όταν ο Μαρξ αναφερόταν στον Λουδοβίκο Βοναπάρτη, τον ανιψιό του Ναπολέοντα Βοναπάρτη, ως επανάληψη της ιστορίας ως φάρσας, δεν ήξερε για τα ελληνικά τζάκια
Η 18η Μπρυμαίρ του Κυριάκου Μητσοτάκη
ΑΠΟΨΕΙΣ
Στρατηγικές προκλήσεις και μεταβατικές πολιτικές
Το εντελώς νέο με την τρέχουσα ιστορική περίοδο για την Αριστερά είναι ότι για την υλοποίηση των επιλογών της πρέπει να ξεκινήσει από τη διακυβέρνηση του υπάρχοντος συστήματος και να σχεδιάσει μια αλληλουχία...
Στρατηγικές προκλήσεις και μεταβατικές πολιτικές
ΑΠΟΨΕΙΣ
Σφυρίζοντας κλέφτικα
Οι περισσότεροι σφυρίζουν κλέφτικα. Δεν άκουσαν, δεν είδαν. Δεν ήξεραν. Η εθνική μας ασθένεια. Ακόμη κι όταν τα πτυχία και η κοινωνική θέση δεν δικαιολογούν άγνοια. Μάθαμε όλοι να έχουμε πρόχειρη στο τσεπάκι...
Σφυρίζοντας κλέφτικα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας