Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
  • Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 10.6°C / 13.0°C
    2 BF
    58%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 8.3°C / 10.6°C
    1 BF
    66%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 13.3°C / 16.0°C
    3 BF
    59%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 15.0°C / 15.0°C
    2 BF
    44%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 9.0°C / 9.0°C
    2 BF
    49%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 9.4°C / 11.7°C
    2 BF
    55%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 9.0°C / 9.0°C
    2 BF
    49%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 2.2°C / 16.0°C
    3 BF
    59%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 12.2°C / 15.0°C
    4 BF
    77%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    12°C 12.0°C / 12.0°C
    3 BF
    62%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.0°C / 12.8°C
    5 BF
    66%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 6.7°C / 6.7°C
    0 BF
    94%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 17.0°C / 17.0°C
    2 BF
    63%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 10.0°C / 10.0°C
    2 BF
    66%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.6°C / 11.1°C
    2 BF
    65%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.2°C / 18.0°C
    3 BF
    59%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 6.7°C / 11.1°C
    3 BF
    62%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 7.8°C / 9.0°C
    2 BF
    61%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.4°C / 11.7°C
    1 BF
    73%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 9.0°C / 9.0°C
    2 BF
    49%
Donna Anna

Donna Anna

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Donna Anna: Ιo moro! (Πεθαίνω)
Don Ottavio: Simulate. (Προσποιηθείτε)
«Don Govianni», Scena XX

Δεν πρόκειται να ξεμπερδέψει εύκολα ο πλάνος της Σεβίλλης με την Donna Anna του. «Οσο θα είμαι στη ζωή δεν θα σε αφήσω να ξεφύγεις» θα του πει. Γι’ αυτό, αμέσως μετά, ο Don Giovanni μονολογεί: «Ετούτη η απελπισμένη Ερινύα δεν θα σταματήσει, αν δεν με ρίξει στη δυστυχία». Στον «Αμλετ», στην Τρίτη Πράξη, Τέταρτη Σκηνή, ο αδύναμος πρίγκιπας θέλει να ξυπνήσει τις τύψεις μέσα στην καρδιά της μάνας του.

Την βάζει να δει τις εικόνες των δύο αδελφών, του νεκρού του πατέρα και του σφετεριστή συζύγου της, του Κλαύδιου. Επιθυμεί να την αναγκάσει να του πει πως από τη θέα των προσώπων και μόνο, η ψυχή της μπορεί να μεταστραφεί. Δεν το καταφέρνει. Ο ίδιος δεν μπορεί να ξεφύγει από την αγωνία που υποκρύπτει το ερώτημα «Πώς να ζεις;» και όχι απλώς «Να ζεις».

Για να κατευνάσει την αγωνία του έχει καταφύγει προηγουμένως σ’ ένα τέχνασμα: Το Θέατρο. «Πώς είπες λέγεται το έργο;» θα τον ρωτήσει ο πατριός του. «Η Ποντικοπαγίδα» θα απαντήσει ο πρίγκιπας. «Γιατί το λένε έτσι;» «Κάτι θα είχαν στο νου τους. Το έργο παριστάνει ένα έγκλημα που έγινε στη Βιέννη. Γκονζάγος είναι το όνομα του Δούκα...»

Στην ποντικοπαγίδα μου, την Camera degli Sposi, ο Δούκας της Μάντοβα Γκοντσάγκα, θα πει: «Δεν βγαίνω από το μουνί της μάνας μου. Ετούτο το σχοινί –ο μίτος– είναι ο λώρος. Εσύ μοιράζεις. Κόψε!» Να κόψει όμως τι; Τι πρόκειται να μοιραστεί, όταν κοπεί ο λώρος; Με ποιον; Κι ο λώρος, πότε κόβεται; Στη γέννησή του; Στο θάνατο της μάνας του; Αν μόνη ελπίδα του είναι να γίνει ηθοποιός, πλάνος, απατεών, τόσο ειλικρινής και κυνικός όσο ο Don Giovanni, τόσο ρομαντικός όσο ο Αμλετ, θα πρέπει να υποκριθεί.

Simulate: Προσποιηθείτε, λοιπόν. Ιδού η εντολή στις δύο «μάσκες» που εισέρχονται στην αίθουσα χορού (Στην αίθουσα δεξιώσεων του Πρώτου Νεκροταφείου). Προσποιηθείτε, όμως πώς; Πίσω από τη μάσκα; Και πώς πεθαίνετε; Μασκαρεμένοι. Οπως η μάνα μου, η Αννα.

ΥΓ. Αντιγράφω το κείμενο, που δημοσίευσα στις 2 Μαρτίου 1994, στα «Νέα», στη μνήμη του φίλου Βασίλη Μουλόπουλου που χάθηκε την περασμένη εβδομάδα.

  

ΑΠΟΨΕΙΣ
Επαναπροσεγγίζοντας τον «συγγραφέα»
Αναφέραμε ήδη πως μετά το 2004 η τάση στην ελληνική σκηνή για ένα θέατρο όπου το κείμενο ή ο συγγραφέας αποκτούσαν περιφερειακή λειτουργία υπήρξε σχετικά έντονη.
Επαναπροσεγγίζοντας τον «συγγραφέα»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι κλειστές πόρτες του Σαρτρ
Στην κλειστοφοβική αστική κόλαση του Σαρτρ, περισσότερο από τους πρωταγωνιστές και τις ιστορίες τους μιλάνε οι ιδέες του Σαρτρ.
Οι κλειστές πόρτες του Σαρτρ
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Η τάξη μας»
Είχα μόλις αφήσει πίσω μου την Ομόνοια, κατέβαινα την Αγίου Κωνσταντίνου με προορισμό το Εθνικό Θέατρο. Λίγο πριν από τις εννιά το βράδυ, πλησίαζα το πανέμορφο κτίριο Τσίλερ όπου στεγάζεται το Εθνικό. Ξαφνικά,...
«Η τάξη μας»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο Ντάριο Φο και οι άλλοι
Χτύπησαν, ειρωνεύτηκαν και προσπάθησαν να μηδενίσουν όχι μόνο τον Ντάριο Φο αλλά και όλους τους Έλληνες φίλους του και, ιδιαίτερα εμάς που με τα έργα του και τη ζεστή φιλία του προσθέσαμε μια σπάνια σελίδα στη...
Ο Ντάριο Φο και οι άλλοι
ΑΠΟΨΕΙΣ
Σφραγίζει την εποχή μας
Μεγάλο έργο, απρόσμενα επίκαιρο, η «Φόνισσα» κατορθώνει να δώσει τη γλώσσα και τη μορφή που ο Παπαδιαμάντης ονειρεύτηκε, σε ένα έργο που δεν χρειάζεται μετάφραση. Μπορώ να πω πια με βεβαιότητα πως πρόκειται...
Σφραγίζει την εποχή μας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μια Αντιγόνη απ’ το Ντεν Μπος
Μπορεί ένας Ελληνας να παρακολουθήσει αρχαία τραγωδία στα αγγλικά; Με αυτήν τη σκέψη και με χαμηλά τις προσδοκίες μπήκα στο «Compagnie Theatre» του Αμστερνταμ. Ηταν η τρίτη φορά που είδα Αντιγόνη στο θέατρο...
Μια Αντιγόνη απ’ το Ντεν Μπος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας