Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μασκαράδες χωρίς μάσκα
Dreamstime

Μασκαράδες χωρίς μάσκα

  • A-
  • A+

Δεν χρειάζεται να έρθουν οι μέρες της Αποκριάς για να παρελάσουν κάποιοι ως μασκαράδες. Οι μασκαράδες, οι αληθινοί, έχουν το προνόμιο να παρελαύνουν συχνά κι ας νομίζουν ότι περνούν απαρατήρητοι. Η μάσκα που φορούν είναι αόρατη. Φαίνεται στον λόγο τους, στην κίνηση του χεριού και του σώματος, στην υποτιθέμενη πρακτική και θεωρία, στο τάχα μου ενδιαφέρον.

Αυτή τη μάσκα δεν επιτρέπουν να τη χρησιμοποιούν και πολλοί άλλοι, είναι αποκλειστικής χρήσης. Ή καλύτερα η δική τους είναι η γνήσια, με διαχρονική χρήση και μοναδικότητα. Στις άλλες, στις απομιμήσεις, επιτρέπεται η χρήση τους, αλλά στη γνήσια αυτοί έχουν κατοχυρώσει τα δικαιώματα.

Συχνά συναντάμε τον προστάτη του κοινού συμφέροντος, της γειτονιάς, της πόλης, της χώρας. Αυτός διά των πράξεών του θα μας σώσει. «Κατόπιν ενεργειών μου» ανακοίνωνε παλιά. Δελτίο Τύπου συντάσσει σήμερα και για το μικρότερο αυτονόητο γεγονός.

Ευκολοφόρετη είναι η μάσκα του πατριώτη· ποιος θα αμφισβητήσει κάποιον που δηλώνει ότι αγαπά τη χώρα του, υψώνει σημαία, βγάζει λόγους, ντύνεται μακεδονομάχος ή κάτι παρεμφερές. Το δηλώνει, βρε αδερφέ, και θέλει να συμφωνούν με το δικό του πνεύμα και οι άλλοι. Αλλά, σε κάποιες περιπτώσεις που χρειάστηκε η απόδειξη του πατριωτισμού, η μάσκα δεν επαρκούσε· γιατί ήταν απών.

Αμ οι μασκαράδες της ηθικής, μαζί και της υποκρισίας, ξιφουλκούν κατά των άλλων των ανήθικων, που δεν ταυτίζονται με τη θεωρία που σχημάτισε το φωτοστέφανό τους. Αυτοί αποτελούν μόνοι τους μια κατηγορία και μετά είναι οι άγιοι. Στην κατηγορία αυτή την καλύτερη μάσκα τη φορούν οι δήθεν θρήσκοι. Ακολουθούν επακριβώς ό,τι έχουν αυτοκαθορίσει ως καθήκοντα, αλλά όταν φτάσουμε στην πρακτική εφαρμογή των θεωριών κωλύονται. Ο ρόλος τους είναι θεωρητικός· αυτοί είναι θρησκευόμενοι, οι άλλοι είναι απλώς αντίχριστοι.

Η παρέλαση στη ζωή συνεχίζεται με πολλά προσωπεία. Ακολουθούν οι προστάτες των φτωχών, των αδυνάτων, των προσφύγων, του αθλητισμού, του Τύπου, της ελευθερίας, αλλά και της επανάστασης. Χρόνια και χρόνια κυκλοφορούν μασκαράδες γύρω μας. Αληθινοί, με φανερό τον ρόλο τους κι ας νομίζουν το αντίθετο. Σε εμάς μένει να τους αποκαλύπτουμε, να τους παρουσιάζουμε και να τους εκθέτουμε, αν το καταλαβαίνουν αυτό. Και να φωνάζουμε, σαν τον Ανδρέα Λασκαράτο: «Σε γνωρίζω, μασκαρά· είσαι μασκαράς!…», ακόμα κι αν κάποια φορά είμαστε εμείς.

* Συγγραφέας, διδάκτωρ Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας

ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο κύκλος!
Ο ετήσιος κύκλος γέννησης-θανάτου των θεών ήταν καθαρτήριος και σωτήριος. Ολα τα δεινά, όλες οι συμφορές, όλες οι κρίσεις ακυρώνονταν με τον μηδενισμό του ιστορικού χρόνου που έκλεινε με τον θάνατο του Θεού...
Ο κύκλος!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Δυτικός πολιτισμός: κρίση και αιτίες
Ποια είναι η σχέση του σημερινού δυτικόστροφου ορθολογισμού –που δεν είναι τίποτε άλλο από έναν εργαλειακό ορθολογισμό, με ολόσωμο τεχνοκρατικό πρόσημο, πλήρως ωφελιμιστικά προσανατολισμένο– με τον...
Δυτικός πολιτισμός: κρίση και αιτίες
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μια διαφορετική οπτική για τη σχέση Εκκλησίας και Πολιτείας
Από το 1966 ένας, ριζικά διαφορετικός του συνήθους κληρικού, παπάς και καθηγητής Θρησκευτικών, ο π. Γεώργιος Πυρουνάκης ζητούσε η Πολιτεία «να βρει το θάρρος» και η Εκκλησία «να επιδιώξει τον χωρισμό της» από...
Μια διαφορετική οπτική για τη σχέση Εκκλησίας και Πολιτείας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι τροβαδούροι της νέας αθλιότητας
Επιτέλους, το απρόσωπο σύστημα βρήκε το πρόσωπό του. Αυτοί οι τυπολάτρες εγκληματίες που έχουν «τα χέρια τους δεμένα», δεν γνωρίζουν ότι το μέλλον τους είναι ζοφερό.
Οι τροβαδούροι της νέας αθλιότητας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τα μαθηματικά της πολιτικής
Είναι τα μαθηματικά της πολιτικής. Τα είδαμε να χρησιμοποιούνται πρόσφατα με αφορμή τον προγραμματισμό της νέας σχολικής χρονιάς και τον αριθμό των μαθητών/τριών σε κάθε αίθουσα.
Τα μαθηματικά της πολιτικής
ΑΠΟΨΕΙΣ
Θρησκεία και κοινωνικές σχέσεις
Η κοινωνία σήμερα έχει ανάγκη τη θρησκεία του ψυχολογικού και του κοινωνικού περιεχομένου, περισσότερο από τη θρησκεία που διδάσκει μιαν αλήθεια. Τίποτε δεν είναι όπως παλιά, τώρα τα σύνορα περιπλέκονται:...
Θρησκεία και κοινωνικές σχέσεις

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας