Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο νέος αγνώριστος γείτονας
EUROKINISSI / ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΝΗΣ

Ο νέος αγνώριστος γείτονας

  • A-
  • A+

Σαν να πετάχτηκε απ' το κρεβάτι του μέσα σε εφιάλτη. Μένοντας μόνος, ολομόναχος, έβαλε νερό στην καφετιέρα, έστω να συνομιλήσει με το γουργουρητό της. Ανοιξε το ραδιόφωνο, να είναι και κάποιος άλλος στο έρημο σπίτι. Το γουργουρητό της καφετιέρας έδειχνε σαν να ήταν αλλοτριωμένη γλώσσα, που της ήταν φοβερά δύσκολο να το ξέρει η ίδια. Σαν να έψαχνε η ίδια η μηχανή μια εξωτερική δικαιολογία για τη λειτουργία της. Μια υπερβατολογική εξήγηση, αφού είχε χάσει, φαίνεται, προ πολλού μια δική της απάντηση σε δικό της ερώτημα.

Είχε χάσει το μέτρο της και η εξιδανίκευση του υπερβατολογικού έμοιαζε με μια ηλίθια αμφισβήτηση, που χρόνια τώρα οδηγούσε έναν λαό στην πιο ολοκληρωτική, ατομιστική, εκφραστική δημοκρατία. Σε ένα μαζικό «εγώ-μόνο», ανεκπαίδευτο να θέτει κεντρικά ερωτήματα. Σε μια «τρύπα» της γλώσσας, όπου το ασήμαντο φολκλορίζει στο κενό τού τίποτα, χάρη στην απώθηση και την απόρριψη.

Αν πας να εξιδανικεύσεις το ιδανικό, του φοράς περουκίνι.

Το αλλοιώνεις, το μηχανεύεσαι, το χειρίζεσαι, το εργαλειοποιείς, το απογυμνώνεις... Το κόλπο είναι να το κάνεις τελετουργικά.

Χάσαμε τη δυνατότητα να σκεφτόμαστε αλλιώς, να δημιουργούμε σημασίες, αφού το εθνικό σπορ είναι πλέον η ατομιστική κριτικομανία και η εξιδανίκευση της απομυθοποίησης. Πλειοψηφία, κράτος, εκκλησία, κόμματα, εκπαίδευση ζουν ετερόνομα, βιώνουν την αλλοτρίωση και ξυπνάνε κάθε μέρα με την έκπληξη του πρωινού εφιάλτη.

Αυτό το μαζικό «εγώ-μόνο» φαντασιώνεται πως είναι λαός και ως τέτοιος απωθεί και απορρίπτει. Δεν αναγνωρίζει το πρόβλημα. Δεν το αποδέχεται. Η αποδοχή είναι πολύ δύσκολη, γιατί παραπέμπει στη θηλυκότητα. Στη σύνθεση διαφορετικών στοιχείων.

Η Απόρριψη και η Απώθηση επανεπιστρέφουν. Στη θέση της χαμένης πραγματικότητας προσπαθούν πανικόβλητα να φτιάξουν τη «νέα πραγματικότητα». Δηλαδή μια απολίτικη, ασυμβόλιστη, μαζικότροπη, παροξυστική, πολυπαραταξιακή, γενικόλογη στις συμβολοποιήσεις της, που γυμνή και χωρίς μύθους, τους ντύνεται με αποκριάτικα ρούχα. Μια κιτς αντίληψη, στη θέση ενός ελληνοδυτικού πολιτισμού που τον υπονομεύουν όλοι.

Αυτός ο «νέος γείτονας» εντός μας ξυπνάει εφιαλτικά και δεν θέτει ερωτήματα στην πραγματικότητα, θέλει μόνο να είναι δική του. Σε αυτή τη συγκινησιακή πανούκλα διεκδικεί το «δικό του χώμα». Ισως η ασυνείδητη επιθυμία του τον οδηγήσει σε επιθέσεις, στην καταστροφή του Ομοίου, του Αλλου, στην καταστροφή του Καθρέφτη. Για να μπορεί να δρα αγνώριστος.

* Κριτικός λογοτεχνίας

 

ΑΠΟΨΕΙΣ
H σύγχρονη πολιτική μορφή ζωής σε αδιέξοδο
Δεν είναι υπερβολή να ισχυριστεί κανείς ότι η εγγενής αυτή αντινομία του καπιταλιστικού συστήματος ανάμεσα στην ελευθερία και τη δικαιοσύνη προσδιορίζει και τις ιστορικές τύχες της ελληνικής πολιτικής...
H σύγχρονη πολιτική μορφή ζωής σε αδιέξοδο
ΑΠΟΨΕΙΣ
Παθητική και ενεργητική δημοκρατία
Η ενεργητική δημοκρατία διασφαλίζει τη σωστή λειτουργία και τη διάρκεια του πολιτεύματος, την εύρυθμη λειτουργία των θεσμών και το αίσθημα ασφάλειας των πολιτών. Αυτό, όμως, δεν επιτυγχάνεται από κάποιο αόρατο...
Παθητική και ενεργητική δημοκρατία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Δημοκρατία και ιστορική αυτοσυνειδησία
Για την πλειονότητα νεότερων ή όψιμα ευαισθητοποιημένων αναγνωστών, η δημοκρατία, μετά την πτώση της στην αρχαία Αθήνα, χάνεται και επανεμφανίζεται πολλούς αιώνες μετά, με τη μορφή ενός φιλελεύθερου κράτους...
Δημοκρατία και ιστορική αυτοσυνειδησία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το αγαπημένο μας μίξερ
Η δημοκρατία είναι επιλογή, μια πολιτική με υλικά διαρκούς εγρήγορσης, μόνιμης στήριξης, θεσμικής λογοδοσίας, διαφάνειας, αυτοελέγχου και ανανέωσης. Η διερεύνηση του βάθους και της ποιότητας της πολιτικής ζωής...
Το αγαπημένο μας μίξερ
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μάρτιν Λούθερ Κινγκ
Τι θα έλεγες άραγε, μεγάλε απόστολε της ισότητας, βλέποντας έναν δεδομένο ρατσιστή πρόεδρο της χώρας σου (ΗΠΑ), βλέποντας τους ναζιστές στην κυβέρνηση της χώρας της μουσικής (Αυστρία), βλέποντας τους ναζιστές...
Μάρτιν Λούθερ Κινγκ
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο Σωκράτης, η πολιτική ανυπακοή και οι βέλτιστοι κανόνες
Ποιες είναι οι αρχές και αξίες που οι εκάστοτε πλειοψηφίες δεν μπορούν να επιβάλλουν στις μειοψηφίες ή τις μειονότητες; Υπάρχουν ασφαλώς πολιτισμικές αξίες που δύσκολα κάποια κοινοβουλευτική πλειοψηφία μπορεί...
Ο Σωκράτης, η πολιτική ανυπακοή και οι βέλτιστοι κανόνες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας