Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων στο λιμάνι του Πειραιά

Μακέτα από το έργο που κέρδισε το 1ο βραβείο στον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για τη διαμόρφωση του κτιρίου του «Σιλό» στον Πειραιά σε Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων

ΟΛΠ

Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων στο λιμάνι του Πειραιά

  • A-
  • A+

Το περιμέναμε με αγωνία... αλλά δεν είδαμε να προβλέπεται οτιδήποτε σχετικά με αυτό στο «Αναπτυξιακό Πρόγραμμα και Μελέτη Διαχείρισης του Λιμένα Πειραιά (master plan)» από την ΟΛΠ Α.Ε. Στην ίδια εταιρεία ανήκει και το κτίριο, γνωστό μας ως Silo, που προοριζόταν να επιτελέσει ένα σπουδαίο μουσειακό ρόλο, να στεγάσει περίπου 2.000 αρχαιότητες που εντοπίστηκαν στις ελληνικές θάλασσες.

Πράγματι, ήδη από το 2010 είχε εξαγγελθεί πανηγυρικά η δημιουργία του Μουσείου Εναλίων Αρχαιοτήτων στο πλαίσιο του προγράμματος «Πολιτιστική Ακτή Πειραιά», το οποίο παρουσιάστηκε τότε από τον ΟΛΠ και το ΥΠΠΟ. Στόχος ήταν η ανάδειξη της σημασίας του πολιτισμού στη ζωή μας. Στόχος ήταν η δημιουργία της Πολιτιστικής Ακτής που, μεταξύ άλλων, περιελάμβανε κυρίως την ίδρυση τριών μουσείων, ανάμεσά τους και το Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων. Αλλωστε, το μουσείο θεωρήθηκε πόλος έλξης για τον τουρισμό αλλά και εργαλείο ανάπτυξης της περιοχής.

Αφού λοιπόν, μ’ αυτή την επιλογή, επιβεβαιώθηκε η πίστη μας στην αξία της βίωσης πολιτισμικών εμπειριών, αφού σκεφτήκαμε τότε πόσο ωραία ιδέα ήταν το λιμάνι να παίζει περισσότερους σημαντικούς ρόλους, εκτός του εθνικο-οικονομικού, του εμπορικού, της εξυπηρέτησης του κοινού για τις μετακινήσεις του, αφού σκεφτήκαμε επίσης ότι το μουσείο θα διατηρούσε στο διηνεκές τη δυνατότητά μας να επισκεπτόμαστε το λιμάνι, στοιχείο καθοριστικό για τον ψυχισμό μας ως ανθρώπων από τον Πειραιά, το περιμέναμε δικαιολογημένα, γιατί θυμόμαστε ότι το κτιριολογικό πρόγραμμά του είχε εγκριθεί από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων, ότι είχε γίνει διεθνής διαγωνισμός και ότι όλοι το εκθείαζαν ως μοναδικό έργο.

Γιατί θυμόμαστε ότι, αργότερα, και ο πρέσβης της Κίνας Zou Xiaoli είχε κατά καιρούς δηλώσει πως υπάρχει πολλή ενέργεια για συνεργασία ανάμεσα στην Ελλάδα και την Κίνα σε όλους τους τομείς, όχι μόνο στον εμπορικό, αλλά και στον πολιτιστικό και τον επιστημονικό.

Επίσης πως, κατά την επίσκεψη του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα τον Ιούλιο 2016 στην Κίνα, οι δύο πλευρές υπέγραψαν σημαντικές συμφωνίες συνεργασίας σε τομείς του πολιτισμού και του ανθρωπισμού και ότι αυτές προκρίνονται ως αναγκαίες προς ενίσχυση της θεμελίωσης της στρατηγικής σημασίας συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών, σύμφωνα με τους σχολιασμούς των αρμόδιων και της ειδησεογραφίας.

Λογικό... Oι άνθρωποι, είτε όταν επενδύουν οικονομικά είτε όταν συνδιαλέγονται πολιτικά, αναφέρονται σε βαθιά εμπεδωμένα μέσα τους πλέγματα και συσχετίσεις βιωμάτων είτε το συνειδητοποιούν είτε όχι. Βιώματα που προέρχονται μεν από τη διαφορετικότητά τους αλλά τείνουν να ανιχνεύσουν τα κοινά τους σημεία. Γιατί τελικά, συναντιούνται σε τόπους που υπερβαίνουν τον «μικρόκοσμο» ή τον «μικροχρόνο» τους. Συναντιούνται εκεί που άλλοτε γεγονότα πάνω από τον καθένα μας ξεχωριστά, πρόβαλλαν στο μέλλον τον καθοριστικό χαρακτήρα τους για όλους μας μαζί.

Γιατί, άλλωστε, το Μουσείο Ηρακλειδών στην Αθήνα φιλοξένησε από τον Σεπτέμβριο 2017 την έκθεση «Αρχαία κινεζική επιστήμη και τεχνολογία» του Μουσείου Επιστήμης και Τεχνολογίας της Κίνας υπό την αιγίδα της Πρεσβείας της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας στην Ελληνική Δημοκρατία, γιατί το αφιέρωμα «Συναντήσεις στους δρόμους του Μεταξιού» της 14ης ΔΕΒ Θεσσαλονίκης εντάχθηκε στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για το Πολιτιστικό Ετος Ελλάδας-Κίνας 2017; Γιατί το Ελληνικό Ιδρυμα Πολιτισμού σε συνεργασία με το Μουσείο Ασιατικής Τέχνης Κέρκυρας παρουσίασαν τις δράσεις του μουσείου και τις προοπτικές συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας-Κίνας και το Μουσείο Μπενάκη παρουσίασε εκθέματα κινεζικής τέχνης σε μία ειδικά σχεδιασμένη προθήκη, ένα για κάθε μήνα;

Για να συναντηθούμε εκεί, δεν έγιναν όλα αυτά;

Το Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων είναι η οπτική και η προοπτική ένας επενδυτής και μια κοινωνία να συναντηθούν σε τόπο και χρόνο πέρα από τον «μικρόκοσμο» και τον «μικροχρόνο» τους.

Περιμένουμε από τον επενδυτή να αναγνωρίσει την υπαρκτή «προστιθέμενη αξία» της κατασκευής και λειτουργίας του Μουσείου Εναλίων Αρχαιοτήτων που φέρνει στην επένδυσή του, έστω από τη δική του πλευρά. Οσο για τη δική μας πλευρά, είναι δεδομένο ότι θα απολαύσουμε το από καιρό υπεσχημένο και θα χαιρετίσουμε μια τέτοια απόφασή του με τιμή. Εως τότε, συνεχίζουμε να διεκδικούμε την παρουσία του μουσείου στο λιμάνι.

*Δημοτική σύμβουλος στον Πειραιά με «Το Λιμάνι της Αγωνίας - Πειραιάς, η πόλη μας»

ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΟΥ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟΥ
Χειμώνα-καλοκαίρι ΥΠ.ΠΟ. το μηδέν
Σύμφωνα με την κοινή λογική, τα υπουργεία μιας κυβέρνησης θα έπρεπε να δίνονται σε ανθρώπους που γνωρίζουν το αντικείμενό τους. Ενας υπουργός Εξωτερικών, θεωρητικά, θα έπρεπε να προέρχεται από τον διπλωματικό...
Χειμώνα-καλοκαίρι ΥΠ.ΠΟ. το μηδέν
ΑΠΟΨΕΙΣ
10 ευρώ το εισιτήριο τη θερινή σεζόν
Διπλάσιο ποσό θα πρέπει να πληρώνουμε στην είσοδο την καλοκαιρινή περίοδο (η τρέχουσα τιμή των 5 ευρώ ισχύει μόνο για τη χειμερινή), ενώ το 30% των εσόδων προορίζεται για τη βελτίωση των εκθεσιακών χώρων των...
10 ευρώ το εισιτήριο τη θερινή σεζόν
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ενας θησαυρός για μια καινοτόμο και εξωστρεφή ανάπτυξη
Η συζήτηση που συνδέει τον πολιτισμό με την ανάπτυξη βρίσκεται δυστυχώς σε εμβρυϊκό στάδιο στη χώρα μας ή μάλλον εξαντλείται σε ακαδημαϊκούς λόγους, προγραμματικές ομιλίες και κάποιες ενδιαφέρουσες αλλά...
Ενας θησαυρός για μια καινοτόμο και εξωστρεφή ανάπτυξη
ΑΡΧΕΙΟ
Η θέση των αρχαιοφυλάκων για τον βανδαλισμό στο Βυζαντινό Μουσείο
«Προμελετημένο κακόβουλο συμβάν» χαρακτηρίζει η Πανελλήνια Ένωση Υπαλλήλων Φύλαξης Αρχαιοτήτων (ΠΕΥΦΑ) το περιστατικό βανδαλισμού στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών, που αποκάλυψε η Εφ. Συν.
Η θέση των αρχαιοφυλάκων για τον βανδαλισμό στο Βυζαντινό Μουσείο
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ενα μουσείο για τη δημοκρατία
Η σημερινή (44η) επέτειος αποκατάστασης της δημοκρατίας είναι γεμάτη συμβολισμούς, μνήμες αγώνων και γενναίας αντίστασης. Σηματοδοτεί μια νίκη της δημοκρατίας, την επικράτηση της λαϊκής κυριαρχίας, της...
Ενα μουσείο για τη δημοκρατία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Όταν στην Ελλάδα ερχόταν η «Mama Mia» για γυρίσματα…
Σε άρθρο-επιστολή, του κ. Γιάννη Λεοντάρη, πρώην προέδρου του ΔΣ του ΕΚΚ, με τίτλο «Νέος κινηματογραφικός παράδεισος ή νέα κινηματογραφική "αποικία";», αναφέρει ο κ Λεοντάρης ότι: «Η ίδρυση, στις αρχές του...
Όταν στην Ελλάδα ερχόταν η «Mama Mia» για γυρίσματα…

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας