• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    7°C 4.2°C / 8.3°C
    1 BF
    59%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    5°C 1.9°C / 6.6°C
    0 BF
    44%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    7°C 5.5°C / 10.1°C
    3 BF
    59%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    6°C 5.9°C / 5.9°C
    1 BF
    31%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    5°C 3.5°C / 4.9°C
    0 BF
    60%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    4°C 2.6°C / 6.0°C
    1 BF
    57%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    0°C 0.4°C / 0.7°C
    1 BF
    37%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    5°C 4.1°C / 8.6°C
    1 BF
    62%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 7.2°C / 8.8°C
    4 BF
    61%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    4°C 1.9°C / 3.9°C
    1 BF
    52%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 7.2°C / 9.6°C
    3 BF
    57%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 4.0°C / 6.7°C
    0 BF
    57%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    12°C 10.9°C / 11.9°C
    0 BF
    40%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    5°C 4.5°C / 4.9°C
    0 BF
    38%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    4°C 3.9°C / 4.5°C
    1 BF
    68%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 2.8°C / 7.8°C
    3 BF
    36%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 4.3°C / 8.1°C
    0 BF
    66%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 2.1°C / 5.5°C
    0 BF
    51%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    5°C 3.2°C / 6.7°C
    1 BF
    54%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    1°C 0.8°C / 0.8°C
    1 BF
    48%
Χρηστος Μπονης//Eurokinissi

Η ανάγκη για υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση

  • A-
  • A+

Η φοίτηση στο νηπιαγωγείο αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους «σταθμούς» της ζωής του παιδιού, καθώς κατά τη διάρκεια της λεγόμενης «κρίσιμης περιόδου» οικοδομούνται εξελικτικά και κατακτώνται γνώσεις, δεξιότητες, στάσεις και αξίες απαραίτητες τόσο για την ομαλή μετάβαση στο δημοτικό σχολείο όσο και για τη μετέπειτα επιτυχημένη σχολική πορεία του. Παράλληλα, ο αντισταθμιστικός ρόλος του νηπιαγωγείου θεωρείται ιδιαίτερα σημαντικός κυρίως για τα παιδιά που προέρχονται από μη προνομιούχα περιβάλλοντα.

Η θεσμοθέτηση της διετούς υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης και αγωγής είναι παιδαγωγικά απαραίτητη και κοινωνικά επιβεβλημένη. Σύμφωνα με τις διεθνείς παιδαγωγικές θεωρίες, η συνύπαρξη και η από κοινού φοίτηση των νηπίων 4 και 5 ετών ωφελεί πολλαπλά και τις δύο ηλικίες, μέσω της αλληλεπίδρασης που συντελείται, της παρατήρησης, της μίμησης και της κοινωνικοποίησης.

Επίσης, η δημιουργία ανομοιογενών ηλικιακά ομάδων συμβάλλει σημαντικά στη γνωστική και ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη των νηπίων και προνηπίων.

Παράλληλα, η εφαρμογή της υποχρεωτικής φοίτησης των νηπίων 4 ετών, θα άρει την άνιση μεταχείριση νηπίων και προνηπίων ως προς την απρόσκοπτη πρόσβασή τους στις δομές της Α/θμιας εκπαίδευσης, ενώ θα εξασφαλίσει τη δημόσια δωρεάν παιδεία για όλους τους μαθητές. Επιπλέον, θα δώσει λύση, με τον πιο άμεσο και αποτελεσματικό τρόπο, στο πρόβλημα των χιλιάδων παιδιών 2,5-3 ετών που μένουν εκτός παιδικών σταθμών κάθε χρόνο.

Αξίζει να επισημάνουμε ότι, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΕΕΤΑΑ, ο αριθμός των παιδιών 3 ετών που έμειναν την περασμένη χρονιά εκτός παιδικών σταθμών ανήλθε στα 8.180, οι θέσεις καλύφθηκαν από νήπια 4 ετών που έχουν την επιλογή, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, της φοίτησης στο δημόσιο νηπιαγωγείο.

Δεδομένου ότι σύμφωνα με το ΠΔ για τη λειτουργία των παιδικών σταθμών, δικαίωμα φιλοξενίας έχουν τα παιδιά των 2,5 ετών μέχρι την εγγραφή τους στην υποχρεωτική εκπαίδευση, η άμεση εφαρμογή του μέτρου της διετούς φοίτησης στην προσχολική εκπαίδευση των νηπίων 4 και 5 ετών, θα αποσαφηνίσει και θα καθορίσει το φάσμα των ηλικιών που υπάγονται στις δομές φύλαξης-φροντίδας και στις δομές εκπαίδευσης.

Αξίζει να αναφέρουμε πως σύμφωνα με τη διεθνή κατάταξη των εκπαιδευτικών συστημάτων (ISCED 2011) η προσχολική εκπαίδευση και φροντίδα απευθύνεται σε δύο ηλικιακές ομάδες:

α) από 0-3,4 ετών και

β) από 4 έως τη φοίτηση στο δημοτικό σχολείο, η οποία αναφέρεται και ως προσχολική εκπαίδευση.

Και αυτό διότι οι γνωστικές και ψυχοσυναισθηματικές ανάγκες των δύο ηλικιακών ομάδων δεν είναι οι ίδιες. Και κατ’ επέκταση θα πρέπει να διαφοροποιείται και το είδος των υπηρεσιών (φροντίδα - εκπαίδευση) που παρέχονται σε αυτές.

Επίσης, το Ευρωπαϊκό Στρατηγικό Πλαίσιο «Εκπαίδευση και Κατάρτιση 2020», έθεσε συγκεκριμένα κριτήρια αναφοράς για το 2020 όπου, εκτός των άλλων, τίθεται ως στόχος «τουλάχιστον το 95% των παιδιών (από τεσσάρων ετών μέχρι την ηλικία της υποχρεωτικής σχολικής φοίτησης) πρέπει να συμμετέχει στην προσχολική εκπαίδευση».

Τέλος, η θέσπιση της διετούς υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης είναι σύμφωνη με τις δεσμεύσεις όλων των κρατών-μελών της ΕΕ (Βαρκελώνη 2002), για ένταξη όλων των παιδιών ηλικίας 4 ετών μέχρι τη φοίτησή τους στο δημοτικό σχολείο στην προσχολική εκπαίδευση.

Το τελευταίο διάστημα, έχει ανοίξει μία πολύ μεγάλη συζήτηση για την ενοποίηση των Τμημάτων Προσχολικής Αγωγής των ΑΤΕΙ με τα Παιδαγωγικά Τμήματα Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης των ΑΕΙ και την ενιαιοποίηση της προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης για τις ηλικίες 0-6 ετών.

Αυτό το γεγονός θα μπορούσε, θεωρητικά, να θεωρηθεί θετικό στο πλαίσιο της ικανοποίησης του αιτήματος για αναβάθμιση της εκπαίδευσης των αποφοίτων ενός κλάδου.

Ωστόσο, πρόκειται για ενοποίηση δύο τελείως διακριτών δομών, με αποδέκτες παιδιά διαφορετικών ηλικιακών κατηγοριών, καθώς οι απόφοιτοι ΑΤΕΙ παρέχουν αγωγή και ΦΡΟΝΤΙΔΑ σε βρέφη και παιδιά έως 4 ετών, ενώ οι απόφοιτοι ΑΕΙ παρέχουν αγωγή και ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ σε νήπια 4 και 5 ετών.

Γίνεται, λοιπόν, αντιληπτό πως με την ενοποίηση των σχολών ΑΤΕΙ & ΑΕΙ καταστρατηγούνται τα επαγγελματικά και εργασιακά δικαιώματα και των δύο (2) κλάδων, πριμοδοτείται η κινητικότητα, ενώ τα ήδη υπάρχοντα πτυχία θα είναι χωρίς αντίκρισμα, επιφέροντας τη ματαίωση των σκοπών, των κόπων και των ελπίδων των αποφοίτων των Πανεπιστημιακών Τμημάτων Προσχολικής Εκπαίδευσης.

Επιπλέον, ανοίγει ο δρόμος για την ιδιωτικοποίηση της δημόσιας εκπαίδευσης και την εκχώρησή της στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, ενώ καταστρατηγείται ο δωρεάν χαρακτήρας της, μέσω της χρήσης κουπονιών (voucher) και της καταβολής τροφείων (διδάκτρων).

*Πρόεδρος του Συλλόγου Αναπληρωτών Νηπιαγωγών

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΑΠΟΨΕΙΣ
Μεταπτυχιακά Ειδικής Αγωγής: με ένα σμπάρο δυο τρυγόνια
Πολλοί ήταν οι αναπληρωτές νηπιαγωγοί που βρέθηκαν προ εκπλήξεως, όταν το καλοκαίρι διαπίστωσαν ότι καταποντίστηκαν αρκετές θέσεις στους πίνακες αναπληρωτών του 2015-2016. Το μερικό άνοιγμα των πινάκων έφερε...
Μεταπτυχιακά Ειδικής Αγωγής: με ένα σμπάρο δυο τρυγόνια
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η Τέχνη στα σχολειά μας
Χρειαζόμαστε ελεύθερα μυαλά και όχι παιδιά-ρομπότ! Παιδιά να αμφιβάλλουν, να πειραματίζονται και να δοκιμάζουν με ό,τι μέσον διαθέτουν, να βλέπουν το σχολείο ως χώρο έμπνευσης και όχι καταναγκασμού.
Η Τέχνη στα σχολειά μας
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Γκάζια» για την αποκέντρωση και αποδόμηση της εκπαίδευσης
Σχέδιο μεταφοράς ανθρώπινου δυναμικού, κτιρίων και πόρων από την κεντρική διοίκηση στα χέρια των περιφερειαρχών και των δημάρχων επεξεργάζεται ομάδα τεχνοκρατών του υπουργείου Εσωτερικών προκειμένου να...
«Γκάζια» για την αποκέντρωση και αποδόμηση της εκπαίδευσης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Σχολική αποτυχία και… Διαγωγή «Κοσμία»
Η μετατροπή του φαινομένου της σχολικής αποτυχίας σε μονοδιάστατο φαινόμενο μαθησιακής διαταραχής πετυχαίνει μόνο να δυσχεραίνει τον εντοπισμό των πραγματικών αιτιών της.
Σχολική αποτυχία και… Διαγωγή «Κοσμία»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η σάκα
Εκείνα τα χρόνια, δεκαετίες '60, '70, ήταν χρόνια δύσκολα για τους μεγάλους. Ομως τα παιδιά σήκωναν παλάτια με τη φαντασία τους και έτσι από τις χαραμάδες έμπαινε λίγο φως, η χαρά έκανε παιχνίδι με μπάλες...
Η σάκα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Δέκα δράσεις-ασπίδα για όλα τα παιδιά
Η Παγκόσμια Ημέρα για τα Δικαιώματα του Παιδιού πρέπει να υπενθυμίζει σε όλους μας ότι δεν έχουμε το δικαίωμα να αφήσουμε να περάσει έστω κι ένα 24ωρο χωρίς τα παιδιά να βρίσκονται στο επίκεντρο. Εμείς...
Δέκα δράσεις-ασπίδα για όλα τα παιδιά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας