Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Κώστας Βεργόπουλος: το δημιουργικό πνεύμα της εποχής μας

Ο Κώστας Βεργόπουλος ήταν σπουδαίος οικονομολόγος, διανοητής και συγγραφέας

Κώστας Βεργόπουλος: το δημιουργικό πνεύμα της εποχής μας

  • A-
  • A+

ΘΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΟΥΜΕ να σκιαγραφήσουμε σε γενικές γραμμές το επιστημολογικό και το πολιτικό πορτρέτο του Κώστα Βεργόπουλου, ο οποίος μας αφήνει μια ανεξαργύρωτη και ανεκτίμητη παρακαταθήκη. Στο τελευταίο βιβλίο του με τον τίτλο «Η νέα παγκόσμια αναταραχή» (εκδόσεις Gutenberg, 2017) σημειώνει με σαφήνεια: «Ο κόσμος μας αποβαίνει σήμερα όλο και πιο αβέβαιος και ανασφαλής, με αύξουσα απώλεια αυτοπεποίθησης και κάθε σημείου αναφοράς για όλους και με σαρωτικές επιπτώσεις σε όλα τα πεδία: της οικονομίας, της κοινωνίας, του πολιτισμού».

Στην πρόταση αυτή συνοψίζονται οι θεωρητικές έρευνες του πνευματικού έργου του Βεργόπουλου, το οποίο δεν είναι παρά η επιτομή της κριτικής διάγνωσης του παρόντος. Ο Κώστας Βεργόπουλος κατά τον καταμερισμό της επιστημονικής εργασίας εντάσσεται στους οικονομολόγους, δηλαδή στους ειδικούς επιστήμονες, οι οποίοι ερευνούν την καπιταλιστική δομή του σύγχρονου οικονομικού συστήματος.

Ωστόσο ο Βεργόπουλος δεν ήταν ειδικός τεχνοκράτης επιστήμων με εξειδίκευση στην ανάλυση των οικονομικών μεγεθών και στοιχείων. Ο Βεργόπουλος ήταν καθολικός στοχαστής στη θεωρητική και την πολιτική έρευνά του και αυτό συνέβη για τρεις μείζονες επιστημολογικούς λόγους:

ΠΡΩΤΟΝ, επειδή οι επιστημονικές έρευνές του θεμελιώνονται στο επίπεδο της μεθοδολογίας, σ’ αυτό που ονομάζουμε «κριτική των ιδεολογιών», πράγμα που σημαίνει όχι μόνον ότι διαχωρίζει πλήρως την επιστήμη από την ιδεολογία (την οποιαδήποτε ιδεολογία), αλλά τοποθετεί ως πρώτιστη μεθοδολογική αρχή των ερευνών του την κριτική των ιδεολογικών ερμηνευτικών σχημάτων.

ΔΕΥΤΕΡΟΝ, ο Βεργόπουλος εξετάζει το θεματικό επιστημονικό αντικείμενό του, δηλαδή την καπιταλιστική δομή του οικονομικού συστήματος όχι ως μερικό κοινωνικό ζήτημα, αλλά ως καθολικό πρόβλημα, το οποίο συνδέεται άρρηκτα με τα άλλα κοινωνικά υποσυστήματα (το πολιτικό, το αισθητικό, το γνωσιοθεωρητικό κ.ά.) και προ πάντων με την ίδια τη σύγχρονη κοινωνία ως ολότητα.

Ο ΤΡΙΤΟΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΛΟΓΙΚΟΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ, ο οποίος καθιστά τη σκέψη του Βεργόπουλου κατ’ εξοχήν φιλοσοφική και το πνεύμα του δημιουργικό, έχει να κάνει με το ενδιαφέρον (Interesse) το οποίο κατευθύνει τις έρευνές του. Το επιστημολογικό αυτό ενδιαφέρον είναι το χειραφετικό ή με άλλους όρους το ενδιαφέρον για την κοινωνική απελευθέρωση. Ποτέ ο Βεργόπουλος δεν συμβιβάστηκε με την ιδέα ότι η υφιστάμενη κατάσταση των πολιτικών, οικονομικών και κοινωνικών πραγμάτων δεν μπορεί να αλλάξει και η ίδια η κοινωνική πραγματικότητα επιτέλους να μετασχηματιστεί σε έλλογη οντότητα.

Εν κατακλείδι ας τονιστούν τα εξής: Ο Βεργόπουλος καταξιώθηκε στη διεθνή επιστημονική κοινότητα με το δημιουργικό πνευματικό έργο του. Αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι οι θεωρίες του διδάσκονται και τα βιβλία του κυκλοφορούν σε δέκα γλώσσες παγκοσμίως. Σε επόμενο κείμενό μας θα αναλύσουμε τη συνεισφορά του Βεργόπουλου κατά περιεχόμενο στον επιστημονικό τομέα του και στα επιμέρους πεδία της έρευνάς του.

Αλλά πριν τελειώσω αυτή τη σύντομη σκιαγράφηση της προσωπικότητας του Βεργόπουλου θα ήθελα να αναφέρω έστω και περιφραστικά μια γενική προτροπή ηθικής και κοινωνικής συναναστροφής που μου έλεγε συχνά-πυκνά: το δυσεπίλυτο πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε ως άτομα, ως ομιλητές, είναι να μην επιτρέπουμε στους εαυτούς μας να αποβλακωνόμαστε από την εξουσία των άλλων ή από τη δική μας αδυναμία να αντισταθούμε σ’ αυτήν.

* καθηγητής Πολιτικής Φιλοσοφίας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης

ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο Χριστός, το χρέος και ο Χάντσον
Μετά από έρευνες δεκαετιών, ο (ακόμη αμετάφραστος στην Ελλάδα) Αμερικανός οικονομολόγος Μάικλ Χάντσον (Michael Hudson) μας αφηγείται τους τρόπους με τους οποίους οι αρχαίοι πολιτισμοί της Μεσοποταμίας...
Ο Χριστός, το χρέος και ο Χάντσον
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το θέμα δεν είναι τι χρωστάς, αλλά ποιος είσαι εσύ που χρωστάς
Η πλεονασματική Γερμανία χρωστά συνολικά 212% των εισοδημάτων της, το πιο σημαντικό όμως είναι ότι οι πιο υπερχρεωμένες χώρες δεν είναι η Ελλάδα και η Ιταλία, αλλά χώρες όπως η Ιρλανδία (475% του ΑΕΠ), η...
Το θέμα δεν είναι τι χρωστάς, αλλά ποιος είσαι εσύ που χρωστάς
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η χρυσή βίζα των φορολογικών παραδείσων
Αυτό που βιώνουμε είναι μία μεθοδευμένη προσπάθεια αναδιανομής εισοδήματος και περιουσίας που βασίζεται στην αρχή του κόστους της τεχνογνωσίας της «φορολογικής διαχείρισης». Οσο πιο ακριβή γίνεται η παροχή...
Η χρυσή βίζα των φορολογικών παραδείσων
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πού πάει η διαφήμιση όταν δεν τη βλέπουμε/ακούμε πια;
Οι τεράστιες αυτές ποσότητες διαφήμισης πάνε κατευθείαν στο φαντασιακό των παραληπτών της, δημιουργώντας τα άπειρα «θέλω» των μαζών, που χωρίς να το καταλαβαίνουν δεν αγόραζαν προϊόντα (που διαφημίζονταν) αλλά...
Πού πάει η διαφήμιση όταν δεν τη βλέπουμε/ακούμε πια;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Γενεαλογίες κερδοσκοπίας, Νόμπελ της φούσκας
Από τον Θατσερισμό του ’80 έως τα τέλη της δεκαετίας του 1990, οι τραπεζικές τεχνολογίες, οι χρηματοοικονομικές καινοτομίες αγκαλιά με τους οίκους αξιολόγησης και την απουσία κάθε κρατικής ρύθμισης του...
Γενεαλογίες κερδοσκοπίας, Νόμπελ της φούσκας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τα πανεπιστήμια, χθες και σήμερα
Διόλου δεν πρέπει να μας εκπλήσσει η σημερινή παγκόσμια ποδηγέτηση των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, σε όλα τα επίπεδα, από τις κανιβαλικές δυνάμεις του επικυρίαρχου συστήματος της παγκοσμιοποιημένης οικονομίας...
Τα πανεπιστήμια, χθες και σήμερα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας