• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 18.3°C / 21.7°C
    2 BF
    68%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 17.2°C / 20.0°C
    1 BF
    88%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    16°C 12.8°C / 19.0°C
    0 BF
    77%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 9.4°C / 13.0°C
    1 BF
    94%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    0 BF
    73%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.3°C / 18.9°C
    2 BF
    71%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 13.0°C / 13.0°C
    1 BF
    94%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.0°C / 21.0°C
    1 BF
    77%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 19.0°C / 19.4°C
    1 BF
    82%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 24.0°C / 24.0°C
    2 BF
    57%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.0°C / 22.0°C
    1 BF
    60%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    2 BF
    66%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 21.1°C / 21.1°C
    3 BF
    73%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 16.0°C / 20.0°C
    1 BF
    82%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 16.7°C / 19.4°C
    2 BF
    73%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 22.0°C / 22.8°C
    3 BF
    78%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.0°C / 17.8°C
    2 BF
    82%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.0°C / 20.0°C
    1 BF
    88%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.3°C / 18.9°C
    2 BF
    87%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 13.0°C / 13.0°C
    1 BF
    94%
To μετέωρο βήμα της κοινωνικής οικονομίας από το 2011 ως το 2017
dreamstime.com

To μετέωρο βήμα της κοινωνικής οικονομίας από το 2011 ως το 2017

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Το 2011 ψηφίστηκε ο ν.4039 και ξεκίνησαν οι διαδικασίες για την προώθηση της κοινωνικής οικονομίας στην Ελλάδα, με πολύ καθυστέρηση βεβαίως σε σχέση με άλλες χώρες. Παράλληλα καταργήθηκαν τα stage και προγραμματίστηκαν πόροι 1,1 δις ευρώ. Από αυτά, δόθηκαν γύρω στα 600 εκ. για προγράμματα ΤΟΠΣΑ – ΤΟΠΕΚΟ και κοινωφελή εργασία στους φορείς κοινωνικής οικονομίας. Τα ΤΟΠΣΑ – ΤΟΠΕΚΟ όμως σχεδιάστηκαν για να δαπανηθούν κυρίως στην κατάρτιση και την συμβουλευτική. Δεν ενισχύθηκε η πραγματική κοινωνική οικονομία, ούτε η παραγωγή προϊόντων και υπηρεσιών. Θα ήταν ενδιαφέρον να μάθουμε κάποτε, πόσες θέσεις εργασίας δημιουργήθηκαν από αυτά τα ποσά, (γύρω στα 250 χιλ. ευρώ για κάθε θέση άραγε;).

Μετά την κυβερνητική αλλαγή του 2012, ο σχεδιασμός αυτός ανατράπηκε συνολικά. Τα 60 εκ. ευρώ, τα οποία είχαν προγραμματιστεί να προικοδοτήσουν τις κοινωνικές επιχειρήσεις, δεν δόθηκαν ποτέ (πού πήγαν;). Ο προσανατολισμός στράφηκε στην λεγόμενη κοινωφελή εργασία στους ΟΤΑ, (δηλαδή στην επιστροφή των stage με διορισμούς μικρής διαρκείας με μόρια).

Αυτή η πρακτική της κοινωφελούς εργασίας συνεχίζεται ως σήμερα, λειτουργεί επιδοματικά και όχι παραγωγικά και μάλιστα στο όριο των ευρωπαϊκών κανονισμών που δεν προβλέπουν αμοιβές για διορισμούς στο ευρύτερο δημόσιο έστω και προσωρινούς.

Παράλληλα υιοθετήθηκαν και προγράμματα κατάρτισης όπου το βασικό μέλημα είναι «να κάτσεις στα θρανία, να πάρεις το βοήθημα»! Με αυτό τον τρόπο όμως εκπαιδεύονται οι άνεργοι στην παθητικότητα και ο χρόνος ανεργίας γίνεται προνόμιο (!) που οδηγεί στο επιχείρημα «δεν χαλάω εγώ τη ανεργία μου για δουλειά, περιμένω το επόμενο 8μηνο στον Δήμο»! Δημιουργείται λοιπόν ο εφεδρικός στρατός των «ωφελουμένων» που εθίζονται να αμείβονται χωρίς να παράγουν συγκεκριμένο και μετρήσιμο έργο.

Η κυβερνητική αλλαγή του 2015, ανέτρεψε πάλι τον σχεδιασμό. Όλα άλλαξαν εκτός από ένα. Την λεγόμενη κοινωφελή εργασία στους ΟΤΑ. Οι αναμενόμενοι μηχανισμοί στήριξης κοινωνικής οικονομίας ακυρώθηκαν και η προτεραιότητα δόθηκε στην ετοιμασία του νέου νόμου 4430 που κυοφορήθηκε 1 χρόνο για να ψηφιστεί τελικώς τον Οκτώβριο 2016. Ο νέος νόμος υπέστη κριτική ότι βρίσκεται σε αντίθεση με τις 7 συνεταιριστικές αρχές, ότι είναι υπερρυθμιστικός και φοβικός. Τα θετικά του είναι ότι καθορίζει σαφώς ότι η κοινωνική οικονομία είναι υπόθεση της κοινωνίας πολιτών, όχι του κράτους, ούτε της ιδιωτικής αγοράς, συνεπώς αποκλείονται οργανισμοί που θέλουν να μετατραπούν σε «μεγαλοεργολάβους» κοινωνικής οικονομίας.

Αυτό που εντυπωσιάζει όμως αρνητικά είναι ότι οι διαθέσιμοι πόροι κατέβηκαν πλέον από τα 1,1 δις του 2011 στα 157 εκ. ευρώ το 2017-20. Είναι δυνατόν άραγε με μειωμένους πόρους να αυξηθεί το ποσοστό της κοινωνικής επιχειρηματικότητας από το σημερινό 1,5% του ΑΕΠ, στο 7% που είναι ο μέσος όρος της ΕΕ;

Μια αμυδρή ελπίδα διαφαίνεται στην συμφωνία μεταξύ υπουργείων για μια κοινωφελή εργασία που θα επιδοτήσει το εργατικό κόστος στους φορείς κοινωνικής οικονομίας, όπως πχ για να καλλιεργηθούν οι σχολάζουσες γαίες του δημοσίου και να παραχθεί αγροτικό προϊόν που θα διατεθεί στις δομές φτώχειας, τα γηροκομεία, τα νοσοκομεία κλπ. Αν και θετική πρωτοβουλία πρόκειται ασφαλώς για ασπιρίνες…

Στην πραγματικότητα υπάρχει στασιμότητα ένα χρόνο μετά το νέο νόμο. Οι Περιφερειακές Αυτοδιοικήσεις που έχουν εγγραμμένα κονδύλια για την κοινωνική οικονομία, δεν προχωρούν σε σχεδιασμούς, περιμένουν κατευθύνσεις από το κράτος.

Είναι επείγουσα η ανάγκη του δημοκρατικού σχεδιασμού, η περιφερειακή και η τοπική αυτοδιοίκηση ας αναλάβουν πρωτοβουλίες. Οι τοπικές συλλογικότητες, δηλαδή οι οργανώσεις της κοινωνίας πολιτών, οι κοινωνικές επιχειρήσεις καλούνταν να κινήσουν τα πράγματα. Δεν θα το κάνει κανείς άλλος…

*Μέλος του Πανελλαδικού Συμβουλίου των Οικολόγων Πράσινων

ΑΠΟΨΕΙΣ
Τα μαθηματικά της πολιτικής
Είναι τα μαθηματικά της πολιτικής. Τα είδαμε να χρησιμοποιούνται πρόσφατα με αφορμή τον προγραμματισμό της νέας σχολικής χρονιάς και τον αριθμό των μαθητών/τριών σε κάθε αίθουσα.
Τα μαθηματικά της πολιτικής
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η επιστροφή της πολιτικής
Η πανδημία τείνει να καταστήσει αυτονόητο το αδιανόητο, τον τερματισμό μιας περιόδου σαράντα χρόνων όπου κυριαρχούσε η θρησκευτική πίστη για τη πρωτοκαθεδρία μιας παγκόσμιας οικονομίας.
Η επιστροφή της πολιτικής
ΑΠΟΨΕΙΣ
Δημόσια εκπαίδευση, η διεκδίκηση του αυτονόητου
Η εκπαίδευση δεν αποτελεί σταθερό εγχείρημα που κυριαρχείται από την πολιτική συναίνεση. Αντίθετα, αποτελεί «αρένα» πολιτικών, πολιτισμικών (ιδεολογικών) και οικονομικών αντιπαραθέσεων.
Δημόσια εκπαίδευση, η διεκδίκηση του αυτονόητου
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η πραγματικότητα, άλλη απ’ ό,τι μας δείχνουν
Η δημοκρατία είχε σημαντική επίδραση στην ανάπτυξη – στον βαθμό που στηρίζει καλύτερα αναγκαίες πολιτικές και οικονομικές μεταρρυθμίσεις. Αλλά η βαθιά συσχέτιση εκδημοκρατισμού και οικονομικής ανάπτυξης...
Η πραγματικότητα, άλλη απ’ ό,τι μας δείχνουν
ΑΠΟΨΕΙΣ
H Eλλάδα ως κράτος χρέους
Η Ελλάδα με τη δική της κοινοβουλευτική πράξη(;) ιδρύθηκε το 2010 ως κράτος χρέους. Ταυτόχρονα, όμως, επιδίωξε να διατηρήσει την πολιτική ταυτότητά της ως δημοκρατικού κράτους δικαίου με την κοινοβουλευτική...
H Eλλάδα ως κράτος χρέους
ΑΠΟΨΕΙΣ
Για να μη γίνουμε Αργεντινή
Τα τελευταία χρόνια με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛΛ., τα «αντικειμενικά» ΜΜΕ και οι γνωστοί πιστοί στην αντιπολίτευση πολιτικοί σχολιαστές έσπευδαν να «αφυπνίσουν» τον λαό πως η χώρα κινδυνεύει να γίνει σαν την...
Για να μη γίνουμε Αργεντινή

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας