Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οι παραλείψεις του νομοσχεδίου για την ταυτότητα φύλου

Η Βιβή Δάγκα είναι υπεύθυνη του Τμήματος της Κ.Ε. του ΚΚΕ για την Ισοτιμία και τη Χειραφέτηση της Γυναίκας

Οι παραλείψεις του νομοσχεδίου για την ταυτότητα φύλου

  • A-
  • A+

Από την έναρξη της σχετικής συζήτησης του νόμου για τη «νομική αναγνώριση της ταυτότητας φύλου», το ΚΚΕ έθεσε προβληματισμούς για τη διαδικασία που εισάγεται και εστίασε την προσοχή του στους όρους που μπορούν να εξασφαλίσουν την ουσιαστική υποστήριξη των διεμφυλικών ατόμων.

Καταψήφισε το νομοσχέδιο όχι επειδή αρνείται το δικαίωμα ενός διεμφυλικού ατόμου στην αλλαγή του αναγραφόμενου φύλου του στα νομικά του έγγραφα, προκειμένου να επιλυθεί η σύγκρουση που βιώνει για βιολογικούς, κοινωνικούς ή άλλους λόγους.

Το καταψήφισε γιατί το νομοσχέδιο αγνοεί την ανάγκη η ατομική απόφαση να στηρίζεται σε μια επιστημονικά τεκμηριωμένη και κοινωνικά θεσμοθετημένη γνωμοδότηση, να συνοδεύεται από μέτρα επιστημονικής και κοινωνικής στήριξης πριν και μετά την όποια επιλογή, να εξασφαλίζεται όσο είναι δυνατόν η στήριξη από το οικογενειακό, το συγγενικό, το ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον. Για το ΚΚΕ όλα τα παραπάνω είναι κρίσιμα, ώστε το ατομικό δικαίωμα να μην αναγνωρίζεται μόνο τυπικά αλλά να μπορεί να ασκηθεί με ουσιαστικό τρόπο. Ομως η νομοθετική ρύθμιση που επέλεξε η κυβέρνηση να εισαγάγει τα παραβλέπει όλα αυτά με σχεδόν απόλυτο τρόπο.

Η άρση κάθε προϋπόθεσης για χειρουργικές επεμβάσεις είναι αναμφίβολα ένα θετικό στοιχείο, αν και στην πραγματικότητα η συγκεκριμένη προϋπόθεση είχε εν πολλοίς τεθεί ήδη στο περιθώριο από τις αποφάσεις των δικαστηρίων που αποφάνθηκαν γύρω από σχετικές υποθέσεις τα πρόσφατα χρόνια. Την ίδια στιγμή, με το πρόσχημα της υιοθέτησης μιας «κατά το δυνατόν απλής διαδικασίας», η κυβέρνηση εξοβέλισε κάθε κοινωνική διάσταση του ζητήματος, κάθε επιστημονική τοποθέτηση πάνω στο θέμα, κάθε ευθύνη του κράτους να στηρίζει με δομές και υπηρεσίες τους ανθρώπους που αφορά το νομοθέτημα.

Αντιπαρέθεσε, μάλιστα, την ανάγκη για κοινωνική και επιστημονική υποστήριξη στη βούληση, την ατομική επιλογή και το δικαίωμα του αυτοπροσδιορισμού. Τελικά, η νομική αναγνώριση της ταυτότητας φύλου αντιμετωπίζεται σαν μια υπόθεση στενά και μόνο ατομική, όπως άλλωστε αντιμετωπίζεται κάθε ανάγκη και δικαίωμα του καθενός και της καθεμιάς στο πλαίσιο της σημερινής κοινωνίας.

Αποτέλεσμα της αντιμετώπισης αυτής είναι και το γεγονός ότι τόσο το ίδιο το νομοσχέδιο όσο και η συζήτηση γύρω από αυτό πέρασαν στα ψιλά τις περιπτώσεις των μεσοφυλικών ατόμων, χωρίς να κάνουν την παραμικρή προσπάθεια να δώσουν ορισμένες λύσεις.

Αυτή η επιστημονικά τεκμηριωμένη θέση του ΚΚΕ απαντά στις χυδαίες προσπάθειες συκοφάντησης του ΚΚΕ, ιδιαίτερα από τον ΣΥΡΙΖΑ. Η κυβέρνηση, κάτω από τη δυσκολία να απαντήσει επί της ουσίας στη θέση μας, έθεσε πλαστές διαχωριστικές γραμμές περί «σκότους» και «προόδου», φτάνοντας προκλητικά να κατηγορεί το ΚΚΕ για «ομοφοβία», για ταύτιση με τις αναχρονιστικές αντιλήψεις της Εκκλησίας, με μισαλλόδοξες απόψεις και μισάνθρωπες πρακτικές, όπως αυτές που πρεσβεύουν οι ναζιστές της Χρυσής Αυγής.

Στη συκοφάντηση του σοσιαλισμού και στους ιστορικούς αναγωγισμούς «συναντήθηκαν» όλες οι πτέρυγες της Βουλής. Κι ενώ οι αναφορές στη νομοθεσία της Σοβιετικής Ενωσης τις δεκαετίες του 1920 και του 1930 έδωσαν και πήραν, στηριζόμενες σε αναξιόπιστες πηγές, αγνοήθηκε η επισήμανση του ΚΚΕ πως στις χώρες που προβλήθηκαν ως καλές πρακτικές για τη νομική αναγνώριση της ταυτότητας φύλου βρίσκονται παράλληλα σε ισχύ αντιδραστικοί και αναχρονιστικοί νόμοι.

Πρόκειται για τις περιπτώσεις της Μάλτας και της Ιρλανδίας, που έχουν υιοθετήσει τη «διόρθωση της ταυτότητας φύλου» με μια απλή αίτηση του ενδιαφερόμενου προσώπου, και την ίδια στιγμή, σήμερα, το 2017, απαγορεύουν και ποινικοποιούν το δικαίωμα των γυναικών στην άμβλωση.

Στις παρεμβάσεις του με αφορμή το νομοσχέδιο, το ΚΚΕ ανέδειξε πλευρές των ανορθολογικών θεωριών που προβάλλονται γύρω από την ταυτότητα φύλου και των προεκτάσεων που έχουν στη διαμόρφωση συνείδησης και στάσης ζωής. Με βάση και αφετηρία τις θεωρίες αυτές, διαχωρίζεται πλήρως το βιολογικό από το κοινωνικό φύλο.

Δεν υπάρχει διαχωρισμός άνδρα - γυναίκας ως αντικειμενικό γεγονός. Αντιμετωπίζεται το φύλο αποκλειστικά και μόνο σαν μια κατασκευή και ένα καλούπι που προσδίδει η κοινωνία στα μέλη της. Ο ιδεαλισμός και ο υποκειμενισμός τους δεν αμφισβητούν μόνο την ύπαρξη δύο διαφορετικών φύλων αλλά την ίδια την αντικειμενική πραγματικότητα.

Οι προεκτάσεις των σχετικών αντιλήψεων είναι πολλαπλά χρήσιμες για το κεφάλαιο: στις συνθήκες κυριαρχίας της ρευστότητας και της σχετικότητας, σε μια πραγματικότητα που ορίζεται αποκλειστικά και μόνο από την υποκειμενική εμπειρία και το ατομικό βίωμα, καθένας και καθεμιά στέκεται μόνος του απέναντι στα προβλήματα, ψάχνει να πορευτεί τον δικό του μοναχικό δρόμο, που δεν αμφισβητεί τα βάθρα της εκμετάλλευσης στα οποία είναι χτισμένη η καπιταλιστική κοινωνία.

ΑΠΟΨΕΙΣ
Μια νίκη με ταυτότητα
Ο νόμος για την ταυτότητα φύλου στην πράξη αφορά ένα μικρό κλάσμα του πληθυσμού. Αυτό ίσως οδηγήσει κάποιους στο εσφαλμένο συμπέρασμα ότι η ψήφισή του δεν αποτελεί κάποιο σπουδαίο πολιτικό επίτευγμα. Η...
Μια νίκη με ταυτότητα
ΑΠΟΨΕΙΣ
Το ΚΚΕ και τα «αστικά ατομικά δικαιώματα»
Η επίσημη στάση του ΚΚΕ στη Βουλή για το θέμα της ταυτότητας του φύλου, όπως και για το σύμφωνο συμβίωσης, δυστυχώς δεν προκάλεσε έκπληξη. Μέσα από την πρότασή του αποκαλύπτεται μια βαθύτατα συντηρητική και...
Το ΚΚΕ και τα «αστικά ατομικά δικαιώματα»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τι είδους πολίτες θέλουμε;
Κι όμως, όσες φορές αναφέρονται οι πολιτικοί στην ανάγκη αναθεώρησης του Συντάγματος δεν αγγίζουν την πραγματική πλευρά της ζωής του πολίτη, αλλά επικεντρώνονται μόνον σε πολιτικές σκοπιμότητες χωρίς κοινωνική...
Τι είδους πολίτες θέλουμε;
Ημέρα της Γυναίκας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πως αποφασίζει να απεργήσει μία γυναίκα;
Πως αποφασίζει να απεργήσει μία γυναίκα; Πρέπει να απευθυνθεί στο σωματείο της; Πρέπει να πάει στο αφεντικό της; Πρέπει να ρωτήσει τον άντρα της ή τον πατέρα της; Παίζει ρόλο ότι είναι τριήμερο; Πως το...
Πως αποφασίζει να απεργήσει μία γυναίκα;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η 8η Μάρτη επιστρέφει στις ρίζες της!
Η 8η Μάρτη 2019 συναντά ξανά τον λόγο από τον οποίο γεννήθηκε: την απεργία ως το κύριο μέσο ανάδειξης της γυναικείας καταπίεσης και κύριο τρόπο διεκδίκησης της ισότιμης θέσης της γυναίκας μέσα στο κοινωνικό...
Η 8η Μάρτη επιστρέφει στις ρίζες της!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Τα συνδικάτα στις γυναίκες, οι γυναίκες στα συνδικάτα
Η Ελλάδα, εξαιτίας των Μνημονίων, που ανέτρεψαν το εργασιακό μοντέλο σταθερής απασχόλησης, βρίσκεται εκτός του πλαισίου των άλλων χωρών της Ε.Ε. όσον αφορά την προώθηση μέτρων σχετικά με την ισότητα των δύο...
Τα συνδικάτα στις γυναίκες, οι γυναίκες στα συνδικάτα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας