Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ελληνικό: και αρχαία και επένδυση
EUROKINISSI

Ελληνικό: και αρχαία και επένδυση

  • A-
  • A+

Τα τελευταία δύο χρόνια η Ελλάδα μαθαίνει να ζει με κανόνες. Από το μετρό της Θεσσαλονίκης και την επένδυση τις Σκουριές, μέχρι τον ΟΑΣΘ, τα ταξί και την επένδυση στο Ελληνικό, η χώρα από νεοφιλελεύθερο Φαρ Ουέστ, όπου στο όνομα της «ανάπτυξης» και με πρόσχημα την ανάγκη «επενδύσεων» καταστρατηγούνταν κάθε έννοια νομιμότητας, ακυρωνόταν κάθε κανόνας για την εξυπηρέτηση του δημόσιου συμφέροντος και εμποδιζόταν κάθε προσπάθεια προστασίας των κοινών αγαθών, μετατρέπεται σήμερα σε ένα σύγχρονο κράτος δικαίου όπου η νομιμότητα και οι κανόνες προστατεύουν όσα δεν μπορεί και δεν θέλει να προστατεύσει η νεοφιλελεύθερη αντίληψη του εύκολου πλουτισμού και της χωρίς περιορισμούς κερδοσκοπίας.

Η νεοφιλελεύθερη αντιπολίτευση, σαν να μην έχει διδαχθεί τίποτε από τα λάθη της που έφεραν τη χώρα στη σημερινή δεινή κατάσταση και κόστισαν στην κοινωνία ήδη οκτώ χρόνια σκληρής λιτότητας και φτώχειας, αλλά και συγχρόνως αμήχανη μπροστά στη νέα πραγματικότητα που αναγορεύει την ανάπτυξη ως μια διευρυμένη έννοια, που δεν αφορά μονόπλευρα τα οικονομικά συμφέροντα των λίγων, αλλά επεκτείνεται και στις κοινωνικές και περιβαλλοντικές και πολιτιστικές παραμέτρους που αφορούν τους πολλούς, στο πρότυπο της παραδοχής της βιώσιμης ανάπτυξης, έχει αποδυθεί σε μια υπερπροσπάθεια προστασίας των συμφερόντων που λυμαίνονταν τη χώρα, κατηγορώντας την κυβέρνηση ως δήθεν εχθρό της ανάπτυξης και ως διώκτη των επενδύσεων.

Αν βεβαίως εννοούν ότι η σημερινή κυβέρνηση είναι εχθρός της «ανάπτυξης» της αρπαχτής και του ξεπουλήματος και διώκτης των ληστρικών επενδύσεων που σκοπό έχουν να ρημάξουν ό,τι έμεινε όρθιο στον τόπο, τότε πράγματι έχουν δίκιο. Αρκετά πλήρωσε η χώρα τη νεοφιλελεύθερη αντίληψη γι' αυτή την «ανάπτυξη» και αυτές τις «επενδύσεις» που την οδήγησαν στη χρεοκοπία.

Σήμερα ήρθε η ώρα να διδαχθούμε από τα λάθη του παρελθόντος και τις ολέθριες συνέπειές τους και να οικοδομήσουμε μια ανάπτυξη για όλους και όχι μόνο για τα συμφέροντα λίγων και προνομιούχων, μια ανάπτυξη δίκαιη που να απευθύνεται στο κοινό καλό και στο δημόσιο συμφέρον.

Το παράδειγμα του μετρό της Θεσσαλονίκης είναι πρόσφατο, εύγλωττο και διδακτικό. Η μονόπλευρα αγοραία αντίληψη της προηγούμενης κυβέρνησης έβλεπε την ανάπτυξη που θα έφερνε το μεγαλύτερο έργο υποδομής που έγινε ποτέ στη Θεσσαλονίκη να απειλείται από τα εξαιρετικά σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα του σταθμού Βενιζέλου.

Ετσι, ο Decumanus Maximus, η Μέση Οδός της Ρωμαϊκής και μετέπειτα της Βυζαντινής Θεσσαλονίκης, που βρέθηκε ανέπαφη 7 μέτρα κάτω από τη γη, στη θέση όπου επρόκειτο να τοποθετηθούν τα εκδοτήρια των εισιτηρίων του σταθμού του μετρό, έπρεπε να φύγει κατά τη δική τους αντίληψη και να μεταφερθεί σε στρατόπεδο μακριά, εκτός Δήμου Θεσσαλονίκης, προκειμένου το έργο να συνεχιστεί απρόσκοπτα. Εφηύραν μάλιστα για τις ανάγκες της υπόθεσης το ανιστόρητο, όσο και τεχνητό, δίλημμα: «ή αρχαία ή μετρό», το οποίο λόγω των κοινωνικών αντιδράσεων που ξεσήκωσε μετεξελίχθηκε σε: «ούτε αρχαία ούτε μετρό». Και υποστήριξαν ψευδώς, όπως αποδείχθηκε αργότερα, ότι δεν υπάρχει τεχνική λύση συνύπαρξης των αρχαιολογικών ευρημάτων και του σταθμού του μετρό στη Βενιζέλου.

Μετά από σθεναρή αντίδραση της τοπικής κοινωνίας με πρωτεργάτες τον δήμο, το πανεπιστήμιο, τους αρχαιολόγους και τους ανθρώπους του πνεύματος και αφού βέβαια άλλαξε η νεοφιλελεύθερη κυβέρνηση και ανέλαβε νέα διοίκηση στην Αττικό Μετρό, η τεχνική λύση που επί νεοφιλελεύθερων… δεν υπήρχε, ως διά μαγείας βρέθηκε.

Το ΚΑΣ συμφώνησε, και σήμερα το μετρό επανεκκίνησε και προχωρεί με γοργούς ρυθμούς ως ένα σύγχρονο και καινοτόμο τεχνικό έργο, το πρώτο στον κόσμο όπου μέσα στο κέλυφος ενός σταθμού θα αναδεικνύεται ένας σημαντικός ανοιχτός αρχαιολογικός χώρος. Με προφανείς συνέπειες εκτός από τον πολιτισμό και για τον τουρισμό, τις επιχειρήσεις και την αγορά της Θεσσαλονίκης.

Η ιστορία επαναλαμβάνεται. Η ίδια νεοφιλελεύθερη αντίληψη, προερχόμενη από τους ίδιους πολιτικούς χώρους που διαπλέκονται με οικονομικά συμφέροντα, διαδίδει και σήμερα για το Ελληνικό ότι η αναγνώριση ενός μικρού τμήματος της συνολικής έκτασης ως αρχαιολογικού χώρου θα είναι καταστροφική, γιατί ο αρχαιολογικός πλούτος δεν μπορεί, δήθεν, να συνυπάρξει με την επένδυση. Και κατηγορούν όσους επιδιώκουν να προχωρήσει η επένδυση χωρίς να υποχωρήσει η νομιμότητα, ως εχθρούς της ανάπτυξης.

Η επανάληψη των ίδιων σφαλμάτων οδηγεί στα ίδια ολέθρια αποτελέσματα. Η Ελλάδα χρειάζεται μια άλλη πολιτική για την οικονομική, κοινωνική και περιβαλλοντική της ανάπτυξη· μια πολιτική που στο πρότυπο του Αριστοτελικού μέτρου θα αναζητά το σημείο ισορροπίας μεταξύ οικονομίας, κοινωνίας, περιβάλλοντος και πολιτισμού.

Το μέτρο που εφαρμόστηκε με επιτυχία στο μετρό, αναδεικνύοντας τη μέση λύση της συνύπαρξης αρχαίων και τεχνολογίας για την ανάδειξη της Μέσης Οδού, είναι ένα επιτυχημένο παράδειγμα και δείχνει τον δρόμο και στην υπόθεση του Ελληνικού.

* καθηγητής, πρόεδρος της Αττικό Μετρό Α.Ε.

ΑΠΟΨΕΙΣ
Αυτή είναι η επένδυση του Ελληνικού!
Πέρα από το καζίνο και τη μαρίνα που αποτελούν τις μόνες βέβαιες κερδοφόρες ζώνες της επένδυσης, οι επενδυτές δεν δείχνουν διατεθειμένοι να αναλάβουν το ρίσκο της κατασκευής κτιρίων και στη συνέχεια της...
Αυτή είναι η επένδυση του Ελληνικού!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πολιτική αστοχιών και απουσία σχεδίου
Η πολιτική του υπουργείου Πολιτισμού έως τώρα ήταν: εξαγγελίες ευκαιριακού εντυπωσιασμού. Ο ζήλος για αποτελεσματικότητα και ταχύτητα κατέληξε σε ματαιώσεις και αναβολές λόγω έλλειψης σχεδίου και μελετών.
Πολιτική αστοχιών και απουσία σχεδίου
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ελληνικό, ελληνικότατο…
Το είπαν Ελληνικό (τοπωνύμιο) τότε… κάποτε. Υπάρχουν πέντ’-έξι εκδοχές για την ονομασία. Μέχρι από το Λοιμικό, κατά παραφθορά ή λόγω πολιτικής ορθότητας, επειδή, τον προπερασμένο αιώνα, υπήρχε στην περιοχή...
Ελληνικό, ελληνικότατο…
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο σταθμός Βενιζέλου του μετρό και το ΚΑΣ
Η προστασία των μνημείων της πολιτιστικής κληρονομιάς είναι αναπόσπαστη με την ύπαρξη ενός λαού και όλου του κόσμου. Το ελληνικό κράτος έχει υποχρέωση προστασίας των μνημείων της χώρας μας. Το όρισε το...
Ο σταθμός Βενιζέλου του μετρό και το ΚΑΣ
ΑΠΟΨΕΙΣ
Θα καταφέρουν να πείσουντο Κ ΑΣ να παρανομήσει;
Η επιχείρηση παραπλάνησης της κοινής γνώμης από πλευράς κυβέρνησης για τα αρχαία του μετρό της Θεσσαλονίκης βρίσκεται συνίσταται σε έναν καταιγισμό ψευδών και ανυπόστατων ισχυρισμών.
Θα καταφέρουν να πείσουντο Κ ΑΣ να παρανομήσει;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κοινωνικές δομές στη δίνη των ιδιωτικοποιήσεων
Ποιο το μέλλον για το Μητροπολιτικό Κοινωνικό Ιατρείο Ελληνικού;Η κυβέρνηση φαίνεται να έχει μεριμνήσει για το επενδυτικό προφίλ της χώρας. Εχει όμως μεριμνήσει με την ίδια επιμέλεια για την τύχη των...
Κοινωνικές δομές στη δίνη των ιδιωτικοποιήσεων

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας