Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ατμόπλοιον Αγγέλικα

Ατμόπλοιον Αγγέλικα

  • A-
  • A+

Το αίτημα για ελευθερία και αξιοπρέπεια, που οδηγεί στην αυτονομία του ανθρώπινου προσώπου, ακόμα και στις πιο καταπιεστικές συνθήκες της πολιτικής και οικονομικής εξουσίας, διατυπώνεται εύστοχα στο μυθιστόρημα του Ναπολέοντα Περγαλίδη με τίτλο «Ατμόπλοιον Αγγέλικα», εκδόσεις Μπαρτζουλιάνος.

Το μυθιστόρημα εξελίσσεται στην Οθωμανική Κρήτη, κυρίως στο Ηράκλειο, τον παλιό Χάνδακα, αλλά και σε μέρη του Ρεθύμνου, όπου ένας έφηβος, ο Σήφης, από οικογένεια που την κατέστρεψε η φτώχεια, πωλείται σε έμπορο σκλάβων ο οποίος τον μεταπωλεί σε διεστραμμένο Τούρκο αγά. Ο Σήφης σκοτώνει τον υποψήφιο βιαστή και φονιά του, δραπετεύει και γίνεται χαΐνης, όπως ο κλέφτης του 1821.

Τιμωρός των ισχυρών και των καταπιεστών, υπερασπιστής της δικαιοσύνης και της ελευθερίας των αδυνάτων, γίνεται σύμβολο. Από την άλλη πλευρά, ένας γενίτσαρος, ο Ιμπραήμ Τσελεμπή, φόβος και τρόμος των αδυνάτων και ειδικά των χριστιανών, μέσα από τον έρωτα απελευθερώνεται και γίνεται σύντροφος με τον Σήφη στις μεγάλες αξίες ζωής. Ο μηχανισμός της μνήμης ως εφαλτήριο αυτογνωσίας και αντίστασης του ανθρώπου προβάλλεται έξοχα από τον συγγραφέα ως καθολική κοινωνική λειτουργία ζωής.

Παράλληλα αναλύεται ο φόβος ως ατομικός και κοινωνικός μηχανισμός καταστολής και μόνο η ανατροπή του οδηγεί σε κοινωνική απελευθέρωση. Υπόβαθρο σε όλα αυτά είναι το παραμύθι, που όλο και περισσότερο λείπει από τη ζωή μας. Χωρίς παραμύθι και όνειρο, η ζωή είναι νεκρή. Το σκηνικό που στήνει ο Περγαλίδης πάνω στο ατμόπλοιον «Αγγέλικα» με τον γέρο παραμυθά να διηγείται το μαγευτικό παραμύθι του, τη διαρκή αναζήτηση οράματος δηλαδή για να έχει η ζωή νόημα και πληρότητα, είναι εξαιρετικό ως σύλληψη.

Μαζί με τον συμβολικό ποταμό που φέρει την ονομασία Χάος, στον οποίο ταξιδεύουν επικινδύνως οι δύο ήρωες για να ανακαλύψουν το παραμύθι τους, είναι μια πλατφόρμα αρχέγονου μύθου καθολικότητας η οποία μιλάει για το σήμερα, όπως άλλωστε όλη η πλοκή του μυθιστορήματος.

Η ιστορία με το παραμύθι την περίοδο της Τουρκοκρατίας είναι το εξωτερικό κέλυφος για να φωτιστεί το κάθε εξουσιαστικό και απάνθρωπο παρόν. Γιατί οι παραμυθάδες της κάθε εποχής, δηλαδή οι εραστές της ουτοπίας και του ανέφικτου, θεωρούνται τρελοί. Τι μένει εκτός από την αίσθηση του τραγικού; «Τώρα μας περνάνε για τρελούς… Σου εύχομαι να ερωτευτείς… Ο έρωτας είναι η κινητήρια δύναμη της ζωής…». Ρουφάς τις σελίδες απνευστί και ζωντανεύει ο ήρωας.

ΑΠΟΨΕΙΣ
«Παιγνίδι Ανοιχτό» του Περοδασκαλάκη
Σε αυτό το λεηλατημένο τοπίο η εξαιρετική ποιητική συλλογή του Δημήτρη Περοδασκαλάκη, από τις σημαντικότερες των τελευταίων χρόνων, «Παιγνίδι Ανοιχτό», εκδόσεις Γαβριηλίδης, με την ποιότητά της επιτελεί σε...
«Παιγνίδι Ανοιχτό» του Περοδασκαλάκη
ΑΠΟΨΕΙΣ
Με θέα στο Λεβάντε
Ο ήλιος σμαλτώνει με το μάλαμά του τη θάλασσα και η μνήμη φουντώνει αγωνίες. Οποιος φυγαδεύει τις θύμησές του μακριά από τις δύσκολες μάχες της καθημερινότητας, δύσκολα θα επιβιώσει από τη συντελούμενη...
Με θέα στο Λεβάντε
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο συγγραφέας στο επίκεντρο
Σύμφωνα με μερικούς (Σεντ-Μπεβ) η βιογραφία είναι πολύ σημαντική∙ για άλλους (Προυστ) το εγώ που γράφει είναι διαφορετικό από το εγώ που ζει. Κι ίσως αυτό ήθελε να πει ο Ρεμπό όταν έγραψε: Je est un autre....
Ο συγγραφέας στο επίκεντρο
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι αόρατοι συγγραφείς
Για έναν συγγραφέα είναι πολύ σημαντική η θέση που καταλαμβάνει στα ράφια ενός βιβλιοπωλείου. Αν έχει αυτή τη θέση υπάρχει, αν δεν την έχει δεν υπάρχει. Εσύ, για παράδειγμα, δεν υπάρχεις. Σπάνια τυχαίνει ν’...
Οι αόρατοι συγγραφείς
ΑΠΟΨΕΙΣ
Γραφή και ανάγνωση
Το διάβασμα ως πάθος, επιθυμία αναζήτησης και ανακάλυψης, ως ευχαρίστηση να βρεις και να πειραματιστείς καινούργιες αισθήσεις και εντυπώσεις είναι, όχι λιγότερο από την ίδια τη ζωή, το γνωστικό ντεπόζιτο και...
Γραφή και ανάγνωση
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Παίγνιο μες στη Ρώμη»...
Τι είδους συζητήσεις θα μπορούσαν να προκληθούν με το βιβλίο των M. Hardt και Α. Negri: Empire; Ηδη, εδώ και μια δεκαετία, είχα θέσει μια σειρά ζητήματα για τον «αποκεντρωμένο και απεδαφικοποιημένο μηχανισμό»...
«Παίγνιο μες στη Ρώμη»...

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας