Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Στο ίδιο έργο θεατές

Στο ίδιο έργο θεατές

  • A-
  • A+

Σήμερα Δευτέρα σημαίνει η έναρξη του σχολικού έτους 2017/18 και, όπως κάθε χρονιά, έτσι και φέτος έχουμε επανάληψη διακηρύξεων για το αυτονόητο: «Τα σχολεία θα ανοίξουν και όλοι οι εκπαιδευτικοί και τα βιβλία θα είναι στη θέση τους». «Τα σχολεία ανοίγουν αύριο με τις καλύτερες συνθήκες. Αύριο θα είναι μια ευχάριστη μέρα», δήλωσε χθες ο υπουργός Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου, στα εγκαίνια του περιπτέρου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, στην 82η ΔΕΘ.

Λίγες μέρες πριν, τη Δευτέρα 28 Αυγούστου, σε συνέντευξή του στην ΕΡΤ με αφορμή την παρουσίαση του νέου Λυκείου και του συστήματος πρόσβασης, ο υπουργός Παιδείας δεν έχασε την ευκαιρία να δηλώσει ότι «είμαστε πανέτοιμοι, δεν είμαστε μόνο έτοιμοι. Φέτος θελήσαμε με σιωπηλότερο τρόπο να δουλέψουμε πολύ συστηματικά και 11 του μήνα θα καταφέρουμε το άνοιγμα όλων των σχολείων… το μεγάλο μας ερώτημα είναι γιατί εδώ και τόσες δεκαετίες δεν είχαμε αυτή την κανονικότητα».

Η «κανονικότητα», λοιπόν, επανέρχεται, σύμφωνα με τον υπουργό Παιδείας. Κι ας έχουν περάσει οκτώ ολόκληρα χρόνια χωρίς κανέναν μόνιμο διορισμό εκπαιδευτικού! Και ας παραμένουν τα πληθωρικά τμήματα των πάνω από 25 μαθητών που υπονομεύουν τη μαθησιακή διαδικασία! Και ας μένουν χωρίς καμιά υποστήριξη μέσα στις παραφορτωμένες τάξεις χιλιάδες παιδιά με μαθησιακά προβλήματα και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες!

Και ας κλείνουν μαζικά τμήματα των ΕΠΑΛ όπου το υπουργείο Παιδείας θεωρεί ότι οι μαθητές είναι λίγοι! Και ας αυξάνει η αναλογία των ελαστικά εργαζόμενων εκπαιδευτικών στο σύνολο του πληθυσμού των διδασκόντων! Και ας κυριαρχούν και στη νέα σχολική χρονιά οι ευφάνταστοι τρόποι «κάλυψης» των κενών στα σχολεία με τη μείωση των διδακτικών ωρών και το «ξεχείλωμα» των αναθέσεων μαθημάτων (ο φιλόλογος διδάσκει Θρησκευτικά, ο θεολόγος Ιστορία, ο μηχανικός Μαθηματικά και ο μαθηματικός Φυσική), που βαθαίνουν το κράτος της αμάθειας! Και ας αυξάνει ο αριθμός των εκπαιδευτικών που αναγκάζονται να διδάσκουν σε 2, 3, 4 και 5 σχολεία, σαν ένα είδος ιδιότυπου ντελίβερι! Και ας παραμένουν διαλυμένες και εγκαταλειμμένες όλες σχεδόν οι σχολικές βιβλιοθήκες!

Είναι φανερό: Για την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, εδώ και πολλά πολλά χρόνια, οι ημερομηνίες του σχολικού έτους, έναρξη, λήξη, εξετάσεις κ.λπ., έχουν αποκτήσει μια τυπικότητα. Και σε αυτό, το υπουργείο Παιδείας μοιάζει με εταιρεία τρένων που το μόνο που την ενδιαφέρει, για την έξωθεν καλή μαρτυρία, είναι να έχει ένα καλό διαφημιστικό προσπέκτους με βεβαιότητες και σιγουριές. Αν η πραγματικότητα δεν συμφωνεί, τόσο το χειρότερο για την πραγματικότητα.

Την ίδια ώρα η Ν.Δ. ξεπερνάει τις προτεραιότητες που συνήθως υπάρχουν στην έναρξη της σχολικής χρονιάς! Η ανησυχία της τομεάρχη Παιδείας Νίκης Κεραμέως είναι αν «θα υλοποιηθεί φέτος η αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων» η οποία, όπως λέει, έχει συμφωνηθεί με τους θεσμούς. Στο πλαίσιο αυτό υποβάλλει ερώτηση προς τον υπουργό Παιδείας: «Προτίθεται πράγματι το υπουργείο να διεξαγάγει την αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων κατά το εντός ολίγων ημερών αρχόμενο σχολικό έτος 2017-2018, και αν ναι, ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα και ποιο το ακριβές πλαίσιο υλοποίησης;». Είναι φανερό ότι η μεγάλη τους πρεμούρα είναι η αξιολόγηση. Καθαρόαιμοι τοποτηρητές του νεοφιλελεύθερου ΟΟΣΑ και των θεσμών!

Τα παραδείγματα των εξαγγελιών του τύπου «τα σχολεία είναι πανέτοιμα» στην «εκπαιδευτική ιστορία» είναι άφθονα και η εμπειρία μεγάλη καθώς κάθε χρόνο αναπνέουμε τα αποκαΐδια των υποσχετικών. Για παράδειγμα πέρσι, τέτοιες μέρες και πάλι, ο Νίκος Φίλης δήλωνε ότι «έπειτα από 30 χρόνια ξεκινούν χωρίς κενά, όλοι οι δάσκαλοι και τα βιβλία είναι στις αίθουσες και περιμένουν τα παιδιά». Ποια ήταν τότε η «κανονικότητα»; Λίγους μήνες πριν το υπουργείο «πέτυχε» με ένα μπαράζ νομοθετικών ρυθμίσεων, εγκυκλίων κ.λπ. να προχωρήσει στη μείωση/τροποποίηση του ωρολόγιου προγράμματος στα Γυμνάσια (κόβοντας ώρες από Αρχαία, Γεωγραφία, Βιολογία, Οικιακή Οικονομία κ.λπ.).

Αμέσως μετά, ολοκλήρωσε το «έργο» του με την αντιπαιδαγωγική παρέμβαση στους όρους δημιουργίας τμημάτων στο μάθημα της Αγγλικής Γλώσσας, την 3η (!) ανάθεση μαθημάτων και την κατάργηση της 3ωρης μείωσης για τους υπευθύνους στα εργαστήρια Πληροφορικής-Φυσικών Επιστημών. Συγχωνεύτηκαν εκατοντάδες τμήματα στα ΕΠΑΛ και επιπρόσθετα οδηγήθηκαν σε κλείσιμο εκατοντάδες λεγόμενα «ολιγομελή». Υστερα απ’ όλα αυτά ήρθε και η εγκύκλιος για τα σχολικά προγράμματα (αγωγής υγείας, πολιτιστικά, περιβαλλοντικής κ.ά.) να βάλει ταφόπλακα στην προσπάθεια για παράλληλες δράσεις στα σχολεία. Και έτσι, με αυτά και τα άλλα, εξασφαλίστηκε η «κανονικότητα».

Το 2014, τέτοιον καιρό, ο τότε υπουργός Παιδείας Ανδρέας Λοβέρδος απέστειλε σε όλες τις σχολικές μονάδες της χώρας το εξής μήνυμα: «Ολα τα σχολεία της χώρας ανοίγουν σήμερα τις πόρτες τους για να καλωσορίσουν τους μαθητές. Ολα τα σχολεία της χώρας έχουν έγκαιρα τα βιβλία. Η εκπαίδευση, η μόρφωση και η παιδεία πρέπει να αποτελούν τα εφόδια όλων των μαθητών». Χαρακτηριστικό της κενότητας των διακηρύξεων του τότε υπουργού Παιδείας είναι το γεγονός ότι μέχρι και το τέλος του σχολικού έτους πάνω από 1.000 θέσεις εκπαιδευτικών έμειναν ακάλυπτες, παρ’ όλο που ο Ανδρέας Λοβέρδος προκειμένου να αντιστοιχίσει τις δηλώσεις του με την πραγματικότητα εφηύρε νέους αντιεκπαιδευτικούς όσο και ευφάνταστους τρόπους «κάλυψης» των κενών στα σχολεία. Από τη μια, δεν δίστασε να αλλάξει τα αναλυτικά και ωρολόγια προγράμματα στα ολοήμερα σχολεία και, από την άλλη, άλλαξε τις αναθέσεις μαθημάτων στους καθηγητές, στην καταφανώς αντιεκπαιδευτική λογική «δεν με ενδιαφέρει αν μπορείς να διδάξεις το μάθημα, με ενδιαφέρει να μη φαίνονται τα κενά».

Στις αρχές του Σεπτεμβρίου του 2013 ο τότε υπουργός Παιδείας, Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος, δήλωνε: «Σήμερα, σε όλη την Ελλάδα, κάθε μαθητής έχει τα βιβλία του και κάθε τάξη τον δάσκαλο και τον καθηγητή της». Μάλιστα, με την κυνικότητα που τον χαρακτηρίζει, την τελευταία εβδομάδα του Αυγούστου του ίδιου έτους δεν δίστασε να δηλώσει ότι «όλοι οι εκπαιδευτικοί από τον Σεπτέμβριο του 2013 αποκτούν οργανική θέση στο σχολείο χωρίς όρια ωρών και γραφειοκρατικά τερτίπια τοποθέτησης που γεννούν ανασφάλεια και αδιαφάνεια», όταν λίγο πριν είχε θέσει σε διαθεσιμότητα-απόλυση 2.100 εκπαιδευτικούς και είχε καταργήσει 46 τεχνικές ειδικότητες.

Και εκείνη τη χρονιά, χιλιάδες ήταν τα ακάλυπτα κενά εκπαιδευτικών και το υπουργείο Παιδείας προχώρησε σε συγχωνεύσεις τμημάτων, ακόμη και μήνες μετά την έναρξη του σχολικού έτους, για να λειτουργήσουν τα σχολεία που δεν είχαν εκπαιδευτικούς. «Το στοίχημα θα κερδηθεί και η νέα σχολική χρονιά θα ξεκινήσει κανονικά και χωρίς προβλήματα», διατυμπάνιζε, με κάθε ευκαιρία, τέτοιες μέρες το 2011, η τότε υπουργός Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου. Λίγο πριν είχε σβήσει από τον χάρτη, διά των συγχωνεύσεων, περίπου 1.350 σχολικές μονάδες. Ηταν η χρονιά που χιλιάδες κενά εκπαιδευτικών υπήρχαν, μήνες μετά την έναρξη του σχολικού έτους, ενώ αντί για βιβλία, μοιράστηκαν… φωτοτυπίες.

  

ΑΠΟΨΕΙΣ
Η ιστορία ενός «προμελετημένου εγκλήματος»
Σε παλαιότερα άρθρα μου και επιστολές προς τους αρμοδίους του υπουργείου Παιδείας και δημοσιευμένα στον ηλεκτρονικό, ημερήσιο και περιοδικό Τύπο («Alfavita», «Το Ποντίκι», «Φιλολογική»), είχα εκφράσει την...
Η ιστορία ενός «προμελετημένου εγκλήματος»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο επιθεωρητισμός... με νέα φορεσιά
Η υπουργική απόφαση για τον προγραμματισμό και την αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου των σχολικών μονάδων εμπεδώνει ακόμη περισσότερο την ιεραρχία, τον διοικητισμό και τον τεχνοκρατισμό, δημιουργώντας μια...
Ο επιθεωρητισμός... με νέα φορεσιά
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η παιδεία-πίτα και το κράτος-επιχειρηματίας
Τα «καύσιμα» της κίνησης της φροντιστηριακής δραστηριότητας πριμοδοτούνται από το ανταγωνιστικό σύστημα επιλογής για τα ΑΕΙ-ΤΕΙ, το οποίο στηρίζεται σε μεθόδους που προσφέρονται για εμπορική εκμετάλλευση....
Η παιδεία-πίτα και το κράτος-επιχειρηματίας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Επιδόσεις μαθητών και αξιολόγηση εκπαιδευτικών
Από την επίσημη αξιολόγηση ουσιαστικά «αγνοούνται» ή καταγράφονται τυπικά οι αμέτρητοι κοινωνικοί και εκπαιδευτικοί παράγοντες που επηρεάζουν και συνδιαμορφώνουν την εκπαιδευτική διαδικασία και το εκπαιδευτικό...
Επιδόσεις μαθητών και αξιολόγηση εκπαιδευτικών
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι αθέατες πλευρές των εξαγγελιών για τις προσλήψεις εκπαιδευτικών
Αν οι μόνιμοι αλλά και οι αδιόριστοι εκπαιδευτικοί πέσουν στην «παγίδα» που στήνει το υπουργείο και χωριστούν σε «ομάδες συμφερόντων», αν η αντιπαράθεση, αντί να επικεντρωθεί στην απαίτηση για μόνιμους...
Οι αθέατες πλευρές των εξαγγελιών για τις προσλήψεις εκπαιδευτικών
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πόσο είπατε, κ. υπουργέ, ότι θα κοστίσει η νέα σας χρυσόσκονη;
Αναστάτωση και προβληματισμός για την παρελκυστική πολιτική του υπουργείου Παιδείας κυριαρχούν ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς των Δημοτικών Σχολείων και των Γυμνασίων με αφορμή την πρόσκληση του Ινστιτούτου...
Πόσο είπατε, κ. υπουργέ, ότι θα κοστίσει η νέα σας χρυσόσκονη;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας