Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Κλαγγές και όνειρα
EUROKINISSI/ILIALIVE.GR/ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΠΥΡΟΥΝΗΣ

Κλαγγές και όνειρα

  • A-
  • A+

Την εβδομάδα που μας πέρασε ανακοινώθηκαν οι βαθμολογίες όσων συμμετείχαν στις φετινές πανελλήνιες εξετάσεις για την είσοδο στα ΑΕΙ και ΤΕΙ.

Πέρασε, ωστόσο, το γεγονός σχεδόν απαρατήρητο. Χωρίς πρωτοσέλιδα. Χωρίς μακροσκελή ρεπορτάζ.

Πρωτίστως χωρίς όσα γίνονταν στο παρελθόν το διάστημα πριν από την ανακοίνωση. Προβλέψεις για τη διακύμανση των βαθμολογιών που απογοήτευαν ή έδιναν πνοή σ’ όσους κινούνταν στη διακεκαυμένη ζώνη για το όνειρο της επιθυμητής επιλογής.

Ηταν τότε που οι εφημερίδες αριθμοποιούσαν τις αγωνίες, τις ανασφάλειες των γονέων. Που αγόραζαν δυο και τρεις εφημερίδες. Στόχος τους η αγορά ελπίδας.

Φέτος δεν υπήρχε «εθνική» κορύφωση. Δεν αποτέλεσε η ανακοίνωση εθνικό γεγονός. Θετική η εξέλιξη, θα μπορούσε να ισχυριστεί κάποιος παρατηρητής. Δείγμα ωριμότητας, θα προσέθετε κάποιος άλλος.

Η ελληνική κοινωνία δεν εναποθέτει τις επαγγελματικές προοπτικές για την αποκατάσταση των γόνων της στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Αν κεφαλαιοποιηθεί αυτή η αντίληψη για αντίδραση της ελληνικής κοινωνίας ως ωρίμανση θα ήταν παραπλανητική.

Συνεχίζουν βεβαίως οι Ελληνες γονείς να θεωρούν την πανεπιστημιακή εκπαίδευση ως αγαθό, που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως μέσο επαγγελματικής προοπτικής.

Εντυπωσιάζει η αγαλλίασή τους για την υψηλή βαθμολογία των τέκνων τους. Αποτελεί για όλη την οικογένεια τεκμήριο αφοσίωσης και εύρυθμης λειτουργίας των ενδοοικογενειακών σχέσεων. Ενδεχομένως ικανότητα στοχοπροσήλωσης και αποτελεσματικότητας.

Οι Ελληνες γονείς συνεχίζουν να έχουν ως απωθημένο το καδράρισμα του πτυχίου. Δεν είμαι βέβαιος, ωστόσο, σε τι ποσοστά κυμαίνεται η εκτίμησή τους στο εκπαιδευτικό αγαθό ως πνευματική καλλιέργεια.

Η αθόρυβη ανακοίνωση των βαθμολογιών οφείλεται στο αδιέξοδο της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Που δεν μεταφράζεται σε επαγγελματική προοπτική. Είναι η αίσθηση της ακινησίας.

Η επιστροφή σε προγενέστερες μορφές είναι αδύνατη. Τουλάχιστον με τον τρόπο που γινόταν παλιότερα.

Τα χωράφια έχουν μείνει χέρσα κι όταν κάποιος νέος ασχολείται με κτηνοτροφική δραστηριότητα προβάλλεται από τα ραδιοτηλεοπτική μέσα ως αξιομνημόνευτη επιλογή.

Αυτή η ακινησία επιβάλλει έναν διάλογο που θα ανοίξει δρόμους. Που δεν θα επαναλαμβάνεται ως θρηνωδία και επαναλαμβανόμενο μοτίβο για μια επερχόμενη καταστροφή η μετανάστευση των προσοντούχων πτυχιούχων σε προσοδοφόρες –και όχι μόνο-θέσεις της Εσπερίας. Δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει αυτό. Ούτε θα σταματήσει αν βελτιωθεί η κατάσταση. Θα περιοριστεί σίγουρα.

Ομως, ο κόσμος σήμερα είναι πολύ ανοιχτός και η κινητικότητα αποτελεί στοιχείο της νέας πραγματικότητας.

Αυτό που χρειάζεται σήμερα είναι μια ελκυστική εκπαίδευση για μαθητές και φοιτητές. Μια εκπαίδευση που θα αναλάβει να διαμορφώσει τις γενιές της μετα-κρίσης.

Οι κλαγγές, λοιπόν, για τις μεταρρυθμίσεις στα εκπαιδευτικά προγράμματα ανήκουν σε εποχές που ξεθωριάζουν.

*καθηγητής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

ΑΠΟΨΕΙΣ
Βαθμολογίες πανελλαδικών: «το ταξίδι μετράει»
Δημοσιεύτηκαν οι βαθμολογίες των πανελλαδικών εξετάσεων και περισσεύουν οι ευχές, πραγματικές, αδιάφορες ή και υποκριτικές στους μαθητές για ό,τι καλύτερο στην ανταμοιβή των κόπων τους.
Βαθμολογίες πανελλαδικών: «το ταξίδι μετράει»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Υπουργείο απροσεξίας;
Για το 2021 οι μαθητές είναι υποχρεωμένοι να δώσουν Πανελλαδικές Εξετάσεις με το νέο σύστημα και δεν έχουν δικαίωμα επιλογής όπως γινόταν μέχρι και πέρυσι.
Υπουργείο απροσεξίας;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι βάσεις εισαγωγής στα ΑΕΙ. Πραγματικότητα και ιδεοληψία
Η εισαγωγή υποψηφίων με χαμηλές επιδόσεις σε πανεπιστημιακές σχολές τροφοδότησε για άλλη μια φορά τη συζήτηση για το επίπεδο των αποφοίτων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, την ποιότητα των σπουδών στα...
Οι βάσεις εισαγωγής στα ΑΕΙ. Πραγματικότητα και ιδεοληψία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Εξετάσεις προτύπων: απλή αλλαγή, παραλλαγή ή αλλοίωση;
Οι εισαγωγικές εξετάσεις των προτύπων ήταν ανέκαθεν, από μόνες τους, μια ιδιαίτερα πιεστική και πολλές φορές ψυχοφθόρα διαδικασία που απαιτεί τεράστια ψυχικά αποθέματα.
Εξετάσεις προτύπων: απλή αλλαγή, παραλλαγή ή αλλοίωση;
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Δεν ξαναδίνω πανελλαδικές…»
Αυτή τη φορά δίνω υπόσχεση στον εαυτό μου και στην κόρη μου πως οι πανελλαδικές δεν θα αλλάξουν ούτε τη ζωή ούτε την καθημερινότητά μας. Εξετάσεις είναι όπως οι άλλες και θα περάσουν.
«Δεν ξαναδίνω πανελλαδικές…»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πανελλαδικές… δραματοποιήσεις
Τα τελευταία χρόνια, όμως, επαναλαμβάνεται, κάθε Ιούνιο, η ίδια δραματοποίηση. Ολη η χώρα γίνεται μέρος αυτού του κοινωνικού δράματος, που ξεκίνησε ως πάλη ανάμεσα στους νέους στα μαρμαρένια αλώνια του...
Πανελλαδικές… δραματοποιήσεις

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας