• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 10.1°C / 14.1°C
    2 BF
    81%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 9.9°C / 12.2°C
    2 BF
    90%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 14.0°C / 14.4°C
    4 BF
    77%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 7.9°C / 10.0°C
    1 BF
    78%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 10.7°C
    3 BF
    87%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.0°C / 10.4°C
    1 BF
    94%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 5.4°C / 6.8°C
    1 BF
    100%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    2 BF
    79%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.2°C / 13.0°C
    2 BF
    94%
  • Μυτιλήνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 11.8°C
    3 BF
    78%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 15.4°C
    4 BF
    67%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.7°C / 10.7°C
    4 BF
    76%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 15.8°C / 15.8°C
    4 BF
    82%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.7°C / 11.1°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 11.7°C / 13.5°C
    0 BF
    86%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 14.8°C / 16.6°C
    1 BF
    84%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 8.8°C / 13.2°C
    0 BF
    93%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 11.0°C / 11.0°C
    1 BF
    79%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.7°C / 12.8°C
    2 BF
    100%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 7.9°C
    1 BF
    94%

Η αποτυχία ενός διαγωνίσματος

  • A-
  • A+

Στο κλείσιμο της –εύστοχης και επιγραμματικής– ανακοίνωσης της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας για τα θέματα των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων στα Μαθηματικά Προσανατολισμού, διαβάζουμε τα παρακάτω γενικά σχόλια: «Καλύπτεται μεγάλο μέρος της ύλης, όχι όμως στο απαραίτητο εύρος της. Αρκετά ερωτήματα ήταν επικεντρωμένα σε συγκεκριμένο κεφάλαιο που αναφέρεται σε προηγούμενες τάξεις.

Ο διατεθειμένος χρόνος δεν επαρκούσε για την πλήρη και επιτυχή διαπραγμάτευση των θεμάτων, παρότι σε κάποια ερωτήματα είχαν δοθεί τα ενδιάμεσα αποτελέσματα. Η διάρθρωση των θεμάτων δεν είχε την απαιτούμενη κλιμάκωση στο θέμα Γ.

Οι υποψήφιοι έπρεπε να έχουν πολύ καλή γνώση της ύλης των Μαθηματικών των προηγούμενων τάξεων. Τα θέματα ήταν σαφώς δυσκολότερα από τα αντίστοιχα περσινά».

Αυτό που περιγράφει, με άλλα λόγια, η ΕΜΕ είναι ένα στριφνό και μονόπλευρο διαγώνισμα, όπου κάποιος υποψήφιος χρειαζόταν εξειδικευμένες γνώσεις από συγκεκριμένο κεφάλαιο της Αλγεβρας της Β΄ Λυκείου για να ορθοποδίσει και να το διατρέξει ομαλά.

Ενα διαγώνισμα με αρκετά ακραία ερωτήματα, που δεν είχαν να κάνουν με το γενικό πνεύμα της ύλης της Γ΄ Λυκείου και δημιούργησαν σοβαρότατα προβλήματα, ειδικά στους καλά προετοιμασμένους μαθητές. Σ’ αυτούς τους μαθητές, άλλωστε, θα μπορούσε να δημιουργηθεί κρίση αυτοπεποίθησης κατά τη διάρκεια του διαγωνίσματος, καθώς πέρναγε ο χρόνος και τα ερωτήματα δεν «έβγαιναν».

Αποτέλεσμα, το άγχος και η πίεση να πολλαπλασιάζονται, μια και, εκτός από τις κακοτοπιές των ερωτημάτων, είχαν πια να διαχειριστούν και την άσχημη ψυχική τους κατάσταση.

Αυτό που δεν είπε –και δεν θα μπορούσε, άλλωστε, να περιγράψει με παρόμοιους όρους– η ΕΜΕ είναι ότι το φετινό διαγώνισμα των πανελλαδικών στα Μαθηματικά ήταν ανέμπνευστο, δίχως αρμονία και κάλλος· υποθέτει κανείς πως αντιμετωπίστηκε ως αγγαρεία από τους συντάκτες του, δίχως αγάπη και φροντίδα.

Κυρίως, ήταν ένα διαγώνισμα που δεν ψυχαγώγησε κανέναν απ’ όσους αποπειράθηκαν να το λύσουν, είτε πρόκειται για υποψήφιους είτε για καθηγητές ή για απλούς φίλους των Μαθηματικών.

Γιατί, εντέλει, τα Μαθηματικά, εκτός από την καθαρά χρησιμοθηρική τους σκοπιά στην επιστήμη και τον πολιτισμό, προσφέρουν και ψυχαγωγία (ψυχαγωγία: τέρψη με πνευματικά μέσα, «Μικρό Ελληνικό Λεξικό», Τεγόπουλος-Φυτράκης).

Αν απογυμνώσουμε το γνωστικό αυτό αντικείμενο –όπως και οποιοδήποτε άλλο– από την ψυχαγωγική του διάσταση, εκφυλίζεται σε πάρεργο. Αλλωστε η οποιαδήποτε μαθησιακή διαδικασία οφείλει να εμπεριέχει και την έννοια της ψυχαγωγίας, της πνευματικής διέγερσης και απόλαυσης.

Το φετινό διαγώνισμα των Μαθηματικών Προσανατολισμού στις πανελλαδικές εξετάσεις απέτυχε (και) σε αυτό το κομμάτι· δεν το απόλαυσε κανείς.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αποχαιρετισμοί
Ενα σωρό αξιόλογους ανθρώπους γνωρίσαμε κι εφέτος –μαθητές και γονείς, καθηγητές και βοηθητικό προσωπικό– κι αυτή είναι η καλύτερη ανταμοιβή εμάς των γυρολόγων της δημόσιας Παιδείας, ακόμα κι αν με κάποιους...
Αποχαιρετισμοί
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο μπαμπούλας
Να γίνουμε ανατρεπτικοί αν χρειαστεί, να μιλήσουμε αληθινά, να καταδείξουμε τα δικά μας πιστεύω για το αντικείμενο της διδασκαλίας, ν’ αφήσουμε τη βολή μας και να γίνουμε αγωγοί, ν’ ανοίξουμε κι εμείς οι ίδιοι...
Ο μπαμπούλας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πλασιέ της γνώσης
Κι είναι χιλιάδες σαν την Εύα, που γυρίζουν κάθε εβδομάδα σε δυο, τρία ή και τέσσερα σχολεία, σαν πλασιέ της γνώσης. Ίσα που προλαβαίνουν να χτυπήσουν την πόρτα του κάθε σχολείου, να διαλαλήσουν την...
Πλασιέ της γνώσης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Εκθεση υποκρισίας
Στην πρώτη τους κρίσιμη διαδικασία αξιολόγησης συμμετέχουν με τη βεβαιότητα πως εκφράζοντας ελεύθερα και με παρρησία τις προσωπικές μας αντιλήψεις, ξεδιπλώνοντας τη μοναδικότητα της άποψης και του χαρακτήρα...
Εκθεση υποκρισίας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πανελλαδικές αδικίες
Πολύ μεγάλη συζήτηση γίνεται διαχρονικά για το σύστημα πρόσβασης στα Πανεπιστήμια. Λίγα ακούγονται, παρ' όλα αυτά, για την de facto ιδιωτικοποίηση αυτής της πρόσβασης και την πλήρη απαξίωση του Λυκείου ως...
Πανελλαδικές αδικίες
ΑΠΟΨΕΙΣ
Απορίας άξιο
Κάθε φθινόπωρο, συστήνονται σε Γυμνάσια της επικράτειας τα λεγόμενα ΣΚΑΕ – σε απλά ελληνικά, τα κέντρα Ενισχυτικής Διδασκαλίας.
Απορίας άξιο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας