Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εκθεση υποκρισίας
EUROKINISSI ilialive.gr//ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΠΥΡΟΥΝΗΣ

Εκθεση υποκρισίας

  • A-
  • A+

Νωρίς το απόγευμα, παραμονή του μαθήματος της Εκθεσης, τον βρήκα στο μπαλκόνι θαμμένο μέσα σ’ ένα βουνό από φωτοτυπίες. Ξεφύλλιζε σαν μανιακός και επαλήθευε αυτά που είχε αποστηθίσει τους προηγούμενους μήνες, να βεβαιωθεί ότι μπορεί να τα αναπαράξει πιστά.

Αναλόγως του θέματος, απαριθμούσε μηχανικά τα πέντε-έξι πραγματάκια που έπρεπε να ειπωθούν «οπωσδήποτε» με βάση τις σημειώσεις και τις υποδείξεις των βοηθημάτων και του φροντιστή του. Αλλιώς κινδύνευε να βρεθεί εκτός θέματος και να βαθμολογηθεί χαμηλά στο περιεχόμενο· τουλάχιστον έτσι τον είχαν κάνει να πιστεύει.

«Μου κεντρίζει το ενδιαφέρον η Εκθεση, νιώθω πως έχω να πω πράγματα. Πιστεύω όμως πως αν εκφράσω τις προσωπικές μου αντιλήψεις πέρα από τα “έτοιμα” που διαβάζω στις σημειώσεις, θα βρεθώ εκτός θέματος και θα με τιμωρήσουν οι βαθμολογητές» ήταν η απάντησή του παλιότερα, όταν τον ρώτησα πώς τα πάει με το συγκεκριμένο αντικείμενο.

Το ίδιο ακριβώς πιστεύει και η πλειονότητα των μαθητών, τουλάχιστον με βάση τη δική μου εμπειρία. Πασχίζουν όλη τη χρονιά ν’ αποστηθίσουν τα «SOS» της κάθε θεματικής ενότητας, ώστε να τα ανασύρουν από τη φαρέτρα τους και να τα αναμασήσουν σαν έρθει η ώρα, ελπίζοντας να επιβραβευτούν με υψηλή βαθμολογία. Λες και η έκφραση άποψης είναι προψημένο φαγητό, που χρειάζεται μόνο λίγο ζέσταμα στον φούρνο μικροκυμάτων πριν καταναλωθεί.

Αποτέλεσμα, στρατιές υποψηφίων κάθε χρόνο να προσπαθούν να παπαγαλίσουν δοτές σκέψεις κι απόψεις, στο μάθημα που υποτίθεται θα έπρεπε να προάγει και να καλλιεργεί την ελεύθερη, δομημένη προσωπική έκφραση και όχι να τη στραγγαλίζει στον βωμό του βαθμού.

Τα παιδιά μας λοιπόν εμπεδώνουν την πεποίθηση πως η επιβράβευση θα έρθει λέγοντας μόνο αυτά που θα ευχαριστήσουν τους ακροατές μας και μάλιστα διατυπωμένα με τον τρόπο που αυτοί θέλουν να τα ακούσουν· βαθμολογητές της Εκθεσης σήμερα, εργοδότες, συνάδελφοι, ψηφοφόροι, συνεργάτες, συμπολίτες, συνάνθρωποί μας αύριο.

Στην πρώτη τους κρίσιμη διαδικασία αξιολόγησης συμμετέχουν με τη βεβαιότητα πως εκφράζοντας ελεύθερα και με παρρησία τις προσωπικές μας αντιλήψεις, ξεδιπλώνοντας τη μοναδικότητα της άποψης και του χαρακτήρα μας, όχι απλώς δεν θα κερδίσουμε κάτι, αλλά θα αντιμετωπιστούμε τιμωρητικά.

Δεν έχω απάντηση στο ερώτημα αν όντως οι βαθμολογητές της Εκθεσης προσπαθούν να πριμοδοτήσουν την ελεύθερη έκφραση ή αν διορθώνουν μηχανιστικά· εφόσον συμβαίνει το πρώτο, σίγουρα δεν έχει αποτυπωθεί ως πρακτική στην προετοιμασία του μαθήματος.

Σημασία έχει πως η νοοτροπία με την οποία γαλουχούνται τα παιδιά μας και η στάση ζωής που εμπεδώνεται μέσα από αυτή τη διαδικασία προάγουν μόνο την κοινωνική υποκρισία.

ΑΠΟΨΕΙΣ
Πλασιέ της γνώσης
Κι είναι χιλιάδες σαν την Εύα, που γυρίζουν κάθε εβδομάδα σε δυο, τρία ή και τέσσερα σχολεία, σαν πλασιέ της γνώσης. Ίσα που προλαβαίνουν να χτυπήσουν την πόρτα του κάθε σχολείου, να διαλαλήσουν την...
Πλασιέ της γνώσης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η αποτυχία ενός διαγωνίσματος
Αν απογυμνώσουμε το γνωστικό αυτό αντικείμενο –όπως και οποιοδήποτε άλλο– από την ψυχαγωγική του διάσταση, εκφυλίζεται σε πάρεργο. Αλλωστε η οποιαδήποτε μαθησιακή διαδικασία οφείλει να εμπεριέχει και την...
Η αποτυχία ενός διαγωνίσματος
ΑΠΟΨΕΙΣ
Κεραμέως: αυτονομία, αξιολόγηση και… Αγιος ο Θεός!
Στο όνομα του «αποτελεσματικού σχολείου» και του ανταγωνισμού με βάση τα κριτήρια της αγοράς, είναι ορατός ο κίνδυνος δημιουργίας σχολείων πολλών και διαφορετικών ταχυτήτων και αντίστοιχων αποτελεσμάτων στη...
Κεραμέως: αυτονομία, αξιολόγηση και… Αγιος ο Θεός!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Αλήθειες και ψέματα για τις εξετάσεις στο Λύκειο
Τον ρόλο του μάντη των συμφορών έχουν αναλάβει εργολαβικά κάποιοι (φορείς, άτομα, ενώσεις) το τελευταίο διάστημα. Και δεν διστάζουν να χρησιμοποιήσουν ούτε το ψέμα ούτε τη διαστρέβλωση, για να πείσουν ότι οι...
Αλήθειες και ψέματα για τις εξετάσεις στο Λύκειο
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο μπαμπούλας
Να γίνουμε ανατρεπτικοί αν χρειαστεί, να μιλήσουμε αληθινά, να καταδείξουμε τα δικά μας πιστεύω για το αντικείμενο της διδασκαλίας, ν’ αφήσουμε τη βολή μας και να γίνουμε αγωγοί, ν’ ανοίξουμε κι εμείς οι ίδιοι...
Ο μπαμπούλας
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η «διαθεματικότητα» και η αποδόμηση της γνώσης
Η έννοια της «διαθεματικότητας» στα Αναλυτικά Προγράμματα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης προσεγγίστηκε με διαφορετικούς τρόπους, δεν έχει σαφές περιεχόμενο και είναι δύσκολο να γίνει αντιληπτή με επιστημολογικούς...
Η «διαθεματικότητα» και η αποδόμηση της γνώσης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας