Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο φετιχισμός της εισαγωγής στο Πανεπιστήμιο
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ

Ο φετιχισμός της εισαγωγής στο Πανεπιστήμιο

  • A-
  • A+

Εδώ και δεκαετίες, κάθε υπουργός Παιδείας που σέβεται τον εαυτό του αφήνει το στίγμα του στον τρόπο εισαγωγής στα ελληνικά Πανεπιστήμια με έναν νόμο που φέρει το όνομά του.

Η εναρμόνιση με το ευρωπαϊκό πλαίσιο ή η αντιγραφή από μια πιο προηγμένη χώρα αποτελούν τη βάση ακλόνητων επιχειρημάτων, που η ελληνική οικογένεια καλείται να αποδεχτεί αναπροσανατολίζοντας αντιστοίχως τη στρατηγική της.

Στη μνημονιακή Ελλάδα τα πράγματα δεν θα μπορούσε να είναι αλλιώς. Το ότι αφήνεται χρόνος για διάλογο είναι θετικό. Λύσεις μπορούν να αναζητηθούν στην άνοδο των τελευταίων επιλογών του μηχανογραφικού.

Ο διάλογος για την όποια μεταρρύθμιση θα όφειλε να ξεκινάει από το θετικό επίπεδο των Πανεπιστημίων αλλά και των ΤΕΙ, που επιτρέπουν τουλάχιστον στους αποφοίτους τους να μεταναστεύουν σε όποια χώρα του κόσμου επιθυμούν.

Η μετατόπιση, ωστόσο, του βάρους της επιλογής των φοιτητών στα πρώτα έτη σε ικανοποίηση συνδικαλιστικών αιτημάτων των εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας, θα έχει σίγουρο αποτέλεσμα την υποβάθμιση των ανώτατων σπουδών.

Το παρόν σύστημα επιλογής είναι από τα πιο διαφανή και ανοιχτά της Ευρώπης. Είναι όμως αλήθεια ότι το άγχος των πανελλαδικών, μαζί με την οικογενειακή υστερία που το συνοδεύει τις περισσότερες φορές, είναι εξουθενωτικό για τη νεολαία.

Ετσι, η αναζήτηση λύσεων στρέφεται στη λάθος κατεύθυνση, επιτείνοντας τον φετιχισμό της εισαγωγής, διογκώνοντας επί της ουσίας το πρόβλημα. Το ελληνικό κράτος λίγα πράματα μπορεί να κάνει γενικά και ειδικά. Ωστόσο, το να μην κάνεις τίποτα είναι συχνά προτιμότερο από το να αναπαράγεις προβληματικούς μηχανισμούς.

Αναφορικά με την τριτοβάθμια εκπαίδευση, λιγότερο άγχος για τους υποψηφίους σημαίνει περισσότερες επιλογές. Η τόνωση των ανώτατων ιδρυμάτων, που είναι εκτός του κέντρου του φετιχισμού της εισαγωγής στα Πανεπιστήμια, θα μπορούσε να είναι μια πρώτη κατεύθυνση για τη χαλάρωση του εν λόγω άγχους.

Η ανάδυση πληθώρας νέων τεχνολογιών αναδιατάσσει διεθνώς τις οικονομικές, βιομηχανικές, κοινωνικές και πολιτικές ισορροπίες, αλλά και τη σχέση μεταξύ τεχνολογίας και επιστημών. Θεωρητικά, τα ΤΕΙ βρίσκονται εξ αντικειμένου σε θέση που θα τους επέτρεπε να εκμεταλλευτούν τις σύγχρονες δυναμικές.

Μέσω συνεργασιών επιστημονικών, εκπαιδευτικών, τεχνολογικών και επιχειρηματικών, θα περίμενε κανείς να προσφέρουν στους φοιτητές και τους αποφοίτους τους ευκαιρίες για την προαγωγή και την εξέλιξη μέσω της καινοτομίας.

Μια άνοδος στην υπόληψη της ελληνικής οικογένειας των τελευταίων του μηχανογραφικού θα μπορούσε να σημάνει σε μια τέτοια περίπτωση την αποδραματοποίηση των πανελλαδικών.

Θα μπορούσε, επίσης, να δώσει ελπίδες για παραμονή στην Ελλάδα, έστω μέσω του δύσκολου δρόμου της δημιουργίας νέων επαγγελματικών σταδιοδρομιών.

Αλλά εντάξει. Να κάνεις έναν νόμο είναι πιο εύκολο.

* καθηγητής Ανώτατου Ινστιτούτου Εμπορίου Παρισιού

ΑΠΟΨΕΙΣ
Κεραμέως: αυτονομία, αξιολόγηση και... άγιος ο Θεός!
Η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως ανακοίνωσε οτι το κυβερνητικό πλάνο περιλαμβάνει, «αυτονομία» των σχολικών μονάδων και των Πανεπιστημίων, αξιολόγηση και σύνδεσή τους με τη χρηματοδότηση.
Κεραμέως: αυτονομία, αξιολόγηση και... άγιος ο Θεός!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Και οι έσχατοι έσονται πρώτοι
Κάτω από την κάλυψή της οι ανισότητες να γίνονται πολύ μεγαλύτερες και αποθαρρυντικές για την εκπαιδευτική πορεία των παιδιών. Είναι σαν να διαθέτεις ένα μέγεθος παπούτσια για όλα ανεξαιρέτως τα παιδιά, εν...
Και οι έσχατοι έσονται πρώτοι
ΑΠΟΨΕΙΣ
Πανελλαδικές εξετάσεις - Μια ματιά από μακριά
Με βάση τις τελευταίες εξαγγελίες του υπουργού Παιδείας, αναπτύσσεται ο προβληματισμός σχετικά με το μέλλον των πανελλαδικών εξετάσεων και το σύστημα που θα τις αντικαταστήσει. Κανείς φυσικά δεν αναφέρεται...
Πανελλαδικές εξετάσεις - Μια ματιά από μακριά
ΑΠΟΨΕΙΣ
«Κόφτης» και στην Παιδεία
Η εισηγούμενη, αδικαιολόγητη και ακατανόητη κατανομή (4-2) των δύο ιστορικά τριετιών της μέσης εκπαίδευσης θα έχει επιθυμητή συνέπεια τη συγχώνευση από την αρχή όλων των σχολικών μονάδων, την αύξηση των...
«Κόφτης» και στην Παιδεία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Από ποιον κινδυνεύουν τα Πειραματικά Σχολεία;
Κυρίαρχη τον τελευταίο καιρό στην επικαιρότητα η ιδεολογική υπεράσπιση της «εκπαιδευτικής αριστείας», προϋποθέτει και εδράζεται στο επιχείρημα της αναμφισβήτητης επιτυχίας των Προτύπων-Πειραματικών Σχολείων...
Από ποιον κινδυνεύουν τα Πειραματικά Σχολεία;
ΑΠΟΨΕΙΣ
Για μια νέα αρχιτεκτονική ηθική
Δανειζόμαστε την ανάλυση που επιχειρεί ο Ερνστ Φίσερ στο βιβλίο του «Η αναγκαιότητα της Τέχνης» για να γίνει αντιληπτή η ανάγκη της πολιτικής αλλαγής που ταυτίζεται εννοιολογικά και συγκυριακά με την ανάγκη...
Για μια νέα αρχιτεκτονική ηθική

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας